Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei.

Odotan esikoistani, ja kärsin aikamoisesta pahoinvoinnista. Mieleeni onkin hiipinyt pieni pelko siitä, että voiko pahoinvointi olla oire jostakin sellasesta, että kaikki ei oo masussa kunnossa? Hiukan hysteerikkö kun olen, niin kaikenlaisia kauhukuvia tulee mieleen. Olen rv 15 ja np-ultrakin jäi väliin, kun selvisi, että raskauteni olikin luultua pidemmällä. Joten kommentoikaa, olenko ihan hakoteillä... =)

Kommentit (7)

Kuten sulle on jo sanottukin, ei toi pahoinvointi ole huono juttu eikä merkki mistään ikävästä. Se on ikävää äidin kannalta, mutta vauva on turvassa ja saa kaiken tarvitsemansa. Äidin kyllä tulee huolehtia, että oma elimistö saa pahoinvoinnista ja oksentelusta huolimatta kaiken tarvitsemansa. Mulle lääkäri suositteli esikoista odottaessani rv8 matkapahoinvointilääke Postafenia. Oksentelin ja voin pahoin 24h/vrk alk rv6+?-rv16. Postafen voi auttaa olotilaan, mutta kaikilla se ei tehoa, valitettavasti. Mä söin sitä alk. rv8+?-rv13 silloin tällöin, kun olo oli ollut hirveä ja olin oksentanut monta päivää. Söin muutaman päivän lääkettä ja olo oli helpompi, en oksentanut, vaikka paha olo olikin hiukan. Saman tein tässä toisessa raskaudessa, mutta valitettavasti lääke ei tehonnut tällä kertaa ihan yhtä hyvin. Apua siitä kuitenkin oli. Voit kysyä pahoinvointilääkkeistä lääkäriltä...

Charlotte ja poika 9,5kk ja rv28+1

Olipa kiva kuulla =) Tosiaan alkanut huolestuttamaan, kun ei loppua tälle oksentelulle näy. Mutta mukavaa, että se voi olla merkki siitäkin, että on kaikki hyvin =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Älä murehdi...sanoo pahoinvoinnin asiantuntija!Kolmas lapsi tulossa,kaikkien kanssa sairaalaan asti vienyt pahoinvointi,ei mikään ole pysynyt sisällä.

Aina lääkärit muistuttaneet että mitä huonommin äiti voi sitä paremmin lapsi,myös raskaudet päättyvät hyvin isommalla osalla rajusti pahoinvoivilla kuin muilla.

Itse sain tässä viimeisessä sairaalakeikassa ( nyt menossa vko 29,jäljellä pahoinvoinnista tiukka närästys) lääkkeeksi

Zofran zydis-nimistä lääkettä joka auttoi aivan uskomattoman nopeasti,oksentelu lakkasi ja ruoka alkoi maistumaan.

Sitä voi alkaa käyttämään viikolta 12 alkaen eli mars lääkäriin!

Myös Stemetil-merkkiset peräpuikot kokeiltu,aika tehokkaita nekin.

Tsemppiä,harvalla se loppuun asti kestää !

Esikoista odottaessa pahoinvointi loppui rv15 paikkeilla. Toista odottaessa pahoinvointi kesti rv 19 asti ja oli paljon pahempaa kuin esikoista odottaessani. Nyt kolmatta odotan ja nyt on jo muutamia päiviä mennyt tosi hyvin, ilman pahoinvointia. Joskus kuukausi sitten oli viikko, että en voinut kertaakaan pahoin, mutta sitten se taas alkoi. Toivon, että alkaa vähitellen loppumaan tämä kurja olo. *kopkop* Nyt kuitenkin tuntuu, että tästä taas selvitään ;)

Olen kuullut pari tapausta, joissa pahoinvointi kesti läpi koko raskauden. Molemmat olivat sellaisia, että äiti joutui sairaalaan hoidettavaksi, kun oksentelu oli jo niin voimakasta ja mikään ei pysynyt sisällä. Luulisin, että tällaiset ovat tosi harvinaisia kuitenkin.

Kannattaa kuunnella omaa kehoa ja syödä just niitä ruoka-aineita, jotka edes jotenkin pysyy sisällä tai helpottavat oloa. Jäätelö, salmiakki, hedelmät, vihannekset, juurekset, marjat, jäiset marjat / jääpalat... Mä aina ajattelen myös sitä, että mikä on helppo oksentaa. Alkuun tässä raskaudessa elin suurinpiirtein pari kuukautta pelkillä riisimuroilla ja marjakeitoilla.

Lääkärit voivat määrätä myös pahoinvointilääkkeitä, mutta sekin on aika harvinaista. Täällä oli joskus siitä keskustelua tässä kevään mittaan.

Tsemppiä sinulle :)

Jamssa rv18

Olen kokeillut B-vitamiiniä, hetkellisesti tuntui auttavan, mutta sitten taas vaavi muistutti olemassaolostaan kääntämällä vatsalaukun ylösalaisin. Mikään ruoka ei ole " takuuvarma" pysymään sisällä, kaikki toimii hetken aikaa, kunnes taas mennään. Olen sen varran saanut selville, että aamupahoinvoinnilla on erittäin paljon tekemistä iltasyömisten kanssa, helpointa silloin kun lakkaa kuudelta illalla syömästä, niin aamusta selvitään jo melkein kunniallá. Eilenkin kuitenkin halusin vähän relata ja siinä euroviisuja katsellessani söin pari porkkanaa ja siitä saikin maksaa... Mikään ei ole tämän aamun ruuista pysynyt sisällä. Äsken söin keksejä ja nyt ollaan taas valmiudessa juoksemaan pytylle. Kauhistuttava ajatus, jos tämä kestää kestää läpi raskausajan. Onko kenelläkään kokemuksia semmosesta?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat