Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Kun lapsi sairastaa ja on tuskissaan, mitä ajattelette? Tuleeko pyydettyä Jumalalta apua?



Itselläni lapsi juuri vesirokossa ja kun huomaan että hän kovasti itkee tuskasena kun iho kutiaa, silloin tulee itelleki tippa silmää ja pyydettyä Jumalalta että hän helpottaisi pienen oloa.



Tuli tämmöstä kirjotettua kun en oo pitkään aikaa tälle palstalle kirjottanut.



Juttelin muuten kaverini kanssa tuosta vesirokosta ja hän otti puheeksi kun omat lapset sairasti vesirokkoa. Hän sanoi pojallansa olevan se vesirokko tosi hankala ja se oli huutanut tosi paljon kun kaverini oli yrittänyt suihkuttaa pojan esinahan alta kun läikyt oli mennyt sinneki asti. Totesin että sitä huolta meillä ei ole. Taas löyty yks hyvä syy siihen miksi ympärileikkaus kannattaa. Mun tuttavapiirissä on tapahtunut paljon tommosta että pippeli on tulehtunut tai muuta vastaavaa ja kaikilla on siis esinahka.

Sivut

Kommentit (21)

Muslimi pesee intiimialueen joka vessa käynnin yhteydessä. Ennen jokaista viittä päivittäistä rukousta (sekä ennen Koraaniin koskemista) muslimi lisäksi pesee suun, nenän, kasvot, korvat, kädet kyynrpäihin asti ja jalat nilkkoihin asti ja vielä sipaisee vettä päähänsäkin. Kuukautisten sekä sukupuoliyhdynnän jälkeen käydään koko suihkussa(sekä ennen islamiin " kääntymistä" ). Nämä asiat säätelee uskonto.

Se sitten kuinka usein kukin käy suihkussa tai vaihtaa vaatteet on yksilöllistä. Itse käyn suihkussa 1-2 krt päivässä ja vaihdan kaikki vaatteet joka päivä.



Rukouspesua kutsutaan Wuduksi ja isompaa pesua ghusuliksi.

harriet_:

Lainaus:


Mitäs, jos yöllä myöhään innostuu " painimaan" niin ei välttis jaksa kukaan suihkuun vääntäytyä kokonaan..Onko suurikin synti sit?




Koraania, siis sitä arabiankielistä, saa lukea vain puhtaana. Mutta vaikkapa suomenkieleistä käännöstä voi lukea ilman pesujakin.



" Painimisen" jälkeen ei tarvii heti suihkuun juosta. Riittää, että ennen seuraavaa ruokousaikaa on puhdas jotta voi rukoilla. Kesällä tosin suomessa aamun rukous osuu keskelle yötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitä tarkoitat silpomisella ja eläinten uhraamisella?

Islamin mukaan ei ketään saa " silpoa" ja myös eläimiä tulee kohdella hyvin.

Se että eläimiä uhrataan, tarkoittaa ihan yksinkertaisesti sitä, että eläin teurastetaan ja syödään:) Usein lihaa annetaan myös vähäosaisille.

Tyttölasten ympärileikkaukselle=silpominen ei ole mitään perusteita islamissa.

försti:

Lainaus:


Eikö rukouksissa noudatetakaan Mekan aikaa? Entäs Ramadan-kuukauden paasto Suomessa? Pohjoisessahan voi kuukausi sattua niin, ettei aurinko laske ollenkaan. En noin pikaisesti katsoen löytänyt noilta Islamoppaan sivuilta tietoa..






Rukouksissa noudatetaan sen kaupungin aikoja missä milloinkin ollaan.



20 vuotta sitten Ramadan oli kesällä ja muutaman vuoden päästä taas. Kesää kohti mennään. Tänä vuonna Ramadan alkaa syyskuussa.

Sitten kun päivä menee niin pitkäksi suomessa, että aurinko ei lainkaan laske tai laskee vain pariksi tunniksi, saamme varmasti uskon oppineilta päätöksen noudattaa esim lähimmän muslimimaan aikataulua tms.



Eikö rukouksissa noudatetakaan Mekan aikaa? Entäs Ramadan-kuukauden paasto Suomessa? Pohjoisessahan voi kuukausi sattua niin, ettei aurinko laske ollenkaan. En noin pikaisesti katsoen löytänyt noilta Islamoppaan sivuilta tietoa..

En tiedä tarkoititko kysymyksen vain muslimeille, mutta vastaanpa kuitenkin. Kristittynä. Jos meillä lapset sairastaa, turvaamme Jumalaan ja Hänen Sanaansa. Meillä on laillinen oikeus astua Hänen valtaistuimensa eteen Jeesuksen Kristuksen nimessä ja pyytää terveyttä. Raamattu sanoo, että Jeesus kantoi meidän syntimme ja sairautemme.



" Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme ja sälytti päälleensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,



5. mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi,

ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut



Jes 53:4-5.



Laitamme kätemme sairaan lapsen päälle, kuten Raamattu opettaa ja rukoilemme hänen puolestaan.



" Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, annetaan ne hänelle anteeksi."

Jaak 5:15



Herra on hyvä!

Aamurukouksen aika alkaa aamun sarastaessa ja jatkuu auringon nousuun. On suositeltavaa rukoilla se aikaisin sen ajan alettua. Abu Masuud al-Ansari kertoi Allahin lähettilään (SAAS) rukoilleen aamurukouksen (aamunkoiton) pimeydessä. Toisen kerran hän rukoili sen, kun aamu jo sarasti (hohti). Sen jälkeen hän aina rukoili (aamun) pimeydessä, aina kuolemaansa asti. (Kertoneet Abu Dawud ja al-Baihaqi. Sen ketju on sahih.) Aisha sanoi: " Uskovat naiset tapasivat rukoilla aamurukouksen profeetan (SAAS) kanssa, vaatteisiinsa kietoutuneina. Rukouksen jälkeen he palasivat koteihinsa eikä kukaan tunnistanut heitä (aamun) pimeyden takia." (Kertonut luotettavien ryhmä.)



Rafa ibn Khadeej kertoi hadithin, jonka mukaan profeetta (SAAS) sanoi: " Tehkää aamurukous aamunkoitteessa, sillä niin palkintonne on suurempi." Toisessa versiossa sanotaan: " Tehkää aamurukous (aamun) sarastaessa, sillä niin palkintonne on suurempi." (Kertonut viisi luotettavaa kertojaa. At-Tirmidhi ja Ibn Hibban luokittelevat sen sahihiksi.) Tämä viittaa ajankohtaan, jolloin henkilö päättää rukouksensa, ei siihen, kun hän aloittaa sen. Niinpä resitoinnista pitäisi tehdä niin pitkä, että rukous jatkuu aina siihen saakka, kun aamu alkaa " loistaa" . Näin teki profeetta (SAAS), sillä hänellä oli tapana resitoida 60:sta 100:aan jaetta. Se myös tarkoittaa sen varmistamista, että aamu on koittanut.





Ylläoleva sekä paljon muuta rukouksesta:

http://www.islamopas.com/fiqh/rukous.html



Tällä hetkellä aamunrukous rukoillaan noin aamu viiden ja puoli seitsemän välillä. Mutta kesää kohden aika varhenee kun aurinko nousee aiemmin.



Ja kyllä, myös sairaana on rukoiltava. Mutta jos ei kykene seisomaan rukoillaan istuen ja jos ei kykene istumaan niin sitten rukoillaan maate. Jos ei kykene nousemaan tekemään rukouspesua niin voi tehdä kuivapesun. http://www.islamopas.com/fiqh/tayammum.html

Mutta rukous on rukoiltava. : )



Aureole

Aureole:

Lainaus:


Titenkin pitää nousta. Päivittäiset pakolliset rukoukset on rukoiltava niille säädettyinä aikoina vaikka se osuisi kello kolmeksi yöllä. Nimenomaan aamun ensimmäinen rukous on erittäin tärkeää suorittaa oikeana aikana. Perimätiedoissa sanotaan, että jos vaan tietäisimme miten paljon palkkiota sen ajallaan suorittamisesta saamme niin menisimme rukoukseen vaikka ryömimällä (vapaa suomennos, muistista kirjoitettu, tarvittaessa todiste jos joku pyytää nyt en ehdi etsiä)




sehän nyt on ihan tieteellisestikin todistettu tosi asia, että tulehduksia ja jopa sukupuolitauteja on ympärileikatuilla miehillä sekä heidän partnereillaan vähemmän kun leikkaamattomilla.



Sekä juutalaiset että muslimit noudattavat tapaa. Myös esim. Amerikassa suurin osa pojista ympärileikataan ihan hygienia yms. syistä, näin muistan lukeneeni.

sitten jätän aiheen koska ei tästä kannata kinastella, jokaisella on oma mielipede ko. asiasta.



Itse kasvoin täysin suomalaisessa ev.lut perheessä eikä meidän perheen miehillä koskaan ollut mitään ongelmia esinahkojen kanssa. Meillä käytiin suihkussa aamuin illoin ja silloin myös miehet pesivät esinahan alta, se on meidän perheessä ihan itsestään selvyys. Tottakai se voi tulehtua jos ei huolehdi hygieniastaan kuten myös naisen sukuelimiin voi pesiytyä vaikka mitä tauteja jos ei huolehdi hygieniastaan. Äidiläni oli rintasyöpä mutten näe siinä mitään yhteyttä siihen että isälläni on esinahka....



Hien haju, pieru, röyhtäisy kaikki haisee muttei ne ole ruumiin osia eikä niitä voi leikata pois. Kainalokarvat, kulmakarvat viikset ja parta, niitä voi leikata mutta ne kasvavat aina takaisin. Ja nehän ovat karvoja eivätkä ihoa.



Sitten vielä siitä pesusta 5krt päivässä. Käsittääkseni silloin pestään kasvot,kädet ja jalat eikä intiimialueita. Itsekkin pesen käteni todella monta kertaa päivässä (vaipan vaihdon jälkeen, ennen ruoan laittoa jne.) sekä myös jalat ja kasvot kun tulen kotiin kaupungilta/ töistä. Ei muslimit ole sen puhtaanpia kuin kristityt. Tiesitkö että monet kristitytkin pesevät alapään/pyllyn wc käynnin jälkeen? Ystäväni sai sukupuolitaudin ympärileikatulta muslimilta, ei ne siis ole vain kristittyjen riesa.

Tyttöjen ympärileikkaus on ihan eri asia jos et satu tietämään...

Ei siihen ole mitään järkeviä perusteita, eikä liity uskontoon mitenkään.



Muslimit pitävät hyvää huolta puhtaudesta. Esim.puhdistautuminen ennen rukousta n.5kertaa päivässä. Vesi pesu joka vessakäynnin jälkeen, ympärileikkaus...

Jos olet joskus antanut virtsanäytteen, niin niissä ohjeissakin lukee että miesten pitää pestä myös sieltä esinahan alta. Miksi-no siksi kun sinne jää helposti bakteereja pesimään...ja varsinkin jos ei edes pese vessakäynnin jälkeen. Yök:(



Miksi Jumala loi kainalokarvat, miksi hien, miksi miehillä kasvaa parta joskus jopa naisilla viikset;)

Ei varmaan sitten hien hajuakaan saisi torjua tai kainalokarvoja ajella...Jumalahan nekin loi.

Mutta kaikki toimikoon niinkuin parhaaksi näkee:)

Täällä toinen perfektionisti kodin suhteen :) Olen kyllä ajatellut sitä enenmänkin mielenterveys ongelmana *heh* josta on päästävä eroon, siis liiasta siivoamisesta kohtuuteen.



Miehen muslimi ystävien kodit ovat suht koht siistejä jos ajatellaan niin ettei mitään loju lattialla mutta pölyä on niin paljon että mua ottaa henkeen sekä kun ovesta tulee sisään lemahtaa suoraan sanoen tunkkanen haju vasten kasvoja. Mies on huomannut saman eikä mielellään ole heillä pitkään sillä hänellekkin tulee päänsärky siitä tunkkasesta löyhkästä. He myös pitävät samoja vaatteita kauan kun itse vaihdan sukat, alushousut sekä paidan päivittäin vaikka olisin ollut vain kotona.



Eli eiköhän muslimeissakin löydy epäsiistejä vaikka itseään pesevätkin mennen tullen. En sanoisi että jos pesee itsensä 7krt päivässä mutta silti laittaa likaiset haisevat vaatteet eikä siivoa kotiaan kunnolla, että sellainen ihminen on siistimpi kuin 3krt päivässä itseään pesevä puhtaissa vaatteissa kulkeva ja kodistaan huolta pitävä henkilö.





Ei muslimit ole sen puhtaanpia kuin kristityt.

Olen eri mieltä:) Muslimeille kun puhtaussäännöt sanelee jo uskontokin.



Intiimialueet pestään jopa useammin kuin sen 5 kertaa päivässä. Jokaisen vessakäynnin jälkeen. Syödään oikealla kädellä, pestään vasemmalla jne. Myös sukupuoliyhteyden ja naisilla kuukautisten jälkeen on omat peseytymistavat. Siinä vain muutama esimerkki mitkä äkkiseltään tulee mieleen.

Myös olen huomannut sen, että yleensä muslimit pitävät kotinsa tiptop siistinä ja järjestyksessä. (itse olen tosin aina ollut perfektionisti sen asian suhteen). Muistaakseni on olemassa hadithkin siitä, että myös takapihan tulee olla järjestyksessa vaikkei sitä kukaan näkisi.





Mutta ehkä se on vaan vaikeaa myöntää;)?





Kaikista tärkeintä on kuitenkin sydämen puhtaus:)

Titenkin pitää nousta. Päivittäiset pakolliset rukoukset on rukoiltava niille säädettyinä aikoina vaikka se osuisi kello kolmeksi yöllä. Nimenomaan aamun ensimmäinen rukous on erittäin tärkeää suorittaa oikeana aikana. Perimätiedoissa sanotaan, että jos vaan tietäisimme miten paljon palkkiota sen ajallaan suorittamisesta saamme niin menisimme rukoukseen vaikka ryömimällä (vapaa suomennos, muistista kirjoitettu, tarvittaessa todiste jos joku pyytää nyt en ehdi etsiä)

tai uskomuksiin. Kyllähän tyttöjen ympärileikkauksiakin puolustellaan hygienialla vaikka siitä ei ole mitään muuta kuin haittaa terveydellisesti ja hygienisesti. Sekin on jo lailla kielletty, kohta varmaan kielletään poikienkin silpominen. Meillä on täällä suomessa niin hyvä hygienia ettei moinen ole tarpeen, voin ymmärtää jossain kehitysmaassa missä ei ole vettä saatavilla. Ja miksi Jumala olisi luonut esinahan jos siitä olisi haittaa hygienisesti?

Minun mielestäni ketään ei saisi silppoa,ei saisi uhrata eläimiä minkään uskonnon takia.Kehenkään ei saisi kajota,ilman toisen suostumusta.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat