Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kova vauvakuume vaivaa, mutta yritystä hidastaa minulla oleva migreeni ja jännityspäänsärky. Aikaisemmin ollessani raskaana tätä vaivaa ei minulla ollut. Lääke jota käytän päänsäryn ollessa, ei voi ottaa raskaana ollessa.

Onko teillä kenelläkään moista vaivaa?? Onko raskausaikana muita lääkkeitä mahdollista käyttää, kuin panadol??

Kommentit (14)

Siis muutenkin ja raskaus aikana ( nyt odotan kolmatta ) on pahentunut jokakerta aivan sietämättömäksi. Kohtaukset kestävät 1-4päivää, jolloin oksennan kokoajan, naama puutuu, enkä pysty puhumaan. Olen puhunut lääkärin kanssa ja se sanoi että harvalla on niin kovia kohtauksia, kun mulla mutta on kuullut kyllä niistäkin tapauksista. Tipassa olen myös ollut migreenin takia. Käytän nyt raskausaikana migreeniin beetasalpaa, joka valitettavasti alentaa jo alhaista verenpainetta. Loppuraskaudesta katsotaan pystynkö olemaan ilman lääkettä ( tod näk en )

jos en niin lääkettä on jatkettava ja sektio tulee kysymykseen, koska lääke alentaa vauvan pulssia huomattavasti :( ilman lääkettä taas en pysty olemaan, koska eläminen on mahdotonta, siis kävely, puhuminen ja kahden alle 3v kanssa kotona oleminen, mieskään ei voi olla töistä pois loputtomiin...

Toivottavasti sulla ois helpompaa, mutta rohkeasti vaan apua pyytämään, kyllä niitä lääkkeitä löytyy jota raskausaikanakin voi käyttää migreeniin. Joillain auttaa Panacodikin, mulle ei edes 8tab annoksena päivässä :(

ja toisen alussa kovaa migreeniä useamman kerran viikossa. Sinnittelin akna kolmanneksen loppuun ja söin sen jälkeen jonkin veeran Buranaa, lääkärin määräyksestä. Panadolilla voi päänsärkytapauksissa heittää vesilintua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

odottaessani ja imettäessäni. Jostakin syystä sitä ei ollut. Imetyksen jälkeen päänsärkyä on taas tullut. En kyllä tiedä miksi näin.

on migreeni kaikkia neljää lasta odottaessa niin, että eka kolmannes ihan mahdotonta, kahdesta kolmeen migreeniä viikossa, mutta sitten loppuraskaus mennyt oikeastaan ihan ilman migreenejä. nelosen kanssa migreenikohtauksia tuli kyllä hiukan pidempään, n. rv 20 saakka mutta sitten rauhottui.

Olen ottanut ihan reilusti Buranaa, siis en isoja annoksia mutta en ole muutamaa kertaa lukuunttamatta edes yrittänyt Panadolilla kun yhtä tyhjän kanssa. Lääkäri sanoi, että Buranaa saa ottaa kahden ensimmäisen kolmanneksen aikana muttei enää viimeisen.

Ihan ovat terveitä ja normaaleja lapsia.

Mulle on kyllä sanottu, että triptaaneja voi käyttää raskaana ollessa ja imettäessä. Niissä on kuitenkin sen verran vähän vaikuttavaa ainetta ja nopea puoliintumisaika, ettei niistä ole haittaa. Se miksi ne monesti kielletään, johtuu siitä että ei ole tehty virallista tutkimusta asiasta, mutta ne on olleet markkinoilla jo niin kauan että tiedetään niiden olevan turvallisia.

Mä olen siis käyttänyt täsmälääkkeitä kahdessa raskaudessa ja imetyksessä eikä niistä ole ollut mitään haittaa. Pakko niitä oli käyttää, kun muuten olis ollut ihan toimintakyvytön ties miten pitkään ja kuka ton esikoisenkaan sitten olis hoitanut?

väheni päänsäryt raskausaikana ihan minimiin. En muista kuin pari kertaa kun jouduin lääkitsemään ja apteekkikamat auttoi siihen riittävästi. Tavallinen rytmi mulla on kerran kahteen viikkoon kunnon säryt.

Ei voi tietää miten migreenille käy. Toisilta häviää raskauden aikana, mulla tihentyi. Tosin kohtaukset olivat lievempiä kuin ennen raskautta.

Monille siitä akupunktiosta on ollut hyötyä, mutta se pitäisi kai aloittaa jo ennen kuin on raskaana.

Minulla kaksi lasta, ensimmäisen aikana migreeni häipyi täysin, sen sijaan toisen lapsen raskausaikana yltyi todella pahaksi. Liekö sitten jotain tekemistä sillä että ensimmäinen oli poika ja toinen tyttö...

Kamalaahan se oli, minulla oli kahdeksan kuukauden raskauden aikana yli 60 kohtausta (merkkaan aina kalenteriin). Panadolia otin koko ajan vaikka se oli tosiaan ihan yhtä tyhjän kanssa. Oksensin, makasin pimeässä, puhe puuroutui toispuoleisten puutumisoireiden vuoksi. Ja päivästä toiseen sama juttu, olin onnellinen jos joskus oli yksi päivä välissä ilman päänsärkyä... Migreeni ei loppunut edes siihen kun lapsi syntyi (keskosena), ja päädyimme lääkärin kanssa siihen että en imettänyt vaan ryhdyin käyttämään normaaleja triptaanilääkkeitä. Niitä kun ei voi ottaa jos imettää.

Akupunktiota kokeilin silloin ensimmäisen kolmanneksen aikana mutta ei siitäkään mainittavaa apua.

Tähän on vielä ihan pakko lisätä yksi asia josta jäi tosi paha maku suuhun. Vanhempi lapseni (silloin 5v) oli odotusaikana ja siskonsa ollessa ihan pieni kunnallisessa päiväkodissa hoidossa. En yksinkertaisesti pystynyt hoitamaan häntä kun migreeni yltyi niin pahaksi. Päiväkodissa katselivat nenänvarttaan pitkin ja jopa naureskelivat suoraa "suurelle mahalleni". Tuntui tosi pahalta, ehkä heidänkin olisi hyvä muistaa että vaikka lapsi on jossai hoidossa en silti ole tilivelvollinen heille miksi ITSE voin huonosti ja miksi lapseni on hoidossa vaikka olen yksin kotona. Taustalla kun voi olla ihan tällainenkin selitys - ei siis todellakaan mikään laiskuus.

Joten yritä levätä ja pyydä apua kaikilta ystäviltä ja sukulaisilta, äläkä ujostele vaivata lääkäriä. Varmaankin ymmärtävät. Toki on niitäkin jotka eivät tajua mitä migreeni on, luulevat sitä luulotautisten vaivaksi.

Voimia sinne! Jos yhtään lohduttaa niin olotila helpottuu synnytyksen jälkeen ja onhan se vauva sitten maailman ihanin asia.

Meitä on muitakin, ollaan hengessä mukana!

on syytä lääkärin kanssa neuvotella mikä on sopiva lääkitys. Joskus lääkkeiden riskit ovat pienemmät kuin äidin huono kunto, ajatellen sikiön turvallisuutta.

aurallinen migreeni, normaalisti on ollut vain aurattomia! Mun migreenilääkepaketin mukaan tabuja saa syödä ekan kolmanneksen aikana ja söinkin niitä kahteen ekaan migreenikohtaukseen. Sen jälkeen tuli onneksi vain pari aurallista migreeniä, joissa mulla ei tule niin kova päänsärky kuin aurattomassa, mutta toki ne muut oireet ovat aika pelottavia (osittainen näön ja tunnon menetys ainakin mulla). Nyt pitäisikin käydä lääkärissä hommaamassa imettäjälle sopivat migreeni- ja lihasjännityslääkkeet... Viimeksi suhtautuminen oli vähän sellaista, että älä imetä, jos haluat saada lääkettä! :(

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat