Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen miettinyt kestovaippojen käytön aloitusta kolmannella lapsellamme....(ei ole vielä syntynyt)

Mulla ei ole mitään tarkkaa tietoa kyseisestä hommasta, joten tässä muutamia kysymyksiä teille kokeneemmille:

-kuinka monella vaipalla pärjää?

-mitä muuta tarvii kun se päällimmäinen " kuori" ? harsoja, muita liinoja?

-onko kestovaippoja monia eri kokoja?

-pesettekö liinat (olen käsittänyt että ihoa vasten tulee harsoliina?) heti joka kakan ja pissan jälkeen yksitellen? koneessa vai käsin? vai liotatteko ensin isomman erän ja pesette sitten?

-miten pärjää kestovaippojen kanssa esim kylässä, kaupungilla tai kerhoissa jos tarvii vaihtaa?

-tarviiko kestovaippoja vaihtaa yöllä (pienellä vauvalla)?

-miten hyvin kestävät löysempää kakkaa? tuleeko helposti läpi?

Tässä asioita, joita olen miettinyt... kuulostavat ehkä jostain hölmöiltä kysymyksiltä mutta aloittelijalle pitää kaikki selittää tarkasti... =D

Olisin iloinen jos joku jaksaisi vastata tai kertoa muutenkin kokemuksiaan!

Kommentit (3)

Kestovaippoja on helppo tehdä itse. Minä olen käyttänyt omat, mummojen ja muiden sukulaisten vanhat froteepyyhkeet vaipoiksi. Olen tehnyt sekä muotoonommeltuja että lisäimuja. Aluksi huusin huuto.netistä muutaman eri mallisen vaipan ja taisinpa muutaman ostaa ihan uutenakin ja niitä vertailemalla ja kokeilemalla löysin lapselleni sopivimman mallin. Sitten ompelin samanlaisia lisää. Enkä todella ole mikään ompelija-ihminen!

-kuinka monella vaipalla pärjää?

Riippuu kuinka usein peset niitä. Varmaan joku parikymmentä kpl on sellainen että niillä pääsee hyvin alkuun, kaikki ei tarvi olla mitään " priimavaippoja" vaan varalla voi olla huonompia.

-mitä muuta tarvii kun se päällimmäinen " kuori" ? harsoja, muita liinoja?

Vaippoja on erilaisia, minkälaisia olet ajatellut? Pienellä vauvalla kätevin on varmaan just kuori ja sinne joku imuosa, se voi olla ihan harso tai muotoonommeltu sisävaippa. Kuoria kannattaa varata ainakin sellainen 3-4 kpl.

-onko kestovaippoja monia eri kokoja?

On, ja sitten on sellaisia mitkä menevät koko vaippaiän mutta ne ovat yleensä tyypillisiä kompromissejä eli turhan isoja vastasyntyneelle ja saattavat jäädä pieniksi taaperolle.

-pesettekö liinat (olen käsittänyt että ihoa vasten tulee harsoliina?) heti joka kakan ja pissan jälkeen yksitellen? koneessa vai käsin? vai liotatteko ensin isomman erän ja pesette sitten?

Tarkoitatkohan kuivaliinaa, sellaista monet käyttävät ihoa vasten. Se ei ole harsoa, vaan fleeceä tai jotain muuta kuivana pysyvää materiaalia. Huuhdon vaipoista kakat lavuaariin (isommalta pönttöön käsisuihkulla), pissavaipat laitan ihan sellaisenaan odottamaan sankoon. En liota vedessä, toki niinkin voi tehdä jos haluaa.

-miten pärjää kestovaippojen kanssa esim kylässä, kaupungilla tai kerhoissa jos tarvii vaihtaa?

Likaisen vaipan voi laittaa vedenpitävään pussiin, joko ihan siihen tarkoitukseen tehtyyn tai vaikka sellaiseen kaupan hedelmämuovipussiin. Ihan helppoa.

-tarviiko kestovaippoja vaihtaa yöllä (pienellä vauvalla)?

Ei välttämättä. Yöllä voi käyttää kuivapintaisia kestovaippoja niin vauvan ei tarvi olla märässä, ja yrittää valita mahdollisimman hyvin imeviä vaippoja. Jotkut vauvat pissaavat yöllä niin paljon, että on vaikea löytää riittävän imukykyistä.

-miten hyvin kestävät löysempää kakkaa? tuleeko helposti läpi?

Hyvin kestävät, jos vaipat on sopivia eikä falskaa lahkeesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat