Vierailija

tuli tuosta toisesta ketjusta mieleeni kun tympii kun oma siskoni kirjoittaa lapsemme nimen väärin :( Mieheni on ulkomaalainen ja nimi aavistuken suomalaisesta poikkeava. Ei nyt kuitenkaan mikään megavaikea. Jouluna lapsen nimi oli kirjoitettu paketteihin väärin ja sisko ihmettelikin, että kuinka hän nyt niin. Synttäreitä vietettiin vähän aikaa sitten ja taas oli nimi väärin kirjoitettu ja vieläpä erilailla kuin jouluna.

pahalta tuntuu. Eikö hän sen enempää välitä, että kirjoittaisi edes nimen oikein? vai haluaako näpäyttää kun "näin erikoisen" nimen lapsellemme olemme antaneet?

Esimerkki. Jos vaikka lapsemme nimi olisi nyt vaikka Leilah, niin jouluna se oli kirjoitettu Leylah ja syntympäpäiväkorttiin Leila. :(

Joo ja nimi ei ole siis tuo.

Sivut

Kommentit (23)

välitä kun ei edes näin pientä suurta asiaa viitsi oikein laittaa? Siis kyllähän siskoni varmasti oikean nimen osaisi kirjoittaa JOS vain viitsisi nähdä vähän vaivaa. Mutta ilmeisesti ei viitsi sitten. Kun ei jaksa mieleensä painaa tai tarkistaa kirjoitusasua.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

On se nyt aika outoa, ellei siskonsa lapsen nimeä opi oikein kirjoittamaan!!

Ei ehkä maailman vaiken asia oppia/sisäistää. Herää ihan epäilys, että mukana on annos jotain ilkeilyn halua tms.

Äitini ei meinaa koskaan muistaa vuosi sitten kirjoittaneen veljentyttönsä nimen kirjoitusasua. Että onko siinä yksi vai kaksi iitä. Eikä todellakaan ole mitään negatiivisia tunteita, ei vaan jää päähän tuollaine yksityiskohta.

Yleensä tuo on kaikkein vaikeinta juuri noissa tilanteissa, kun on tasan kaksi vaihtoehtoa. Vaikka minkä muistisäännön kehittäisi, niin silti menee tosi helposti pieleen, koska ei muista, oli se mieleen painettu oikea vai juuri se väärä. Jos on useampi vaihtoehto, on helpompi muistaa, että ne kaksi tai useampi, jotka muistisäännössä mainitaan, ovat juuri niitä vääriä.

Oman nimeni kirjoitti isäpuolen äiti eli mummopuoleni joka hemmetin korttiin ja pakettiin väärin. Ihan varmasti tahallaan. Eihän se ero oikean ja väärän välillä ollut kuin yksi kirjain.

Kysymyksessä i:n ii:n välinen ero. Joskus näpäytän takaisin väärinkirjoittajia kirjoittamalla heidän nimensä pidennetyllä vokaalilla väärin. Siitäpähän saavat kaikki Juuhanit, Matiit ja Pekaat.

Vaan yritän hahmottaa, että missä se ongelma on? Siskolla, joka ei osaa kirjoittaa vai siskolla, joka ei ymmärrä, että kaikki ei osaa kirjoittaa? Onko sun pakko vetää tollasesta asiasta herneet palkoineen nenäään.

Lainaus:

kaikki kirjoittelemaan nimiä ihan miten sattuu vai?

joo, ja ei ole elämää suurempi asia, mutta mielipahaa aiheuttaa kuitenkin.

ap

oikea tapa kirjoittaa se lapsesi nimi. Ei aikuinen tahalleen tuollaista tee, mutta osahan meistä alkaa esim. aina hieman tummahipiäisen kanssa keskustelemaan enganniksi vaikka ko. henkilöt olis molemmat supisuomalaisia. Saattaa olla jonkinasteinen ennakkoluulo siskollasi ja hän kovasti jännittää ja samalla mokaa joka ikinen kerta. Auta häntä.

Mun on ihan pakko avautua siltä kantilta, että kyse on mun sukunimestä. Nimittäin kun aikoinaan menin exäni kanssa naimisiin, en vaihtanut sukunimeäni, eikä hänkään, pidimme siis omat. Noh, tämähän ei mennyt exän sukulaisille jakeluun, vaikka asiasta tuli ilmoitettua: saimme kortteja yms., joissa minut oli "ristitty" rva Virtaseksi, vaikka olin edelleen se Heikkinen. (nimet keksittyjä) Otti muuten ihan pirusti kaaliin, eikä mies suostunut sitten itse ottamaan asiaa enää puheeksi heidän kanssaan. Noh, miehestä tuli ex, onneksi en vaihtanut nimeäni. Asia otti kaaliin silloin ja kyllähän tuo vieläkin ärtyneenä muistaa.

Muutamilla tutuilla on nimi, joka voidaan kirjoittaa kahdella eri tavalla (esim. Mia ja Miia tai Pia ja Piia). Koska aina Miat ja Piat lausutaan Miioina ja Piioina, ei voi tietää miten se oikein kirjoitetaan! Toinen hyvä esimerkki on Jenny, joka usein lausutaan Jenni. Tai Nico, joka lausutaan Niko.

Joulupakettin kirjoitettu "Leylah" taas vaikutti jo perin kummalliselta nimeltä. (nimi ei edelleenkään ole siis tämä).

Kyllä se varmaan sieppaisi itse kutakin jos vaikka nimi "Pekka" olisi kirjoitettu "Peka" tai "Peikka". Ymmärtäisin paremmin jos nimi oikeasti olisi vaikea kirjoittaa tai jos hän itse olisi vähemmän tuttu henkilö.

Pia/Piia jutuista ei kyllä koskaan voi olla varma mitä kirjoitusasuun tulee.

ap

Meillä on tyttö nimeltään Iida eli ihan suomalaisittain kahdella iillä, mutta joka ikinen kortti/lahja tms. , jonka tyttö on mummoltaan tai tädiltään saanut (molemmat isän puolen suvusta) on osoitettu Idalle! Ja siis todellakin IHAN JOKA IKINEN, vaikka toki meidän korteissa/lahjoissa tms heille, on tytön nimi ollut aina oikein kirjoitettu ja tuosta asiasta on monet kerrat jopa juteltu!

Niin ja ihan vähäinen aika ei ole ollut kummallakaan heistä tuota nimeä opetella, sillä tyttö on jo 18-vuotias...

Eli itse päättelisin asian olevan niin, etteivät he edes viitsi vaivautua miettimään miten nimi kirjoitetaan tai sitten vain tahallaan kirjoittavat väärin:/ No itse en aoio tuosta mieltäni pahoittaa sen enempää...tyttökin tuumaa vain aina kortin saadessaan, etä taas on nimi väärin...

Eipä silti, anoppi nyt on muutenkin hieman kummallinen. Esim. kortteja hän ei ole koskaan lähettänyt kenellekään muulle kuin juuri tuolla esikoistytöllemme (ja niissäkin siis nimi väärin), vaikka meidän perheessä on lapsia useampia:( Aina kaikilta lomamatkoilta yms. kortti tulee vain Idan nimellä...

Lainaus:

Ei ehkä maailman vaiken asia oppia/sisäistää. Herää ihan epäilys, että mukana on annos jotain ilkeilyn halua tms.

En haluaisi uskoa, että sisko ilkeilläkseen väärin kirjoittaisi, mutta en nyt paljoa keksi muutakaan syytä kuin joko ilkeily tai sitten se, ettei vaan välitä. Tiedä sitten kumpi on parempi/huonompi vaihtoehto?

ap

ristiäiskutsussa, joulukortissa, joulupaketin jälkeen keskusteltiin siitä ja syntympäiväkutsussakin tuo nimi oli, että en nyt tiedä missä mättää. Autettu on.

ap

Onko sun vaikea ymmärtää että vaikka joku asia olisi sulle tärkeä, jollekin toiselle se sama asia on yhdentekevä eikä hän tule edes ajatelleeksi että se sulle voisi olla tuollainen elämän ja kuoleman kysymys!

Ihan oikeasti, löysää vähän.

Lainaus:

Mun on ihan pakko avautua siltä kantilta, että kyse on mun sukunimestä. Nimittäin kun aikoinaan menin exäni kanssa naimisiin, en vaihtanut sukunimeäni, eikä hänkään, pidimme siis omat. Noh, tämähän ei mennyt exän sukulaisille jakeluun, vaikka asiasta tuli ilmoitettua: saimme kortteja yms., joissa minut oli "ristitty" rva Virtaseksi, vaikka olin edelleen se Heikkinen. (nimet keksittyjä) Otti muuten ihan pirusti kaaliin, eikä mies suostunut sitten itse ottamaan asiaa enää puheeksi heidän kanssaan. Noh, miehestä tuli ex, onneksi en vaihtanut nimeäni. Asia otti kaaliin silloin ja kyllähän tuo vieläkin ärtyneenä muistaa.

No mutta rouvahan on jonkun vaimo ja se sukunimi perässä tulee miehen nimestä, ei sen naisen. ELi jos olet mari lintula-lahtinen, miehesi on pekka lahtinen, olet silloin rouva lahtinen.

Vaikka jonkin aikaa muistaisikin, niin sitten kun asia on taas ajankohtainen ei ihan muistakaan kuinka se nyt kirjoitettiinkaan. Eikä tajua että asia on teille elämää suurempi ja pitäisi alkaa jostain tarkistelemaan/kaivelemaan oikeaa kirjoitusmuotoa.

Lainaus:

ristiäiskutsussa, joulukortissa, joulupaketin jälkeen keskusteltiin siitä ja syntympäiväkutsussakin tuo nimi oli, että en nyt tiedä missä mättää. Autettu on.

ap

kuten tuohon toiseen aloitukseesi jo vastasinkin, siskoni kirjoittaa aina Saaga-tyttäreni nimen väärin. Jo 8 vuoden ajan. Ei varmaan ole tämäkään kenenkään mielestä vaikea, ja se nyt on selvää että ihmiset saattavat kirjoittaa Saga joka on se yleisempi kirjoitusasu ko nimestä. Mutta tämä siskoni saattaa kirjoittaa esim Saaka! Silloin kyllä tuppaa naurattamaan.

En kuitenkaan ymmärrä miksi mili pitäisi pahoittaa tuosta?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat