Seuraa 

Hei!

Meillä on 4-vuotias esikoinen, joka aikanaan sai kotikonstein alkunsa Clomifenilla. Nyt Clomihoitoja takana kakkonen toiveissa, mutta hoidot jäivät tuloksettomiksi.

IVF on nyt suunnitteilla yksityisellä. Minua mietityttää, että miten hoituu töistä vapaan järjestäminen klinikalla käyntejä varten? Asumme n. 200km päässä lähimmästä yksityisestä lapsettomuusklinikasta, että poissaoloa tulee hoidoissa käydessä aina koko päivä. Mulla on toki joustava työnantaja, että en usko ongelmis tulevan. Mutta se lähinnä mietityttää, saako siitä klinikalta esim. sairaslomatodistuksen? Entäpä miehen kohdalla, miten vapaa järjestyy? Olisiko kellään kokemuksia?

Toinen kysymys on se, miten monta käyntiä yleensä tulee klinikalle hoitokertaa kohden? On toki varmaan yksilöllistä, mutta jos jotain vinkkiä saisi täältä.

Kaikki muutkin vinkit IVF:n liittyen otetaan kiitollisuudella vastaan.

-Auris-

Kommentit (5)

En osaa vastata tuohon koko päivän poissaoloon ja sen järjestämiseen, koska omat hoitoni on tehty tuossa 3 km päässä... mutta sen tiedän, että periaateessa lapsettomuushoidot eivät ole palkkaan aiheuttavia poissaoloja, mutta lääkärit usein kirjoittavat sellaisia sairaslomatodistuksia, ettei niistä ilmene hoidon syytä. Mutta jospa joku pitkämatkalainen osaisi paremmin vastata, miten poissaolot järjestyvät!

Mutta tuohon käyntien määrään, itsellä on yksi ivf takana ja siinä lääkärikäyntejä oli seuraavasti:

1. suunnittelukäynti (mulla jo ei edellisessä vaan sitä edeltävässä kierrossa)

2. nollaultra heti kuukautisten alettua (mulla pari päivää ennen menkkoja, kun viivästyivät)

3. kontrolliultra

4. kontrolliultra

5. punktio

6. siirto

Usein kai noita kontrolliultria saatetaan tehdä lähempänä ja sitten vain soitetaan tiedot hoitavalle lääkärille, joka päättää toimenpiteistä. Eli tuolloin ei välttämättä tarvitsisi matkustaa 200 km, jos vaan lähempää löytyy ultraava lääkäri. Ja punktion ja siirron välinen aikahan on yleensä sairaslomaa automaattisesti.

Hoitoon ei voi oikein muuta ohjetta antaa... ehkä se, että koeta keksiä muuta ajateltavaa, niin aika menee nopeammin. Itse aloittelin remonttia, joka mukavasti veikin ajatukset muualle! Muuten jatkuva odottelu on aika piinaavaa...

toivottavasti tästä oli jotain apua ja onnea hoitoon!!

-Osse ja Santeri rv 6+4

Meillä on takana yksi ivf-hoitorumba. Kokonaisuudessaan aikaa sen läpivientiin meni puolitoista kuukautta. Aika riippuu varmaan omasta kierrosta ja siitä millainen hoitokaava on. Käyntejä ei ollut ihan kauheesti olisko ollut vaan kolme käyntiä ennen munasolujenkeräyskäyntiä, johon sitten ainakin saa myös mies sairaslomaa: sillä kerralla on pakko olla saattaja mukana lääkkeistä johtuen, tulee aika tokkurainen olotila. Siitä sain kolmen päivän sairasloman. Muuten en muista sairaslomaa saaneeni, kun hoito meni aika kivuttomasti. Jos olisi jotain komplikaatioita tullut niin varmasti pidempi sairasloma olisi kyllä kirjoitettu tai jos olisin pyytänyt. Siirtokerta oli ihan simppeli ja kivuton toimenpide, ja se taisi olla ennen viikonloppua. Jos siirtopäivän tietäisi etukäteen niin sille voisi varata vapaata ehkä pari päivää varmuuden varalta, vaikka lääkäri kehoittaakin elämään ihan normaalia elämää. Varmaan kaikilla on vähän erilaisia kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulla olisi sellainen kutina, että noista suunnittelu-ja kontrolliultrakäynneistä ei kirjoiteta sairaslomaa eli ne menevät ihan " omaan piikkiin" , myös miehellä :( Lääkärithän periaatteessa ajattelevat asian niin, että miestä ei paikalla tarvita kuin suunnittelukäynnillä sekä punktiopäivänä,josta myös mies saa sairaslomalapun tarvittaessa:)

Toisaalta aika harmilloista sillä kaikilla ei ole joustavaa työnantajaa eikä toisaalta taas viitsisi mennä suoraan sanomaan mitä varten tarvisi vapaapäivää :(

Itse olen aina saanut hommattua vapaapäivän (taikka iltavuoron) klinikkakäynneille. Punktiosta sain 3 vrk sairaslomaa se ko. päivä mukaanlukien. Siirtopäivästä en ole koskaan saanut sairaslomaa.

Käyntejä tulee suunnilleen se 6 kertaa ellei mitään ylimääräisiä ultria tarvitse tehdä.

Voit hyvin saada järkättyä nuo ultrat niin, ettei tarvitse lähteä aina niin kauas, esim. keskussairalaan tai muualle. Kysy ainakin tätä vaihtoehtoa klinikaltasi :)

Oikein paljon onnea alkavaan hoitoonne!!

Toivottelee: Je_Ni rv 11

Siis tuo siirtopäivä on mulla aina ollut tuon 3 vrk:n sisällä punktiosta ja näin ollen se ON OLLUT sairaslomaa, äsken kehtasin väittää muuta :) Sorry!

Sainkin tänään klinikalle soitettuani tietää, että 3 käyntiä on minimi paikanpäällä. Seurantaultrat voi toteuttaa omalla paikkakunnalla.

Suunnittelukäynnille on aika nyt varattuna. Vielä ollaan vähän mietintäkannalla hoidon aloittamisen suhteen. Onneksi on reilu kuukausi aikaa miettiä, lähdetäänkö hoitohin vai ei. Oma kantani on kyllä selvä, että lähdetään, mies on vielä mietintäkannalla.

Mulla on PCO, ja toinen munatorvi poistettu kohdunulkoisen raskauden myötä. Sen vuoksi ollaan hakeutumassa hoitoihin.

Aurinkoista keväänodotusta kaikille.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat