Vierailija

Sivut

Kommentit (36)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

nyt jos ne loppuu niin ei enää ole niin kamalaa (olispas sittenkii). onhan mulla tälle kolmannelle vaatetta 2 aiemmalta. vaan tiukkaa tekis että selvittäis, eikä varmaan selvittäiskään, ainakaan ilman soskua. pitäis kai vaan olla jalat ristissä ette tää kolmas syntyiskään. pitäis muuttaa varmaan kaupungin slummitaloihin pieneen yksiöön. myydä kaikki tavarat mitkä ei kyllä mahtuiskaan " uuteen kämppään" . ei helvetti se olis. siispä en edes kuvittele enää.. täytän papereita mieluumin.

jos siis alunperin ei olis mitään tukia, niin työtä kai olis pitäny tehdä niin pitkään että on säästössä rahaa lapsien elättämiseen. ja siinä kokilla olis menny niin pitkään ettei olis enää mitkään munasarjat heilunu enää..

maksaa lääkkeistä koko hinnan ja säästää kuitit, perii sit korvaukset kerralla pois. Melko yksinkertaista.

Sen ymmärrän, että jos oma mies kuolee yllättäen, on varmasti todella raskasta hoitaa asioita. Noi alkupään voi vittu menee hermot-tyypit ei vaan musta ihan surevilta leskiltä kuulostaneet, vaan pikemminkin liian helppoon tottuneilta pikkupimuilta.

Jos ei ne varoeurot kelpaa, niin älä ihmeessä mene sinne! Jos ja kun täällä on niin hieno järjestelmä että meidänkin perheeseen on voitu " hankkia" lapsia, ei luulisi papereiden vieminen/täyttäminen olevan iso vaiva?

Olisiko teillä näitä sairaista lapsia jos ei kela mitenkään avustaisi?

Eikö teillä ole ketään (miestä esim.) joka voisi kuljettaa paperit kelaan, niin ei tarvitsisi siitä sotkan penkistä nostaa arsee..

..sitä mieltä että Kela joutas lopettaa..... pelkkää byrokratiaa ja mielivaltaa noin korvausasioiden kanssa; muuta eivät saa aikaan kuin pahaa mieltä ja valtavat menot tässä paperin pyörityksessä...

Olisi. Kas kun lapsen sairastuminen ei ole kiinni kelasta. Tuo kuulosti kammottavan uusliberalistisen natsismin yhdistelmältä.

Itse en kyllä ole kokoenut isompia ongelmia kelan kanssa. Täytän paperit, hankin liitteet ja lähetän postissa kelan toimistoon. Kerran kylä jouduin soittamaan perään kun äitiyspäivärahapäätös uupui. Ne luulivat silloin että asuin ulkomailla (olin asunut aikaisemmin, sitä en tiedä miksi niille oli mennyt tieto siitä muttei tietoa siitä että olin tullut takaisin) eivätkä siksi olleet myöntäneet päivärahaa, mutta asia korjaantui kyllä puhelimessa.

vuosi sitten kelan sanomissa oli tästä... miten voi olla mahdollista että asiat ei silti toimi? onko kela joidenkin idioottien suojatyöpaikka?

Ehkä kuitenkin olisi parempi pitää mölyt mahassa ja täytellä kiltisti niitä lomakkeita, kun yhteiskunta on sitoutunut teitä taloudellisten huolienne kanssa avustamaan.

Vierailija:

Lainaus:

maksaa lääkkeistä koko hinnan ja säästää kuitit, perii sit korvaukset kerralla pois. Melko yksinkertaista.

Sen ymmärrän, että jos oma mies kuolee yllättäen, on varmasti todella raskasta hoitaa asioita. Noi alkupään voi vittu menee hermot-tyypit ei vaan musta ihan surevilta leskiltä kuulostaneet, vaan pikemminkin liian helppoon tottuneilta pikkupimuilta.

mun lapsella on tällä hetkellä menossa yhdeksäsä kelakortti, eikä ikää lapella ole kuin 1v. Lisänä päälle hoitotukien hakeminen liitteineen, matkatodistukset matkakorvauksia varten liitteineen, hoitotukipäätöksestä valittaminen ja siihen tuleva paperityö, erityishoitorahojen anominen, riitely kelan kanssa siitä korvataanko lääkkeitä vai ei ja jos korvataan, millä perusteella... harvinaisten sairauksien kanssa kun ei ole itsestäänselvää että niitä erityiskorvauksia saa. Kun kelan lääkäritkään eivät sairaudesta tiedä oikeastaan mitään.

Ei mullakaan ole ollut ongelmia opintotuen ja äitiyspäivärahan hakemisessa, mutta ymmärrän kyllä, että voisi mennä hermot, jos jatkuvasti joutuisi täyttelemään niitä ihmeellisiä ja epäselviä lappuja. Ja siinä sivussa hoitamaan sairasta lasta, mikä on henkisesti ja fyysisestikin ehkä raskasta.

Taas sellaiset ihmiset, joilla ei ole mitään käsitystä mistään, arvostelevat niitä, joilla on vaikeaa. Hävettää teidän puolestanne.

että ei tarvitse hakea mitään tukia, kuten kuntoutustukea, sairaan lapsen hoitotukea (ja sen hakemuksen täyttäminen ei totta tosiaan ole helppoa!!) jne. Ihmiset joutuvat sairaina ja väsyneinä täyttelemään ja perustelemaan sellaisia asioita, mistä teillä arvon onnelliset pelkän ä-rahan hakijat ei ole mitään käsitystä.

Onneksi sairaalan sosiaalityöäntekijä auttaa noissa hakemuksissa , mutta jopa sille niitten täyttäminen on joskus hankalaa

Vierailija:

Lainaus:

Eli ne sairaudet, joista lääkkeet ovat kokonaan tai osittain erityiskorvattavia on määritelty ennalta. Samoin näiden lääkkeiden hoitoon käytettävät lääkkeet, joista korvausta saa, on määritelty STM:n alaisen lääkkeiden hintalautakunnan toimesta.

Sinne pitää valittaa, jos katsot, että jokin sairaus tulisi saada erityiskorvattavuuden piiriin. Kelan lääkärit tai toimihenkilöt eivät valitettavasti voi tehdä asialle mitään.

Mun lapsella on lääkkeitä erityiskorvattavina mm seuraavilla perusteilla: letkuruokinnan erityisvalmisteet, ravinnon imeytymishäiriöt, maitoallergia, vakava aliravitsemustila...

Meillä kesti kuukausia saada päätös Neocaten korvattavuudesta, sillä Kela vaatii altistuksen halvemmille valmisteille ennen neocaten korvaamista. Ennen neocatea meillä oli käytössä erikoiskorvike joka korvattiin imeytymishäiriöiden perusteella joten valmista päätöstä edes maitoallergiasta ei ollut. Ainoa ongelma meillä oli se että lapsen muiden sairauksien vuoksi lääkärit eivät uskaltaneet edes sairaalaoloissa kokeilla altistusta muille erikoiskorvikkeille, joten kela oli ensin sitä mieltä että eivät täten korvaa mitään. Päätöksestä valittamisen jälkeen maitoallergian takia käytössä oleva neocate korvattiin sitten kuitenkin, perusteena vaikea aliravitsemustila...

Lisäksi mun lapsella on lukuisia lisäravinteita kuten kaliumlisä, fosfaattilisä, sinkkilisä, kaikki rasvaliukoiset vitamiinit(a,d, e ja k-vitamiinit), kalkkilisä. ja näitä kaikkia annetaan huomattavasti normaaliannoksia suurempina määrinä juuri imeytymisvaikuksien vuoksi. Niistä Kela ei korvaa senttiäkään, ja rahaa niihin menee keskimäärin 350¿ kuukaudessa.

Näistä valmisteista kalkin ja d-vitamiinin saimme nyt korvattaviin, kun lapsella todettiin myös vakava aineenvaihdunnallisista syistä johtuva osteoporoosi, mutta muita lisäravinteita ei korvata ennen kuin lapsella on joku niiden puutostilasta johtuva sairaus... Ne kun ovat itsehoitovalmisteita, ja kun lapsen sairauskin on sellainen että joka poitlaalla on hieman erilaiset oireet ja eri lääkitykset niin kyseistä sairautta on mahdoton saada sellaiseen korvausluokitukseen että kaikki valmisteet korvattaisiin. Osa mun lapsen lääkkeistäkin kun on sellaisia ettei niille ole suomessa edes myyntilupaa, eivätkä ne ole virallisesti lääkkeitä.

Helpompaa olisi jos mun lapsi olisi vain diabeetikko ilman näitä muita liitännäissairauksia, silloin kun suurin osa lääkkeistä ja hoitokuluista on joissain valmiissa luokituksissa(mm hoitotuen saaminen ei ole työn ja tuskan takana)

Vierailija:

Lainaus:

Mun lapsella on lääkkeitä erityiskorvattavina mm seuraavilla perusteilla: letkuruokinnan erityisvalmisteet, ravinnon imeytymishäiriöt, maitoallergia, vakava aliravitsemustila...

Meillä kesti kuukausia saada päätös Neocaten korvattavuudesta, sillä Kela vaatii altistuksen halvemmille valmisteille ennen neocaten korvaamista. Ennen neocatea meillä oli käytössä erikoiskorvike joka korvattiin imeytymishäiriöiden perusteella joten valmista päätöstä edes maitoallergiasta ei ollut. Ainoa ongelma meillä oli se että lapsen muiden sairauksien vuoksi lääkärit eivät uskaltaneet edes sairaalaoloissa kokeilla altistusta muille erikoiskorvikkeille, joten kela oli ensin sitä mieltä että eivät täten korvaa mitään. Päätöksestä valittamisen jälkeen maitoallergian takia käytössä oleva neocate korvattiin sitten kuitenkin, perusteena vaikea aliravitsemustila...

Lisäksi mun lapsella on lukuisia lisäravinteita kuten kaliumlisä, fosfaattilisä, sinkkilisä, kaikki rasvaliukoiset vitamiinit(a,d, e ja k-vitamiinit), kalkkilisä. ja näitä kaikkia annetaan huomattavasti normaaliannoksia suurempina määrinä juuri imeytymisvaikuksien vuoksi. Niistä Kela ei korvaa senttiäkään, ja rahaa niihin menee keskimäärin 350¿ kuukaudessa.

Näistä valmisteista kalkin ja d-vitamiinin saimme nyt korvattaviin, kun lapsella todettiin myös vakava aineenvaihdunnallisista syistä johtuva osteoporoosi, mutta muita lisäravinteita ei korvata ennen kuin lapsella on joku niiden puutostilasta johtuva sairaus... Ne kun ovat itsehoitovalmisteita, ja kun lapsen sairauskin on sellainen että joka poitlaalla on hieman erilaiset oireet ja eri lääkitykset niin kyseistä sairautta on mahdoton saada sellaiseen korvausluokitukseen että kaikki valmisteet korvattaisiin. Osa mun lapsen lääkkeistäkin kun on sellaisia ettei niille ole suomessa edes myyntilupaa, eivätkä ne ole virallisesti lääkkeitä.

Helpompaa olisi jos mun lapsi olisi vain diabeetikko ilman näitä muita liitännäissairauksia, silloin kun suurin osa lääkkeistä ja hoitokuluista on joissain valmiissa luokituksissa(mm hoitotuen saaminen ei ole työn ja tuskan takana)

Ja kun niitä hakemuksia tulee yhteen yksikköön satoja, ellei tuhansia viikossa, ei ole ihme, että joskus jotain katoaa siinäkin päässä.

Valitettavan usein tuntuu kuitenkin siltä, että asiakkaat eivät ole vain jaksaneet lukea ohjeita. Hakemuslomakkeissa yleensä kerrotaan selvästi, minkälaisia liitteitä hakemukseen tarvitaan, ja siitä huolimatta jatkuvasti tulee hakemuksia, joista nämä liitteet puuttuvat. Esimerkiksi kassakuitin sijaan tulee lääkereseptejä, laskelmia jne. Yleensä nämä asiat kuitenkin selviävät sitten lopulta, mutta aiheuttaa myös lisätyötä virkailijoille.

Toki ymmärrän, ja tiedän, että järjestelmä on välillä tuhottoman byrokraattinen ja hidas. Lisäksi hommaa pahentaa mielestäni se, että Kelan virkailijat joutuvat hoitamaan niin moneen erilaiseen etuuteen liittyviä asioita. Täten voi sattua virheitä, koska he yksinkertaisesti eivät voi hallita kaikkiin etuuksiin liittyviä nippeleitä täysin. Erikoistumista olisi syytä harkita.

Sitten vielä yksi asia: on syytä muistaa, että Kela vain toteuttaa sille STM:n taholta annettua tehtävää. Se ei itse päätä tukien suuruuksista tai määrittele, kenelle ne myönnetään tai minkälaisia liitteitä hakemuksissa pitäisi olla.

Ja sen erityiskorvattavuuden saaminen voi olla hyvin mielenkiintoisen byrokratian takana.

Toimitin Kelaan b-lausunnon viemällä sen sinne toimistoon virkailijalle käteen hakemuksen kanssa. Kolme viikkoa myöhemmin saan kirjeen jossa kerrotaan että ovat saaneet erityiskorvaushakemuksen, mutta tarvitsevat asian käsittelemiseksi vielä b-lausunnon.

Palautin paperin johon kirjasin että olen lausunnon jo vienyt, jonka seurauksena sain kaksi viikkoa myöhemmin paperin jossa erityiskorvaus evättiin sillä en ole toimittanut asianmukaista b-lausuntoa... Lähdin toimistoon selvittämään asiaa ja virkailija löysi sen b-lausunnon sklannattuma koneelta, ja päivämäärä sen toimittamiselle kelaan oli sama kuin hakemuksessakin oleva. Että silleen...

Nyt sitten karhuan rahojani jälkikäteen Kelalta kuukausien ajan, kun maksukatto on jo täynnä sillä saimme lopulta sen korvauspäätöksen.

ja tosiaan kelassa ei päätetä mikä korvataan, ne vaan seuraa listoja.

Vierailija:

Lainaus:

mun lapsella on tällä hetkellä menossa yhdeksäsä kelakortti, eikä ikää lapella ole kuin 1v. Lisänä päälle hoitotukien hakeminen liitteineen, matkatodistukset matkakorvauksia varten liitteineen, hoitotukipäätöksestä valittaminen ja siihen tuleva paperityö, erityishoitorahojen anominen, riitely kelan kanssa siitä korvataanko lääkkeitä vai ei ja jos korvataan, millä perusteella... harvinaisten sairauksien kanssa kun ei ole itsestäänselvää että niitä erityiskorvauksia saa. Kun kelan lääkäritkään eivät sairaudesta tiedä oikeastaan mitään.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat