Miten suhtautua naapurin adhd-lapseen?

Vierailija

Äiti ei ole ikinä katsomassa mitä lapsi pihalla touhuaa. Kiusaa kaikkia, hakkaa, potkii ym. Sievästi sanominen ei auta. Saako ääntä korottaa? Mitä itse tekisitte?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

varmasti vanhemmat tietävät lapsensa erityispiirteet ja käyttäytymistavat. Jos ja varmasti kun tiedät missä lapsi asuu, niin rohkeasti vaan soittamaan ovikelloa. Tai soita puhelimella. Esitä asiasi ystävällisesti, älä hyökkää äläkä rähjää.

Vierailija

eli yrität kaikkesi ettet menetä hermojasi, vaikka uskon että siihen olisi syytäkin. Kerrot suoraan, että lapsi kiusaa ja pahoinpitelee muita lapsia ja näin ei voi jatkua.

Kuinka vanha tämä lapsi on, kun ulkoilee aina yksin?

Vierailija

Jotenkin vain on valmiiksi puolustuskannalla, kun oma lapsi sattuu olemaan se jota kiusataan, tönitään ja hakataan. Oma lapsi on todella kiltti ja tottelevainen, hänellä vain sattuu olemaan vaikeuksia tarkkaavaisuuden suhteen ja periaatteena aina ilmoita, että adhd ei ole käytännössä sama kuin käytöshäiriö ja aggressiivisuus. Anteeksi taas oma turhamaisuuteni. =) Ymmärrän kyllä oikeasti pointtisi ja ehdottaisin todella juttelemaan vanhempien kanssa.

T: Se adhd lapsen äiti

Vierailija

Ja minä pyydän anteeksi omasta puolestani. En siis todellakaan tarkoittanut että kaikki lapset joilla on adhd, käyttäytyisivät näin. Noh, ymmärrätte varmaan pointin.

Oikein hyvää kesää sinulle ja lapsellesi!

ap

Vierailija

Nauraa vain päin naamaa ja lähtee pyörällä pois.

Ja haluan vielä sen verran korjata että tottakai tälläisia lapsia on muitakin, kuin vain ne joilla on adhd!

ap

Vierailija

Keksustele vanhempien kanssa. Itselläni on adhd poika, 6v. Pojan kanssa on välillä itsekkin vaikea kommunikoida, koska nauraa myös äidille, terapeutilleen ym. päpin naamaa niinkuin mainitsit tuon teidänkin naapurin pojan tekevän. Adhd lapsilla on usein myös muita psyykkisiä ongelmia, kuten meidän pojalla. Tavallaan lapsen on mahdoton vaikuttaa itse käytökseensä, eikä hän välttämättä ymmärrä tekemäänsä väärää. Joten lapselle on periaatteessa turha ruveta huutamaan, tai muuten korottamaan ääntään. Voi jopa pahentaa asiaa, riippuen lapsen kaikista oireista.

Meillä on kaikille lähiperheiden vanhemmille kerrottu pojan ongelmista, ja osaavat tätänykyä suhtautua sairauteen. Minusta olisi todellakin järkevää jo pojan vanhempien kannalta kertoa naapurustolle (vaikka itseäni ainakin aluksi jopa hävetti) pojan ongelmista. Lapsi kun tosiaankaan ei voi mitään omalle käytökselleen. Ei ole varmaan helppoa olla adhd pojan naapuri, mutta vaikeampaa se on olla äiti, sillä me tästä joudutaan kärsimään ja saadaan syyt niskoille. Keskustele siis pojan vanhempien kanssa. Ties vaikka olisit ovellamme huomenna:) On meinaan tuossa lähettyvillä perhe, johon emme ole vielä tutustuneet.

Vierailija

Ei ole lapsella itselläänkään helppoa kun kukaan ei halua kohta leikkiä hänen kanssaan.. Pitäisi kai rohkaista mielensä ja mennä tosiaan sinne oven taakse :)

ap

Vierailija

Omani tosin ei ole kuvailemasi lapsen kaltainen, mutta hetken ahdisti, josko kyseessä olisikin minun lapseni. Eli aina vanhemmat eivät tiedä lapsensa käytöksestä ja ainakin itse olisin tyytyväinen jos joku kertoisi minulle lapseni epätoivotusta käytöksestä.

Tosin en kyllä itse lähtisi pistämään tuollaista asiaa adhd:n piikkiin, koska ihan taviksetkin kyseistä kiusaamista harrastaa ja on kurjaa, että leimataan käytöshäiriöiseksi pelkän diagnoosin takia. Eli jos sanot vanhemmille jotain, niin älä korosta sitä, että lapsi on adhd, vaan puhu pelkästä lapsen käytöksestä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat