Seuraa 

Heippa!

Meillä on 5-vuotias poika jolla on dysfasia. Vaikeutena meillä tuo puheen ymmärrys puoli. puhetta tulee jo melkoisesti ja ulkopuoliset eivät edes enää huomaa puheessa olevan mitään erillaista.

Poika käy integroidussa päiväkotiryhmässä jossa erityislastentarhanopettaja..kaikissa erityisryhmissä taitaakin olla sellainen.

No tämä meidän tapaus yrittää pojalle tehdä kokoajan autismi diagnoosia , koska ei leiki kenekään kanssa päiväkodissa, paitsi ulkona. eihän kaikki halua olla kunkkuna joka leikissä ja varsinkin kun on puheessa häikkää ja ymmärtämis puolessa, jää vähän sivummalle seuraamaan. poika ei kuulemma ota kontaktia toisiin kavereihin...ja paskat minä olen nähnyt ystävieni kanssa kuinka innolla poika leikkii . välillä jopa itkeskelee kun ei ole ketään kaveria.

eniten tässä tapauksessa ärsyyttä se että joka he&%#&tin päivä kun haen pojan päiväkodista puheeksi tulee autismi...äitinä en kyllä tuohon usko.

ja lääkärithän eivät tätä diagnoosia ole tehnyt.

tänään meinasin jo tämmästä tätä opettajaa kun kerroin että pojan syntymä on ollut aika traaginen, koska sydämmessä oli jotian häikkää ja kärsi hapen puutteesta. Tämä opettaja paukautti että : EIHÄN SE AINA OLE PERINNÖLLISTÄ!! hän on sitten luultavasti mullekkin jo tehnyt dysfasia diagnoosin, että minulta se vissiin on lähtöisin..AARGH!!!

loukkaannuin kyllä suunnattomasti tästä lauseesta.

valitin kerran terveydenhoitajalle tästä asiasta ja hän sanoi että hänen tehtävänsä ei ole tehdä mitään diagnooseja...

olen niin henkisesti lopussa tästä asiasta että en tiedä kuinka kauan enää kestän..;(

onko joku muu kohdannut tälläiseen diagnosoivaan opettajaan??vai olenko ainoa..??

Kommentit (15)

Äläkä tosiaan jatkossa kuuntele noita maalikon tekemiä diagnooseja, vaan sano asiasta päikkärissä suoraan tai sit ota yhteyttä johtajaan. Ei ehkä eltokaan tajuu, miltä omat puheet kuulostaa vanhemman korvissa. Mitä pidempään ootat asian kanssa, sitä enemmän alkaa v*****aa. Sit varmaanki tulee jo sanottua tosi rumasti...

dysfasia autismi/asperger ja adhd kulkee tavallaa käsi kädessä. Kaikilla dysfasialapsilla on enemmän ja vähemmän näitä piirteitä ja kuinka hallitsevia ne on riipuu ikäkaudesta ja lapsesta. Eli ymmärtämisvaikeudet näkyvät monesti autistisina piirteinä ja levottomuutena ja tarkkaavaisuusongelmina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tulee kertomuksestasi mieleen kaksi, toisilleen ristiriitaista ongelmaa.

Toinen on, että pk-väki voi liiankin pitkään vaieta ongelmista hoidossa/koulussa. Meillä kesti puoli vuotta, ennen kuin hoitajat selvästi sanoivat, että poikani vetäytyy omiin maailmoihinsa eikä puhu hoidossa! Poika meni siis hoitoon 2v8kk iässä ja tuo palaute tuli, kun pyysin 3-vuotisneuvolaa varten kirjallista lausuntoa. Olivat he sanoneet, ettei poikani ota kontaktia, mutta tuo ongelmien laajuus selvisi siis vasta kirjallisessa palautteessa. Tietysti ymmärränkin heidän haluttomuutensa puuttua asioihin, kun on kyse kuitenkin pienestä lapsesta ja hoidon aloittamisvaiheesta, mutta meillä siis ON täysin päinvastaisia kokemuksia kuin ap:llä.

TOISAALTA sitten on tuo sivullisten hanakkuus neuvoa ja " diagnosoida" . Jos ihmisellä itsellään ei ole erityislasta, niin hänen on aika vaikea ymmärtää sitä epävarmuuden tuskaa, jota moni meistä tuntee lapsensa tulevaisuuden ja oikean hoidon/terapian löytämisen suhteen. Siinä ei kamalasti auta se, että saa jatkuvasti toisilleen täysin ristiriitaisia mutu-neuvoja siitä, miten lapsen tilanne " oikeasti" on ja millä hoidolla/terapialla hän " paranisi" . Poden jatkuvaa huonoa omaatuntoa ja epävarmuutta muutenkin lapseni suhteen ja epäilen, pitäisikö sittenkin kokeilla sitä ja tätä hoitoa... autistisista piirteistä kärsivä neljävuotiaani ei toki PARANE, mutta oirehtimista voisi varmasti vieläkin vähentää, jos oikein jaksaisi ja osaisi...

Kyllä elämä on totaalliseti muuttunut..olen itsekkin huomannut että jaksan nauttia pojastani paljon enemmän kun en saa joka päivä p " #" aa niskaan.. ehkä olin oikeesti masentunut , mutta en huomannut sitä. NYT AURINKO PAISTAA RISUKASAAN!! :)

terv. uudistunut ja " herännyt " aamu ;)

Päiväkodin tehtävä ei todellakaan ole antaa diagnooseja, tehtävänä on ohjata tutkimuksiin yms jos epäillää jotain ja se puoli teillä taisi olla kunnossa. Ota yhteyttä tämän opettajan esimieheen eli päiväkodin johtajaan ja kerro tilanteesta. Sinun ei tarvitse kuunnella jatkuvaa epäilyä. Voisit myös puhua asiasta hoitavan lääkärin kanssa, kun seuraavan kerran tapaatte, jos vaikka laittaa lausuntoonsa ettei ole epäilyksiä autismista. Ja sano ihmeessä suoraan myös tälle ihmiselle sekä ryhmän muulle henkilökunnalle.

Ja kyllä autismi diagnoosiin tarvitaan paljon muutakin kuin huomio, ettei sisällä leiki kavereiden kanssa. Yhteisleikin vaikeus on hyvin yleistä kaikilla kielellisistä vaikeuksista kärsivillä lapsilla, johtuu juuri tuosta että ikäisten leikkiin voi olla vaikea mennä mukaan, kun ei ymmärrä tai tule ymmärretyksi. Ja autistiset pirteetkään (en tarkoita että lapsellasi niitä olisi, vain yleisesti) eivät heti anna autismi diagnoosia, vaan piirteitä on oltava tietty määrä ja sitten vasta edes mietitään.

Olen itse lto, hoitovapaalla erityisryhmästä, jossa ollut sekä autistisia että dysfaatikkoja yms.

Ihmettelen, miksi se elto arvelee, ettei lapsen aiempi dg olisi oikea? Onhan hänet kuitenkin jo diagnosoitu! Sitäpaitsi eikö ole niin, että ainakin alkuvaiheessa myös, jos niitä piirteitä sitten olisikaan, dysfasiaan voi liittyä autistisia piirteitä eikä silti ole kyse autismista. Joten tekisivätkö edes autistiset piirteet lapsesta autistista?Miten hän sitten osaisi diagnosoida lapsesi uudestaan? Olet varmasti tarpeeksi jo saanut kärsiä eikä näitä kysymyksiä ole tarkoitettu muuta kuin elton ihmettelyksi. Ei tarvitse vastata niihin erikseen. Iso halaus ja voimia!

ottaisin nyt yhteyttä lastentarhan johtajaan ja kertoisin hänelle nämä jutut. Olisi hyvä jos saisitte kolmistaan keskusteltua asiat selväksi ja näin olisi päiväkodissa myös osapuoli, joka toimisi valvovana silmänä ja välittäjänä jos tämä elto ei sinun puhettasi ymmärrä.

juu tosiaan tänään tämä meidän pojan ELTO oli sitten soittanut terveydenhoitajallemme varaakseen ajan pojalle sokerin seurantaa!!!!!!!.

Seurasin poikaa tässä muutama viikko sitten kun hän kävi jatkuvasti pissalla ja joi hirveästi. soittelin tk.n hoitajalle ja käskin laittaa lähetteen labraan pissa ja sokeri kokeeseen.

käskin päiväkodissa seurata tilannetta.. Arvot olivat kohdallaan ja kerroin sen myös päiväkodissa. ohi mennen mainitsin että jos tilanne tästä pahenne MINÄ SOITAN terveydenhoitajalle , jotta sokeriarvoja seurataan.

kun tänään sitten menin poikaa hakemaan pk.sta siellä oli lappu aika th.lle pissanäytteeseen!! sanoin siinä yhelle hoitajalle mikäs tää on???? se hoitaja ei tiennyt siitä lapusta mitään, joten käski tämän elton paikalle.. tämän vastaus tähän lappuun oli : SÄ KUN PUHUIT SIITÄ ETTÄ VERENSOKERIA PITÄÄ SEURAILLA..!! jäin suu ammollaan seisomaan siihen ja mielessäni kiroilin niin että varmasti tämä elto sen huomasi.

Olen kyllä vahavsti sitä mieltä että hänellä EI ole minkäänlaista oiekutta mennä tilaamaan pojalleni mitään aikoja.!

soittelin terveydenhoitajalle asiasta ja hän myös hämmästeli sitä ELTON toimintaa.tosiaan peruutin sen ajan koska nyt siihen ei ole mitään syytä seurata..ja th oli samaa mieltä.

että tällästä meillä...

Juttelin pojan elton kanssa ja kerroin sille miltä musta tuntuu kun joka päivä kuulee ainoastaan pelkkää huonoa palautetta..itku siinä tuli silmään , ja kyllä sen jälkeen on elton puheet muuttunut. nyt keskustelemme päivän tapahtumista ja niistä kuntoutus muodoista mitä poikamme tarvitsee... ja ette tiedä kuinka oloni on huomattavasti parantunut :) tulin jopa raskaaksi kun taakka putosi harteilta ja stressi hävisi...elämä hymyilee jälleen !!

tiedän että dysfasia kulkee autismin , adha ,asspergerin kanssa käsi kädessä. Autistisia piirteitä pojassamme on , mutta se että siitä tehtäisiin yx diagnoosi lisäksi..juttelin puheterapeutin ja psykologin kanssa kerran asiasta ja ne sanoi ettei poika tule koskaan saamaan autismi diagnoosia pelkän syömisen takia (meillä syöminen on pojalla yhtä tuskaa ) olis itelläki ;) tuota leikkimis jutskaa ihmettelen , kun hain tänään pojan hoidosta niin siellä se pelasi innoissaan kaverin kanssa lautapeliä

Meillä kelton kanssa vähän sama tilanne kuin alkuperäisellä kirjoittajalla: kelto pitää lastamme kehitysvammaisena, vaikka hän ei sitä ole. Asia on tutkittu neurologilla ja erikseen sanelussa mainittu. Lapsellamme on kyllä neurologinen sairaus, mutta ei kehitysvammaa. Tämä asia ei tunnu menevän keltollemme jakeluun vaan hän kohtelee lastamme henkisesti kehitysvammaisena :( Lapsemme ei esimerkiksi tarvitse tukiviittomia eikä kuvia, koska osaa puhua. Keltomme taas ehdottomasti haluaisi lapsellemme käyttöön kuvat ja tukiviittomat. Ja tämä vain yksi esimerkki.... Koko asia on perinjuurin rasittava, ärsyttävä, kiukattava ja suututtava!

no mulla on adhd poika ja kävi myös erityislastentarhassa.tuollaiseen en oletörmännyt vaansellaiseen että kun meillä oli neuvottelu keskussairaalassa koskien lapsen päiväkotikäyntiä niin nämä erityislastentarhanopet itkivät siis todella itkivät lääkäreille kun minunpoikani on niin villi ja hankala.HEI HALOO.nää neropatit jopa sanoivat lääkäreille että voisivatko he suositella että lapseni aloittaisi seuraavana vuonna koulun,eli kuusi vuotiaana ja vain sen takia kun he eivät jaksa vahtia poikaani kun eivät pärjää,onnesi en ollut ainoa jolta monttu jäi auki ja onneksi ihana ylilääkäri sanoi tädeille että teidät onnimenomaan koulutettu tälläisiin tapauksiin jajos ette tälläisten lasten kanssa pärjää niin kannattaisi miettiä työpaikan vaihtoa.eli kaikenlaiseen törmää. älä välitä sen tädin puheista,sillä tuskin koulutus edes riittää diagnoosin tekoon,munkin poika viihtyi yksin ja viihtyy edelleen ja tuleeparemmin toimeen aikusten kuin lasten kanssa.

Eihän mulla ole eltoista kokemusta, lapseni menee erityisryhmään vasta syksyllä, mutta ymmärrän kyllä, että tuollainen suhtautuminen ärsyttäisi minuakin! Ottaisin minäkin sinne päiväkodin johtajaan jo yhteyttä, kun olet jo kärsivällisesti odottanut eikä asia korjaannu. Vaikka kuinka olisi tiedonkulun hitaudesta tai väärinymmärtämisestä kysymys, pitäisi elton paremmin kuunnella sinua ja lukea ohjeita, joita on laitettu lapsesta. Onhan hän hyvänen aika elto ja häneltä odottaa eltomaista huomioimista! Eihän tollaisessa tilanteessa jaksa!

Piristävää iltaa!

Aamu77:

Lainaus:

Tämä opettaja paukautti että : EIHÄN SE AINA OLE PERINNÖLLISTÄ!! hän on sitten luultavasti mullekkin jo tehnyt dysfasia diagnoosin, että minulta se vissiin on lähtöisin..AARGH!!!

Olisin varmaan suhtautunut kommenttiin ihan samalla tavalla, mutta en nyt välttämättä usko, että opettaja sitä tarkoitti sillä tavalla, että sinullakin pitäisi olla. Hän saattaa ehkä vain tuntea joitakin perheitä, joissa useammalla sisaruksella on dysfasia ja kommentoi sitten jotain sanoakseen.

Mulla oli joskus vähän tuollaista samaa ongelmaa lapsen edellisessä hoitopaikassa. Samat negatiiviset asiat iskettiin vastaan joka kerta, kun tulin hakemaan lapsen.

Loppujen lopuksi, kun taas oli vastassa " valitusten tulva" , kysyin ihan suoraan, että kuulkaas rakkaat. Joka päivä kerrotaan nämä samat asiat ja painotetaan vain kaikkea negatiivista. Kerrotteko te nämä asiat sillä ajatuksella, että MINÄ voisin niille jotain tehdä? Olenhan teille sanonut, että meillä on sellaisia ja tällaisia ongelmia ja ne ovat tiedossa ihan jokaisella mahdollisella hoitavalla taholla. Jos tämän ryöpyn tarkoituksena on se, että minä äitinä " korjaan" kaikki ongelmat, niin täytyy sanoa, että siihen minulla ei ole mahdollisuuksia.

Sanoin vielä, että on todella ahdistavaa tulla hakemaan lapsi hoidosta, jos ei ole ikinä mitään muuta sanottavaa, kuin että lapsi on kamala, hankala ja mahdoton hoitaa. Minä tiedän vallan hyvin, mitkä ongelmat ovat, mutta jos hoitopaikka ei pärjää, niin otan lapsen sitten kotiin.

Jatkuva valitus loppui siihen. Asioista voi todeta ilman sitä, että äiti joutuu kantamaan hoito/opetushenkilökunnan koko ahdistusta. Aika usein erityislasten äideillä sitä on jo ihan omastakin takaa.

Ota ihmeessä yhteyttä elton esimieheen.......

Ei niil ole oikeutta antaa diaknoosia saatikka muutenkaan puuttua noin tarkkaam lapsen asioihin.

Jos olisin sun asemassa tekisin jotain ja pian ennenkun on myöhäistä...

Siel elto menee henkilökohtaisiin asioihin ja loukkaavasti.

Meil saman tapaista oli kun poika oli 1,5v oli kuulema henkisesti sairas kun pissi vessan pöntön reunoille.Lastenhoitaja sanoi joka oli kuulema ollut neurolla töissä hoitoapulaisena....

En voi sietää sieläkään sitä ihmistä mitähän pahaa ne haluaa toisille????J mitähän pahaa ne saavatkaan aikaan????

Annan vaan kokemuksen kautta vinkin tee asialle jotain juttele johtajan kanssa.

Itse hölmö annoin asioiden mennä liian pitkälle ja jouduin tosissani tekemään töitä ja taistelemaan et pääsin niist puheista eroon ja elämän poikien kanssa normaali elämää.

Ihanaa, että pidit pääsi ja asiat tuntuvat selkeytyvän!!! Upeaa, että tulit raskaaksi!!! Kiitos myös, että toit nämä ihanat uutiset tänne meille kuultaviksi, että saamme niistä voimaa omiin tuskailuihimme ja kannustusta!!!

Iso halaus ja aurinkoista kevättä!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat