Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Minulla on poika, joka on nyt 9 vkoa. Hän nukkuu yönsä jo todella hyvin, heräilee välillä ja äheltää sängyssään, mutta rauhoittuu sinne itse ja nukahtaa uudestaan. Olin tästä hirveän iloissani tietysti, etenkin kun pari yötä meni jopa niin, että hän nukahti illalla kymmenen maissa ja heräsi aamulla vasta 6-6.30 aikoihin. No, sitten kävimme tuossa taannoin neuvolassa, ja paino ei ollutkaan noussut ihan 150g/vko tahtia, vaan ainoastaan 125g... Siellä suositeltiin että pumppaisin maitoa ja antaisin välillä pullostakin, että näkisi kuinka paljon uppoaa. Paljon menee (ennätys on 190ml tunnin sisään) ja varsinkin illalla vauva tankkaa tissilläkin tiuhaan ennen nukahtamistaan. Päätin sitten kuitenkin oma-aloitteisesti herättää vauvan viiden tunnin välein syömään. Laitan itselle kellon herättämään ja nostan nukkuvan vauvan rinnalle, missä hän havahtuu syömään. En oikein tiedä onko tässä järkeä, mutta ymmärtääkseni noin pienet vauvat vielä tarvitsevat ravintoa yölläkin, vai olenko väärässä? Mukavahan se olisi nukkua läpi yön, mutta en haluaisi että poika on jotenkin aliravittu.. Neuvolassa tosin sanoivat että ei tarvitse herättää kun kysyin. Meillä vain ei nimittäin lähtenyt syöminen alussa hirveän hyvin käyntiin, vauva halusi ensimmäisenä viikkonaan vain nukkua, eikä yksinkertaisesti suostunut syömään, ja joutui viikoksi sairaalaan nenä-mahaletkuun, että mahalaukku saatiin laajennettua ja ruokahalu kasvamaan. Nyt olen siis todella epävarma, että onko se, että lapsi nukkuu noin paljon tässä iässä hyvä vai huono asia. Eli miten teillä muilla? Ja mitä olette mieltä, kannattaako keskeyttää vauvan unet syöttöjä varten? Päivisin poika on pirteä, nukkuu iltapäivällä n. neljän tunnin päiväunet, mutta muuten valvoo koko päivän. Myös maito maistuu päivisinkin uniaikaa lukuunottamatta parin tunnin välein. Toivottavasti tästä saa nyt tolkkua ja osaatte auttaa epävarmaa äitiä.. :)

Kommentit (5)

En minäkään yöllä herättäisi, kyllä muuten vaikutti tuo rytmi niinkun mun 2kk pojalla. Meillä herra herää kyllä useamman kerran syömään yöllä, ja olis musta kyllä kiva jos joskus sais pidemmän pätkän nukuttua itse. Uskoisin että iltatankkaukset riittää teidän pienelle:)

jotenkin tuntuu hassulta herättää toista kesken unien, kun kaiketi yhtenäiset yöunet on ne, mihin tässä pyritään... Olen vain niiden alun hankaluuksien vuoksi todella epävarma. Oli niin kurjaa nähdä pieni ihminen siinä letkussa kiinni. Ja nyt sitten heti rupesi pelottamaan, että ei kai se mahalaukku taas pääse supistumaan, jos syöttöväli on liian pitkä. Ja kun ei aikaisempaa kokemusta pienen pienistä vauvoista ole, niin ei ole mitään vertailupohjaa. Tai niin sanoakseni maalaisjärki tämän asian suhteen puuttuu :) Eli kiitos mielipiteistänne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mutta olihan tuo aika hyvin tuo paino nousussa ja oliko se nyt 25 gr jäi vajaaksi/ per viikko. Eiköhän kaikki vauvat ole yksilöllisiä ja jos teidän vauva vaan on pienempi ja sirompi ja myös kasvaa hitaammin. Ehkä itse en kyllä herättelisi vauvaa yöllä jos muuten näyttää syövän hyvin. Meidän neitikin viime yönä nukkui ekan kerran jo kahdeksatta tuntia putkeen, mutta mun oli pakko herättää neiti syömään kun tissit oli jo haljeta.

suht äänekkäästi ruokaansa vaatii, ja jos ei pian ala olla tissi suussa niin raivostuu oikein toden teolla. Siitä tosiaan voisi päätellä että voisi öisinkin luottaa hänen omaan arvostelukykyynsä.

Vaikuttaisi varmaan minulla, että ilmaiseeko vauva päivällä selvästi olevansa nälkäinen vai antaako sille tissiä " muuten vaan" . Jos päivällä ilmaisee nälkänsä ja yölläkin heräilee äheltelemään, jolloin varmaan ainakin vauva itse huomaisi, jos olisi kovin nälkäinen. Ja siis kertoisi. Mutta jos päivälläkin kertoo nälästään ähellyksen lomassa niin ehkä koittaisin siihen ajoittaa.

Toisaalta: vauvathan ovat yksilöitä ja jos tyytyväinen ja omaa tahtiaan tasaisesti kasvaa niin en helposti herättelemään alkaisi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat