Vierailija

Yleisille leikkipaikoille (puistot ym.) tullaan jätetään lapset leikkimään, itse mennään istumaan penkille juoruamaan kaverin kanssa tai lukemaan lehteä. ´Sitten heidän lapset tulee ja ottaa oman lapsen kädestä lelut ja sotkee leikit! Ei ole kiva komennella ventovierasta lasta. Sitten mulkaistaan sieltä penkiltä, että mitäs meidän " maijaa" oikein ojennat?!

Perhekerhoisaa myös valitettavan yleistä!

Onko muilla kokemusta ja miten toimitte yleensä näissä tilanteissa?

Kommentit (24)

saa kerhoissa (ja kavereidenkin lapsien kanssa yms) olla tarkkana kun vanhemmat eivät vaan jaksa katsoa lastensa perään.

Se on tosi yleistä ja hemmetin rasittavaa!

Mullakin pari kaveria jotka haluavat vaan keskittyä kahvitteluun ja juoruamiseen niin, että lapset sitten tekee mitä huvittaa sillä välin. Jos ollaan heillä niin ihan sama, mutta jos meillä niin kyllä ärsyttää.

Samaten se, että kun itellä oma lapsi kerää lelunsa leikin jälkeen jne niin paljon isommatkin saa törkeän sotkun aikaan jo muutamassa minuutissa, eivätkä äidit/isät tee elettäkään tarjoutua siivoamaan lähtiessä...saatikka, että komentaisivat lapsensa sen tekemään.

Itse kyllä pyrin kylästä lähtiessäni katsomaan ettei jätetä kauheaa kaaosta jälkeemme...mielestäni kuuluu hyviin tapoihin.

pojalleni ettei saa lyödä tmv. mutta kun tuntuu jäävän ihan jalkoihin muitten jyrätessä niin olen vaihtanut tyyliksi sen etä takaisin saa antaa samalla mitalla.

En tiedä onko tästä mitään hyötyä, mutta etukäteen jo pelottaa tuo pikku arkajalka laskea yksin päiväkotiin, kouluuun, maailmalle...

Onko jollain vinkkejä miten lapseen saisi enemmän häijyyttä ja itsekyyttä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

tämä sivuaa vähän aihetta:

Oletteko huomanneet myös sellaista, että toisen lapsi vie omalta lapseltasi lelun kädestä. Oma lapsesi tietysti hermostuu tms niin saatkin kuulla kommenttia:" teidän lapsi EI VIELÄ osaa jakaa lelujaan"

Voi h...vetti, että mua raivostuttaa tällanen!

Jos jonkun 3.s lapsi on vaikka tottunut, että isommat vie kädestä yms eikä siinä mitään niin ei minun esikoisen silti tarvitse samaa sietää. Itse opetan, että toisen kädestä ei lupaa kysymättä oteta ja sillä siisti, oli ikä ja asema mikä tahansa!

Muut vuoden vanhojen lasten äidit eivät kuulemma kohtaa minkäänlaista kiukuttelua kieltoja kohtaan? Kyllä meidän neiti osoittaa mieltään hetken aikaa, kunnes jälleen unohtaa. Mutta pakkohan tätä on tehdä, että lapsi oppii mitä saa tehdä ja mitä ei!

ole kielletty. Miten ne osaisivat kieltää lapsiaan? Istutaan junassa jalat vastapäisellä penkillä, kengät jalassa. yms. kivaa on välillä tullut nähdyksi. Ei mitään sosiaalisia tai kulttuurisia tapoja tai toisista välittämistä.

Kotona voidaan huutaa kuuppa punaisena ja antaa tukkapöllyä, mutta kun tuollainen vanhempi tulee esim. juuri puistoon tai perhekerhoon, niin hän KUVITTELEE jotenkin tähän tyyliin: " täällä lapset voi tehdä mitä haluaa, koska tämä on lasten paikka ja minä voin relata ja juoruta sillä välin" .

Eli kuvitellaan, että se lapsen kontrollointi ei muka olisi tuollaisissa paikoissa tarpeen, koska ne on lapsille ja lasten leikeille tarkoitettuja paikkoja.

Voi olla, että nuo vanhemmat - jotka siis ärsyttävät ja ihmetyttävät minuakin - ajattelevat myös, että MUIDEN ei pidä komennella heidän/toisten lapsia. Ja että " oppikoot lapset sopimaan riitansa itse, siinäpähän oppivat pitämään puolensa jne." skeidaa.

Oikeasti samat isukit ja äitylit hyppäävät paikalle kuin naarasleijona, jos joku isompi lapsi harrastaa omankädenoikeutta hänen lapseensa nähden...

tekemisiin puuttua ellei ole jo ihan pakko tilanne, että sikäli kyllä haluaisin, että useampi mamma katsoisi ihan itse jälkikasvunsa perään!

Näitä jotka ei kiellä lapsiaan on nykyään aika paljon!

Tuttavani on perhepäivähoitajana ja joutui anomaan että yksi lapsi siirrettäisiin jollekin toiselle hoitajalle koska vanhemmat vaativat että heidän lastaan ei saa hoitopäivän aikana kieltää! Ja mukula oli varsinainen tasmanian tuholainen.

Järkkyä.

Ootteko kattoneet sitä brittiläistä ohjelmaa missä se ammatti-nanny auttaa ongelmaperheitä lasten kanssa? Siinä suurin osa lasten käytöshäiriöistä johtuu varmasti ihan siitä että äiti/molemmat vanhemmat ei osaa pitää kuria ollenkaan vaan lapsi hallitsee koko perhettä.

Mielenkiintoista olisi nähdä dokumentti näitä " lapsihirviöistä" teineinä- voi vaan kuvitella millaisia ovat silloin!

Itse kiellän 2v lastani lempeästi ja ohjaten-useimmiten se riittää.

aina osaa ajatella, että JOPA heidän lapsensa tarvitsisivat kieltoja ajoittain. Ikäänkuin ei nähdä virheitä muissa kuin niissä naapurin kakaroissa, ei ikinä omissa. Tilanteet tulkitaan aina vaan omalta kantilta eikä tippaakaan ajatella miltä muista tuntuu....tämä pätee muuhunkin kuin lasten kasvatukseen...

mutta eivät tee elettäkään jos heidän lapsi tönii tai ottaa muilta lapsilta lelluja. Pelkäävät ilmeisesti, että lapsensa alkaa huutamaan ja saavat kohtauksen! Sitten nolon näköisinä pyörittelevät päätään ja sanovat, että se on tuo ikä kun on niin kova tahto.

No tämä teini piereskelee estottomasti kylässäkin, nauraa päälle, minä kyllä viimeksi pikkuherralle sanoin, ettei moinen ole soveliasta. Olin itse kylässä pojan mummilla ja öklötti moinen käytös. Murrosiästä ei tuon lapsen kohdalla ole puhettakaan, huonosti kasvatettu tenava on ollut alusta asti.

saman teen myös omilleni jos he ottavat muiden kädestä!

Vierailija:

Lainaus:

tämä sivuaa vähän aihetta:

Oletteko huomanneet myös sellaista, että toisen lapsi vie omalta lapseltasi lelun kädestä. Oma lapsesi tietysti hermostuu tms niin saatkin kuulla kommenttia:" teidän lapsi EI VIELÄ osaa jakaa lelujaan"

Voi h...vetti, että mua raivostuttaa tällanen!

Jos jonkun 3.s lapsi on vaikka tottunut, että isommat vie kädestä yms eikä siinä mitään niin ei minun esikoisen silti tarvitse samaa sietää. Itse opetan, että toisen kädestä ei lupaa kysymättä oteta ja sillä siisti, oli ikä ja asema mikä tahansa!

kieltäväisiä vanhempia ja välillä toimivatkin hyvin.....mutta välillä kun on muuta mielenkiintoista tai ei vain jaksa valvoa omiaan niin ollaan " näkemättä" kaikkia tilanteita....

jos näen, että touhu menee älyttömyyksiin tai käyttäydytään huonosti. Ja oikeastaan odotan, että muut toimivat samoin (eli ripittävät minunkin lapsiani, jos tekevät pahojaan)

Muistan yhden kerran jääneeni suu auki, kun postin n 50 v täti sanoi minulle (kielsin lapsiani koskemasta niihin telineissä oleviin kortteihin tyyliin " katsoa saa, ei koskea" ) että on se hienoa, kun jotkut vielä viitsivät opettaa lapsilleen käytöstapoja... Siis eikös tuo ole ihan sitä tavallista kasvatusta eikä mitään erikoiskikkailua??

Puistoissa kyllä osaan ottaa rennommin, saatan jopa istua siellä penkillä kun lapset vilistävät ympärillä, mutta MINUN lastani/ lapsiani saa komentaa (jos itse en ole tilannetta noteerannut). Ja voi olla, että tulkitset sen mulkaisun väärin: ehkäpä mulkaisen sitä väärin tehnyttä lastani, en sinua...(usein vielä kielto joltain muulta kuin äidiltä menee paremmin perille)

että ei heidän kulluannuppuuaan voi kieltää tai rajoittaa, koska se vaurioittaa heidän kullannuppunsa luontaista uteliaisuutta. Jotkut ovat sitä mieltä, että lapsi tietää jo syntyessään, mikä on oikein ja mikä väärin, eikä vanhemmilla ole oikeutta puuttua tähän ja mennä neuvomaan.

Mua sapettaa myös se, ettei lasta kielletä ja sitten jos joku muu sen tekee, niin saa vihaisen äidin niskaansa.

Valitettavan yleistä puistoissa ja muuallakin. Jopa meidän kotona. Kylässä ollut lapsi 4v. hyppi meidän sohvalla kengät jalassa ja äiti joka oli vieressä ei sanonut mitään. Joten komensin muksua itte. Sain katseen äidiltä mut se ei haittaa. Mun sohvalla ei mukulat hypi, ei edes omat 3kpl!

Ja se on todella ärsyttävää, kun ottaa takaisin lelun, jonka toinen lapsi on omaltani vienyt, niin saa taatusti kuulla kyllä silloin siltä toiselta äidiltä, että " meidän mikko on tottunut että leluilla saa leikkiä muutkin" !

Mutta, voi sitä opettaa jo lapsellekin, että on kohteliasta kysyä lupa!

ottaa vastaan lapsen itku ja raivo kun häntä kielletään!

Vanhemmuus on myös rajojen asettamista ja siinä saattaa tulla nokkapokka monta kertaa päivässäkin kun lapsi on tietyssä iässä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat