Vierailija

Minkälaista kielenkäyttöä suvaitsette n.5-7v pojiltanne?

Olen nyt kuullut paljon lähipiiriltä kuinka lapsen saattavat sanoa hoitopäivän jälkeen antaneensa kaikille turpaa. (sitä tietenkään tekemättä). Tai isompien huutavan pikku sisarukselle, että nyt kyllä saat turpaa. (mutta ei toteuta uhkauksia, ainakaan ihan sananmukaisesti).

Eskari-ikäisillä tuntuu olevan kova uhoamisen ja näyttämisen tarve, mikä pojille luonnollista. Mihin vedätte rajan puheiden suhteen?

Välillä tuntuu, että kasvatan pojistani " nössöjä" , mutta toisaalta olen iloinen heidän herkkyydestään ja kyvystä ottaa toiset huomioon.

Saako teillä siis uhata vetävänsä kaikkia turpaan?

Kommentit (18)

Ei tule minunkaan pojastani väkivallalla uhkailevaa " miestä" vaan tunteensa ja myös itkunsa näyttäviä kunnon miehiä sikälimikäli voin siihen vaikuttaa. Siitä vaan ei ollut nyt kyse vaan poikalapseen sisäänrakennetusta machovaiheesta ja jos sen latistaa vähättelemällä ymv niin poika kokee heikkoutta ja huonommuutta mikä vaikuttaa myöhempään miehisyyteen juuri niinkin että ne nyrkit saattavatkin nousta pystyyn kun lapsena tärkeässä kehitysvaiheessa on se kehitysvaihe jo nujerrettu. Meillä muuten se isikin näyttää tunteensa ja itkee jos niikseen on sekä kertoo rakkaudestaan eikä varsinkaan koskaa nosta nyrkkiään!

Ymmärrätköhän lainkaan mitä ajan takaa, pahoin pelkään ettet:/

-3-

Poika on ollut pienestä asti oikein machoukko (kulkee ympäriinsä hokien vahva poika, pieni miees; autot on henki ja elämä...), mutta ei se tarkoita, ettei tapoja opetettaisi. Tottakai lapset saa leikkiä vähän rajumpiakin leikkejä, mutta mun mielestä tää asia menee enemmän toisten huomioon ottamisen ja tapojen opetuksen puolelle. Eli minkälainen käytös sallitaan ja minkälainen ei. Jos 5-vuotias saa uhkailla toisia turpiinvedolla, niin sen se tekee myös kouluikäisenä. Eikö täällä ollut vasta ketju jostain koulukiusatusta, jonka kaverit uhkailivat väkivallalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mut mä opetan mun pojille pikkasen erilaista rohkeutta ym.. Meille ei toivon mukaan koskaan tule sellaista tosimiestä, joka tilanteen tullen aina uhoaa nyrkit pystyssä..

2

Poikani saa vapaasti uhata voittavansa kaikki juoksukilpailussa, pelissä. Hän saa uhata jaksavansa nostaa vaikka kymmenen autoa. Hän saa uhata olevansa vahvempi kuin Tony Halme.

Mutta hänen EI TARVITSE uhkailla lyövänsä, iskevänsä turpaan tms. Sen sallimiselle ei ole mitään perusteita.

t. 4

Mua ärsyttää, että aina kun puhutaan huonosta kielenkäytöstä, villiydestä jne niin esimerkkinä ovat pojat.

Kyllä tytötkin osaavat, ihan totta!

saa painia ja nujuta toista satuttamatta, mutta ketään ei uhata väkivallalla. Mä kehun poikaa JA tyttöä vahvoiksi, mun mielestä vaan vahva voi/ja pitää olla muulla tapaa.

2

Vierailija:

Lainaus:

Pojilla on vaihe, jolloin he taistelevat kaikesta. Ovat supersankareita ja samalla niitä herkkiä pieniä poikia. Ei siinä ole mitään pahaa. Pahempaa on se, että pojilta kielletään se, että he saisivat olla maailman vahvimpia. Tyttöjä ja poikia ei voida kasvattaa samalla tavalla. Miksiköhön pojilla on niin paljon käytöshäiriöitä koulussa? Ei ainakaan sen takia, että heidän on annettu painia ja temuta, olla kovia jätkiä pieninä poikina. Uho kyllä talttuu aikanaan, mutta se ei taltu, että olet kokoajan ollut jotakin väärää. Aina joku on kiltimpi, hyväkäytösisempi, mukavampi...

Siitä luultavasti on nyt kyse. Pojat ovat fyysisempiä kontakteissa. Nyt ole kyse turpaan vetämisestä tai sen uhoamisesta. Harvoin tytöt ovat kovin innokkaita uhoamaan samoin.

Tottaakai tytöt osaavat olla villejä ja käyttää rumaa kieltä. Kiroilu kai kaikilta kielletty, joten se selvää. Toki jos jonkun tyttö on innokas uhittelemaa turpaan vetämisellä, niin silloin olisi myös kiva kuulla miten vanhemmat siihen suhtautuvat.

Meillä veljekset saavat nahistella aika reiluin ottein, toisia satuttamatta.

Pojat painivat myös isänsä kanssa leikillään yms.

Leikeissä tuhotaan ja ammuskellaan.

En anna heidän kuitenkaan uhata turpaan antamisella.

Tutustu kehityspsykologiaan!!!

Pojilla on vaihe, jossa he kuvittelevat voivansa voittaa kenet vaan ja ovat maailman vahvimpia. Samoihin aikoihin tytöt ovat maailman kauneimpia pieniä prinsessoja. Et kai heillekään sano, että onpas typeriä juttuja teillä. Ihan tavallisia tyttöjä olette!

Pojilla on vaihe, jolloin he taistelevat kaikesta. Ovat supersankareita ja samalla niitä herkkiä pieniä poikia. Ei siinä ole mitään pahaa. Pahempaa on se, että pojilta kielletään se, että he saisivat olla maailman vahvimpia. Tyttöjä ja poikia ei voida kasvattaa samalla tavalla. Miksiköhön pojilla on niin paljon käytöshäiriöitä koulussa? Ei ainakaan sen takia, että heidän on annettu painia ja temuta, olla kovia jätkiä pieninä poikina. Uho kyllä talttuu aikanaan, mutta se ei taltu, että olet kokoajan ollut jotakin väärää. Aina joku on kiltimpi, hyväkäytösisempi, mukavampi...

Siis uhittelu ja muu sekä herkkä ja hyväkäytöksinen luonne.

Poikalapsille on enemmän kuin normaalia kokea olevansa maailman kingi ja vahvin mies/macho tietyissä ikävaiheissa kuten 4-5v iässä, kuuluu siis kehityspsykologiaan.

Nyt jokainen vahhempi, joka kertoo pojalleen että väkivallalla uhkailu on väärin ja pahasta, kasvattaa poikansa vinoon?

Pojalle ei riitä, että saa kokea olevansa vahvin ja paras muissa lajeissa (esim juuri juoksu tai painon nosto) vaan on ehdottoman tärkeää antaa hänen myös kokea olevansa suurin väkivallankäyttäjä??

On mahtanu meidän 3 nyt jo aikuista poikaa saada ylettömät traumat, kun väkivallan käyttö jopa puheiden tasolla on kielletty (ja selitetty sen vasta olevankin raukkamaista).

Täytyyy varmaan soittaa heille että on pelkkää harhaa heidän normaaliksi luulemansa elämä, kieroja ja vinoja ovat kaikki tyynni.

Paha vaan et kyllä ne lapset viimeistään koulussa imuroi ne rumat sanat sanavarastoonsa ja testaavat niitä sitten. meidän ekaluokkalainen poika elää nyt parasta kiroilukautta ja haluaa oikein koettaa voiko niitä rumia sanoja käyttää. Paskakin on niin hauska sana että! 9 v. esikoinen (tyttö) puolestaan oli paukauttanut naapurin pojalle että v*tun ääliö. Arvata saattaa että pistin neidin pyytämään kädestä pitäen pojalta anteeksi ja tein selväksi että toiste ei sellasia sanota.

nimittäin hänen ja hänelle ensiarvoisen tärkeän tunteen siitä että hän tosiaan on se maailman vahvin mies ja niin kovin rohkea ja taitava.

En tietenkään itsekään anna puhua mitä sylki suuhun tuo enkä kiusata toisia pelottelemalla mutta sen sallin että hän saa tosiaan itse kokea ja uskoa siihen että häntä ei voittaisi edes isi. Se on tärkeä kehitysvaihe pojille!

-3-

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat