Vierailija

Meinasin tuolilta pudota kun luin tuon jutun. Että 4kk:n ikäisen vauvan äiti pitää oikein IT eli Irti Tissistä -bileet ystävättäriensä kanssa juhliakseen imetyksen lopettamista. En ole mikään imetysfanaatikko, päinvastoin, mutta minusta tuo silti kuulostaa irvokkaalta. Ymmärrän mainiosti ettei imettäminen aina onnistu eikä sitä tarvitse väkisin jatkaa kuukaudesta toiseen. Mutta että 4kk vanha vauva pitää oikein IRROTTAA tissistä! Juu, johan se on korkea aika, että äitikin pääsee " vapaaksi" . Voi ei... Taustoja en tietysti tiedä, mutta juttu oli niin hilpeään sävyyn kirjoitettu, että kyseessä on tuskin mitkään pitkäaikaiset imetysongelmat ja imetyksen lopahtaminen.

Sivut

Kommentit (44)

nyt puhutaan), niin samaan aikaan joku keksii tällaisen kuningasajatuksen alkaa juhlia jo 4kk vanhan vieroittamista. Eläköön itsenäiset (ja itsekkäät) äidit!

t. Eräs, jonka imetys ei myöskään ollut mitään auvoa, ja joka oli 3kk:n jälkeen valmis lyömään hanskat tiskiin -muttei sitten lyönytkään vaan jatkoi osaimetyksellä vauvan 10kk:n ikään, eikä tunne syyllisyyttä tästä eikä myöskään halua syyllistää muita, mutta ihmetteleepä nyt vaan ääneen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siis minustakin juhliminen on ihan kiva idea jos kyseessä olisi vaikka vuoden ikäinen. Minun käy enemmän sääliksi 4 kk ikäistä joka oikein juhlien kera vieroitetaan... :(

Ideahan siinä oli viettää juhlaa, joka olisi vastine miesten varpajaisille (perinne, jota olen itse aina ihmetellyt suuresti...).

Ja toisin kuin joku tuolla aiemmin väitti, jutussa ei mitenkään mainittu, että tämä olisi joku yleinen tapa ko. äipän kaveripiirissä. Sen sijaan siinä sanottiin, että SAMALLA vietetään kolmen muunkin äidin imetyksen lopettamista.

Jaja... tuossa juhlassa jutun mukaan oli tarkoitus juhlia paitsi tissistä irrottamista, myös _lapsen syntymää_.

4 vuotiaalle ymmärrän yhdessä sovitut irti tissistä bileet. Taaperoissa ja leikki-ikäisissä imetetyissä tiedän näitä joiden kanssa on yhdessä sovittu, että imetys lopetetaan tietynä päinävä ja silloin juhlitaan.

Lopetin tupakanpolton kun odotin esikoistani v. 2000. Edellisen kerran kävin ryyppäämässä milleniumina. Olen ollut kotiäitinä 3,5 vuotta (työelämässä nyt taas vuoden). Mulla ei ole mitään hinkua baareihin (kolusin ne silloin alta kolmekymppisenä). Tyttöjen saunailtoja vietetään kerran vuodessa toki hyvän ruuan ja viinilasin kera (ollaan autoilla). Imetin lapsia 10-kuisiksi.

Olen tylsistä tylsin...

En tajua miksi sen ikäinen pitää irrottaa tissistä, jos imetys sujuu. Eri asia, jos ei suju -sillehän ei sitten mitään mahda.

Ja korostan vielä, että itse en ole mikään suuri imetyksen puolestapuhuja, kunhan nyt vaan olen pitänyt niitä neuvolasta saatuja ohjeita ihan järkevinä. Ja että itsekin pidän erittäin paljon juhlimisesta.

t. ap

Itsekin kieltämättä kävin ulkona jo kun vauva oli n. 4kk, mutta imetin lähtiessäni, sitten vauva meni nukkumaan ja kun tulin kotiin imetin taas. Ei oikein tuossa vaiheessa ollut tarvetta noin radikaaliin tempaukseen, nyt kun odotan toista, niin tuskin tulee tuossa vaiheessa vielä baariin lähdettyä ;)

Nyt kaikki kirjoittamaan Hesariin palautetta. Teksistä sai tosiaan kuvan, että lapsi vieroitetaan rinnasta, jotta mamma pääsee ryyppäämään. Kuvottava juttu.

-4 kk vauvan äiti juhlii pojan syntymää ja rintaruokinnan lopetusta.

-IT eli Irti Tissistä bileet heidän vastine varpajaisille, väärin että miehen pääsee rellestämään ja naiset ei

-Mukana 7 naista, joista 3:lla ennestään lapsia ja joiden IT-juhla myös

-tarjoiluna Raglettea

-saunotaan pidemmän kaavan mukaan, loppuhuipentumana katsotaan valokuvia ja poksautetaan kuohari-pullo

Hämmästyin vain sitä, että 4kk ikäinen pitää saada " irti tissistä" . Itsekin pääsin monesti ystävättärien kanssa tuulettumaan ja iltaa istumaan silloin kun vauva oli pieni -imetys ei sitä estänyt, kun rintapumput on keksitty ja lapsella on isä. Aika moni onneksi tajusi sen pointin tässä mun jutussa. Juhlat ok, imetyksen loppumisen juhlinta ok -mutta että 4kk vauva IRTI TISSISTÄ! Ihan kuin sillä ei olisi enää lupa tissiin päin katsoakaan... Ei minulta huumorintajua puutu, mutta ei tämä juttu minusta ollut niin hauska.

ap

Kun täällä joku sanoo oman mielipiteensä jostain asiasta, hänet tuomitaan heti ahdasmieliseksi " paheksujaksi" . Ei kyse ole siitä, että kukaan meistä olisi täydellinen.

Minä en myöskään haluaisi osallistua Irti tissistä -bileisiin, koska se tuollaisessa tilanteessa tuntuisi vaan niin typerältä ja lapselliselta. On olemassa ainakin tuhat parempaa syytä järjestää juhlat kuin 4kk vanhan vauvan irrottaminen tissistä..!

vierottaa onnistuneesta imetyksestä ilman mitään syytä, niin hieman ihmettelen.

Itse jouduin olosuhteiden pakosta (raskaana uudestaan) lopettamaan imetyksen lapsen ollessa 9kk. Olin siitä aika allapäin ja mies ehdotti että pitäisimme tyttöjen bileet tuon kunniaksi. alkoholia ei tietenkäään kuvioon kuulunut, mutta käytiin kaveriporukalla ihanassa ravintolassa syömässä ja vietimme vapaan saunaillaan yhden kaverin mökillä, jossa sitten yövyttiinkin. Isäntä oli lapsen kanssa kotona nyt kun minulla oli vihdoin mahdollisuus luistaa lapsen nukutuksesta... Ihan kivat pippalot oli!

15.09.2004

Lapsi, perhe ja ruoka.

Imeväis- ja leikki-ikäisten lasten, odottavien ja imettävien äitien ravitsemussuositus.

Kaija Hasunen, Marja Kalavainen, Hilkka Keinonen, Hanna Lagström, Arja Lyytikäinen, Annika Nurttila, Terttu Peltola, Sanna Talvia

Julkaisuja 2004:11

ISBN 952-00-1528-0, ISSN 1236-2050

Tuli itsellekin sellainen olo, että ei ole totta. Ja vielä lehteen piti laittaa, että kaikki muutkin tietää. Ja juu, en ole minäkään imetysfanaatikko mutta silti ihmetyttää..

En siis ihan ymmärrä miksi vauva pitää irrottaa tissista 4kk iässä...

Vierailija:

Lainaus:

Itsekin kieltämättä kävin ulkona jo kun vauva oli n. 4kk, mutta imetin lähtiessäni, sitten vauva meni nukkumaan ja kun tulin kotiin imetin taas. Ei oikein tuossa vaiheessa ollut tarvetta noin radikaaliin tempaukseen, nyt kun odotan toista, niin tuskin tulee tuossa vaiheessa vielä baariin lähdettyä ;)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat