Seuraa 

Vai ovathan (toivoo sormet ristissä) tosi harvinaisia. Peruna taitaa olla enemmän allergisoiva kuin riisi ja maissi, vai olenko ihan hakoteillä...

Sivut

Kommentit (26)

Meillä vauva reagoi iho-oirein, mikäli olemme tiloissa joissa on käsitelty kananmunaa, lämmitetty ruokia joissa munaa tai kanalihaa. Kutina, raapiminen ja ihottuma alkavat välittömästi.

Reagoi myös kotimaisille viljoille kun esim. konttaa lattialla ja sattuu leivän muruja paljaalle iholle =ihottuma.

Kaikki oireet eivät siis välttämättä tule suun kautta saaduista allergeeneista. Muna ja maito ovat kaiken lisäksi melko vahvat allergian aiheuttajat vähänkään herkemmälle allergiselle. Munan allergeeneja saatta a olla rintamaidossa vielä 2viikkoa sen jälkeen kun kananmuna on jätetty pois imettävän äidin ruokavaliosta, maidon valkuaisia voi myös olla jopa viikon ajan rintamaidossa vaikkei äiti nauttisi mitään maitotuotteita.

Allergialääkäri lienee tilanteessanne nyt kuitenkin paras asiantuntija.

Sain poikani oireettomaksi täysimetyksellä vasta sellaisella ruokavaliolla, jossa oli 9 ruoka-ainetta. Toisin sanoen jouduin syömään isoja määriä muutamia ruoka-aineita päivittäin. Aloitin maidottomalla ja munattomalla, sitten laajensin kotimaisiin viljoihin ja lopulta oli jo helpompi laskea mitä saa syödä kuin mitä ei saa. Laihduin lopulta hurjasti ja jouduin lopettamaan imetyksen. Syy siihen, että ruokavalio meni noin kapeaksi oli se, että minulla oli peruna melko loppuun asti mukana ruokavaliossa ja myöhemmin kun aloitin kiinteät, totesin perunan olevan yksi pahimmista oireiden aiheuttajista.

Riisi ja maissi sopivat tosin useimmille allergisillekin, mutta eivät tosiaan kaikille. Meillä possu ja peruna olivat tosi sopimattomia.

Kannattaa edetä varmaan niin, että jätät kaikki epäilyttävät ruoka-aineet pois omasta ja vauvan ruokavaliosta vähintään viikoksi ja sitten otat aina yhden kerrallaan takaisin ja seuraat oireita. Kannattaa pitää ruoka- ja oirepäiväkirjaa, jotta pääset käsiksi myös viiveellä oireita aiheuttaviin ruoka-aineisiin. Tsemppiä selvittelyihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

No kokeilin sitten eilen hirveä possun sijasta, mutta en kykene sitä syömään, tulee saman tien ulos jos olisi enemmän yrittänyt

M@rke, söin ensiksi riisiä, possua, kurkkua ja luont. gluteenitonta leipää. Huomasin siinä sitten maissia ja siksi lopetin sen, eli tällä hetkellä vaan riisi, possu ja kurkku. Tosin eilen kokeilin sitä hirveä, mutta ei onnannut, melkein oksettaa kun ajattelenkin sitä.

Meillä ei siis ihottumaa (paitsi hieman kasvoissa), tuntuisi hassulta että suoli-oireet voisivat tulla ilmavälitteisesti mutta kait se on mahdollista. Meillä myös mukana tuo selkeä refluksi, joten on vaikea tietää mikä johtuu mistä. Mutta sen olen huomannut, että nyt kun jätin viljat pois, niin unet yöllä on olleet rauhallisempia. Syötön jälkeen alkaa refluksivaivat ja ne kestää ja kestää ja kestää, mutta ilmavaivat ovat olleet vähäisempiä, nyt useana yönä. En tiedä mistä johtuu ja mistä ei, mutta ei tuolla ruokavaliolla meikäläinen kauan elä, joten kokeilen tulevalla viikolla vähän laajentaa takaisin. Tosin ilmeisesti refluksiin aloitetaan myös toinen lääkitys.

Tosin löytyy sitten myös kotimaiset viljat, kananmuna, monet hedelmät jne. Ja meillä ylipäänsä koko allergisuus selvisi vasta, kun olin lopettanut imettämisen. Minkälaisia oireita lapsellasi on? Meillä oli ensin koliikkia, jatkuvaa heräilyä päivin öin, yleistä tyytymättömyyttä ja iho-oireita. Ja mainittakoon vielä, että nyt kun teemme kotialtistuksia, alkavat oireet usein vasta monen päivän viiveellä :-/

paola

mutta alla linkki omiin pohdintoihini/ vastauksiin. Vuosi sitten itse pähkäilin imetyksen lopettamista pojan allergioiden takia.

Lopetin imetyksen kun poika reilut 8kk. Hänellä on tällä hetkellä n 10 ruoka-ainetta, missään nimessä en olisi jaksanut kauaa tiukalla dieetillä ja koko perhe olisi kärsinyt.

Voimia sinulle!

Eli ongelma on siis se, että kun nyt syön pelkästään possua, riisiä ja kurkkua ja oireilu ei ole muuttunut miksikään (yölevottomuus, iho ok kasvoja lukuunottamatta), maissia söin vielä eilen vahingossa leivän yhteydessä. Niin mitä voisin syödä, pitääkö ottaa yksi ruoka-aine kerrallaan, eli esim. syödä pelkkää perunaa yksi viikko??? Siihenhän menee ikuisuus jos kokeilen jokaista ruoka-ainetta itselleni yksi kerrallaan, eikä varmaan viikkoa pärjää pelkällä perunalla. Olisiko hirven liha sitten ainoa mitä voisi syödä, vai voiko sillekin olla allerginen? Eli söisin pelkästään hirveä yhden viikon ja jos oireet helpottuu niin sitten ei ainakaan olisi sille allerginen. Meidän vauva on niin pieni, ettei saa vielä mitään suunkautta muuta kuin tissimaitoa. Eli helpointa olisi antaa maidotonta korviketta ja sitten kun 4 kk täynnä, niin ruveta kokeilemaan yksitellen. Tosin maidotonkaan korvike ei välttämättä sovi, ja kun en edes tiedä onko kyse allergiasta. On tämä vaikeaa.........

Enhän voi olla kokonaan syömättä esimerkiksi viikkoa. Jos olisi korvikkeella vauva, niin sitten voisi testata yksi kerrallaan, mutta näin se ei kait onnistu... Onko mitään ruokaa jolle kukaan ei olisi allerginen, jos voisi elää viikon sillä?

Tosin niinhän varmasti olet tehnytkin oman ruokavaliosikin osalta (?) Missään nimessä et varmasti kuitenkaan voi yrittää elää pelkästään yhdellä ruoka-aineella, siitä on jo sinulle itsellesikin taatusti haittaa. Sitä en tiedä, miten se maidon laatuun vaikuttaisi kaiken kaikkiaan.

Olen jokin aika sitten kuullut sellaisesta Käypähoito-suosituksesta, jonka mukaan käsittääkseni äidin pitäisi välttää vain niitä ruoka-aineita, joista itse saa oireita. Siitä löytynee tietoa ainakin Allergia-ja astamaliiton sivuilta www.allergia.com. Mutta kuten sanottu, itse olin jo lopettanut imetyksen ennen kuin allergisuus selvisi (lapsi tuolloin 9 kk...), joten ihan omakohtaista kokemusta ei ole. Mutta jos on syytä epäillä moniallergisuutta, varmasti itse jälkiviisaana kallistuisin korvikkeen kannalle - sen verran hankalaa tämä allergioiden kanssa painiminen on nimittäin ilman omien ruokien miettimistäkin...

paola

Olen ajatellut imetyksen lopettamista kyllä, mutta en millään raaskisi vielä, vauva on niin pieni ja olin ajatellut tätä viimeistä imettää pitkään... No aina ei käy niinkuin haluaisi tai toivoisi. Katselen kuitenkin nyt tässä vielä ja toivon, että kun laajennan tuota syömistä, niin oireet eivät lisääntyisi. Voinko kysyä, että mitkä ne sinun 9 ruoka-ainetta olivat?

oli lopulta enää riisi, maissi, possu, kalkkuna, päärynä, salaatinlehti, kurkku ja oliiviöljy. Näitä " sopivia" olikin siis vain kahdeksan, mutta rusinat ja perunan jätin pois varmaan pari-kolme viikkoa imetyksen lopettamista ennen ja silloin sain pojan oireettomaksi, mutta olin itse jo aiva loppu. Onneksi tuona oireettomana jaksona ehdin löytää kolme kiinteää ruoka-ainetta pojallemme - ne ovat muuten edelleen ainoat sopivat:( (ihmeellistä sinällään, että ekat kolme kävivät suoraan ja sen jälkeen yksikään ei ole käynyt jokapäiväisessä käytössä)

Näistä myöhemmin pojalle kokeillut peruna ja possu ovat aiheuttaneet voimakkaat oireet eli jännää, että possu kävi imetyksen aikana mutta peruna ei. Maitoaltistus sujui yksityisellä helposti, koska poika oli silloin täysin oireeton ja urtikaria tuli jo kahden millin tutteli-altistuksesta. Imetystä ei kuitenkaan voi lopettaa, ennen kuin sopiva korvike on löytynyt, eli niitä täytyy testata siinä imetyksen ohessa ja seurata oireita.

Kuulostaa nimittäin HIRMUISEN yksipuoliselta ruokavaliosi. Ihmetyttää, että moisen dietin sinulle ovat määränneet kun et millään voi riittävästi ravintoaineita tuolla ruokavaliolla saada. Kai olet päässyt edes ravitsemusterapeutin kanssa suunnittelemaan diettiäsi?

Lapsesihan voi saada oireita myös ihan pelkästä äidinmaidosta (olla allerginen rintamaidolle), eikä välttämättä maidon sisältämistä muista aineista.

Mikäli lääkäri jättää sinut noin huonolle ruokavaliolle sen kummemin asiaa miettimättä ja ravitsemusterapeuttia konsultoimatta niin vaihda nyt ihmeessä toiselle lääkärille. Ja mikäli kyseessä on joku terveyskeskus " musta tuntuu-puoskari" niin mars allergialääkärille!

Meillä ainakin tuo maissi on ollut erittäin allergisoiva, samoin kyllä peruna ja moni muukin. Lienee niin yksilöllistä. Possua ei meillä lapsi kestä, mutta moni allerginen sitä kyllä kestää...

Hmmm.. ihan ympäripyöreetä.. Toivottavasti pian saatte selvyyttä asioihin!!!

Hattara ja lapset

Meillä poika allerginen mm. maidolle, munalle, perunalle, maissille, kotim viljoille jne...

Mun oli pakko lopettaa imetys kun poika oli 8kk, koska tiukankin dieetin aikana poika oireili. Totesin, että helpompi on karsia pojan ruokavalio kuin oma.

Tällä hetkellä hänellä on n 10 ruoka-ainetta, silti iho välillä kukkii.

Ilmeisesti sen suosituksen mukaan mitään ruoka-aineita ei pidä välttää allergioiden ehkäisemistarkoituksessa... Eli ei se kai ottanutkaan kantaa mihinkään imetysdieetteihin. Toivottavasti joku enemmän tietävä oikaisee asian, mielenkiintoinen aihe joka tapauksessa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat