Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

moi!

meillä on eka neuvolakäynti reilun viikon päästä ja ollaan ihmeissään mitä siellä tapahtuu...? Kuunnellaanko jo sydänääniä tai katotaanko ultralla vai eikö tehdä mitään?? Kertokaa kokeneemmat kun ei oo ketään keneltä vois kysyäkään..... Raskausviikkoja on sillon " noin" 10 kai.

Ja mitäs sen jälkeen sitten tapahtuu, eikös viikolla 12 ole sitten joku ultra?

Kommentit (7)

On kuunneltu sydänäänet ensimmäisellä neuvolakäynnillä kolmessa raskaudessa ilman mitään erityistä syytä, ja hyvin kuuluivat kaikilla kerroilla. Mutta tiedän, että joka neuvolassa ei kuunnella ja että kaikilla ei ekalla käynnillä kuulu.

terkka kyselee sekä sinun, miehesi että sinun ja miehen suvun perinnöllisistä sairauksista. Eli jos lapsen isä ei ole tulossa mukaasi, kannattaa kysellä etukäteen mitä mahdollisia perinnöllisiä sairauksia heidän suvussaan on.

Saat varmaan myös mukaasi nipun brosyyreita koskien odotusta, synnytystä ja vauvan hoitoa.

Onnellista odotusaikaa sinulle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eli mitään sydänääniä ei ilmeisesti vielä kuunnella :( Vai onko jollain jo ekalla neuvolakäynnillä kuunneltu ja jos niin oliko joku erikoinen syy tms??

Mulla kuunneltiin myös sydänääniä, mutta mitään ei saatu kuulumaan. Mutta viikkoja olikin vasta 8 tuolloin. Ekalla lääkärikäynnillä yritettiin uudelleen, muttei saatu kuulumaan vieläkään. Viikkoja tuolloin 10+5. Tosin meillä oli huono doppleri (otti hirveesti sivuääniä) ja kohtuni on taaksepäin kallellaan, joten kai se on ihan normaalia.

Kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa 9+4, jossa sikiö näkyi ja näkyi sydämen liike. Meillä kunta tarjoaa vain yhden ilmaisen ultran (tosin siitäkin maksettava poliklinikkamaksu 22e). Riippuu siis aika paljon kunnasta tuo ultraus.

Mulla ei myöskään ekalla neuvolakäynnillä vielä pissaa tutkittu eikä verinäytteitä otettu, vasta lääkärikäynnin yhteydessä. Eli tässäkin suhteessa kunnat menettelevät vähän erilailla. Mulla siis ekalla reissulla täyteltiin neuvolakorttia, mitattiin paino, verenpaine ja hb. Juteltiin tosi paljon terveellisestä ruokailusta ja liikunnasta ym. Aikaa meni siis silti yli tunti. Mies ei ollut mulla mukana. Ultrassa oli.

-Olivia

Ekalla käynnillä tehdään paljolti samat jutut kuin muillakin käynneillä, eli katsotaan hemoglobiini, verenpaine, paino ja tutkitaan virtsanäyte. Saat äitiyskortin, johon em. tiedot merkitään. Sydänääniä saatetaan kuunnella (eivät aina kuulu vielä viikoilla 9-10). Tosi harvassa neuvolassa on ultra. Th antaa ekalla käynnillä paljon neuvoja ruokavaliosta, liikunnasta ym. Niskapussiturvotus tutkitaan ultrassa n. 12 vk. Käytä tilaisuus hyväksesi ja kysy kaikesta, mikä askarruttaa.

Minullakin on molemmissa raskauksissa kuunneltu jo rv 10 ja äänet löytyivät kyllä. Mutta monilla ei ole kuunneltu kuin vasta rv 12 jälkeen, ettei tuleva äiti turhaan huolestu jos ääniä ei vielä kuulukaan.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat