Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

eivätkä näin ollen pysty imettämään syyllistetään ja haukutaan huonoiksi äideiksi. Jokainen äiti on parasta lapselle oli ruokintatapa mikä tahansa.

Se ettei maitoa erity johtuu monista syistä. Musta se että sanotaan että se on äidin VIKA ettei maitoa erity on ala-arvoista käytöstä sekä osoittaa haukkujan vähä-älyisyyden.

Itse imetin molempia lapsia VAIN 2 vko:a koska maidon eritys LOPPUI. Ihmettelin miksi vauva haluaa maitoa tunnin välein ja vain kitisi sen ajan kun ei ollut tissillä, sillä oli nälkä. Kun annonin korviketta, nukkui seuraavat 4-5 tuntia tyytyväisenä vatsa täynnä ruokaa. Eikä se tee musta sen huonompaa äitiä. Lapset ovat terveitä ja voivat hyvin. Myöskin kiinteiden aloitin jo 2½ kuukauden ikäisenä. VAikka neuvolan SUOSITUS on 4-5 kk iässä. Samoin imetyksen kestäminen 6 kk saakka on vai SUOSITUS ei pyhä sana raamatussa.

Ei sitä maitoa tullut vaikka tissin olisi rullalle laittanut tai kierteille vääntänyt. Loppu mikä loppu. Imetysvouhottajat alkavat nyt minua haukkumaan huonoksi äidiksi ja ties miksi. Mutta itse tiedän mikä on parasta lapselle. Ja muistakaa neuvolan ohjeet ovat vain ja ainoastaan SUOSITUKSIA. Se näkyy monelta unohtuvan.

-nupsukka-

Sivut

Kommentit (59)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kuten sanoin että maito loppu, maidon tuotannossa hormooneilla on myös oma osuutensa. (Arvasin että imetysvouhottajat innostuvat tästä aloituksesta) No kuitenkin.

Mulla ei ole kumpikaan synnytys lähtenyt käyntiin on ollut pakko leikata (taas joku sanoo että kyllä kaikki synnytykset lähtee käyntiin, hih) No anyway. Mulla ei aivolisäke tuota kumpaakaan hormoonia mikä käynnistää synnytyksen sekä maidontuotannon, tämä on lääkärifaktaa. Myöskään tipalla käynnistäminen ei auttanut. Joten mulla se maito tosiaan loppui 2 vko:n jälkeen eikä sille mitään voinut.

Ne imettää ketkä pystyy ne eivät ketkä eivät pysty. Mua on turha syyllistää siitä ettei maitoa tullut. Ihan turhaa. Mun lapset ovat terveitä ja reippaita vaikka ovatkin pulloruokinnalla olleet. Mä tiedän mikä juttu se oli.

Pointti oli se että musta turhaan stressataan äitejä imetyksellä tehdään siitä joku hyvän äidin mittari. Toinen imettää toinen ei. Sou!!!

-ap-

Onko muita joilla yksin kertaisesti on niin pieni nänni/sisään" kääntynyt" että imetys ei onnistunut vaikka millä kumilla yms. yrittettiin? Harmitti kovasti kyllä. Lypsäminenkin oli yhtä h*elvettiä kun se oikein sattui että sai nännin nöpöttämään niin kovalla teholla piti lypsää.. :(

kun kuopus syntyi niin maitoa alkoi tulla samantien todella hyvin,poika söi hienosti ja nukkui pitkiä pätkiä ja oli muutenkin tyytyväinen.mutta muutama päivä synnytyksestä alkoi poika pulautella,myös laitoksen lastenhoitajat huomasivat asian.imetys jatkui niin että lapsi oli rinnalla ja syötyään oksensi kaaressa maidon ulos.ei vaikuttanut kauanko/paljonko lapsi rinnasta söi,tulos oli sama,kaikki kaaressa pihalle.yöt poika nukkui alusta lähtien kahdella syötöllä,viimeinen syöttö oli klo 6 ja kun kahdeksalta herättiin niin oksennus lensi.tilanne paheni siihen pisteeseen että lapsi oksensi jo silloin kun rinta oli suussa.muutaman kerran oli tukehtuminen lähellä,lääkärissä käytiin mutta kun painoa kaikesta huolimatta tuli niin lääkitykseksi määrättiin vain gaviscon-mikstuura mistä ei ollut apua.oman ruokavalioni muutin niin että jätin pois kaikki ärsyttävät ruoka-aineet.kerran sitten erään imetyskerran jälkeen jolloin vauva oli lennättänyt taas kerran rintamaidot kaaressa ulos,kokeilin antaa korviketta ja kas...ensimmäistä kertaa maito pysyi pienellä sisällä.neuvoja sateli silti siitä kuinka äidinmaito on kuitenkin sitä parasta ravintoa lapselle ja minä jatkoin hetken niin että lypsin maitoa pulloon(koliikkimalliin jossa ei pääse muodostumaan ilmanpainetta) ja syötin lapselle mutta tulos oli sama,rintamaito ei vaan pysynyt sisällä mutta korvike pysyi.siihen loppui minun toinen imetykseni.kuinka olisin voinut vaikuttaa että olisin saanut " ah niin elintärkeän imetykseni" jatkumaan?kertokaa?lisäksi vielä neuvola suositteli aloittamaan kiinteät 3kk iässä niinkuin takaisinvirtaus-vauvoille on tapana.ja minähän aloitin.

Vierailija:

Lainaus:

2-3 viikkoisen asuminen rinnalla on TÄYSIn normaalia, hän nostaa maitomäärää tasolle jolle sen tarvitsee eli AP:n maito EI VÄHENTYNYT 2vk kohdallavaan vauva tilasi vieläkin enemmän lisää.......

tuo tiheä imu olisi kestänyt 3-6 pv ja sitten olisi taas ollut pitkät imetysvälit.......

Tästä olisi pitänyt kertoa neuvolassa tai sitten olisi tosiaan pitänyt LUKEA ne kirjaset joita neuvolasta sai imetystä koskien.. myös internetistä ja kirjastosta löytyy paljon imetysopastusta

Mitäa AP: on mieltä tästä ?

Ja tässäkään ei sanallakaan sanottu, että ap olisi huono äiti tms.

Asia on kuitenkin mainittava, ehkä tätäkin lukee joku joka ei asiaa tiedä. Tietoa ei oikein saa muuta kuin itse sitä hankkimalla. Ja jos nämä kaikki ketjut menevät siihen " olet paras äiti lapsellesi vaikka imetät vain viikon, mullakin maito loppui kun vauva oli 2vko." niin joku voi luulla, että asia on vain niin ja se on hyväksyttävä.

Kukaan ei myöskään ole sanonut, että imettää pitäisi oman terveyden kustannuksella! Ei myöskään imetystukilistalla!

Vika ei ole ohjeissa vaan siinä miten niitä tulkitaan! No, ehkä niitä pitäisi selkeyttää!

Maidon loppumiseen on monia syitä, toki maito voi loppua jos on syy. Mutta erittäin harvalla se loppuu " ihan tosta noin vaan" .

Vierailija:

Lainaus:

Tälläisiä ihmisiä on ja heidän (vaikkakin niin typerät) kommentiti satuttavat vielä herkillä olevaa äitiä joka joutuu kamppailemaan imetyksen kanssa syystä tai toisesta.

Minulle veljeni vaimo (22v.) kertoi, että kyllä sitä maitoa tulee kun on tarpeeksi sitkeä. Minä (32v) 2 vakavasta sairaudesta selvinnyt, entinen kilpaurheilija meinasin tempasta, että SINÄ et tiedä SITKE(YDESTÄ mitään!

Viisampaa on olla vaiti jos joku kertoo ettei PYSTY imettämään koska niin silloin jostain syystä on.

Ne jotka EIVÄT halua ovat asia erikseen ja he eivät sitä yleensä peittele, mutta heille harva uskaltaa sanoa, että oletpa tyhmä..MIksi muuten näin?

Harmittaako, kun 22-vuotias on parempi äiti kuin sinä? Vai meinasit tempaista. Tuskin mitään pahaa tarkoitti.

Täällä haukutaan kaikki, olipa sitten mitä mieltä tahansa. Mun imetystä ei ole kukaan elävässä elämässä taivastellut, vaikka en kaikkien suositusten mukaan toiminutkaan (vieroitin puolen vuoden iässä, vaikka maitoa tuli). Ylipäätään ihmisiä tuntuu aika vähän kiinnostavan toisten äitien imetys/imettämättömyys.

Jos neuvon haluat, lopeta täysin imetysketjujen lukeminen ja keskity nauttimaan vauvasi hoidosta:)

Kuka pystyy kertomaan KUKA keksii syitä ja kenellä on niitä oikeasti. Ja puolitutuillekkko ja ventovieraille ne syyt pitäisi latasta?

Mikä siinä imettämisessä tekee joistain noin katkeria, että ollaan KATEELLISIA ihmislle jotka eivät ole voineet (haluistaa huolimatta) lapsiaan imettää!?

itse et alkuperäisessä kirjoituksessasi edes vihjannut tälläisen TODELLISEN syyn olemassa oloon.

Kiinnostuksesta kysyn kuitenkin vielä, että mistä tiesit että maito loppui (tutkittiinko sinua, punnittiinko lastasi imetysten jälkeen ja ennen imetystä??) ja miten imetys sujui tuon 2vk ajan?

Kun eihän sitä maidon todellista loppumista itse edes pysty havaitsemaan, niin oliko lapsesi paino sitten laskenut imetyksen aikana vai mistä tuo maidon loppuminen selvisi?

-4-

Turha väittää muuta.

Ja oletko tosiaan sitä mieltä että 2,5 kk ikäinen tarvii kiinteitä.

Ja neuvolan suositukset ovat järkeviä! En mäkään ajattele että ne nyt on vaan suosituksia ja siksi MÄ annankin MUN lapselleni kiinteitä jo 1 kk ikäisenä...

Onko hänen äitiytensä jo alku metreillä tuomittu tuhoon?

Niin ja noista syistä vielä, tuossa on toinen ketju jossa käsitellään asiaa. Läheskään kaikki äidit eivät halua kertoa muille imettämättömyytensä oikeaa syytä, eikä heillä ole siihen mitään velvollisuutta. Hölmöä että jotkut sitten ottavat kuitenkin asiakseen arvostella heitä vaikkeivät todellisuudessa tiedä mistä imettämättömyys johtuu.

Siellä oli ihan imetysneuvoja auttamassa tuossa imetyksessä. Vauvalla paino nousi hyvin rintamaidolla, mutta.... Minä istuin/makasin ja imetin lähes tauoitta yöt ja päivät, söin hätäisesti aina jossain välissä ja jatkoin imettämistä. Kun tätä oli jatkunut 4-5 päivää, alettiin vauvalle antaa lisämaitoa tuon imetysneuvojan suosituksesta. Hän sanoi, että ilmeisesti minulla ei sitä maitoa tule tarpeeksi ja siksi vauva " asui" rinnalla. Ei kukaan voi imettää ja imettää ja imettää yötä päivää.... Ja pitäähän sen vauvankin saada nukkua muutenkin kuin tissi suussa maitoa imien.

Minä imetin esikoista kuukauden. Aluksi maito nousi hyvin ja sitä tuli liikaakin. Viimeiset kaksi viikkoa yritin kaikkeni, ettei maito loppuisi. Join 2-3 puolentoista litran kannullista nesteitä päivässä, söin varmaan kahden edestä, ettei olisi siitäkään kiinni, annoin vauvan imeä ja yritin pumpata itse, käytin kuumakääröjä, kuumia suihkuja ja saunaa rintojen lämmitykseen, mutta kun maito oli loppu, niin se oli loppu. Puolentunnin välein oli vauva tissillä (myös öisin) ja aina lopulta turhautui kun ei mitään tullut. Tuon kahden viikon jälkeen vauva alkoi olla niin heikossa kunnossa, kun ei ollut saanut tarpeeksi ruokaa, että oli pakko aloittaa korvikkeen antaminen. Vauva piristyi ihan muutamassa päivässä, kun sai vatsansa kylläiseksi.

Kuopuksen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Maito nousi niinkuin ensimmäiselläkin kerralla, mutta tällä kertaa ei loppunut. Tein kaiken ihan täysin samoin kuin esikoisen kanssa.

Kertokaahan nyt ihmeessä, että miten kauan minun olisi pitänyt antaa pienen lapsen huutaa ja kärsiä nälässä, kun 2 viikossa ei tapahtunut mitään muutosta parempaan päin. Vaikka tiedän jo itse vastauksen; mitään ei ollut tehtävissä. Omaa maitoa ei ollut eikä tullut.

Vierailija:

Lainaus:

Siellä oli ihan imetysneuvoja auttamassa tuossa imetyksessä. Vauvalla paino nousi hyvin rintamaidolla, mutta.... Minä istuin/makasin ja imetin lähes tauoitta yöt ja päivät, söin hätäisesti aina jossain välissä ja jatkoin imettämistä. Kun tätä oli jatkunut 4-5 päivää, alettiin vauvalle antaa lisämaitoa tuon imetysneuvojan suosituksesta. Hän sanoi, että ilmeisesti minulla ei sitä maitoa tule tarpeeksi ja siksi vauva " asui" rinnalla. Ei kukaan voi imettää ja imettää ja imettää yötä päivää.... Ja pitäähän sen vauvankin saada nukkua muutenkin kuin tissi suussa maitoa imien.

Enkä vieläkään tiedä mitä se maidonnousu tarkoittaa ja miltä se tuntuu. Silti " imetin" lasta 2kk, tyhjää tissiä, ja korvikkeet päälle, imetys vain läheisyyden takia. Maitoa sieltä ei koskaan tullut, en tiedä, miksei. Imetin jatkuvasti + pumppasin välissä. Oliko tämäkin minun oma vikani? Lopulta terveydenhuoltohenkilöstön kehituksesta lopetin ja elämä helpottui, myös vauvalla.

Jokainen äiti on yksilö ja jokainen vauva on yksilö. Itse en ainakaan voi nostaa itseäni niin korkeaan asemaan, että minulla olisi varaa arvostella kenenkään ratkaisuja imettämisenkään suhteen. Lapsen äiti on kuitenkin pääasiassa paras asiantuntija oman lapsensa ja oman kehonsa suhteen.

Periaatteeni on: kukin tyylillään ja jokaisella on perusoikeus määrätä itse omasta elämästään.

mitä sillä on väliä ettet saa nukkua yhtään kunhan vaan imetät! Imetä tai kuole, se on heidän sloganinsa. Ja etkö tiedä ettei keneltäkän vaan lopu maito...

En ole koskaan ottanut imetysasiaa niin itseeni kuin monet ottavat, minua vaan säälittää ne äidit jotka VÄKISIN yrittävät omien hermojen ja lapsen hermojen kustannuksella imettää vaikka siitä ei mitään tule. On synti myöntää ettei imetä... apua.. kamalaa. Edelleen sou what.

Kolmatta haaveillaan ja tiedän jo valmiiksi varata korviketta kaappiin koska maitoa ei tulemaan ala kuin sen mitä synnytyksessä nousee, mikäli nyt sektiotakaan luokitellaan synnytykseksi. Eli siis

yleisen ajatelman mukaan olen todella hunon äiti (mitä en todellakaan ole) koska A) olen synnyttänyt sektiolla B) en imettänyt kuin 2 vko. No samalla kaavalla menee tämä kolmaskin sitten.

-ap-

Tuttavapiiriini ei kuulunut ketään joka olis imettänyt lastaan yli pari viikkoa ja oma äitinikään tai anoppi eivät osanneet auttaa, kun heilläkin vain parin viikon imetyskokemus. Kuopuksen kohdalla luin muutaman oppaan ja otin etukäteen yhteyttä imetystukiryhmään ja imetys onnistui. Minusta imettämistä ja pulloruokintaa ei voi verrata keskenään. Imetys vaatii paljon äidiltä, koska äiti yksin on ruokkijana (hyvät tukijoukot ovat tarpeen), pulloruokinta tuo mukanaan äidille enemmän vapaata, mikäli muita syöttäjiä löytyy.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat