Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Istuimen ikä ja kunto?

Kommentit (16)

(pakkanen -> lämmin auto, taas pakkanen) Harva meistä raahaa turvaistuinta joka kerta sisälle vaan se on aina kiinnitettynä autossa. Siksi turvaistuin ei ole ikuinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja oli tuolla kestävällä kankaalla myös. Itse olin ihan tyytyväinen ja ilmeisesti myös ostaja. Uusi maksaa 189-199 euroa. Istuimelle ei voi ajatella enempää käyttöikää kuin 5 vuotta, joten 3,5 vanhalla istuimella on paras aika jo takana ja 50 euroa olisi maksimi mitä voisin ehkä maksaa. Omasta mielestäni istuimen hinta putoaa puoleen, kun sitä on käytetty vähänkin aikaa. Ostajalle jää kuitenkin riski että myyjä ei vakuutteluistaan huolimatta ole kolhinut istuinta. Aina noita kolhuja ei päälle näe. Huutonetissa on paljon jopa lähes 10 vuotta vanhoja istuimia myynnissä ja niiden paikka on kyllä jo kaatopaikka. Oli ne sitten siistejä tai huonomman näköisiä, mutta todella järkkyjä lähtöhintoja niillä on. En lastani sellaiseen laittaisi lainkaan. Eikä noilla aina ole huutojakaan.

Tulevalla kuopukselle ostin juuri käytetyn istuimen. Maksoin vuoden vanhasta uuden veroisesta hieman alle 50% ovh:sta. Enempää en olisi maksanut.

hintapyynnöksi näin alkuun ajattelin laittaa 100e. Istuin on hyväkuntoinen, uutena ostettu ja yhdellä lapsella ollut. Kangas on se kalliimpi, eli ei Britaxin peruskangas vaan se, joka muistaakseni nosti istuimen hintaa 20-30e - paksumpi, kestävämpi ja likaahylkivä.

Katsotaan meneekö tolla hinnalla kaupaksi.

Olisi mukava tehdä gallup, jossa kysytään auton ikä ja turvaistuimen tiedot. Uskoisin että monen mielestä auto on loppuunajettu kun se on 5 vuotta vanha 150 000 km ajettu, mutta istuin kyllä kelpaa edelleen seuraavaan autoon. Autojen turvallisuutta painotetaan joka kyselyssä yli kaiken - En voisi kuvitella kuljettavani lapsia vanhassa autossa -, mutta kun joku kertoo, että turvaistuinta olisi suositeltavaa käyttää 5-6 vuotta, niin heti vähätellään että mihin väite muka perustuu.

Myymässä oleva haluaa omastaan mahdollisimman hyvän hinnan ja niinpä on hyvä vakuutella että vm -95 oleva istuin on ihan yhtä hyvä käytössä kuin aivan uusi. Turvaistuimien lukkomekanismit ei ole yhtä vahvoja kuin esim. autojen turvavöissä, joiden pitää kestää vaikka yli 100 kiloinen kuljettaja törmää kovassa vauhdissa puuhun. Vyötkin on kapeampia ja kyyditettävä alle 25 kiloinen, joten ei niiden edes tarvitse olla yhtä jämeriä.

Muovi hapertuu ajan myötä. Siksi valmistaja lupaa 6 vuoden käyttöiän. Vain siihen asti voi luvata että törmäystestien tulokset antaa riittävän hyvän tuloksen. Uskoisin että heidän suosituksensa perustuu tutkimukseen ja osaamiseen muovitekniikasta, ei pelkästään siihen, että pyrkivät myymään mahdollisimman paljon uusia istuimia. Ja tuolla käyttöiällä ei edes tarkoiteta todellista käyttöikää vaan vaikka istuin seisoo varastossa, niin aika kuluu.

Jos minulla on varaa ostaa muutamankin tuhannen euron auto, on minulla varaa 200 euroa myös lapsen turvaistuimeen. Ei minulla ole varaa testata lapseni hengellä pitääkö tuo hapertuminen paikkansa. Ja muovitekniikkaa jonkin verran lukeneena (olen kemian insinööri) myös tiedän, että muovin rakenne todellakin muuttuu valon, lämmön, pakkasen ja ajan vaikutuksessa.

Alle 5 vuotta vanha istuin kyllä kannattaa laittaa myyntiin huutonetiin, varsinkin jos se on supersuosittua merkkiä, kuten Britaxin Two Way Elite. Itsellä on kokemusta erilaista turvaistuimista 10 vuoden ajalta kolmen lapsen käyttämänä, eikä se omiin suosikkeihin kyllä kuulu. Jostain syystä löytyy aina vanhempia, jotka luulee että istuin voi olla uudenveroinen vielä 5-7 vuotta vanhana ja maksavat 60-70 % uuden hinnasta. Mutta vaatteista ei kukaan maksa sellaisia summia.... Eikä noilla 10 vuotta vanhoilla istuimillakaan onneksi näytä olevan ostajia.

Esim. Britax two Way Eliten on tarkoitettu 6kk-6v ikään asti eli käyttöikä 6 vuotta. Myös vakuutusyhtiöt suosittavat tuota max. 6 vuoden ikää istuimiin.

Istuimet kehittyvät ja tulevat koko ajan turvallisimmaksi. Ei ole järkeä käyttää vanhaa istuinta, jos on tarjolla turvallisempia istuimia. Itse en käyttäisi vanhaa istuinta. Esikoiselle ostimme uutena Aktan Duoflex istuimen. Se meni hyvin esikoiselle ja toiselle, mutta on nyt 5 vuotta vanha ja päällinen puhki, joten kolmannelle lapsellemme 6kk ostamme uuden istuimen tai sitten vähänkäytetyn pari vuotta vanhan, jos sellainen löytyy.

Valmistajakin uskaltaa suositella 6 vuotta. Meillä on toisella lapsella käytössä 4½v vanha istuin, eikä se mielestäni ole kaatopaikkatavaraa puolen vuoden kuluttua.

tietysti sillä tarkoitetaan lapsen noin maksimi ikää. Tietysti koko ja kaikki vaikuttaa. Ja ei tietenkään se penkki ole mennyt miksikään istumisesta. Miksi ihmeessä se pitäisi muutaman vuoden jälkeen heittää roskikseen?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat