Seuraa 

Poikani (kohta 1 vuotta) maha ei näytä kestävän mitään maitotuotteita. Lääkäriä odotellessa olen nyt antanut kalkkilisää ja kaurajuomaa maidon asemasta. Imetän myös vielä jokin verran.

Tuota kaurajuomaa käytin myös makaroonilaatikon ja perunamuussin tekoon. Ihan ajoi asiansa vaikkakin se " munamaito" makaroonilaatikossa jotenkin kuivui kokoon enemmän kuin aito maitopohjainen.

Onko täällä kenelläkään kokemusta kaurajuoman (GoGreen) käytöstä esim. räiskäleiden teossa? Hyytykö yhtään kuten maito, eli voiko sitä käyttää? Soijapohjaisia juttua en vielä halua antaa, koska jäbä ei vuotta vielä ole.

Kommentit (4)

Ei haittaa yhtään vaikkei lapsi joisi maitoa ollenkaan, juuri puhuttiin aiheesta neuvolassa ja täti oli sitä mieltä, ettei hän oikeen ymmärrä tätä Suomalaisten maitovouhotusta.........

Aina parempi jos syö juustoa ja hapanmaitotuotteita niinkuin meillä tehdään, mutta täysin ilmankin tulee oikein hyvin toimeen.

Meillä käytetään ruuanlaitossa kauramaitoa (Oatly) ja soijamaitoa (Alpro)

Poika nyt 1v2kk ja on syönyt soijamaitoa ruuassa jo pari kk

Kauramaito käy erinomaisesti ruuanlaittoon kuten soijamaitokin.... erona näissä vain se, että kauramaito ei jostain syystä ruskistu yhtä kauniisti kuin soijamaito ja tavallinen maito. Esim. pannukakku jää vaaleaksi pinnalta vaikka on kypsä.

Soijamaito on aikas tuhtiakin tavaraa joten voit huoletta laimentaa sitä vedellä 50%

Eli soija- ja kauramaidosta voit tehdä:

Valkokastikket

munamaitopohjaiset laatikot

pannarit, räiskäleet

Pinaattikeittoa

käyttää leivontaan aina kun vaaditaan maitoa

Vaikka mihin.......

Meillä ei tosiaan omasta valinnasta juoda purkitettua lehmänmaitoa sellaisenaan (vain kahvin joukossa luomuna) Syömme kyllä juustoa ja käytämme hapanmaitotuotteita ja nekin mieluummin homogenolimattomina, kuten esim. luomutuotteet ovat =)

Poika juo siis vettä janoonsa..... olen sitä mieltä, että joissain tappauksissa lasten infektio-tautikierteet saattaisin katkeamaan kun luovuttaisiin maitotuotteista kokonaan ja varsinkin tavallisesta maidosta juomana.

Täällä on jotain vinkkiä siitä mitä homogenoidut maitotuotteet saattavat aiheuttaa ihmiselle =) http://www.maitotauti.net/

Minun lehmänmaitoallergiani takia meillä käytetään paljon kaura-, soija ja riisimaitoja/kermoja. Ovat kuitenkin aika kalliita, joten tässä muutama vinkki käytöstä ja maidon korvattavuudesta ruuanlaitossa yleensä:

- Soijamaito ja -kerma ovat minusta tuhdimman maukuista näistä ja maku tunkee helposti " läpi" ruuasta. Sen kanssa kannattaa olla varovainen.

- Kauramaito ei tunnu kestävän pitkää keittämistä esim. riisipuurossa vaan ajettuu. Suosittelen käyttämään sen sijaan riisimaitoa.

- Olen lorauttanut muroihin tai mämmiin kaura- tai riisimaitoa ihan sellaisenaan. Muroihin käy myös mehu.

- Perunamuusista tulee oikein hyvää ihan keitinliemeen ja margariiniin tehtynä. Meillä laitetaan reilusti rasvaa maun vuoksi ;-)

- Maidon voi korvata myös kokonaan tai osittain liha- tai kasvisliemellä esim. makaroonilaatikossa, ruokaisissa piirakoissa tai perunapaistoksessa yms.

- Lettuja voi tehdä myös vichy-omenamehu versiona, mutta silloin kannattaa laittaa hieman enemmän munaa ja rasvaa paistamisen helpottamiseksi.

- Pullista tulee mainioita ihan veteen tehtynä, samoin monet kakut/tortut sisältävät vain tilkan (0,5-2dl) maitoa ja sen voi hyvin korvata vedellä tai mehulla rakenteen tai maun kärsimättä.

Yritän siis sanoa, että vaikka nämä kaura/riisi- ja soijamaidot ovat käteviä maidonkorvikkeena, ne voi myös jättää kokonaan pois tai käyttää vain " juhlatilanteissa" , ihan jo hintansa puolesta. Pääasiahan on että muu ravinto on monipuolista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä neiti on vielä täysimetyksellä, mutta maidon poisjättäminen minun ruokavaliostani palautti meidän perheeseen yöunet...

Mutta asiaan: Minä olen käyttänyt noita kauravalmisteita ihan tavallisen maidon tapaan ja mielestäni ruoasta tulee jopa maistuvampaa niillä kuin maitotuotteilla... Juuri tein pannarin ja oli tosi hyvää. :) Tuosta kaurakermasta olen keitellyt jopa kinuskia ja hyvin onnistui. Niin ja siitä vaniljalla maustettusta " vaahtoutuvasta" kermasta saa jäätlöä, kun vatkaa sen, maustaa makunsa mukaan ja jäädyttää pakastimessa. Tosi hyvää!

Eli rohkeasti vaan kokeilemaan!

km

Kauramaidossa on erittäin vähän proteiinia. Ja vielä vähemmän välttämättömiä aminohappoja. Jos lapsi ei saa hyvälaatuista proteiinia (välttämättömiä aminohappoja) ei aivot kehity odotetusti. Lapsi voi jäädä myös lyhyeksi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat