Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Kuinka monella teistä raskausdiabetes on uusiutunut seuraavien raskauksien kohdalla? Onko jollakin diabetes jäänyt pysyväksi raskauden jälkeen?

Itselläni oli insuliinilla hoidettava raskausdiabetes. Insuliinihoidon sain jättää pois synnytyksen jälkeen, mutta sokeriarvot olivat aika korkealla vielä noin vuoden verran. Nyt ollaan harkittu toista lasta, mutta minua pelottaa se, että diabetes olisi tällä kertaa vielä pahempi ja jos tila sitten vielä jää pysyväksi raskauden jälkeen.

Kommentit (5)

seuraavissa raskauksissa ei enää tehdä sokerirasitusta vaan edelleen on päällä automaattisesti raskausdiabetesdiagnoosi. Raskauden edetessä tutkitaan tarkemmin sitten tarviiko insuliinia vai ei, mutta diagnoosi on aina. minä jäin ekassa raskaudessa kiinni sokerirasituksessa, mutta tokassa kun mittailin sokeriarvoja ne oli tosi matalia, ei nousseet yli 1,5h rajan edesn karkkipussin jälkeen (mittasin siis 15 min välein jotta sai nousu ja laskukäyrät)

Minulla lievä raskausdiabetes (vain ruokavalio, Guarem viimeisen kuukauden) 1 raskaus. Lapsi oli melko kookas, käytettiin imukuppia. Arvot tasaantuivat 3 päivää raskauden jälkeen.

2 raskaudessa minua varoitettiin jo aluksi, että diabetes tulee aiemmin. Söin hyvin kurinalaisesti ja liikuin paljon, mutta jo rv 21 jouduin insuliinille. Liikuin paljon ja söin hyvin kurinalaisesti. Insuliinimäärät eivät koskaan nousseet kovin korkealle ja sain jättää insuliinin pois jo rv 38+3. Muista syistä johtuen 3,5kg lapsi leikattiin pian sen jälkeen. Arvot ovat pysyneet hyvinä raskauden jälkeen (nyt 9kk). Kerran olen käynyt seurannassa synnäriltä päästyäni.

Kun synnytyksen jälkeen juttelin lääkärin kanssa ja kerroin haaveestani synnyttää rauhassa: ei leikkaussalissa, eikä kamalan suuren joukon läsnäolessa synnytyssalissa, lääkäri sanoi näin. " Joskus diabetes ei uusiudu seuraavassa synnytyksessä. Painon pitää olla normaali (nyt BMI27) ja tiukkaa ruokavaliota tulee noudattaa myös ennen raskautta. Sinulla arvot kyllä pysyivät tosi pitkään koholla. Kannattaa varmaan jutella diabetes lääkärin kanssa. Tunnettun tosi asia kuitenkin on, että meillä raskausdiabeetikko äideillä on suurempi mahdollisuus saada oikea 2 tyypin diabetes.

Vompatti ja pojat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ilmeisesti tokaa odottaessa oli jo sokruissa häikkää,koska muuta selitystä pojan suurelle koolle (4,6kg/54cm) ei löytynyt.Seuraavassa raskaudessa jouduin sit sokerirasitukseen juuri siitä syystä ja silloin todettiin r.diabetes,hoidoksi riitti ruokavalio ja guarem rakeet.Samoin neljännessä raskaudessa.Viidettä odottaessa sit jouduin jo insuliinille joskus 32 viikon tietämillä muistaakseni.Nyt viime syksynä kävin heti alkuraskaudessa jo rasituksessa ja tulos oli poikkeava.Raskaus päättyi kyllä keskenmenoon :( Nyt uusimmassa raskaudessa kävin rasituksessa rv 13+ ja arvot oli loistavat =) Luulisin että tähän on auttanut omega-3 kapselit.Uuten rasitukseen " pääsen" 26-27 viikolla kyllä.

Raskauksien väleissä on sokerit olleet aina ihan normaalit,eli toistaiseksi ainakaan ei ole pysyvää vaivaa jäänyt.Tietenkin riski on kohonnut joka raskauden myötä...

Hoidoksi riitti ruokavalio.

Nyt neljännen raskauden aikana olen käynyt kaikissa tarjotuissa sokerirasituksissa ja kaikki on ollut arvojen suhteen hyvin.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat