Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei!

Olen odotellut, että poika 1v 4kk saisi tarpeekseen imetyksestä, mutta ehei... Kuitenkin alan olla huolissani maidon riitämisestä, tuntuu, että tuotanto on alkanut hiipua. Eli mitä teen, miten kinuavan taaperon saa pois rinnalta? Yöt hoitaa tällä hetkellä isä, muuten poitsu kerjää ja kerjää maitoa... Ajattelin, että aluksi voisin jatkaa unimaitojen antamista, mutta toisaalta, jos lopettaisin kokonaan, voisin ehkä palata makuuhuoneeseenkin ;). Jos se olisi kuitenkin selkeämpää... Ja kaiken kukkuraksi taidan olla niitä ylisensitiivisiä äitejä, joiden on vaikea tuottaa pikkuiselle pettymystä joten lopettaminen äkkijyrkästi olisi meille molemmille kyllä todella vaikeaa.

Nyt olen antanut tuttipullosta lisämaitoa, kun tuntuu että nokkamukista sitä menee niin kovin vähän. Kuinka paljon maitoa pitäisi kerralla antaa? Kertoisitteko miten itse olette tehneet, apua kaivataan!

Kommentit (2)

Kaikki ovat yksilöitä, niin perheet, lapset, vanhemmat kuin tilanteetkin. Siispä en osaa sanoa, mitä juuri sinun pitäisi teidän tilanteessanne tehdä. Tässä kuitenkin meidän lopetuskokemukset.

Lapsia on kolme ja kaikkia on täysimetetty 6kk. Siitä on pikkuhiljaa kiinteän ruoan lisääntyessä imetystä vähennetty (tai ainakin yritetty). Esikoinen ja kakkonen olivat varsinaisia "tissimiehiä", nautiskelivat rinnalla pitkään ja hartaasti. He kuitenkin söivät kiinteitä todella hyvin. Poikien kohdalla imetystä vähennettiin hiljalleen (ensin yöt pois ja sitten osa päiväimetyksistä) ja kun imetyskertoja oli aamu/ilta, niin vuoden iässä lopetettiin "kerralla" täysin. Pari päivää meni pienellä kitinällä ja sen koommin eivät sitten tissiä enää pyytäneet. Heidän kohdallaan siis meni helposti. Mutta tosiaankin, söivät tuolloin tavallista ruokaa jo tosi paljon.

Kolmonen eli lähes pelkällä tissillä melkein vuoden. Ei vain syönyt mitään muuta, ei vaikka mitä teki. Kun tyttö oli 1v3kk ja taas kerran sairastelun myötä söi tissiä öisinkin jatkuvasti (miksi nukkui huonosti ja päiväunet alkoivat olla neljää tuntia), tuli minulla mitta täyteen ja lopeti kerralla. Kaksi ekaa yötä itkeskeli ja annoin nukkua vieressä. Pari viikkoa saattoi pyydellä tissiä ja nostella paidan helmaa, mutta tyytyi kieltoon, että "ei ole, loppu". Pian sitten itsekin totesi "poppu". Kun lopetin tytön imetyksen, ei muuta ruokaa paljoa vielä mennyt, eikä juomista. Se oli myös totaalisen väsymyksen kanssa asia, miksi lopetin (kasvukäyrät menivät alas), olin vakuuttunut, että tyttö alkaisi syömään normaalisti sekä vihdoin nukkumaan yönsä. Niin kävikin, tyttö alkoi syömään, juomaan JA PALJON sekä yöt paranivat (sitä myötä kaikkien jaksaminen).

Tytön kanssa siis tuo lopettaminen oli hankalampaa. Ehkä ikä teki sen. Omina konsteina minulla on kaikkien kanssa ollut lähinnä se päättäväisyys tilanteessa. Lapsi on vaistonnut (vaikka ovatkin rinnalla olleet tiiviisti), että nyt ei tosiaankaan enää tipu. Läheisyyttä voi (ja pitää!) antaa muutenkin. Sitä se melko suuresti tuon ikäisellä kuitenkin on, läheisyyden hakua. Meillä tyttö alkoi "hiplaamaan" imetyksen loputtua, haluaa siis iholle ja lähelle, Mutta se on kelvannut ihan täysin. Eli syliin hän sai tulla aina, kun halusi. Tissiä taas ei saanut, kun se kerran oli loppu, piste. Jos lapsi vaistoaa epävarmuuden, hän jatkaa mankumistaan, kunnes saa haluamansa. Lisäksi on hyvä (minusta), jos lapsella on joku lohduke. Meillä se on pojilla ihan vauvasta ollut riepu (imetyksessä oli aina läsnä) ja tytöllä tutti.

Maitoa pitäisi kait tuon ikäisen saada päivässä se puolisen litraa, tarkista neuvolasta. Eikä kaiken tarvitse olla juotua, vaan menee jogurtit yms. ja puuron seassa. Eikä lapsi saa mitään puutoksia, vaikka ensimmäisen viikon pari joisikin vähemmän.

Lisäksi tytön kanssa kehuin, kuinka on "iso" eikä vauva ja ei siis tarvitse tissiä, vaan juo mukista :) Ja johdattelu muuhun touhuun, kun tissiä pyysi. Sekä pyrkiminen ruokailujen ajoittamiseen niin, ettei tullut yliväsymystä, jolloin ei muu ruoka maistunut ja mieleen tuli vain se "helppo ratkaisu".

Voimia! Kolmen jälkeen voin sanoa, ettei heistä kukaan ole "kärsinyt" imetyksen lopettamisesta, sen tilalle on tullut vain muuta :)

Hei!

Itselläni tilanne oli vähän toinen kun tyttäreni oli osittaisimetyksellä ihan koko ajan. Mutta meillä meni näin; aloin vain antamaan rintaa kun oli jotenkin tosi suuri tarve; yliväsymys tai tarvetta lohtutissille. Muuten aloin enemmän vaan muuttamaan imetyskertoja tuttipullokerroiksi niin että imetin ehkä vain 2-3 kertaa päivässä ja sitten aina vähitellen vähemmän. Jos pyysi tissiä esim. päivällä muuten vaan, käänsin huomion jotenkin pois siitä esim. että alettiin katsoa kuvakirjaa. Ja varsinkin nukahtaessa en antanut tissia kuin jos meni hysteeriseksi.

Nyt meillä menee maitoa siten että aina ruualla hörppii lasista minkä hörppii ja päiväunilla ja yöunille mennessä juo 2dl maitoa/velliä. Lisäksi sitten jugurtti, pala juustoa tms. päivän mittaan niin riittänee taaperolle. Lämpimillä keleillä matkassa on mukana vesipullo, tosin isukki tuppaa usein spesiaalitilanteissa ostamaan pillimehunkin... ;)

Olen sitä mieltä että tuon ikäisellä on hyvinkin vielä kova imemisen ja läheisyyden tarve, kuten edellinenkin kirjoittaja totesi. Siksi meillä on vielä tuttpullot käytössä nukutustilanteissa. Tyttäreni alkoi myös imetyksen loputtua hiplailla minua niin että välillä se aivan tekee kipeää jos toista tuntia esim. aamulla köllöttää vieressä ja pikku sormin hivelee kaulaa, käsiä, kylkiä jne. ;)

Mutta siis kova tissi-iitani sitten hämmästyksekseni vaan unohti tissin vähitellen. Imetyskertojen väliin tuli vuorokaudenkin taukoja, sitten useamman päivän ja lopulta viikon tauot. Välillä tuli "takapakkia". Lopulta eräänä päivänä saunassa vaan naureskeli äidin tisseille eikä enää halunnutkaan saunahuikkaa. Koska se loppui niin vähitellen ja lapseni tahtiin en edes ollut surullinen tai haikea.

Tsemppiä miten sitten päätätkin imetyksen lopettaa!

nummuli ja typy 1v 4kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat