Mitä pitäisit siitä,jos miehesi käyttäytyisi näin..

Vierailija

Kuvittele tilanne:

Sinulla on "oma juttu", työ taikka harrastus, jossa vietät paljon aikaa. Siellä käyvät ihmiset ovat sinulle tuttuja ja läheisiä.

Tuon "oman juttusi" puitteissa on tulossa juhla, johon harjoittelette kaikki yhdessä esiintymistä. Tunnelma tiivistyy, odotatte innolla juhlaa, jossa saatte näyttää vieraille osaamisenne. Olette harjoitelleet kovasti, siltä ainakin itsestäsi tuntuu. Jännittääkin vähän- tai oikeastaan aika paljon, onhan kyseessä harvoin toistuva tilaisuus ja paljon katsojia. On kuitenkin hyvä mieli, sillä juhla on kaikkien kovasti odottama ja siitä puhutaan joka kerta, kun tavataan.

Haluat tietenkin pukeutua juhlan mukaisesti parhaisiisi tai ainakin toiseksi parhaimpiin ja laittaa itseäsi muutenkin nätiksi. Juhliinhan kuuluu pukeutua. Siitä tulee niin juhlallinen olo, ja vaikuttaa se itsetuntoonkin- ja sitä myötä myös esityksen onnistumiseen :) .

Miehesi kuitenkin ilmoittaa sinulle, että ei tilaisuus nyt niin iso juhla ole, että sinne pitäisi juhlavaatteet laittaa. Hän ainakin aikoo laittaa tavalliset arkivaatteet, ja niin laittavat mukaanne tulevat lapset ja miehen vanhemmatkin. Ja olisi hulluutta sinultakaan alkaa yhden esityksen takia laittamaan juhlavaatteita. Ne on tarkoitettu sukulaisten häihin ja yo-juhliin.

Pahoitat mielesi ja haluaisit väittää vastaan, mutta et oikein kehtaa, vaan uskot miestäsi. Juhlatunnelmasi kuitenkin kärsii ja juhlasta menee puolet ilosta. Et oikein enää halua suunnitella ja odottaa juhlaa ystäviesi kanssa. Sinua hävettää mennä juhlaan, kun kaikilla muilla on juhlavaatteet. Sinua hävettää astua lavalle esiintymään yleisön eteen, kun muilla on juhlavaatteet ja sinulla tavalliset kotihousut ja t-paita. Hiuksiakaan et kehdannut kammata, kun miehen mielestä se olisi ollut turhuutta. Esitys tuntuu menevän huonosti, kompastelet jalkoihisi, kun koetat olla näkymätön.

Tämä ajatus tuli mieleeni, kun olen lukenut päiväkotijuhliin pukeutumis-viestejä täältä sekä itse katsonut kevätjuhlapukeutumista, sekä lasten että aikuisten. Juhla on päiväkotilaisille iso asia ja olen varma, että lapsesta tuntuu samalta kuin tarinan naisesta, jos juhlaa ei arvosteta kotona.

Kommentit (7)

Vierailija

en ole tullut ajatelleeksikaan tätä. Olin ajatellut, että poika saa mennä omiin juhliinsa isänsä kanssa samoissa tarhavaatteissa. Olin ajatellut, että käyvät mäkkärissä tarhasta suoraan ja sitten menevät juhlaan. Itse en jaksaisi mennä juhliin, vaan menisin mieluummin jumppaan. Mutta voi ei, jos pieni viisivuotiaani ajatteleekin, etten välitä hänen juhlastaan! On ollut kyllä ihan reipas ja sanonut, ettei häntä haittaa, jos en tule. Taidan kuitenkin mennä. Onhan hän varmaan siitä kuitenkin ilahtunut. Tarkemmin ajatellen taidan silittää hänelle kauluspaidankin. Eihän siitä niin kauheasti vaivaa ole, ja mistä sen tosiaan tietää, jos vaikka onkin iso juttu hänelle. Kiitos niin kovasti, en osannut ajatella tältä kantilta.

Vierailija

Luin tarinan ja se kosketti minua. Olen itse töissä päiväkodissa ja meillä on kevätjuhla tämän viikon keskiviikkona.

Tuo pukeutumisasia mietityttää minua aina näihin aikoihin. Monet vanhemmat uskovat, että lapselle on ihan samantekevää, miten juhlaan pukeudutaan ja he uskovat usein, ettei lapsi edes huomaa ajatella koko asiaa. Valitettavasti se kuitenkin on niin, että lapset ovat hyvinkin tarkkoja tässä asiassa.

Lapset puhuvat asiasta keskenään päiväkodissa jo päiviä ennen kuin koko juhlaa onkaan- itse asiassa siitä saakka, kun esityksiä aletaan harjoitella. Joukossa on aina niitä, jotka unelmoivat siitä prinsessapuvusta, jonka saavat aina laittaa juhliin. Joukossa on aina myös niitä, joiden perheissä kevätjuhla on TAPAUS, jota varten käydään ostamassa uudet juhlavaatteet (joita käytetään koko kesän juhlissa). Lapset tietenkin kertovat näistä päiväkodissa, jopa hiukan retostellen. Monesti mietin, miltä mahtaa tuntua sellaisista lapsista, joilla ei ole olemassakaan kuin ne collegevaatteet. Lapset myös kyselevät toisiltaan, mitä aikovat laittaa päälle ja saavatko uusia vaatteita. Monta kertaa olen huomannut pienen pään painuvan, kun näistä asioista on ollut puhetta.

Aikuisina tietysti koetamme aina kertoa, ettei juhlissa tarvitse olla mitään juhlavaatteita ja selittää asian parhain päin, mutta lasten surullisista ilmeistä näkee, että eivät he meitä aina usko. Ja taatusti osa näistä lapsista ei kuitenkaan kotona sano asiasta mitään.

Juhlien jälkeen kuulee joka vuosi lasten kommentoivan "Teemulla oli vain nuo samat vaatteet" tai "Miksi sä Milla et laittanut edes mekkoa, eilenhän oli juhla". Lapset ovat julmia -ja hyvin tarkkasilmäisiä. Ja vaikka aikuiset aina koetavatkin puolustaa näitä lapsia, joilla jo valmiiksi on paha mieli, ei se aina onnistu...

Vierailija

muilla olisi siistit tai juhlavaatteet ja heillä samat collarit, joilla ovat olleet jo alkuviikon hoidossa ja kotona!

Lainaus:

Omat lapseni kyllä pukeutuvat mielellään juhlavaatteisiin, mutta en ole ihan varma, huomaisivatko he eroa siinä, jos heillä olisi ns. siistit vaatteet ja muilla juhlavaatteet esim. päiväkodin juhlassa.

Vierailija

en usko, että kovinkaan moni päiväkoti-ikäinen pitää juhlapukeutumista niin tärkeänä juttuna. Ja varsinkaan sellaiset, joiden vanhemmat on niin törttöjä, etteivät lapsia juhlavaatteisiin juuri koskaan pue!

Omat lapseni kyllä pukeutuvat mielellään juhlavaatteisiin, mutta en ole ihan varma, huomaisivatko he eroa siinä, jos heillä olisi ns. siistit vaatteet ja muilla juhlavaatteet esim. päiväkodin juhlassa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat