Seuraa 

Mieheni mielii takaisin Kanadaan, jossa työskenteli muutamia vuosia ennen kuin löysimme toisemme. Ajatus on alkanut tuntua minusta päivä päivältä kiinnostavammalta, mutta nyt pitäisi saada paljon sellaista tietoa mitä miehellä ei sattuneesta syystä ole vaikka maan muuten hyvin tunteekin :)

Meillä on kaksi lasta, tällä hetkellä 3- ja 6-vuotiaat. Lähtisimme todennäköisesti reilun vuoden kuluttua kun esikoinen on saanut ekaluokan käytyä. Millekköhän luokalle hän tällöin menisi Kanadassa? Minkä ikäisenä siellä aloitetaan koulu, vastaako luokat Suomen järjestelmää (eli kannattaisiko Kanadassa aloittaa alusta vai voisiko jatkaa 2. luokasta)?

Haaveilemme myös kolmannesta lapsesta. Jos haave toteutuisi, saisinko Kelan äitiyspäivärahan Kanadaan..? Miten Kanadassa on tapana hoitaa raskauden seuranta?

Kommentit (7)

Kuulostaa aika hienolta paikalta tuo Kanada.

Uteliaisuuttani kysynkin, että oletteko te täysin suomalaiset perheet siellä työkomennuksilla vai vakituisessa työssä? Miten hankitte työpaikat? Millaisissa hommissa Wondera esim. sun miehesi on ollut?

Huomasin kyllä jo silloin kun mieheeni tutustuin, että vieroitusoireet Kanadasta olivat rajut.. Ja eivät siis ole hellittäneet viidessä vuodessa kun takaisin pitää kerran päästä :) Itse kävin hänen luonaan silloin muutamia kertoja, ja hyvältähän siellä vaikutti - siksipä suhtaudunkin muuttoajatukseen niin positiivisesti.

Mieheni asui Thunder Bayssa, ja se on yksi vaihtoehto tälläkin kertaa. Periaatteessa asia on kuitenkin vielä avoin, sillä työtä olisi tarjolla muissakin paikoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tämä on hieno paikka. Pieni varoitus: kun olette asettuneet tänne, että todennäköisesti enää halua palata Suomeen :)

Mihin psavaltioon olette tulossa? Täällä asiat poikkeavat osavaltioden välillä todella paljon, joten voin vain kertoa oman asuinpaikkani perusteella (olen Länsi-Kanadasta).

Koulu alkaa vuotta aiemmin kuin Suomessa täällä. Ja luokkien taso ei mene käsi kädessä suomalaisten kanssa. Esim. tutun lapsi on täällä kolmannella (olisi siis Suomessa tokalla), mutta tasoltaan opetus vastaa Suomen tokaa luokkaa.

Ja jos lisää aiotte hankkia jälkikasua, kannattaa tulokkaalle hakea paikallinen kansalaisuus Suomen kansalaisuuden lisäksi. Minun osavaltiossani terveydenhuolto on ilmaista ihan niin kuin Suomessakin (täällä ei ole yksityisiä lääkäriasemia niin kuin Suomessa). Täällä siis raskauden seuranta on ihan samanlaista kuin Suomessakin, täällä vain on erikseen " äitiysklinikka" . Kun vauva on syntynyt hän käy " rokotusklinikalla" , missä annetaan rokotukset, mitataan jne eli vastaava kuin Suomen neuvola. Täällä annetaan samat rokotukset kuin Suomessa ja muutama muu vielä lisää.

Saat Kelan äitiyspäivärahan tänne, jos säilytte Suomen sosiaaliturvan piirissä. Kotihoidontukea ei saa Suomesta.

Tämä on tosi kiva maa. Ihmiset ovat aurinkoisisa, iloisia, aitoja. Ulkomaalaisia ei karsasteta ja pystytte pitämään täällä samalla tulotasolla luksuselintasoa, mihin teillä tuskin olisi koskaan varaa Suomessa. Siis täällä yksinkertaisesti hintataso on niin alhainen. Esim. meillä on miljoonakaupungissa uusi 160 neliöinen omakotitalo ja se maksoi 150 000 euroa :) Autot saatte noin puoleen hintaan siitä mitä ne Suomessa maksavat uutena.

Tervetuloa! Muistakaa tuoda lapset mukaan paikallisiin Suomi-kerhoihin ja -kouluihin, niin ei kielitaito katoa. Minäkin olen jo muuttunut äidistä mummyksi vaikka koko perheen kieli on suomi.

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista tähän saakka. Eivätpä ainakaan ole yhtään intoani vähentäneet :) Edelleen saa toki vastailla jos palstalle eksyy uusia kanadanmammoja!

Mieheni on valmentaja, joten työsopimukset tehdään tyypillisesti projektiluontoisiksi.. pari vuotta kerrallaan. Näillä näkymin emme siis olisi lopullisesti Kanadaan jäämässä, ja itseäni surettaisikin ajatella juuri sitä, miten sitä väistämättä etääntyisi suomalaisista sukulaisistaan... Mutta eihän sitä koskaan tiedä. Kunhan nyt eka päästäisiin edes kokeilemaaan :)

Itse olen ollut täällä n. 6 vuotta, mieheni on kanadalainen ja asumme länsirannikolla. Riippuu varmaan provinssista (täällä ei ole osavaltioita), millainen koulusysteemin taso on, sekä siitä, minkälaisessa kaupungissa ja kaupunginosassa asuu. Sen olen huomannut, että kouluissa on tosi surkeat askartelumateriaalit, mutta se tuskin on nro 1 huolenaihe. Monikulttuurisuus on isoin ero suomalaisiin kouluihin ja on hienoa, että lapset oppivat pienestä pitäen, etteivät kaikki ole samanlaisia keskenään. Täkäläinen lukio ei vastaa mielestäni Suomen lukion tasoa, olen ollut molemmissa.

Äitiyshuolto on mielestäni erilaista kuin Suomessa (minun mielipiteeni), mutta olen ollut siihenkin tyytyväinen. Riippuu varmasti siitäkin, synkkaako oman perhelääkärin kanssa vai ei. Synnytyksen jälkeiseen hoitoon olen pettynyt, en erityisesti ensimmäisellä kertaa osannut hakea (tai pyytää) tarvitsemiani juttuja. Neuvolasysteemiä ei täällä ole, ja lasta ei mielestäni ole erityisemmin rokotusten yhteydessä tutkittu tai tarkastettu (vaikka eipä siitä ole mitään seuraamuksia ainakaan meidän muksun kohdalla ollut). Joku mainitsi viipymisestä sairaalassa synnytyksen jälkeen. Minä lähdin seuraavana päivänä pois, eli n. 24h kuluttua. Sairaala oli kiva, hoitajat myös, mutta en saanut nukuttua siellä ja kotiin oli ikävä. Täällä on monenlaisia sairaaloita, toisissa on pienet yhteiset huoneet, minä olin sairaalassa, jossa oli yksityishuone jossa isäkin sai olla yötä.

Suomesta en kaipaa oikeastaan muuta kuin kauniita keväisiä pakkaspäiviä (täällä länsir. ei sada kunnolla lunta), sekä valoisia kesäöitä. Joskus olisi kiva palata suomalaiseen (mielestäni) hyvin organisoituun yhteiskuntaan, jossa jutut toimivat suunnitellulla tavalla. Täällä menee joskus hermot, kun eri kerroilla saa samasta virastosta eri ohjeet ja vastaukset samoihin juttuihin. Pieni haitta tosin.

Elämä on mielestäni täällä rennompaa. Olen kotona lapsemme kanssa, eikä töihin ole kiirettä, koska tulemme hyvin toimeen miehemme tuloilla. Asunnot ovat mielestäni keskimäärin isompia kuin Suomessa, ihmiset ajavat (mekin) autoilla enemmän ja lasten kanssa seisotaan leikkikentällä vähemmän kuin Suomessa ja vain kivoilla säillä :) Kaupasta saa näkkileipää ja lakua, Ikeassa käydään (kuten joku toinenkin totesi) kotoisista jutuista nauttimassa jne. Suomikoulussa tapaa tarpeeksi toisia suomalaisia kerran-pari kuukaudessa, joten mikäs tässä on eläessä.

Huonoja puolia: törkeän kalliit asunnot Vancouverin ympäristössä (itärannikon tilanteesta en tiedä, Thunderbay on kuulemma paljon edullisempi), hermoja raastavat ruuhkat, kalliit lennot Suomeen (me emme ainakaan joka kesä Suomessa käydä) ja etääntyminen sukulaisista Suomessa, sekä se, etteivät isovanhemmat Suomessa ole yhtä läheisiä lapsenlapsen kanssa käytännön sanelemista syistä, kuten täällä asuvat isovanhemmat. Opiskelu yliopistossa ja collegessa on todella kallista myöskin.

Siinä tuli nyt jotain ensi alkuun. Ai niin, jos pysyvä asuinpaikkanne on Kanadassa, ette saa mitään tukia Suomesta. Siirtolaisena olette ns. Kanadan kirjoissa, joten äitiys- ym. avustuksia ei Suomesta heru. Mutta verotkin maksatte tänne. Eri asia on, jos olette työkomennuksella suomalaisen työnantajan tänne lähetämänä tietyn ajan. Siitä saa varmasti Kelasta (?) tarkempaa tietoa, miten kussakin tilanteessa menetellään.

Hei!

Itse asun taalla Ita-Kanadassa, joten kutakuinkin kaikki Kanadan tienoot on nyt edustettuina! Samanlaista se on taallakin; meillakin terveydenhuolto toimii. Itse olen paraikaa raskaana, ja raskaudenseuranta todellakin on melkein samanlaista kuin Suomessakin. Neuvolasysteemia ei taalla pain ole, joten laakarillakaynti (perhelaakari) aloitetaan heti kerran kuukaudessa ja n. 5-6 kk:n tienoilla siirrytaan synnytyslaakarille. Sen jalkeen taitaa olla kaynteja useammin. Synnytysta en varsinaisesti jannita, koska tiedan homman toimivan taalla hyvin, mutta tiedan myos etta lahettavat kotiin paljon nopeammin sen jalkeen kuin Suomessa (jonkun mielesta voi olla hyvakin asia, itse olisin ehka mielellani kauemmin). Lapsen syntyman jalkeisesta hoidosta en tieda mitaan, mutta tuossahan noita vastauksia jo tulikin silta osin.

Samaa mielta olen tuosta elamisen tasosta. Miehellani (kanadalainen) on hyva tyo, ja tulemme silla erittain hyvin toimeen. Itse en saa mitaan tukia Suomesta enka taalta. Asun taalla pysyvasti, joten Suomesta en saa mitaan, ja toisaalta minulla ei ole viela statusta taalla, etta saisin taalta mitaan (lahinna se olisi tyottomyyskorvausta, en tieda onko taalla muita tukia). Aitiyspakkauksia ym. en tieda olevan ainakaan meidan alueella, mutta jonkinlainen " lapsibonus" kuulema saadaan meillakin.

Nuo koulujutut tuossa tulikin jo mainittua. Lapset aloittavat koulun aiemmin, joten ovat periaatteessa yhden luokan edella. Opetuksen taso on mielestani hyva (olen katsellut sita ammattini nakokulmasta, en viela lasteni), mutta taalla ei tietenkaan ole maksutonta kouluruokaa ja koulukyyditys on tavallista pienillakin valimatkoilla.

Kasittaakseni sina ja lapset paasette maahan asumaan, jos miehellasi on tyo taalla valmiina, tai painvastoin. Kannattaa silti varautua paperisotaan, mikali haluaa jaada tanne pysyvasti.

Kysele ihmeessa jos tulee lisaa kysymyksia mieleen!

Heissan!

Yhdyn taysin sydamin edelliseen, eli Kanadassa on ihana asustaa. Ilmasto on meidan kulmilla (Toronton kupeessa) kuten Suomessa, kesa vain on pidempi ja lampimampi, asunnot ja muukin kulutus halvempaa kuin Suomessa ja harvempi utelee, mista pain olemme.

Kelan etuuksia pitkalti vastaava OHIP (Ontario Health Insurance Plan) toimii hyvin, vaikkakin karsivallisyytta tarvitaan odotellessa hoitoonpaasya, kun jonoluvuissa on tietenkin enemman nollia kuin Suomessa. Lastensairaala (Sick Kids Hospital) on maailman ensi luokkaa.

Mina osaltani en edes tarvitse Kelan paivarahaa, koska mieheni tienaa taalla paljon paremmin (netto) kuin Suomessa ja silti pystymme myos saastamaan.

En sitten millaan keksi, miksi muuttaisimme Suomeen....! Suomi-ikavan yllattaessa menen Ikeaan ostamaan sillia ja kayn suomalaiskirkossa sunnuntaina rutikuivassa jumalanpalveluksessa :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat