Vierailija

Mulla meni ihan muruiksi:-(

Sivut

Kommentit (28)

Peräsuoleen annosteltavat lääkkeet

Suppo

Peräpuikko eli suppo on paikallisesti vaikuttava tai peräsuolen limakalvolta verenkiertoon imeytyvä lääke. Peräpuikkojen käyttö on tarkoituksenmukaista silloin, kun suun kautta ei voida annostella lääkettä esimerkiksi voimakkaan oksentelun vuoksi. Peräpuikkoja voidaan käyttää paikallisesti esimerkiksi peräpukamien hoitoon tai verenkierron välityksellä esimerkiksi migreenikivun hoitoon. Mikäli peräpuikko (vain rasva- tai vahapuikko) joudutaan jakamaan, se tulee tehdä varovaisesti pitkittäissuunnassa.

Paino 14 kg ja supot 250 mg (17 kiloisesta lähtien). Minustakin on hankalaa, ettei ollut heti sopivaa kokoa. 125 mg:sia olisi pitänyt laittaa 1 ja puoli suppoa. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jospa se pitkittäissuunnassa halkaiseminen on parempi siksi, että on vaikea saada suppoa tasan puoliksi poikittaissuuntaan halkaistuna. Toinen pää kun on suippo ja toinen tylppä, niin keskeltä katkaistuna toisessa päässä on enemmän. Ja sitä tylppää päätä on ikävä enää tunkea sinne aukkoon :o)

Minä halkaisin ihan poikittaissuunnassa kun annoin vauvalle supon ja kaapissa oli vain isosiskon liian vahvoja suppoja, ja sen lopun heitin pois. Nestemäistä ei anneta kun vauva ei sitä suostu syömään.

Olen tehnytkin niin että meillä on sekä 125mg (?) suppoja että 60mg (?) vauva-suppoja, laitan siis yhden molempia, jolloin se vaastaa 1,5 suppoa.

Jos suppo pitäisi halkaista pitkittäin niin siitä olisi jo merkintä paketissa. Sehän on pirun iso juttu jos lääkkeet olis jotenkin tietyllä tavalla supossa.

[/quote]

En tiennytkään, että se on halkaistava pitkittäin. En ole kuullutkaan. Aina olen poikittain halkaissut. No, hyvä oli tietää tuokin. vitonen

sen käteeni ja se on niin pehmeä, että etusormen ja peukalon välissä katkaisen sen poikittaissuunnassa. Mulla on kertakäyttömuovihanska kädessä.

Käyttäkää nestemäistä panadolia tai niitä Pamol-F tabletteja. Ne liukenee suuhun ja maistuu lapsen mielestä hyvältä. Ja jos tarvii pitkäkestoista kuumeen alentajaa / särkkäriä niin sitten Pronaxen/Naprosyn.

En ole ikinä ymmärtänyt noiden suppojen autuutta. Kamala vaiva riisua lapsi paljaaksi ja yrittää saada se suppo sisään. Lisäksi lapset pääsääntöisesti inhoaa kyseistä toimenpidettä...

Vierailija:

Lainaus:

En tiennytkään, että se on halkaistava pitkittäin. En ole kuullutkaan. Aina olen poikittain halkaissut. No, hyvä oli tietää tuokin. vitonen

Vierailija:

Lainaus:

Paino 14 kg ja supot 250 mg (17 kiloisesta lähtien). Minustakin on hankalaa, ettei ollut heti sopivaa kokoa. 125 mg:sia olisi pitänyt laittaa 1 ja puoli suppoa. ap

Miksi et anna yhtä 125mg:sta ja yhtä 60mg:sta? Ainakin Panadolilla on. Ei tarvi alkaa puolittaan.

Olen jokusen kerran valmistanut peräpuikkoja ja totta on että ensin tehdään massa jossa on tasaisesti kääkeainetta ja se valetaan muottiin. Usein kuitenkin käy niin että massa asettuu sinne paksumpaan päähän tasaisemmin, joten myös lääkeainetta on siellä mahdollisesti eniten.

Lisäksi jos tarvitsee puolittaa niin on aika hankala muuten arvioida mikä on puolet kun toinen pää on paksumpi kuin toinen, siksi suositus puolittaa pituussuunnassa. Tässä ap:n tapauksessa lapsi tarvitsisi 210mg parasetamolia joten itse kylä tekisin niin että ottaisin suposta vain pienen palan sieltä kapeammasta päästä pois, koska puolikas (125mg) ei ole riittävä annos.

Vitsi, kun en oikein tajunnut siellä apteekissa, kun olin niin väsynyt, että mitä se oikein höpisi se ihminen.

Vierailija:

Lainaus:

Olen jokusen kerran valmistanut peräpuikkoja ja totta on että ensin tehdään massa jossa on tasaisesti kääkeainetta ja se valetaan muottiin. Usein kuitenkin käy niin että massa asettuu sinne paksumpaan päähän tasaisemmin, joten myös lääkeainetta on siellä mahdollisesti eniten.

Lisäksi jos tarvitsee puolittaa niin on aika hankala muuten arvioida mikä on puolet kun toinen pää on paksumpi kuin toinen, siksi suositus puolittaa pituussuunnassa. Tässä ap:n tapauksessa lapsi tarvitsisi 210mg parasetamolia joten itse kylä tekisin niin että ottaisin suposta vain pienen palan sieltä kapeammasta päästä pois, koska puolikas (125mg) ei ole riittävä annos.

Mut se lääkeaine on ihan yhtä vahvaa supon joka osassa.

Supot valmistetaan " valamalla" suppo-aines muottiin, eli se massa on joka kohdassa sitä ihan samaa.

täytyy jakaa suppo pituussuunnassa!!!! Siinä loppupäässä ei ole mitään muuta kuin täyteainetta jota on myös lääkettä ympäröivässä osassa. Täyteaine on muuten samaa kuin tryffeleissä käytetään. =) Lääkeaine on kokonaisuudessaan yhdessä klöntissä peräpuikon paksussa päässä joten vain halkaisemalla saadaan puolitettua pitoisuus, katkaisemalla ainoastaan vähennetään täyteaineen määrää. Niin ja kuumalla veitsellä menee parhaiten koska suppo sulaa lämmössä. Farmaseutti opisk.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat