Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

En kyllä tajua että lapsen pitäisi ruveta dieetille. Hän on kyllä vähän pyöreä, mutta uskon että tasaantuu kun kasvaa. Ja vaikea on kieltää syömästä kun sanoo että on nälkä :(



Ikää siis on nyt 6 v, pituus 130 ja paino 40. Onko tuo liikaa? Liikunnasta hän ei pidä ja on todella rauhallinen ja kiltti poika. Mielellään leikkii rauhallisia leikkejä, eikä tykkää poikien kanssa nujuamisesta mitä muut pojat tuntuvat tekevän. Ja suoraan sanoen on iloinen että on rauhallinen. Ärsyttää tuon ikäiset pojat kun aina joka paikkaan pitää kiivetä ja huutaa ja riehua.



Kouluun meno kyllä huolestuttaa, jos kiusataan kun ei pärjää juoksuleikeissä tai muissa liikuntajutuissa.

Kommentit (15)

Ja karkit kai sitten pois, paitsi viikonloppuna.



Kurjaa vain siinä mielessä että poika on kova syömään ja kun ollaan kylässä, on kovast keksi ja namikippojen äärellä. Täytyy kai kiinnittää enemmän huomiota ruoan laatuun jatkossa. Usein en jaksa niin laittaa mitää erikoista työpäivän jälkeen, vaan olen laittanut uuniin ranskiksia ja nakkeja / kalapuikkoja / makkaraa. Maistuu kaikille ja poika on aika ronkeli kasvisruokien suhteen. Mutta kaikkeen kai oppii. Painonpudotus tekisi hyvää myös meille vanhemmille, molemmilla on tuota painoa ihan liikaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Liikuntaa lisää. esim. uinti on kuva koko perheen juttu. kaikki urheilu ei ole nujuamista.

heikko fyysinen kunto haittaa kyllä kouluiässä!



vastuu on vanhempien.

Jos koko perhe alkaa syödä terveellisemmin (säännölliset ruokailuajat, 5 ateriaa päivässä - ei enemmän eikä vähemmän, lounaalla ja päivällisellä ns. lautasmalli käyttöön, hedelmiä ja vihanneksia runsaasti päivän aikana, ruokajuomaksi rasvaton maito tai vesi...) ja lisäksi alatte liikkua koko perhe pari kertaa viikossa, niin painon pudotus ei kohdistu pelkästään poikaasi ja sitä paitsi saatte kaikki hyvän mielen ja mukavia yhdessäolon hetkiä. Lapset oppivat terveelliset elämäntavat. Etsikää joku lasta kiinnostava liikuntaharrastus (esim. uinti, sopii myös rauhalliselle luonteelle) tukemaan uusia elämäntapoja.



Suhtautumistasi riehumiseen voisit myös tarkistaa ;)

Katsopas joskus riehuvia lapsia. Näetkö ilon ja riemun heidän silmissään, huomaatko kuinka paljon puuhaavat riehuessaan...



Vierailija:

Lainaus:


Mielellään leikkii rauhallisia leikkejä, eikä tykkää poikien kanssa nujuamisesta mitä muut pojat tuntuvat tekevän. Ja suoraan sanoen on iloinen että on rauhallinen. Ärsyttää tuon ikäiset pojat kun aina joka paikkaan pitää kiivetä ja huutaa ja riehua.




Tämä voisi olla nyt hyvä sykäys kohti parempia elintapoja koko teidän perheelle :-) Kukapa niitä terveellisiä elintapoja lapselle opettaa jos eivät vanhemmat, kotona saatu esimerkki on lapselle tärkein asiassa kuin asiassa. Tosiaan se niin tahtoo nykyään olla että lapset kiinnittää huomiota jos toinen on hiukankin erilainen :-( Itse olin pienenä pullea ja kyllähän siitä silloin sai kuulla paljon. Siksi kai itse kiinnitän liikaakin huomiota ruuan laatuun ja koitan keksiä itselle ja lapsille kivaa yhteistä tekemistä niin ei ainakaan sen takia kiusattaisi sitten koulussa.



t: 4

Ja pituutta 134cm ja painoa 38kiloa. On aika tukeva ruumiinrakenteeltaan, muttei mielestäni lihava. On kova syömään, mutta rajoitan naposteluja sekä olen tarkka ruoka-ajoista.



Liikuntaa pyrin hänelle järjestämään jokapäivä eli kävely, luistelu, mäenlasku, liikuntakoulu sekä kevään kuluessa pyöräily.



Kyllä se taitaa olla meidän vanhempien vastuulla lasten syöminen ja liikkuminen :)

En asu Suomessa joten pituus on noin. Hän pelaa jääkiekkoa ym.muuta.



Mielestäni 40 kg on liikaa 6v. Minun 6v. painaa 20 kg.



T: 3 pojan äiti.

Pitäisi vaan koittaa pysäyttää painonnousu niin että lopulta kun olisi tarpeeksi pituutta, olisi pituuden ja painon suhde normaali. Toki lapselle pitää ruokaa antaa kun on nälkä, mutta ruokarytmi tulisi pitää säännöllisenä: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota ruuan laatuun: ei muroja tai muuta " turhaa" sokerista ja suolaista, vaan täysjyvätuotteita, kasviksia, hedelmiä jne.



Vanhemmat voivat kannustaa pientä lasta esim. ulkoiluun, siellä voi vaikka mennä pienelle kävelylle ympäristöä tutkimaan ja kulkea lyhyet matkat mielummin kävellen kuin autolla. Sisälläkin voi yhdessä vaikka tanssia tai muuta mukavaa, joka tuo hiukan vaihtelua rauhallisiin leikkeihin :-)



Niin se on, että pieni lapsi ei ole vastuussa painostaan eikä ole tarkoitus alkaa selittää lapselle että " Nyt et saa ruokaa kun olet niin lihava" , vaan vanhemman tulee ohjata omalla esimerkillään lapsen ruokailua ja liikuntaa. Ja loppujenlopuksi vanhempihan sen ruuan lapselle antaa ja tekee valinnat kaupassa.







laihdutuskuurille vaan pikemminkin koittaa lisätä liikuntaa esim. uinti on aika monen mielestä kivaa tai äidin kanssa tehdyt kävelylenkit tai kohta pääsee taas pyöräilemään, joka myöskin on monen pojan mieleen

Noin 8-vuotiaana 130 cm ennustettuna ja painoa silloin varmaan 25 kg, jos sama tahti jatkuu. Kasvaa keskikäyrällä. Vähän pulskan näköinen jo nyt.

Vierailija:

Lainaus:


Ja karkit kai sitten pois, paitsi viikonloppuna.



Kurjaa vain siinä mielessä että poika on kova syömään ja kun ollaan kylässä, on kovast keksi ja namikippojen äärellä. Täytyy kai kiinnittää enemmän huomiota ruoan laatuun jatkossa. Usein en jaksa niin laittaa mitää erikoista työpäivän jälkeen, vaan olen laittanut uuniin ranskiksia ja nakkeja / kalapuikkoja / makkaraa. Maistuu kaikille ja poika on aika ronkeli kasvisruokien suhteen. Mutta kaikkeen kai oppii. Painonpudotus tekisi hyvää myös meille vanhemmille, molemmilla on tuota painoa ihan liikaa.

ap

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat