Vierailija

Mitä mietteitä kyseinen fiktiivinen rikostarina teissä herättää?

Itse normikristittynä, eteläsuomalaisena kaupunkilaisena en ihan voi ymmärtää tuota aatetta...Ja sen kriittisyyttä ja muita " ei-lestoja" herjaavaa asennetta.

Ihan tuota kirjaa lukiessa vaan oon miettiny. Ei täällä etelässä asiat ole niinkuin ehkä jossain Pohjois-Pohjanmaalla/Koillismaalla, joka kuhisee vanhoillislestadiolaisia. Täällä ennemminkin lestadiolaista katsotaan pitkään kuin toisin päin. Rinnakkaisluokallani oli yläasteella tyttö, joka oli kyseisenlaisesta lestaperheestä kotoisin ja valitettavasti tuli sen vuoksi kiusatuksi...

Kommentit (7)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyvä kirja. Aika hyvin oli tutustunut lestadiolaisuuteen, mutta minua häiritsi kun kirjan naisilla oli aina tummat mekot ja huivit seuroissa. Ei kyllä kuulu vanhoillislestadiolaisuuteen. Muita " virheitä" en huomannut.

Nostan muutaman päivän tauon jälkeen. En ehtinyt enää katsomaan saiko avaus keskutelua aikaan ja ilmeisesti ei:) Niin loppuunkaluttu homma vissiin.

Mutta jatkan silti. Olen itse Päijät-Hämeestä. Pyrin olemaan avarakatseinen ja ymmärtäväinen muita kulttuureita kohtaan. Olen viime aikoina ajatellut jopa kirkosta eroamista, sillä en koe saavani evankelis-luterilaisuudelta kirkolta mitään sellaista, mitä ilman en voisi olla. Uskon sen sanomaan, mutta en sen instituutioon, kuten en muutenkaan koko kristikunnan eri kirkkojen instituutioihin. Ne on tehty kahlitsemaan suuria massoja ihmisiä, ei vapauttamaan heitä.

En kuitenkaan tiedä kannattaako kirkosta eroaminen, sillä se tekee paljon hyvää työtä, jota minunkin vähäiset kirkollisveromaksuni tukevat. Mm. vanhus- ja nuorisotyö ovat korvaamattomia! Haluan tukea sellaista konkreettista toimintaa.

En myöskään tiedä miten tulevaisuudessa tekisin jos saan lisää lapsia, jättäisinkö heidät kastamatta vaikka esikoinen kuuluu minun kanssani kirkkoon (isä ei kuulu mihinkään, no ehkä sinne väestörekisteriin). Ja mitenkäs lapsen uskonnonopetuksen laita koulussa? Olisiko hän elämänkatsomusryhmässä (vai mitäs se onkaan)? Haluan, että lapsi kasvaa avoimeksi ymmärtämään kaikkia uskontoja, ei tätä yhtä ylitse muiden muka parasta!

Muilla kokemuksia? Mitään kommentoitavaa? Joskus vähän syvällisempiäkin asioita vois vatvoa täällä av:llä...

ja täytyi vain todeta, että olisi kirjailija voinut vähän tutustua paremmin lestadiolaiuuteen tai sitten jutut on jostain noin 50v. sitten...

En tunnistanut siinä lestadiolaisuutta ollenkaan sellaiseksi, minä itse sen koen. Toki tunnen liikkeen vain nk. sisältä päin, mutta oli monia asioita, jotka ei ihan oikeastikaan täsmännyt. Oletko tutustunut lestadiolaisuuteen muuten, kuin tuon kirjan ja luokkakaverisi kautta? Voit saada erilaisen kuvan, jos käyt vaikkapa srk:n eli suomen rauhanyhdistysten keskuyhdistyksen sivuilla (wwwsrk-oulunet pisteet tietysti väleihin)

Samanlainen liike se on joka puolella Suomea.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat