Seuraa 

Osaisiko joku kertoa, millaista on asua Pekingissä? Onko siellä omakotitaloja vuokralla? Sattuuko joku tuntemaan Pekingin ranskalaisen koulun?

Sinnepäin on kenties matka tulevana syksynä...

Kommentit (10)

Juu kyllä olisi ihan kiva saada uusia kavereita joten treffit kyllä kiinnostavat. Ilmatkin alkavat lämmetä joten ulkonakin viihtyy paremmin. Ja kun mieskin on välillä reissussa niin seura ei olis pahitteeksi. Tässä sähköpostiosoitteeni johon voi kirjoitella: mohkofanttiliini@yahoo.com

Innostuin minakin kirjoittelemaan, kun nain " vanhan tutun" vastauksen! Eli siis, Jujube, minne olette muuttaneet? Suomeenko??

Itse tykkasin kanssa kovasti asua Pekingissa ja vuosia kertyi reilut 5,5. Asuimme myos keskustassa ja tutun tuttujen kautta paasin pikkuhiljaa suomalaisiin vauvapiireihin. Ei tosiaan ollut ihan yhta helppoa kuin villoilla asuvilla ja Nokialle tyoskenteleville, joilla on ihan omat piirinsa. Minulla siis kesti noin kolme vuotta, ennen kuin tunsin suomalaisia juuri ollenkaan... Vauva-tapaamisia kuitenkin jarjestetaan, ne pitaa vain loytaa!

Esikoisen kanssa kavin siis " kaupunkilaisena" East Lake Villojen (keskella kaupunkia) hiekkiksella leikkimassa ja East Gatessa yms missa satuin tuntemaan ihmisia ja nain paasemaan sisaan... eli kannattaa kayda jossakin joka tapauksessa ja tutustua ulkomaalaisiin, silla kaikki ovat jollain tapaa ystavan tarpeessa!

Niin, plussia... no,

-Shoppailu on hyvaa, halpaa ja hauskaa ajanvietetta.

-Ihmiset ovat ystavallisia ja halukkaita juttelemaan seka aikuisten etta lasten kanssa

-Ulkomaalaisiin on helppo tutustua kun vain uskaltaa tehda aloitteen

-Ulkkistuotteita loytaa helposti kaupoista (ja tietysti on Jenny Lou' s, April Gourmet ja Heping Shop viela paalle...)

-Kansainvalisia kouluja on paljon

-Kansainvalinen yhteiso on laaja

-Halpaa eurooppaan verrattuna (paitsi ne koulut

-Pekingin kiina on hyvin selkeaa verrattuna moneen muuhun paikkaan..

Miinuksia

-Ilman laatu todella huono

-Joukkoliikenne huonoa, jossei satu asumaan metron lahella

-Puistoihin maksaa (yleensa 50 euro senttia) eika nurtsille saa tallata

-Jos on kylma, paikalliset mummot tarkastavat lapselta, onko talla tarpeeksi monet villahousut jalassa... (meinas hermo menna muutaman kerran!)

-Itse en olisi uskaltanut ajaa autoa, polkupyoraa kylla ajoin

Itse en kylla olisi halunnut millaan muuttaa Pekingista pois, mutta nyt viihdyn uudessa kotikaupungissa (myoskin Kiinassa) tosi hyvin eika ikava ole iskenyt.. muuten kuin helpon shoppailun takia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pekingissä? Onko joku muu lapsensa kanssa?

Me muutimme tänne pari kuukautta sitten. Hyvin olemme vihtyneet, miinuspuolena voi todeta, että ipanalle (2v4kk) ei ole löytynyt paljon suomalaista seuraa ikäisistään. Tosin syynsä siinäkin, että emme muuttaneet villa-alueelle vaan " keskustaan" .

Olisi mukava tavata jos jollain kiinnostusta liikenee. :)

kirjoitin pitkät pätkät ja eiköhän se hävinnyt jonnekin... siispä ennen nukkumaan menoa tiivistäen 10 vuoden asumiskokemuksella:

Parhainta kotisuomeen verrattuna Pekingissä on RUOKA! Eikä vain ihana ja loputtomia uusia makuelämyksiä tarjoava kiinalainen, vaan myös mikä muu tahansa intialaisesta italialaiseen ja korealaisesta malesialaiseen. Ja ravintoloihin mahtuu lasten ääntä muun melskeen sekaan ja mukavimmissa paikoissa tarjoilijat ottavat lapset hoteisiinsa että vanhemmatkin saavat syödä..

Ikävintä lienee suomalaisen mittapuun mukaan täysin erilainen käsitys rehellisyydestä ja luotettavuudesta. Eipä taida kuitenkaan olla uusi juttu muualta maailmalta tulevalle.

Talvi siellä tosiaan on ja luistelun lisäksi voi keskustassa harrastaa myös laskettelua, pienellä nyppylällä Chaoyangin puistossa.

Monet reippaat ulkomaalaiset ajavat itse ja ajotapaan tottuu kuulemma nopeasti. Ulkomaalaiset eivät juurikaan käytä julkisia liikennevälineitä, sillä bussit ovat tupaten täynnä ja osaksi ilmastoimattomia ja metrolinjoja on liian vähän, toistaiseksi. Taksit ovat halpoja ja käteviä, joskin muutama kiinan sana kannattaa opetella kuskien ohjaamiseksi.

Ranskalaisesta koulusta en tiedä muuta kuin sijainnin vehreällä ns. toisella lähetystöalueella Sanlitunilla. Se taitaa olla edullisempi kuin muut kansainväliset koulut. Ehkäpä heillä on omat nettisivut?

Miljoonakaupungissa asuminen on raskasta, mutta värikästä ja antoisaa.

Plussia ja miinuksia puolen vuoden asumisen kokemuksella:

- saasteet !

-yliuteliaat kiinalaiset (suhteessa länsimaisiin lapsiin,missään et ole rauhassa)

-vilkas ja vaarallinen liikenne

-englatia ei puhuta/ymmärretä

-hygienia

-" kulkutaudit"

-kapitalismi

+ ihana kulttuuri ja historia,tekemistä riittää!

+huokea hintataso :)

+ystävälliset ja (lähes) aina positiiviset ihmiset

+ helppo ja halpa matkustaa ympäri Aasiaa

+ vuodenikojen vaihtelu on Suomeen verrattuna enemmän tasapainossa,vaikka talvisin onkin " kylmä"

Tässä nyt jotain,jos uudelleen pitäisi lähteä Pekingiin niin todennäköisesti lähtisimme,eniten lapsen kanssa hirvittää nuo saasteet.

Omakotitaloja =villoja on vuokralla vaikka kuinka paljon,eritasoisia ja kokoisia,palvelijoineen tai ilman..

Mekin asumme keskustassa kahden lapsen kanssa. Puoli vuotta ollaan asuttu enkä ole vielä oikein sopeutunut Pekingiin. Kaipaan jatkuvasti Suomeen ja tuntuu että päivä päivältä koen Pekingin vain vastenmielisemmäksi paikaksi. Ja kaiken tämän lisäksi minä en todellakaan ole ihastunut tuohon kiinalaiseen ruokaan josta kaikki muut tuntuvat tykkäävän. (kaipaan suomalaista ruokaa) Outo lintu ilmeisesti olen. Mutta kaikesta tästä huolimatta Peking on ihan kiva paikka asustella, varsinkin kun tietää että oleskelu on väliaikaista. Ja tokihan Pekingissä ja Pekingin ympäristössä on paljon nähtävää ja koettavaa jos vain jaksaa liikkua. Villa-alueilla tosiaan on omakotitaloja mutta me valitsimme kaupunkiasumisen koska miehellä on siten lyhyempi työmatka ja muutenkin kaikki palvelut ovat ihan lähellä. Mutta miinuspuolena on sitten se, ettei kaupungissa voi liikkua/ulkoilla lasten kanssa yhtä vapaasti kuin villa-alueilla. Myöskään minulla ei ole kokemusta tuosta ranskalaisesta koulusta mutta eiköhän se ihan hyvä ole. Taitaa suurin osa suomalaislapsista olla WAB:ssa.

melkein arvasin, että huomaat tähän ketjuun vastaamisen;o

Eli ollaan Suomessa, äitiyslomalla syksyyn saakka ja siitä eteenpäin en vielä tiedä; laitatko nykyisen sähköpostisi, minulla se sama vanha, niin voin laittaa kuvia meidän 2,5 kuukauden ikäisestä pikkuveljestä ym. kuulumisia!

Tosiaan, ikävä on, ja juuri nyt kauden vaihtuessa nimenomaan niitä Pekingin shoppailumahdollisuuksia, eikä muutama tunti sokeiden hieronnassa tai jalkahoitolassakaan tekisi pahaa.. esikoinen kaipaa tietysti isäänsä ja siellä yhä olevaa kotiamme..

T. minä ja pojat

Innostuin nyt tuosta ilmastosta. Nimittäin siitä, että siellä on myös talvi. Emme ole tulossa Suomesta, vaan päiväntasajan tasolta, joten tällä hetkellä meillä on kesä ympäri vuoden.

Aloin heti ajatella hiihto-ja luistelumahdollisuuksia, ilmeisesti ainakin luistelu, siis ulkonakin, onnistuu ihan Pekingissä, ja netistä löysin tietoja hiihtokeskusksista alle 100 km:n ajomatkan päässä? Ei niin, että tämä olisi se kaikkein olennaisin asia, mutta olen todella kaivannut talvea, ja olisi kiva opettaa lapset luistelemaan ja hiihtämään kunnolla.

Ja ne saasteet... Toivottavasti niistä ei ole ongelmaa jollain tuollaisella " villa-alueella" ... Entä uskaltaako siellä itse ajaa, jos nyt auto sattuu olemaan käytössä, ja onko julkisten liikennevälineiden verkko miten kattava?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat