Seuraa 

Hei!

Olisiko kenelläkään tietoa tai kokemuksia keloidin kasvamisesta episiotomia-arpeen? Onko jollakulla keloidi jossain muussa osassa vartaloa ja tuliko se myös välilihan leikkaushaavaan? Oletko yrittänyt poistattaa sitä ja onnistuiko se? Yksityisellä vai kunnallisella?

Keloidin omaavana olen opiskellut aiheesta suht paljon, mutta mistään en löydä tietoa siitä, miten herkästi se kasvaa välilihan leikkausarpeen. Jännitän tulevassa synnytyksessä mm. repeämistä tai episiotomiaa tämän inhottavan keloidin takia. Vaivansa siitä on muuallakin mutta pelkkä ajatuskin keloidista välilihan alueella kauhistuttaa!

Kommentit (4)

meillä on samat la:t ja sama synnytyssairaala! On kätilöillä Jorvissa sitten hoidettavana kaksi arvistaan huolestunutta synnyttäjää samoihin aikoihin! (Jos nyt la:n mukaan yleensä syntyvät! =)

Juu, sen jo tiesinkin että rintaan helposti tulee vaikka minullakin kirurgisesti yritetty poistaa sädehoitoineen kaikkineen... Pidetään peukkuja että selvitään " ehjin nahoin" synnytyksestä!

Olin ennen esikoisen syntymää asiasta todella huolissani ja kysyinkin sitä lääkäriltä ennen synnytystä. Totesi alueen olevan erittäin hyvin paranevaa ja yleensähän keloidia ei muodostu alavartaloon. Kuitenkin toivoin ettei episiotomiaa tehtäisi kuin äärimmäisessä hätätapauksessa juuri ko. syystä. Leikkausta ei tehty mutta repesin jonkin verran. Haava ommeltiin ja se parani todella hyvin. Minkäänlaista arpea ei tullut vaikka olen muuten erittäin " arpeutuvaa" sorttia. Nyt odotan toista ja olen huolissani lähinnä keisarileikkaukseen joutumisesta. Vatsalle varmasti saisin kehiteltyä mahtavan arven...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Plastiikkakirurgi sanoi minulle aikanaan että vatsan alue ja rintakehä ovat oikein otollisia alueita keloidin kasvulle. Kasvoihin sitä harvemmin tulee. Jännitän myös mahdollista sectiohaavaa, että mitähän siitäkin tulee...

Kiitos vastauksestasi, jo yksi vastaus lohduttaa jonkin verran!

Hei!

Itse omaan myös taipumuksen tuohon keloidiin eli arven liikakasvuun. Minulla on selässä ja rintakehässä todella " kauniit" arvet nuoruuden luomien poistoista. Näitä on plastiikkakirurgikin aikoinaan korjannut, mutta liika-arpea kasvoi kauniin arven päälle silloinkin. Esikoisen synnytyksessä minulta leikattiin väliliha mutta arvesta tuli todella siisti ja normaali. Gynekologinikin aina oikein ihastelee kuinka siisti ja huomaamaton arpi leikkauksesta jäi. Ja haavasta tuli siis todella hyvä vaikka tulehtuikin alkuunsa... Älä ole huolissasi asiasta! Luulisin että tuo alakerta on sellaista " materiaalia" ettei sinne välttämättä tuota liikakasvua tulekaan. Maha voi tietysti olla eri asia - kuten taisit sanoakin - mutta jos siihen arpi mahdollisesta sektiosta jää, niin sehän on vain merkkinä lapsesi syntymästä :) Ihanaa loppuraskautta!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat