Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei!

Minulla on kesällä neljä vuotta täyttävä poika. Olen hyvin huolissaan hänen puhumisen kehityksestä. Hän kyllä on kehittynyt koko ajan, mutta aika verkkaista tahtia. Tällaiset kotona puhuttavat tavalliset asiat, kuetn " anna maitoa, meen nyt pissalle, en halua sitä jne." kyllä tulee, mutta sitten kun on uusi tilanne, esimerkiksi menemme kylään, jossa on samanikäinen lapsi, hän ei oikein osaa kommunikoida kuin nuilla kotona käytetyillä/kuulemilla lauseilla. Joskus hän saattaa vielä sönkttää jotain omaa lauseiden perään, jos hän ei saa muuten sanottua lausetta loppuun.

Kun vertaan hänen puhetta toiseen, päiväkotityttöön, heissä on eroa mm. siinä, että päiväkotilapselta kun kysyy esim. aamun tapahtumista, niin hän osasi vastata. Tämä meidän poika ei osaa, hän vain toistaa sen kysymyksen mitä kysyn.

Onko normaalia? Miten teillä muilla kotonahoidettavilla lapsilla on puhe kehittynyt, ja millaisia ongelmia siinä on matkalla ollut, jos on ollut? Olen kuullut, että päiväkotilapset oppisivat nopeammin puhumaan, koska joutuvat uudessa ympäristössä puhumaan. Olisiko minulla syytä ottaa yhteyttä neuvolaan tästä? Tämä todella saa minut monesti aivan jopa masentumaan, joten toivoisin todella, että kertoisitte minulle jotain suuntaa tälle. -Huolestunut äiti

Kommentit (5)

ihan vaan varmuuden vuoksi..mun 2 v kotonahoidettu poika puhuu meinaan ihan yhtä paljon ja enemmänkin (10 -15 sanaisia lauseita helposti ja pälättää koko ajan tyyliin: missä punainen kuorma-auto on? mikä tämä on? kuka tulee? anna omaa jugurttia, tykkää jugurtista..

eli en menis väittämään et meillä ainakaan on kotihoito vaikuttanut.pikemminkin tuntuu osaavan enemmän kun monet ikäisensä (2 v neuvolassakin puhe ja motoriikka oli 3 v tasolla)..

tokihan se on niin että kaikki lapset on yksilöitä ja erilaisia, mutta huolta varmaan helpottaa kun keskustelee ja tutkii asian perinpohjin..

Kuten sanottu,lapset kehittyvät hyvin eri tahtiin,mutta yleensä 4-vuotiaan sanavarastossa on jo n.1500 sanaa ja lauseet ovat monisanaisia.En mitenkään halua huolestuttaa sinua,mutta itse kysyisin neuvolasta kyllä apua.Ymmärtääkö lapsi selvästi kun hänelle puhutaan ja annetaan ohjeita jne?Tapaileeko hän uusia sanoja vai tyytyykö puhumaan vain niitä tuttuja sanoja?Toki päiväkodissa olevat lapset ja sellaiset kenellä on paljon sisaruksia,kuulevat hieman enemmän " mallipuhetta" ,mutta ei se ratkaisevasti vaikuta puheenkehitykseen.Toki se edellyttää,että vanhemmat puhuvat lapselle paljon,selittävät asioita(tarpeeksi yksinkertaisesti) ja lukevat paljon kirjoja jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä on 3v poika, joka on aivan samanlainen eli kielellisesti paljon ikätovereitaan jäljessä. Muuten kaikinpuolin normaalisti kehittynyt reipas poika. Meillä tosin ollaan kaksikielisiä mutta muutamaan tuttuun samanikäiseen kaksikieliseen lapseenkin verrattuna hän puhuu vähän ja vain lyhyitä lauseita.

Me vanhemmat tietysti ymmärrämme lapsemme puhetta eli jutut " kuulostavat" pidemmiltä kuin ovat (parilla sanalla saa monta asiaa sanotuksi). Tuon kaksikielisyyden takia neuvolassa ei ole asiaan paljon kiinnitetty huomiota, poika kuitenkin puhuu molempia kieliä jonkin verran. Syksyllä poika menee päiväkerhoon ja se toivottavasti auttaa tilanteeseen. Meillä lapset ovat siis myöskin kotihoidossa mutta leikkikavereita on paljon ja kanssakäyminen ikätovereiden kanssa on päivittäistä.

Kun asia sinua itseäsi mietittyttää niin kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan. Sen lisäksi kannattaa pitää huoli siitä, että poika saa mahdollisimman paljon harjoitusta ikätovereiden kanssa (avoinpäiväkoti, päiväkerho tms.) ja lukeminen on todella tärkeää. Lukeminen sinänsä kasvattaa sanavarastoa mutta samalla on helppo jutella tarinasta, kysellä lapselta mitä kuvassa on, mitä siinä tapahtuu jne. Samalla voi selvittää kuinka paljon lapsi on ymmärtänyt tarinasta. Jos lapsella on lempisatu, sitä kannattaa lukea vaikka miljoona kertaa; lapsesta on hauskaa kun hän lopulta osaa kertoa jo koko tarinan itse.

Meidän pojasta välillä näkee, kuinka hän haluaisi sanoa paljon asioita mutta aina ei sanat riitä. Hänkin ottaa vielä välillä " oman kielen" käyttöön. Leikkiseura on leikki-ikäisille tärkeää jo sosiaalisten taitojenkin takia mutta myös siksi ettei lapsi ala arastaa muiden lasten seuraa heikon puheen takia. Leikki-ikäiset eivät myöskään vielä ole niin raakoja eli vaikka huomaavat toisen hassun puheen tms, niin eivät välttämättä kiusaa tai ala nimitellä. Yksi naapurintyttö on ottanut tavakseen " opettaa" poikaamme puhumaan; poika imee kuin sieni kaikki tämän tytön jutut... =)

Itse olen yrittänyt olla huolestumatta. Poikamme kuitenkin selvästi ymmärtää puhetta ja hitaus voi todellakin johtua kaksikielisyydestä. Kärsivällisyyttä ja voimia teille!

t. Muksista

P.s Ei millään pahalla mutta tuskin kukaan lapsensa puhumisesta huolestunut haluaa lukea kuinka jonkun muun muksut ovat oppineet puhumaan sujuvasti viim. 2v. Vain äiti, jonka lapsi ei kielellisesti " pärjää" ikäistensä joukossa, voi tietää miltä tuntuu kun muut muksut puhua pulputtaa ja oma saa vaivoin jotain ymmärrettävää sanotuksi. Itse välillä suorastaan häpeän sitä, että lapseni ei osaa puhua ikänsä edellyttämällä tavalla. Siksi ainakin vältän kehumasta oman lapseni erityisiä taitoja sellaiselle äidille, jonka oma lapsi oppii asiat hitaammin. Kaikki joiden lapset osaavat jo hienosti puhua voivat toki olla aidosti iloisia ja ylpeitä lapsistaan ja toivottavasti he ymmärtävät olla lapsensa taidoista kiitollisia lukiessaan, että kaikilla oppiminen ei ole niin helppoa!

neuvolaan yhteyttä. Tottakai lapset kehittyy eri tahtiin, mutta kyllä neljä vuotiaat osaavat puhua todella hyvin useinmiten. Saat itsellesi mielenrauhan ja lapsellesi tarvittaessa apua puheen tukemiseen. Jos sitä siis tarvitaan.

4-vuotiaan tulisi jo puhua ihan sujuvasti, mutta neuvolasta olisi varmaan jo puututtu, jos jotenkin huolestuttavaa. Miksi neuvolassa ei ole ohjattu puheterapeutille? Sinuna veisin yksityiselle tai pyytäisin neuvolan kautta. Puheterapiassa selviäisi mahdollisesti mistä johtuu. Jos jotain huolestuttavaa, niin yleensä mukana muutakin erityistä käytöstä. Onko muuta?

Olen ymmärtänyt, että puheliaisuus olisi kytköksissä luonteeseen, eli puhelias lapsi olisi vilkas. En tiedä, ehkä poikasi on ujo, ja tästä syystä ei puhu paljoa tai jännittää puhumista..

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat