Vierailija

Hänen unessaan mulla oli mennyt kädet ja jalat poikki ja joku mies oli ampunut minut ja olin kuollut. Lapsi oli sitten yrittänyt unessaan soittaa ambulanssia.

Mistä ihmeestä lapset saavat kaikki nämä unet päähänsä?

Esim. televisiosta katsovat ainakin meillä vain piirrettyjä, eikä niissä nyt mitään tapeta..

Noh, kai tuo nyt kuuluu sitten tuohon ikään..?

Kommentit (12)

Äskettäin 4 vuotta täyttänyt tyttömme on nyt viikon ajan nähnyt painajaisia, jotka muistaa hyvin vielä iltapäivälläkin. Pikku kakkosen jälkeen emme ole enää tv:tä katsoneet ja iltakirjanakin ollut Piilomaan pikku aasi vaihdettiin melkein vauva-ajasta tuttuihin tykkäyskirjoihin, kun kovasti tuntuu tuo mielikuvitus jylläävän.

lapsi mietti sitä untaan yöllä tosi pitkään (tuli meidän väliin nukkumaan) ja aamulla ensimmäiseksi meni kertomaan isoveljelleen minkälaista pahaa unta oli nähnyt. Olen yrittänyt lapselle sitä tähdentää, että se ei ollut todellisuutta, että unissa voi joskus tapahtua tuollaisia pahoja asioita.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vaikka lapset eivät omina ohjelminaan koskaan katsoisi kuin vain pienille suunnattuja ohjelmia, niin ei tarvitse nähdä kuin pieni pätkä jostakin vaikka 24:n mainoksesta tai uutisista, niin kyllähän se ymmärtämättömän uniin tulee.

Se, että telkkari on vain yksinäänkin auki iltasella, antaa lapsille monenlaista syytä pahaan uneen. Tuskin 4-vuotias päässään ilman mitään " virikkeitä" tuollaisia ampumisia päähänsä saa vain ikäkauteen liittyen.

Meillä lähes vuosi sitten 4-v poika heräsi kauheisiin painajaisiin, joissa oli itse kuollut kun pahat miehet tulivat ja laittoivat kiven alle. Sieltä hän sitten kuulemma nousi taivaaseen. Eipä tarvinut kauaa miettiä mistä tähän sai " idean" : seurakunnan päiväkerhosta! Siellä kun oli juuri puhuttu pääsiäistapahtumista. Nyt on toisenkin kerran nähnyt painajaisia kerhon juttuihin liittyen. Mikään erityisen arka tai herkkä lapsi ei ole, jotenkin ottaa vaan sieltä jutut raskaasti. Jos vielä toistuu harkitsen kerhon jättämistä, raamatun tapahtumat kun voivat olla aika raakoja. Sama lapsi katselee lasten ohjelmia ja videoita, eikä niistä saa painajaisia. Olenkin ajatellut että taitaa ymmärtää niiden olevan keksittyä, mutta ei tajua samaa kerhon " tarinoista" .

näin ne purkautuu hyvin, kuvasta helpompi jutella..

nuo jutut natsaa kyllä kolmosen ja joihinkin nelosen aamupiirrettyihin kuin nenä päähän.

olettehan myös puhuneet että nämä ohjelmat on kynällä tehtyjä, piirrettyjä mielikuvitus asioita. piirtää voi mitä vaan mutta oikeassa elämässä on toisin. aku voi jäädä bussin alle eikä käy kuinkaan, mutta oikealle ihmiselle käy huonosti..

Televisiota minäkin epäilen kumminkin syypääksi. Vaikka vain pieni vällähdys uutisita jossa ruumiit makaavat (esim. näitä sotakuvia) voi jäädä lähtemättömästi pienen lapsen mieleen . Siksi aikuisen on oltava valppaana ja selvitettävä lapselle, jos hän jotai tuollaista näkee. Käy vielä lapsen kanssa hänen untaan lävi ja kerro että se oli vain pahaa unta, ei todellisuutta.

ihmeissään kun ne tosiaan oli raakoja ja kamalia. Niitä kesti vuoden verran. En saanut katsella ennen koulu ikää telkasta kuin urheilua ja lastenohjelmia.

Mulla on tosi vilkas mielikuvitus ollut aina ja kai se neljän vuoden ikä on jotain kehitysaikaa pelkojen, stressin ja ahdistuksen käsittelyn hallinnoimisen aikaa. (olipa analyysi..)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat