Seuraa 

Laskettu aika lähestyy, enää reilu vko LA:an. Olen koko raskauden ajan pelännyt synnytystä ja lähinnä sitä, että vauva on iso yli 3,5 kiloinen. Olen kuullut, että synnytys voi olla samantyyppinen kuin oman äidin synnykset. Onkohan vauvan koolla sama yhteys esim. omaan syntymäkokoon... Oletteko muut miettineet tätä ja minkä kokoisia vauvoja olette synnyttäneet? Minulle syntymässä esikoinen ja todella pelottaa!! Alueellani ei tehdä kovin helposti mitään painoarvioita ellei todella syytä. Kertokaa kokemuksianne, kiitos!!

Kommentit (11)

Eli yleensä vauvat vatsassa ollessaan kasvaa äidin syntymäkoon mukaisesti, tosin poikkeuksiakin on: meidän lapsi kasvoi isoksi vaikka äiti olikin ollut syntyessään pieni ja raskausdiabetestä ei ollut.

Sitä piti vielä sanoa, että 3,5kg vauvahan on suomalainen keskivertovauva eli ei vielä lähelläkään isoa. Sitten kun mennään yli neljän kilon voidaan puhua isoista vauvoista.

Olen itse syntynyt yli viikon LA:n jälkeen ja mittani olivat 53 cm ja 4200g. Kysyin lääkäriltä, että miten todennäköistä on, että vauvamme on myös isokokoinen ja hän sanoi, ettei minun syntymäpainollani ole siinä merkitystä (arvio vauvamme syntymäpainolle oli rv 24 3200g), paitsi siinä tapauksessa, että oma äitini olisi raskaana ollessaan ollut perso makealle ja veressä runsaasti insuliinia (->johtaa vauvan kasvuun). Tällöin voitaisiin ajatella, että minäkin voin olla perso makealle ja omalla kohdallani kävisi samoin.

Varsinaisesti ei siis geeniteknologia ole voinut vauvan kokoa laittaa äidin syntymäkoon piikkiin :D

Miaea ja masukki 28+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä olen ollut syntyessäni 3350g ja 51cm. Vanhempieni esikoinen. Äiti on 165cm.

Meillä on neljä lasta

1. 3640g, 51cm

2. 3300g, 48cm

3. 3660g, 51cm

4. 3430g, 52cm

Kaikki ovat syntyneet pari päivää ennen laskettua aikaa ja itse olen 167cm pitkä.

Äidilläni on ahdas lantio ja minun synnytykseni oli ollut todella vaikea. Vaikka kokoa ei kauheasti ollut, kesti ponnistusvaihe neljä tuntia. Pelkäsin älyttömästi, että olen perinyt äitini ruumiinrakenteen, eikä iso vauva mahtuisi tulemaan. Kaikki neljä ovat syntyneet kuitenkin todella liukkaasti, pisin ponnistusvaihe 12 minuuttia. Eli onneksi tuo ei periytynyt.

minulle ainakin väitettiin, että voi olla perinnöllistä. Ja kuten täällä aikaisemmin jo joku totesi, nimenomaan äidin koko yleensä vaikuttaa/periytyy, ei niinkään isän. Itse olen ollut 3,6 kg ja 51cm syntyessäni, ja synnyin pari viikkoa la:n jälkeen. Meillä poitsu syntyi rv 42+3 (juu, sekin muuten usein kulkee suvussa) mutta hänpä olikin sitten 55 cm ja 4,4 kg (ei kyllä ollut mikään sokerivauva, sokerirasituksesta menin liput liehuen läpi, ja tuohon pituuteen nähdenhän hän ei siis ollut edes painavakaan). Mutta, vaikken itse ollut mikään jöötti :) niin muut äitini lapset ovat olleet, ja meillä on suvussa tätä enemmänkin. Siis ei sokruvauvoja, vaan isoja vauvoja (niin pituutta kuin painoakin mukavasti :D).

Tuo yksityiselle meneminen voisikin olla hyvä idea, ellen saa neuvolassa puhuttua läpi pelkoani kunnolla ja pääse kokoarvioon. Eihän se 3,5kg vielä kamalan suuri ole, mutta minusta se tuntuu suurelta, kun pelkään sitä episiotomiaa ja/tai repeämistä niin paljon. Itse olen 163cm ja norm. painoinen/hoikkakin ja syntyessäni 10pv yliaikaisena painanut 3440g.

Minä ja siskoni olemme syntyneet n. 3,5 kiloisina ja mieheni syntyi yli neljäkiloisena. Poikamme syntyi 3360g. Itseä huoletti sama asia myöskin aikanaan.

shayen

ei olisi merkitystä, syntymäpainolla siis, toiset taas ovat sitä mieltä, että sekä äidin että isän syntymäpainoilla olisi merkitystä, samoin kuin toisiin sukuihin syntyy painavia vauvoja.

Itsellä on kolme synnytystä takana ja ovat olleet

1. 2800g 46cm tosin syntyi jo 37+3

2. 3280g 50cm

3. 3880g 51cm

Itse olen ollut 3650g 51cm mutta äitini on muutaman sentin minua pidempi kun itse olen 160cm ja muutenkin olen pieni kokoinen.

Mieheni on syntyessään ollut 4530g ja 54cm mutta anoppi onkin ihan eri kokoa kuin meidän suvun naiset.

Siskollani on kaksi lasta jotka molemmat ovat olleet alle 3,5kg.

Meillä ainakin ollaan mennyt suht samoilla linjoilla kuin itse olimme. Kuopuksen syntymäpainoa olen ihmetellyt mutta kätilön mukaan meidän neljäs ei onneksi pääse noihin mittoihin :)

Jos olet epävarma vielä onhan mahdollista käydä yksityisellä ultrassa joka voi antaa paino-arvion. Itse olen käynyt jokaisessa kuukautta ennen la.

Onnea synnytykseen :)

Minä ja mies ollaan kumpikin synnytty 2 vkoa yliaikaisina.

Minä 3250g painoisena,mies 2900g painoisena.

Kummankaan äidit ei oo isokokoisia(160cm miehen ja omani163cm,noin=))

Minä olen pienikoinen,158cm max /48kg ja mun lapset kuitenkin olleet huomattavasti isompia.Kai se on tämä nykyajan ravitsemus=)

Eka lapsista oli ns normaalin kokoinen minuun verraten ,muut sitten jo reippaan isoja suhteessa(eivät kuitenkaan mitään kamalan isoja)

1. 3180g

2. 3680g

3. 4055g

4. 3820g

5. 3780g

6. 3700g

Tosiaan geenit äidin puolelta vaikuttavat joka tapauksessa enenmmän kuin isänpuolelta!

Onnea sulle synnytykseen!

varmaan pitää paikkansa. Itse oon syntynyt LA:n tuntumassa mitoin 4350g/53cm ja veli 4600/51cm (koon vuoksi jo viikko ennen LA:ta). Mies taas on perheensä nuorin (7. lapsi) ja syntyi mitoin 4700g/53cm. Meidän pituudet on nyt 174cm (minä) ja mies 172cm.

Meillä on 4 lasta, 5. tulossa ja mitat tähän mennessä näin:

1: 4525g ja 51,5cm, rv 41+1

2: 5150g ja 53,5cm, rv 39+5

3: 5150g ja 53,5cm, rv 40+3 (käynnistettiin koon takia)

4: 5340g ja 55 cm, rv 40+4 (käynnistettiin koon takia)

Meillä on näin, muilla on sitten toisin...

Meilllä neiti syntyi parisen viikkoa yli lasketunajan.

Minä pienikokoinen 167 cm/ Syntymäp50kg. syntymäpainoni on ollut hiukan päälle neljä kiloa, kuten myös molemmat veljeni ovat olleet yli neljäkiloisia. Mies on myös ollut siinä neljän kilon kieppeillä.

Painoarvion sain sairaalassa viikolla 38 ja rapiat että korkeintaan masuasukki tulee painamaan 3.5-3.8 kg. Neiti sitten päätti yllättää ja painoi 4230kg. Ja pituutta oli 54cm. Meillä suvussa (äidilläni ja minulla ainakin) isoja vauvoja.

Onnea synnytykseen!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat