Vierailija

Kiinnostaisi tietää, miten mahdollinen lama ja hintojen nousu vaikuttaa perheesi toiveisiin saada lapsi? Varsinkin jos teillä on jo useampi, jääkö yksi ja viimeinen lapsi hankkimatta hintojen nousun takia vai mietittekö lainkaan raha-asioita lapsimäärää ajatellessanne? Meillä nyt 3 lasta ja hiukan mietityttää saako kaiken maksettua jos tuleepi neljäs. Neljättä kyllä kovasti tekisi mieli.....ja ei voi ihan hirveästi enää odotella.

Kommentit (16)

Historiaa tutkiessa on edellisen laman aikaan tehty ennätysmäärät jälkikasvua. V. 92 ja 93 syntyneet ovat aikakautensa suuret ikäluokat.

Synnyttävien perheiden sosiaaliekonominen tausta onkin voinut olla suurempi selitys kuin varsinainen rahan puute.

Esim. meidän perheessä raha ei ratkaise lapsilukua, mutta en muista syistä edes harkitsisi neljää lasta - emme siis ylipäänsä joudu siihen pohdintatilanteeseen kuin ne joille iso perhe olisi muuten ihanteellinen mutta kun kustannukset nousevat liian suuriksi.

Lainaus:

Mua ihmetyttää täällä aina nämä viestit, ettei raha vaikuttaisi lapsilukuun. Ymmärrän sen vaan silloin, jos on todella varakkaista perheistä kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuskin taloudellisista syistä jätetään hankkimatta, syy on sitten joku muu. Uuden asunnon ostamista luultavasti siirretään, tai ainakinjonkin aikaa seurataan millainen tästä taantumasta tulee.

Lama-ajat ovat vielä kaukana. Turha sitä on lietsoa täällä.

Miksi ette saisi maksettua neljännenkin kuluja? Miten taantuma vaikuttaisi teihin? Tuntuu oudolta syyltä olla hankkimatta lasta.

niin ajattelin hankkiutua raskaaksi eli siis toisen lapsen yritys käyntiin.

Olen IT-alalla töissä ja jos YT-kierroksia alkaa pukata niin kierukka pois jne.

Edellisen laman aikana olin opiskelija ja siinä ei paljon huomannut lamaa. Nyt tilanne olisi todellakin toinen, asuntolainaa pitää maksaa kuitenkin.

Ap:lle: Olen nyt hoitovapaalla. Kun menen töihin, nettotulomme ovat n. 6300 e / kk ja asumme pääkaupunkiseudulla okt:ssa, asuntolainaa on n. 220 000 euroa, joka on tämänhetkisellä hintatasolla n. 40 % prosenttia talon arvosta.

Vastaajalle 14: En viestilläni tarkoittanut, että kaikkien unelma olisi / tai pitäisi olla suurperhe. Yritin vain omalla esimerkilläni selvittää, että kyllä sillä rahallakin tai toivotulla elintasolla on merkitystä, ainakin joillekin perheille.

13

olisi kiva tietää 14 minkä verran teidän perheessä nettotulot ovat? Meillä tällä hetkellä jotain 5000e/kk, mutta ei elämästä koskaan tiedä.....uskon kyllä että näihin tuloihin vielä se neljäs sopisi, koska asuntolainaakaan enää 60 000.

ap

joka tapauksessa meille sopiva lapsiluku on 2. Kolme lasta vaatisi isomman auton, asunnon, lisää ansionmenetyksiä äitiyslomalla/hoitovapaalla.

Tosin raha ei ole se syy, miksi lapsiluku jää kahteen vaan muut syyt ovat painavampia, eikä laskusuhdanne vaikuta tähän päätökseen.

Mua ihmetyttää täällä aina nämä viestit, ettei raha vaikuttaisi lapsilukuun. Ymmärrän sen vaan silloin, jos on todella varakkaista perheistä kyse. Mutta yleensä nämä ei raha ratkaise -viestit ovat nimenomaan sellaisia, joissa korostetaan, kuinka vähällä voi pärjätä ja että lapset ovat onnellisia, kunhan heillä vaan on rakkautta, ruokaa ja puhtaat vaatteet.

Meillä on kolme lasta ja kyllä me olemme lapsilukua pohtiessamme miettineet myös rahaa ja sitä, millaisen elämän haluamme lapsille tarjota. Jokainen lapsi kuitenkin maksaa ja mitä enemmän niitä on, niin sitä vähemmän jää rahaa käytettäväksi lasta kohden.

Ja kaikki ihmiset eivät todellakaan pidä tavoitteena sellaista elämää, missä aina juuri ja juuri pärjätään. Esim. me haluamme antaa lapsille taloudellisesti turvatun elämän ja mahdollisuuksia ja elämyksiä, jotka vaativat rahaa. Ja olemme laskeneet, että meille oikea lapsiluku on silloin kolme, neljäs olisi liikaa. (Toki mietimme myös muita asioita kuin rahaa, esim. jaksamista, terveyttä, lapsille jäävää aikaa yms.)

Paitsi että olen samaa mieltä tuosta "mammona on vain maallista" -asiasta, taloudessa tulee AINA olemaan sekä nousu- että laskusuhdanteita, ja minä hyvänsä vuonna syntyneen lapsen elämään niitä tulee mahtumaan kumpiakin.

Vaikka nyt tulisikin lama (eikä vain laskusuhdanne, niin kuin on ennustettu) niin se menisi kuitenkin taas ohi ja vaihtuisi nousukauteen. Ja vaikka tänään alkaisi uusi nousukausi, siltikin meidän perhe ehtisi kokea myös taloudellisen taantuman aikoja ennen kuin lapset ovat aikuisia.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat