Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kertokaa, onko niillä, joilla ei tule maitoa tarpeeksi, jotain tiettyjä piirteitä? Entäs niillä, joilla maitoa tulee hyvin ja imetys onnistuu loistavasti?

Aina sanotaan, että pitää syödä ja juoda paljon, että maitoa tulee. Tästä voisi vetää sen johtopäätöksen, että vähän syövillä ei tule maitoa yhtä hyvin.

Ja jos on laihtunut synnytyksessä, ei kuulemma tule maitoa niin hyvin.

Ja eikös entisaikojen " ammatti-imettäjät" olleet reheviä naisia?

Ja onko rintojen koolla merkitystä imetyksen onnistumiseen?

Toivottavasti en saa turpiini näillä kysymyksillä. Ei ole tarkoitus ärsyttää ketään, vaan uteliaisuuttani kysyn.

Sivut

Kommentit (36)

synnytyksestä nyt 2 kk ja paino alle mitä oli ennen raskautta. Tuntuu, että saa syöda tosi paljon ja janokin on koko ajan. Tissit on kyllä aika isot (ei ne pienet olleet ennenkään) ja maitoa piisaa..aluksi olin ihan epätoivoinen kun sitä tuli niin paljon, mutta onneksi maidontulo on nyt tasaantunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kaikkihan tietävät, että stressi vähentää maidoneritystä. Olisivatko imetysongelmaiset herkemmin stressaantuvaa tyyppiä kuin ne, joilta tulee maitoa ongelmitta? Itse ainakin olen herkästi huolestuva tyyppi, ja olen ottanut kamalat paineet molempien lasteni syntymien jälkeen, kun maito ei ole noussut muutamassa päivässä. Ei ole paljon auttanut vaikka on tiennyt, ettei pitäisi stressata.

BMI 28. Mulla D-kupit normaalisti. Ei kasvanu paljoakaan. Luovutin ylimääräset pois molempien lasten jäminä.

Entisaikoina imettäjät oli joo lihavia, mutta sillon elettiin muutenkin aikaa jollonka lihavuus oli merkki siitä että oot arvokas. Laihuus oli merkki köyhyydestä.

Sressi vähentää maidontuotantoa. Asennon pitää olla hyvä vauvalla ja äidillä (vauva ei tykkää olla huonossa asennossa ja äidin huono asento taas vähentää maidontuotantoa).

Joskus maidon nousuun voi kulua pari kuukautta.

Maitoa ei saa nousemaan väkisin kovaa pumppaamalla niin että veri lentää ja pääsee itku.

Tossa oli ny muutama semmonen kompastuskivi jotka yleisiä AV- sivuillakin luettuna kun luetellaan syitä miksei imetys onnistunut.

Kaikki rinnat on imetykseen sopivia, tutkimusten mukaan ainoastaan rinnat joissa on implantit saattaa olla ettei onnistu vaikka mitä tekisi ja vaikka kuinka tuettaisiin.

Terveellinen ruoka ja kunnolla juominen vaikuttaa siihen että saa kaikkia vitamiineja ja hivenaineita. Eikä jää itsellensä puutostilaa. Paljon nestettä taas tarvitaan että maitoa tulee kunnolla ja oma elimistökin saa nesteitä. Jos on jano niin on jo kuivumista.

Ruoka ja juoma ei todellakaan pidä imettäjää lihavana. Toki jos ei liiku ja syö liikaa tai epäterveellisesti niin pysyy paino plussalla.

Imetyksen yksi tehtävä on että naisen paino tippuu vaikka syö ja juo kunnolla.

Se että on hoikka ei taas tarkoita että maito olisi huonoa tai sitä ei tule.

kun vain imettää usein ja syö normaalisti ja juo tarpeeksi. Ekaa imetin 6kk, kun luulin, ettei sitä maitoa tule tarpeeksi ja annoin korviketta. Seuraavan kanssa olin sitkeämpi ja 3 ekaa kuukautta oli tiivistä imetystä, nyt " vauva" 1v3kk ja imetys lopetettiin(viime kuussa). Taas yksi elämänvaihe takana. Painoni 56kg ja pituus 170cm.

Olen helposti stressaantuva, pienirintainen ja luonnonlaiha. Heti synnytyksen jälkeen BMI oli hetken 21-22, sitten putosi normaaliin 19. Ja maitoa tuli. Se ei edes erityisesti riippunut syömisistä, tarpeeksi laihtuessa vaan tulee niin kamala nälkä, että ruokaa on saatava. Olen täysimettänyt lapsiani puoli vuotta ja vieroittanut heidät yli vuoden iässä, eikä koskaan ole ollut pulaa maidosta. Vieroituksen vaikeimpia puolia onkin ollut saada maito vähenemään.

Lapsia on imetetty lapsentahtisesti, välillä hyvinkin tiheästi.

tällä hetkellä. Kilot karisi vauhdilla ensimmäisten 4 kk:n aikana, kun olin imettäjä-äiti ja silloin sai syödä kyllä ihan reilusti ja kilot senkun tippuivat. Olisin varmaan luuranko, jos olisin pystynyt imettämään pidempään. Kyllä ne kilot imettäjällä helpommin pysyy kurissa kuin korvikeäideillä. Ja eiköhän se oo jokaisesta itsestään ja geeneistäkin kiinni onko sitä lihava/laiha korvike/imettäjä-äiti.

Hintelä olen ollut aina, imetysaikana lähes anorektinen. Mutta maitoa kyllä tuli tuutin täydeltä kun vaan jaksoi lappaa ruokaa tarpeeksi naamaan. Se ruokaenergia meni vaan suoraan siihen maidontuotantoon, ei vararasvaan lanteille =)

Vierailija:

Lainaus:

Kertokaa, onko niillä, joilla ei tule maitoa tarpeeksi, jotain tiettyjä piirteitä? Entäs niillä, joilla maitoa tulee hyvin ja imetys onnistuu loistavasti?

Aina sanotaan, että pitää syödä ja juoda paljon, että maitoa tulee. Tästä voisi vetää sen johtopäätöksen, että vähän syövillä ei tule maitoa yhtä hyvin.

Toivottavasti en saa turpiini näillä kysymyksillä. Ei ole tarkoitus ärsyttää ketään, vaan uteliaisuuttani kysyn.

Ensinnäkin esikosita pääsin imettämään pojan ollessa 5 viikon ikäinen ensimmäisen kerran. siihen asti olin lypsänyt ja lypsänyt maitoa. Imetystä kesti vain 7kk kun lääkärin mielestä imeminen oli liian raskasta, vaikka maitoa tulikin hyvin...

Junioria imetin tasan vuoden... ja olen luovuttanut maitoa yhteensä 200 litraa...

Olen todella pienirintainen a-kuppinen, ja muutenkin äärimmäisen hoikka ja siro, jopa alipainoinen...

Vierailija:

Lainaus:

Kaikkihan tietävät, että stressi vähentää maidoneritystä. Olisivatko imetysongelmaiset herkemmin stressaantuvaa tyyppiä kuin ne, joilta tulee maitoa ongelmitta?

En silti lähtisi tekemään johtopäätöksiä stressin ja imetysongelmien välillä. Mutta itse kylläkin olen tuon teorian kaltainen: en miettinyt imetystä etukäteen lainkaan ja sitten maitoa alkoi tulla ihan älyttömän paljon, ekat 4kk tuli yli oman tarpeen ja vieläkin (vauva 8kk) tulee runsaasti. Hetkellisesti maidontuotanto on vähentynyt ainoastaan stressin takia.

Olen laiha ja pienirintainen imettäjä.

Vierailija:

Lainaus:

Eli rinnat on aina olleet pienet (A-kuppi), mutta kun maito nousi niin D-kuppi, sitten imetyksen jatkuessa hiukan reilun vuoden niin pieneni ensin C:hen ja lopulta B:hen.

Olen normaalipainoinen/hoikka

Imetyksen aikana en laihtunut yhtään vaan sain raskauskilot pois vasta kun lopetin imetyksen.

Tunnen myön monia muita pienirintaisia vähintään vuoden imettäneitä.

Tai no en enää imetä, mutta kaikkia viittä täysimetin 6 kk ja yhteensä imetystä on takana 8 vuotta. Laihduin imetysten aikana aina alipainoiseksi, mutta tällä hetkellä olen jo normaalipainoinen, BMI 21. Rinnat ovat edelleen kokoa DD.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat