Seuraa 

Meillä on pienet juhlat tiedossa (7hlö) ja viisi saa syödä mitä vaan, mutta kaksi on sitten ongelmallisempia eli toinen noudattaa hyvin tarkkaan samanlaista ruokavalioa kuin mitä raskaudessa on (eli ei raakaa lihaa, kalaa, tuorejuustoja jne) ja toisella on keliakia. En aikonut järjestää mitään seitsemän eri sortin suolaisia vaan yhden, joka sopisi kaikille. Keliaakikko on itse melkoinen leipurimestari ja kun en ole itse ikinä tehnyt mitään gluteiinittomista jauhoista, niin ehkä en nyt vielä aloita leipomiskokeiluja. Mitä ehdottaisitte? Makeaksi tarjottavaksi olen tilannut gluteenittoman mokkakakun.

Kommentit (13)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Viimeiksi kun tavattiin, niin tarjosin just juustoja ja hedelmiä eli hyvä idea, mut nyt jotain muuta. Daim kakku on mulle tuttu, mutta valitettavasti myös keliaakikolle - hältä tulee kuulema korvista jo ulos. Onneksi tuolla meidän kakkosasunnon paikkakunnalla on loistava konditoria, joka osaa oikeasti tehdä taivaallisia gluteenittomia leivonnaisia!

Kiitoksia kaikille vinkeistä, mielelläni otan toki lisääkin vinkkejä, kun vaihtelu virkistää sitten seuraavilla kyläilykerroilla.

löytyy helposti gluteenittomia suolakeksejä kyytipojaksi ja ne ovat ihan ok, eivät epätasaista laatua kuten gluteenittomat leivät.

Suolaisia kysyit, mutta tiesitkö että se, ainakin omasta mielestäni herkullinen, Dajm-kakku pakasteesta on gluteeniton ? Todella hyvää vaniljajäätelön kanssa.

Lintu kiitos sinulle myös viestistäsi. Näin se juuri on, että makeat kyllä on helppoja, mut suolaiset on vaikeampia varsinkin kun ei yhtään tiedä, et mitkä maistuu hyvältä ja mitkä ihan kauhealta... Mä muistan että mun lapsuudessa oli mun synttäreillä usein marenkikakku, niitä pohjia ei ainakaan silloin Pohjois-Suomesta kaupoista valmiina saanut, mut tuotiin Ruotsin puolelta ja oli tosi helppoja ja hyviä. Äkkiä saa vaan syödä ettei sitkisty. Huomaan että ajatukset karkaavat jo ensi jouluun ja mietin, että miten teen sitten joululaatikoita ilman gluteiinia =). No mut sinne on vielä aikaa ja oleellista ei varmaan ole että ihan kaikki pitää olla kaikille sopivia, tärkeintä että kaikille löytyy jotain. Niin ja tää keliaakikko on itse oikea superkokki, joten voinen pyytää häntä tuomaan esim. imelletyn perunalaatikon, jonka osaa tehdä hänelle sopivista jauhoista.

Sitten vielä vinkki gluteiinittomista jauhoista, minulla on hyviä kokemuksia Semperin gluteiinittomista jauhoista (sekä tummista että vaaleista) ja Jytte-jauhoista. Molempia käyttänyt sekä suolaisen piirakan leipomiseen että pannukakkuihin ja lettuihin.

Noita kaupan marenkipohjia siis just käytettiin ja jos seisoivat, niin sitkistyivät. Täytettiin yleensä kermalla ja marjoilla ja joskus vielä kolmantena komponenttina oli jätski. Nam... ei suinkaan tee mieli yhtään...

Mieluiten kuulisin jonkun hyvän pohjan ihan tavalliselle suolaiselle piirakalle ja mieluiten tietysti sellaisen, jonka joku olis hyväksi todennut. Sittenhän niitä päälisiä vois siinä päällä vaihtaa, kun yhden hyvän oppisi tekemään.

Jos täällä on keliaakikoita kuulolla, niin mielenkiinnolla kuulisin, että mitkä jauhot on hyviä ja mitä taas kannattaa karttaa.

Lunastan nyt lupaukseni ja tulin laittamaan sulle yhden suolaisen piirakkapohjaohjeen, kas tässä:

100g margariinia

1 muna

2,5dl gluteenitonta jauhoseosta

2rkl vettä

Yhdistä margariini ja muna monitoimikoneessa tai sähkövatkaimella. Lisää jauhot ja vesi. Sekoita taikina tasaiseksi.

Täytä haluamillasi täytteillä.

Paista 200 asteisessa uunissa 30 minuuttia.

Toinen vaihtoehto tarjottavaksi;

Katso blogistani kuva hyydytetty kalkkunakakku, kohdasta: " voileipäkakut" jos haluat nähdä minkätyyppinen juttu tuo on. Tässä siihenkin ohje:

200g täysjyväleipää

75-100g voita tai margariinia

täyte:

5 liivatelehteä

2rkl sitruunamehua

1 (130g) maustekurkkua hienonnettuna

1 (150g) punainen paprika

1dl hienonnettua tilliä

2dl vispikermaa

250 maitorahkaa

400g raejuustoa

1tl suolaa

0,5tl mustapippuria

1rkl sinappia

Pinnalle:

n. 300g ohuenohuita kalkkuna-/kinkkuleikkeleitä

kirsikkatomaatteja

tilliä

Jauha leipäviipaleet muruiksi, lisää sulatettu voi koneen käydessä. Kiinnitä irtopohjavuoan (halkasija n. 26cm) pohjalle leivinpaperi ja taputtele leipäseos tasaiseksi kerrokseksi vuoan pohjalle. Nosta kylmään kovettumaan. Liota liivatelehtiä kylmässä vedessä 5-10 minuuttia. Hienonna maustekurkku ja puhdistettu paprika aivan hienoksi. Hienonna tilli. Vatkaa kerma vaahdoksi. Puserra liivatelehdistä vesi pois ja sulata ne kuumaan sitruunamehuun. Anna seoksen jäähtyä hiukan ja sekoita liivateseos hyvin rahkan joukkoon. Lisää maustekurkku, paprika, tilli, raejuusto ja kermavaahto sekä mausteet ja sekoita hyvin. Levitä täyte vuokaan. Tasoita pinta ja nosta vuoka peitettynä kylmään hyytymään ainakin neljäksi tunniksi. Irrota kakku vuoasta ja siirrä tarjoiluvadille. Koristele kakun pinta kalkkunafileruusukkeilla, kirsikkatomaateilla ja tillillä.

Pohjaksi käy esim gluteeniton näkkäri murustettuna.

ihan pikaisesti sen verran, että marenkikakku, jonka pohjat ostetaan kaupasta, eivät sitkisty, vaikka seisoisivatkin.

Onko sulla jotain erityistä mielessä, mihin kaipaisit ohjetta, mulla on nimittäin tuolla keliaakikoille tarkoitettu leivontakirja, kun tilasin sen kerran kirjakerhosta omaa ammattiani ajatellen, jos siis joskus sille olisi töihin palattua enemmän tarvetta. Voisin katsella sieltä jotain, kunhan ehdin;)

Palailen asiaan myöhemmin.

marenkikakkua, unelmatorttua....jne...

Maistuu kaikille!

Suolaiset onkin aina vähän ongelmallisempia, mutta joku suolainen piirakka esim perunasosepohjalla, jossa jauhoina gluteenittomia jauhoja, voisi olla sillä tavalla hyvä, että se pohjaosa jää piiloon, kaikki voivat syödä sitä, eikä allergiasta tulisi suurta numeroa.

En uskalla nyt ekalla kertaa kokeilla noita gluteenittomia leipiä, koska tiedän, että niissä on eroja ja osa on todella pahoja ja osa menee. Tällä hetkellä vaikuttaa, että teen broileri-pasta-salaatin, johon laitan perusjuttujen lisäksi aurinkokuivattuja tomaatteja sekaan ja tietysti käytän gluteenitonta pastaa. Tätyy ruveta harjoittelemaan tuota gluteenitonta leipomista sitten vähin erin sitten, kun on kuitenkin niin läheisestä ihmisestä kyse, mutta juhliin en viitsi tehdä mitään epävarmaa.

Täytyy noita kokeilla. Tänään katselin noita ihan silmät ymmyrkäisenä Prismassa ja valikoima oli niin suuri, että on kiva kuulla kokemuksia, että mistä tulee siedettävä. Vielä jäi kauppaan, mutta ensi kierroksella varmaan rohkaistun ostamaan.

Pastaa ostinkin jo ajattelin testata ennen juhlia vähän sitä salaattiin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat