Vierailija

siis ymmärrän jos perheellä on esim yksi yhteinen tili ja lisäksi esim säästötili TAI molemmilla omat tilit, joista maksaa se jolla rahaa.

mutta kuulostaa TODELLA hankalalta omat tilit ja yhteinen tili. miten k' äytännössä toimii? eikö se ole kauheaa vekslaamista ja rahojen siirtelyä?? palkka tulee omalle tilille, sit joka hemmetin kerta siirrteään summa yhteiselle tilille ja sitten siiiieltä maksetaan laskut ym muut. VAIKEETA!!

Sivut

Kommentit (33)

mies on työttömänä ja meillä on omat tilit ja lainanhoitotili johon vain minä laitan rahaa tällähetkellä. Mies ostaa ruokia ja maksaa jotain pikkulaskuja omilla rahoillaan mutta en antaisi kyllä käydä vapaasti tilillä jos meillä ois yhteinen sellainen, onneksi ei ole. En ole ikinä minäkään käynyt hänen tilillään. Aikuisen ihmisen yksi tunnusmerkki on oma pankkitili.

ettei sitä vois ostaa itelleen kaikenlaista kivaa (varojen puitteissa).en koe mitenkään oman vapauteni menneen sen myötä et mieheni pääsee käsiksi mun rahoihin ja päinvastoin. tai siis yhteisiä ne on. Kumpikin voi ostaa n. 100¿ arvoista omaan tarpeeseen, siitä isommista hankinnoista sovitaan keskenään ja harvoin ne meilläkään jää hankkimatta tai sit tulleen yhdessä siihen tulokseen että ehkä ei nyt tällä kertaa hankitakaan sitä tai tätä.

Meillä toimii oikein hyvin ja ei tule rahasta riitaa. Toisaalta siinä helpottaa se että sitä rahaa on jonkinverran myös tuhlailuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos nainen olisi työtön, pitäisi hänellä olla täysi vapaus miehen rahoihin, tai siis anteeksi, eihän ne olisi miehen rahoja vaan PERHEEN rahoja, ja mieshän olisi tunteeton sika ja luuseri jos alkaisi laskemaan minun ja sinun rahoja, kun vaimo raukka kituuttaisi työttömänä.

Maksut hoidetaan yhdessä, mutta kummallakin on myös omia rahoja joita voi käyttää miten itse haluaa.

Mieheni käyttää rahaa leväperäisemmin kuin minä, joten siinäkin mielessä on turvallisempaa että minulla on oma tili myös. Muuten saattais perheen talous olla huonolla tolalla.

Itselläni on myös tärkeää että voin käyttää rahojani ilman että tarvitsee kysellä mieheltä lupaa tai neuvotella jokaisesta vaate tai kenkäostoksesta.

Vierailija:

Lainaus:

Aikuisen ihmisen yksi tunnusmerkki on oma pankkitili.

Terveen parisuhteen yksi tunnusmerkki on täydellinen luottamus toiseen. Ellei sitten ole valinnut puolisokseen luuseria joka laittaa perheen rahat haisemaan.

T.omat tilit, kummallakin toisen tiliin käyttöoikeus.

Minä tienaan hoitovapaalla n. 300¿ kuussa ja mies saa käteen noin 3000¿ kuussa ja ne on kaikki yhteisiä. Mies maksaa kaikki laskut. Kummallakin on nettipankkiin oikeudet toisten tileille. En yleensä edes tiedä minkä verran mulla on rahaa tilillä jos en käy kattomassa. Joskus soitankin miehelle et millä maksan, hänen pankkikortilla, luottokortilla vai omalla (kun en ole tajunnu tilin tilannetta tarkistaa etukäteen). KAIKKI rahat ovat yhteisiä. Musta olis tosi epäreilua jos tuosta 300¿ mulla olis käyttörahaa 5% ja miehellä taas 3000¿ se 5% käyttörahaa.....

Yhteiselle tilille laitetaan sovittu määrä etukäteen taikka tarvittaessa.

Meillä kaikki yhteiset menot - siis kauppaostot - ostetaanvielä visalla, joten kuun lopussa on aina se hetki, jolloin katsotaan, riittääkö tilinsaldo ko laskuun vai laitetaanko lisää. Muuten sieltä menee automaattiveloituksella vakuutukset, sähkömaksut, vesimaksut jne.

Se mikä on kumkin omalla tilillä, on omaa eikä siitä keskustella, mihin se käytetään.

Silloin kun olin vielä työelämässä niin siirsimme saman summan yhteiselle tilille, nyt kun olen kotona niin mies täyttää sitä melkeinpä yksin. Minusta on kiva että omalle tilille jää rahaa mitä voi sitten käyttää ihan miten tahtoo, voin ostella vaikkapa kalliita merkkilaukkuja ilman että täytyy miettiä riittääkö rahaa ruokaan tai muuta. Olisi kamalaa jos kaikki menisi jollekin yhteiselle tilille. Mutta tottakai jos tiukkaa tulisi niin sitten olisin ilman muuta valmis tyhjentämään oman tilini perheen hyväksi, samoin mies. Nyt ei vaan sellaista tilannetta ole näköpiirissä, onneksi.

Vierailija:

Lainaus:

Sit reiluinta musta olisi tehdä niin että kumpikin jättää saman summan (tuloista riippumatta) omalle tililleen ja loput siirretään yhteiselle tilille. t.7

Jos pariskunnan osapuoli A tekee perkuleesti töitä, on opiskellut pitkälle ja nyt tekee pitkää päivää ja tienaa hyvin, ja osapuoli B ei jaksa tehdä töitä ollenkaan, ehkä silloin tällöin osa-aikatöitä eikä viitsi pyrkiä parempaan, MIKSI HEILLÄ PITÄISI AUTOMAATTISESTI OLLA SAMAN VERRAN KÄYTTÖRAHAA?

Kumpikin maksaa ennalta sovitun summan säännöllisesti kerran kuussa (menee autoomaattisesti toistuvana laskuna) 95% tuloistaan taloustilille. Omilla rahoillaan kumpikin saa tehdä mitä lystää ja perheen menot katetaan taloustililtä.

Ei tarvitse ikinä riidellä rahankäytöstä!

Eli mies maksaa talolainan ja autolainan lyhennyksen kokonaan. Eipä sille kyllä paljon rahaa sitten jääkään. Minä maksan laskut ja ostan ruuat ja vaatteet (myös miehelle). Lapsilisät tulee minun tilille ja silloin tällöin kun on " hyvä" kuukausi siirrän rahaa myös lasten omille tileille. Tämä on ollut meille hyvä systeemi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat