Seuraa 

Itsellä mahdollisesti edessä synnytystapa-arvio NKL:lla perätilan vuoksi. Olen päättänyt etten ulkokäännöstä halua sillä siinä on omat riskinsä (mm. istukan ennenaikainen irtoaminen) eikä se edes läheskään aina onnistu.

Voidaanko siihen pakottaa vai saako siitä kieltäytyä? Saanko myös varmasti sektion kun kyseessä ensimmäinen synnytys enkä siis halua perätilavauvaa edes yrittää synnyttää?

Oletko ollut samassa tilanteessa? Miten naistenklinikalla on suhtauduttu? Pelottaa synnytys muutenkin enkä siis halua mitään mahdollisia lisäkomplikaatioita. Eli en kaipaa tarinoita siitä miten perätilasynnytys alateitse on onnistunut sillä itse en siihen mistään hinnasta lähtisi. Pelottaa vaan että rupeavatko hankalaksi jos ilmoitan heti alkuun etten suostu käännösyritykseen vaan haluan sen sektion.

Kiitos jos joku jaksaa vastailla!

Emmi

Kommentit (7)

Minulle tehtiin perätilan ulkokäännös Kättärillä. Sujui ihan hyvin ja suhtauminen minun pelkooni toimenpidettä kohtaan oli empaattista ja asiallista. Mitään pakottamista en kokenut, vaan lääkäri selosti hyvät ja huonot puolet. Halusin kovasti synnyttää alateitse ja se asia sai minut suostumaan ulkokäännökseen. Perätilasynnytystä en harkinnut.

Käännös onnistui ja se sujuu hyvin, jos vain vauva suostuu kääntymään :-) eli ei aina onnistu. Itsellä auttoi rauhallinen mieli ja luottaminen lääkäriin ja kätilöön. Ennen toimenpidettä annettiin myös supistuksia estävää lääketta. Käännöstä ei yritetty pitkää aikaa, vaan minulla homma kesti n. 5-10 min.

Tässä yksi kokemus, mutta muista kuunnella itseäsi ja tehdä päätöksesi sen pohjalta, mitä itse haluat.

Olen simasuun kanssa samaa mieltä että joko suostuu itse kääntymään tai sitten tehdään suunniteltu sektio. Käännösyritykseen en aio suostua enkä missään nimessä lähde edes kokeilemaan perätilasynnytystä. Täytyy sitten ilmoittaa heti kättelyssä että tämä on homman nimi.

Tietääkö kukaan saako sen sektiopäätöksen heti vai pistävätkö ravaamaan synnärillä vielä myöhemmin jos vaikka olisi viime tipassa kääntynyt? Naikkarilla synnytystapa-arvio tehdään nimittäin rv 37.

Sektio on mielestäni parempi tehdä suunnitellusti kuin esim. hätäsektiona. Oma gynekin sanoi että suunnittellussa sektiossa kaikki tehdään tip top mutta hätätilanteessa on aina lupa vähän " ohittaa" jos tarve vaatii.

Huh, tätä stressiä... Kiitos kuitenkin kannustavista kommenteista!

Emmi

Sisältö jatkuu mainoksen alla

..riippuu esim lantion tilavuudesta, lapsiveden määrästä ja siitä, onko kyseessä ensisynnyttäjä. Jostain luin, että käännökset harvoin onnistuvat ensisynnyttäjillä - oliko onnistumisprosentti noin 15 % luokkaa. Minulla oli vähän lapsivettä ja lapsi tiukasti kiinni lantiossa, joten hän ei hievahtanutkaan käännösyrityksessä. Itse en toiseen käännösyritykseen suostuisi, minusta se oli epämiellyttävä ja pelottava kokemus, vaikka se ei sattumalla sattunut.

Callistrate

esikoisemme kääntyi perätilaan vasta vk 38 ja saman tien kun havaittiin yritettiin käännöstä - ei onnistunut, joten suunniteltu sektio oli edessä. Käännösyritys ei ollut kovinkaan epämiellyttävä, mutta sen verran oli tilanne yllättävä että en edes kerennyt ajatella kieltäymistä tai muutakaan. Esikoinen oli pienikokoinen joten tilaa olisi pitänyt olla hyvin kääntyä - napanuora oli tosi pitkä ja myöhemmin aloin ajatella että olisi voinut kuristua siihen käännösyrityksessä.

Toinen lapsi oli myös perätilassa pitkään, mutta kääntyi normaaliasentoon vk 38, joten synnytys lähti käyntiin normaalisti, mutta päättyi kuitenkin sektioon. Mutta kun oltiin vielä perätilassa, ilmoitin suoraan, että en anna tehdä käänöstä missään vaiheessa, eikä sitä kukaan kyseenalaistanut, se vain merkattiin papereihin. En suosittele sitä kenellekään. Mulla sektiot onnistuneet kaikin puolin loistavasti, myös toipuminen ollut nopeaa. Ehkä siksikin vastustan koko käännöshommaa - musta se on turhaa puuttumista lapsen syntymätapahtumaan, joko syntyy luonnostaan tai sit ei.

Mulle ennen käännösyritystä selitettiin kaikki riskit ja sanottiin että missä vaiheessa tahansa voi kieltäytyä. Nuo riskit ovat kyllä niiiiin pienet - ja jos esim istukka olisi siinä lähtenyt irti niin samantien olis menty hätäsektioon. Napanuoran paikka tarkistettiin ennen käännösyritystä ja koko käännösyrityksen ajan seurattiin sydänääniä. Ja vielä käyrääkin seurattiin kahteen otteeseen yrityksen jälkeen. Ulkokäännösyrityksen onnistumisprosentti on noin 50.

Mua kiinnostaisi kuulla mitkä ovat perustelut jotka eivät missään nimessä halua ulkokäännöstä edes yrittää? Mielestäni se ei kamalasti edes sattunut, ehkä sekin riippuu kääntäjästä

Täällä myös Joensuulainen äiti rv:lla 36, jolla vauva perätilassa ja mahdollisesti sektio edessä. Minä olisin käännösyritykseen suostunut, mutta sitä ei voitu tehdä. Se puoli on jo selvä, etten alakautta edes yritä synnyttää jos pysyy perätilassa. Mutta minulle annettiin juuri aika rv:lle 38 - silloin katsotaan missä tarjonnassa vauva on ja sitten vasta aika sektioon jos vielä perätilassa.

-kinde-

Mulla just oli 37 vk:n synnytystapa ultra ja vauva on perätilassa! Kieltäydyin kääntämisestä, koska on ollut kauheen vaikeita synnytyksiä. Eipä sen kummemmin siitä keskusteltu kun vain kertoi niistä isommista riskeistä leikkauksessa. Varattiin aika leikkaukseen mikä tehdään viikolla 39 täällä joensuussa. Ihmettelen vain edelleen kun mulla on istukka edessä ja napanuora meni osittain vauvan kaulan ympäri, että miten se käännös olisi edes onnistunut?

Voit kieltäytyä kääntämisestä jos siltä tuntuu. Onnea odotukseen!

4 X synnytys, nyt rv 38

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat