Seuraa 

niin Onko muita vanhempia? Pienellä syntyessään todettiin korvan nipukan(ei lehden) edessä pieni n.5milliä oleva uloke. Eli käytännössä se on kuin luomi mutta ilman väriä. ja siis nimitystä en muista mutta luomi se ei ole.

siitä puhuttiin että sen voi poistaa hirttämällä mutta sitä ei tehty ja on alkanut arveluttamaan että milloin sen poisto olisi hyvä tapahtua.

Aina kuin on ollut lääkäri käynti, olen kysynyt siitä ja vastaukset on olleet että myöhemmin.

Eli ilmeisesti tämä tapahtuu yksityisesti ja olisin tiedustellut onko muilla kokemuksia asiasta. mitä maksaa? onko vaikea toimen pide? Kuulin että mitä enemmän menee aikaa sen isommaksi " juuret" tai nappi kasvaa.

Kommentit (6)

en ole ihan varma mitä tarkoitat mut mulla itselläni ollut syntymästä asti tossa (ei korvalehdessä) vaan just siinä korvan suuaukolla sellanen nipukka... eipä ole mihinkään kasvanut tai koskaan mitenkään haitannut....

Moi!

Räpeltelin äsken tämän koneen kanssa...

Siis olisiko kyseessä nk. " lisäkorva" , eli rustomainen pampula siinä korva-aukon etu-ulkopuolella? Ne voidaan poistaa päiväkirurgisena toimenpiteenä kuulemma helposti missä iässä tahansa (näin sanoo Neuvolakirja). Eli ei muuta kuin pyydät/vaadit lähetteen toimenpiteeseen, jos tästä muutoksesta tosiaan on kyse. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

että meillä tämä nuorimmainen on tällä hetkellä noin 1,5v ikäinen. Ja sen vuoksi emme ole pitäneet asian kanssa kiirettä.

Ja unohdin myös mainita että riippuen lapsen luonteesta tuollaisen pienen ' ihopoimun' poisto voidaan tietenkin tehdä paikallispuudutuksessa jo noin 2-3v ikäiselle, eikä nukutusta tietenkään tarvita. Lääkärit leikkaavat kuitenkin näitä mieluitan vanhemmilta lapsilta, kun he pysyvät paremmin paikoillaan.

Meillä on neljä lasta, joista vain yhdellä ei ole tuollaista ylimääräistä ' ihopoimua' korvan edessä. Esikoisella se ' ihopoimu' on niin pieni (=matala ja pieni), ettei sitä huomaa ellei osaa katsoa ja sille ei ole koskaan tehty mitään. Itse asiassa se huomattiin vasta kun poika oli 5 -vuotias, eli vauvana se oli niin huomaamaton ettei sitä huomattu.

Toisella lapsella ' ihopoimu' oli jo syntyessä selvästi nähtävissä, ja se poistettiin kun hän oli reilun vuoden ikäinen. ' Poimu' poistettiin leikkaamalla (oli liian paksu hirtettäväksi) nukutuksessa sairaalassa toisen nukutusta vaativan toimen piteen yhteydessä. Erikseen sitä ei olisi julkisella puolella lähdetty noin pieneltä poistamaan. Nukutushan on aina pieni riski ja tuo ' poimu' on vain kosmeettinen haitta.

Kolmannella lapsella ei ' ihopoimua' ollut. Neljännellä ' ihopoimu' oli taas oli jo syntyessä. Olen kysellyt sen poistamisesta lääkäreiltä ja se kuulemma poistetaan julkisella puolella korkeintaan juuri ennen kouluikää. Tai jos lapsi rupeaa sitä repimään tms. niin sitten tarvittaessa aikaisemmin. Yksityiselläsektirilla noita tehdään kyllä myös nuoremmille.

Itse olemme nyt hiukan kahden vaiheilla kuinka toimimme. Sinänsä tuo ' poimu' ei haittaa meitä vanhempia ja lähipiiri on siihen myös tottunut. Toisaalta tiedämme että toiset lapset voivat olla asian suhteen kovinkin ' julmia' . Nukutus on aina pieni riski, joten sen puolesta leikkausta olisi syytä siirtää lähemmäs kouluikää. Toisaalta tuo poimu koko ajan kasvaa lapsen kasvaessa ja leikkauksen jälkeen arpi on isompi ja se ei välttämättä parane niin siistiksi kuin nuorena.

Meillä lapsilla tuo on siis ihan vain ihokudosta oleva poimu, jossa ei ole rustokudosta mukana ja korvatutkimuksissa ei ole huomattu mitään muutoksia itse korvanrakenteissa. Olen kuitenkin nähnyt näitä ' poimuja' nykyisin todella monilla lapsilla. Mistä sitten johtuneekin... Toisilla poimut ovat tosiaan isojakin ja niihin voi liittyä korva epämuodostumia. Tosilla ' poimuja' tuskin huomaa.

harvemmin koneelle pääsen ja luen aina hieman jälkikäteen. Mutta Kiitos todella paljon!

Juuri kosmeettisista syistä tuo varmaan siirtyy yksityiselle puolelle, jos vain säästytään muilta sairauksilta(nukutukselta).

Ja sain juuri viimeksi tiedon että on niin isot " juuret" , ettei hirttää pystytä. Meillä pieni on melkein 2 vuotta ja on nappi selkeästi kasvanut. Siksi alan vauhdittamaan asiaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat