Seuraa 

Kun huomasin tänään että tv:stä alkoi tulemaan Jumalanpalvelusta niin aloin heti selaamaan muita kanavia. Mutta kun se kanava tuli uudelleen kohalleen ja huomasin että kyseessä on Katolilainen Jumalanpalvelus niin jäin mielenkiinnolla seuraamaan miten se poikkeaa Lutherilaisesta.



Saarnan pappi piti siitä kuinka Jumala oli käskenyt Abrahamin tappamaan poikansa Isakin ja Aabraham meinasi tehdä niin kunnes, olikohan se enkeli kun ilmesty sille ja sanoi että älä tee pojallesi pahaa, nyt Jumala tietää että rakastat häntä koska olit valmis uhraamaan poikasi hänen tähden.



Ajattelin että tietääkseni Koraanissakin on tuo tarina koska muistaakseen mieheni on kertonut ko. tarinan mulle, mutta yks asia jäi askarruttaa. Siinä puhuttii että Isak olisi ollut Aabrahamin ainoa poika! Uskotaanko Kristinuskossa todella noin? Entäs Ismael? Ketä Kristinuskon mukaan Ismael oli?



Muuten vois hyvin ymmärtää sen että Kristityt eivät tunnusta Ismaelia Aabrahamin poikana koska Islam tuli " hänestä" tai siis miten sen sanois.... Aabraham oli Kristinuskon ja Islamin kantaisä koska hänelle synty 2 poikaa Isak ja Ismael, kristinusko lähti Isakista ja Islam Ismaelista... niin ainakin meidän uskonnonopettaja sanoi ja jos hän kerran Kristittynä sanoo noin niin miksi kirkossa sanotaa että Isak olisi ollut Aabrahamin ainoa poika?

Sivut

Kommentit (24)

Jenni_äiti:

Lainaus:




Miksi sitten Kristitty uskonnonopettaja opettaa Kristityille oppilaille niin?



Mistäs mä sen tiiän?! Ja toisekseen mä en oo katolilainen :)..Mutta Ismael oli kyl velipuoli Iisakille:)Mutta ei tää oo pelastuskysymys, että thats it:)





Niin ja tosta että Islam ei liity Raamattuun... yks ilta Koraania lukiessa en tiennyt itkeekö vai nauraako ku tajusin että se teksti mitä luin niin olen joskus lukenut myös Raamatusta, ihan samanlaista!!! Ja se ei ollut ainoa kohta! Että Islam liittyy ja paljonki Raamattuun.


Kopsattu raamatusta vääristellen, että näin ajattelisin.



. moos 22:1 Näiden tapausten jälkeen Jumala koetteli Aabrahamia ja sanoi hänelle: " Aabraham!" Hän vastasi: " Tässä olen" .



2 Ja hän sanoi: " Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon" .



3 Varhain seuraavana aamuna Aabraham satuloi aasinsa ja otti mukaansa kaksi palvelijaansa sekä poikansa Iisakin, ja halottuaan polttouhripuita hän lähti menemään siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut.



4 Kolmantena päivänä Aabraham nosti silmänsä ja näki sen paikan kaukaa.



5 Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: " Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne."



6 Ja Aabraham otti polttouhripuut ja sälytti ne poikansa Iisakin selkään; itse hän otti käteensä tulen ja veitsen, ja niin he astuivat molemmat yhdessä.



7 Iisak puhui isällensä Aabrahamille sanoen: " Isäni!" Tämä vastasi: " Tässä olen, poikani" . Ja hän sanoi: " Katso, tässä on tuli ja halot, mutta missä on lammas polttouhriksi?"



8 Aabraham vastasi: " Jumala on katsova itselleen lampaan polttouhriksi, poikani" . Ja he astuivat molemmat yhdessä.



9 Ja kun he olivat tulleet siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut, rakensi Aabraham siihen alttarin, latoi sille halot, sitoi poikansa Iisakin ja pani hänet alttarille halkojen päälle.



10 Ja Aabraham ojensi kätensä ja tarttui veitseen teurastaakseen poikansa.



11 Silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: " Aabraham, Aabraham!" Hän vastasi: " Tässä olen" .



12 Niin hän sanoi: " Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi" .



13 Niin Aabraham nosti silmänsä ja huomasi takanansa oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Ja Aabraham meni, otti oinaan ja uhrasi sen polttouhriksi poikansa sijasta.



14 Ja Aabraham pani sen paikan nimeksi " Herra näkee" . Niinpä vielä tänä päivänä sanotaan: " Vuorella, missä Herra ilmestyy" .



15 Ja Herran enkeli huusi Aabrahamille toistamiseen taivaasta



16 ja sanoi: " Minä vannon itse kauttani, sanoo Herra: Sentähden että tämän teit etkä kieltänyt minulta ainokaista poikaasi,



17 minä runsaasti siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja hiekka, joka on meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valtaavat vihollistensa portit.



18 Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."





Muslimit väittävät että juutalaiset ovat vaihtaneet Ismaelin nimen Iisakiksi, katkaistakseen muslimien yhteyden Aabrahamiin.



Tukena he käyttävät seuraavaa:



1. Moos 16:16 Ja Abram oli kahdeksankymmenen kuuden vuoden vanha, kun Haagar synnytti hänelle Ismaelin.



1. Moos 21:5 Aabraham oli sadan vuoden vanha, kun hänen poikansa Iisak syntyi hänelle.



Tästä päätellään, että koska Raamattu sanoo:



12 Niin hän sanoi: " Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi" .



Niin kyseessä oli oltava silloin Ismael, joka oli ensimmäinen Aabrahamin pojista, tuohon aikaan siis ainokainen.



Näyttää loogiselta, ja moni kristitty onkin varmaan kauhistunut, koska näyttää siltä että Raamattua on väärennetty.



Totuus on kuitenkin toinen.



Luetaanpa edellinen luku ennen 1. moos 22 lukua.





1. Moos 21:1 Ja Herra piti Saarasta huolen, niinkuin oli luvannut; ja Herra teki Saaralle, niinkuin oli puhunut.



2 Ja Saara tuli raskaaksi ja synnytti Aabrahamille pojan hänen vanhoilla päivillään, juuri sinä aikana, jonka Jumala oli hänelle sanonut.



3 Ja Aabraham nimitti poikansa, joka hänelle oli syntynyt, sen, jonka Saara oli hänelle synnyttänyt, Iisakiksi.



4 Ja Aabraham ympärileikkasi poikansa Iisakin, tämän ollessa kahdeksan päivän vanha, niinkuin Jumala oli hänen käskenyt tehdä.



5 Aabraham oli sadan vuoden vanha, kun hänen poikansa Iisak syntyi hänelle.



6 Ja Saara sanoi: " Jumala on saattanut minut naurunalaiseksi; kuka ikinä saa tämän kuulla, se nauraa minulle" .



7 Ja hän sanoi vielä: " Kuka olisi tiennyt sanoa Aabrahamille: Saara on imettävä lapsia? Ja nyt minä kuitenkin olen synnyttänyt hänelle pojan hänen vanhoilla päivillään."



8 Ja poika kasvoi, ja hänet vieroitettiin. Ja Aabraham laittoi suuret pidot siksi päiväksi, jona Iisak vieroitettiin.



9 Ja Saara näki egyptiläisen Haagarin pojan, jonka tämä oli Aabrahamille synnyttänyt, ilvehtivän



10 ja sanoi Aabrahamille: " Aja pois tuo orjatar poikinensa, sillä ei tuon orjattaren poika saa periä minun poikani, Iisakin, kanssa" .



11 Aabraham pahastui suuresti tästä puheesta poikansa tähden.



12 Mutta Jumala sanoi Aabrahamille: " Älä pahastu siitä poikasi ja orjattaresi tähden. Kuule Saaraa kaikessa, mitä hän sinulle sanoo, sillä ainoastaan Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset.



13 Mutta myöskin orjattaren pojasta minä teen suuren kansan, koska hän on sinun jälkeläisesi."



14 Varhain seuraavana aamuna Aabraham otti leipää ja vesileilin ja antoi ne Haagarille, pannen ne hänen olalleen, sekä pojan, ja lähetti hänet menemään. Hän lähti ja harhaili Beerseban erämaassa.



15 Mutta kun vesi loppui leilistä, heitti hän pojan pensaan alle,



16 meni ja istui syrjään jousenkantaman päähän, sillä hän ajatteli: " En voi nähdä pojan kuolevan" . Ja istuessaan siinä syrjässä hän korotti äänensä ja itki.



17 Silloin Jumala kuuli pojan valituksen, ja Jumalan enkeli huusi taivaasta Haagarille sanoen: " Mikä sinun on, Haagar? Älä pelkää, sillä Jumala on kuullut pojan valituksen, siinä missä hän makaa.



18 Nouse, nosta poika maasta ja tartu hänen käteensä, sillä minä teen hänestä suuren kansan."



19 Ja Jumala avasi hänen silmänsä, niin että hän huomasi vesikaivon. Ja hän meni ja täytti leilin vedellä ja antoi pojan juoda.



20 Ja Jumala oli pojan kanssa, ja hän kasvoi ja asui erämaassa, ja hänestä tuli jousimies.



21 Ja hän asui Paaranin erämaassa; ja hänen äitinsä otti hänelle vaimon Egyptin maasta.



Aabraham sai käskyn uhrata ainoan poikansa Iisakin. Ismael oli jo aikamies ja eli vaimonsa kanssa toisaalla.



Eli tämän mukaan Iisakista oli lähtevä luvattu kansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jenni_äiti:

Lainaus:




Muuten tästä aiheesta tuli mieleen... satuitko kattoo aamu tv:tä yks päivä missä puhuttii jostain Juudaksen evankeliumista (en oo varma onko tuo se nimi)? On löydetty semmonen paperin pala mikä on kuulunut joskus Raamattuun. Siinä taas on todiste. Ne näytti siitä kuvaaki.




Missään mediassa ei ole väitetty, että Juudaksen evankeliumi olisi kuulunut Raamattuun. Se on vain samoilta ajoilta löytynyt historiallinen teksti, joka sellaisena on herättänyt huomiota. Kukaan ei kiistä sitä, että jo alkuseurakunnassa se tuomittiin harhaoppiseksi tekstiksi.

" Kopsattu raamatusta vääristellen, että näin ajattelisin."



HAH HAH HAA! :D



Jos jotakin on vääristelty niin se on Raamattu! Johan monet Kristitytki on tunnustanut että sieltä on otettu jakeita pois ja lisätty.



Muuten tästä aiheesta tuli mieleen... satuitko kattoo aamu tv:tä yks päivä missä puhuttii jostain Juudaksen evankeliumista (en oo varma onko tuo se nimi)? On löydetty semmonen paperin pala mikä on kuulunut joskus Raamattuun. Siinä taas on todiste. Ne näytti siitä kuvaaki.

Iisakista alkoi juutalaisten heimo, Ismaelista taas arabit. Joten kyse ei ole kristinuskosta tai islamista.

Kaikki Jumalan profeetat ja heidän seuraajansa ovat alistuneet yhdelle Jumalalle.



Syy miksi tuo pappi vai mikä se nyt oli puhui ainoasta pojasta johtuu siitä, että raamatun mukaan Jumala käski Aabrahamia uhraamaan Iisakin, tämä ilmeisesti tapahtui raamatun mukaan silloin kun Ismaelia ei vielä ollut, näin ollen kyse oli ainoasta pojasta.

Koraanin mukaan taas kyse ei ollut Iisakista vaan Ismaelista.



Jenni_äiti voisi käydä esim. osoitteesa http://www.muslimtents.com/pisara/main.html



Sieltä linkki " palvonta" ja " Kertomus Ibrahimin uhrauksesta" .

Kiitos!



Taitaa sit olla opettajallakin puurot ja vellit sekasin.



Miksi muuten Islamissa sit opetetaa että se oli Ismael jonka Jumala käski Abrahamin tappaa?

Muslimit taas uskovat, että raamattua vääristeltiin, ja siksi Jumala lähetti viimeisenä Koraanin, jota jumala itse suojelee muuttumiselta.



Unohditko ne koraanin 7eri versioo joista se Uthman valitsi tän mikä on nyt?????

ei oo tainu suojelua paljon olla...



täällä on hyvää tekstiä raamatun luotettavuudesta ym.



http://koti.phnet.fi/elohim/Islam1



Uskovaiset, uskokaa Jumalaan, Hänen profeettaansa ja Kirjaan, jonka Hän on lähettänyt profeetalleen, ja Kirjaan, jonka Hän on lähettänyt aiemmin. Joka ei usko Jumalaan, Hänen enkeleihinsä, Kirjoihinsa ja profeettoihinsa eikä viimeiseen päivään, on tosiaan eksynyt kauas. (4:136)



miksi koraani sanoo että pitää uskoa aikaisempiin kirjoihin???



luulempa kun Muhamed suuttui kristittyjen kanssa, hän silloin teki omia muutoksia koraaniin ja jätti tärkeät raamatun kohdat pois, ristinkuoleman ja teki oman uskonnonsa, oman jumalan......

kun kysyit että olenko miettinyt miksi Jeesus teloitettiin...

Et varmaan tiennyt että olen muslimi, enkä siis usko että Jeesusta olisi teloitettu, joten enpä ole miettinyt. Tiedän kyllä kristinuskon kannan asiaan, mutta sillä ei ole minulle merkitystä koska en usko niin.



Ja sitten kun sanot että Jeesus koroitti itsensä Jumalan vertaiseksi, niin tarkoitatko että koroitti itsensä Jumalaksi? Kumpi oli ensin, ihminen vai Jumala? Miten IHMINEN voi korottaa itsensä Jumalaksi, kun Jumala on luonut ihmisen???

" Olen uskova ja Ismael oli kyllä hänen poika...Eikä islam oo tullu mitenkään tai liity Raamattuun, että soopaa."



Miksi sitten Kristitty uskonnonopettaja opettaa Kristityille oppilaille niin? Ja se mainitsee sen moneen kertaan että varmasti oppilaat muistaa sen. Hän on varmasti käynyt jotain teologi kouluja tai jotain vastaavaa, ei se muuten tossa ammatissa olisi.



Niin ja tosta että Islam ei liity Raamattuun... yks ilta Koraania lukiessa en tiennyt itkeekö vai nauraako ku tajusin että se teksti mitä luin niin olen joskus lukenut myös Raamatusta, ihan samanlaista!!! Ja se ei ollut ainoa kohta! Että Islam liittyy ja paljonki Raamattuun.

Jenni_äiti:

Lainaus:


" Kopsattu raamatusta vääristellen, että näin ajattelisin."



HAH HAH HAA! :D



Jos jotakin on vääristelty niin se on Raamattu! Johan monet Kristitytki on tunnustanut että sieltä on otettu jakeita pois ja lisätty.



Muuten tästä aiheesta tuli mieleen... satuitko kattoo aamu tv:tä yks päivä missä puhuttii jostain Juudaksen evankeliumista (en oo varma onko tuo se nimi)? On löydetty semmonen paperin pala mikä on kuulunut joskus Raamattuun. Siinä taas on todiste. Ne näytti siitä kuvaaki.




Joo olkoon vaikka mitä, mutta tommosta ei ookkaan tai voihan olla, että joku tekassu tms. tuon..Eipä kiinnosta:)





Muista nyt vaan Jenni, että Jeesus seisoo viimisenä multien päällä:)

Raamattu kertoo selkeästi, että Ismael syntyi Abrahamille ensimmäisenä, mutta ei Abrahamin ensimmäisestä vaimosta, Saarasta. Saara lähetytti Ismaelin äitinsä kanssa erämaahan. Raamattu kertoo, että Ismaelista kasvoi suuri kansa ja Ismaelia pidetään yleisesti muslimien kantaisänä.



Omasta mielestäni Ismaelin ja Isakin syntymässä ei ole mitään sen syvempää merkitystä. Raamattu kertoo myös paljon historiaa.

8 Ja Aabraham vaipui kuolemaan korkeassa iässä, vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena, ja tuli otetuksi heimonsa tykö.

9 Ja hänen poikansa Iisak ja Ismael hautasivat hänet Makpelan luolaan, heettiläisen Efronin, Sooharin pojan, vainiolle, joka on itään päin Mamresta,

10 sille vainiolle, jonka Aabraham oli ostanut heettiläisiltä; siihen haudattiin Aabraham ja hänen vaimonsa Saara.

11 Ja Aabrahamin kuoltua Jumala siunasi hänen poikaansa Iisakia. Ja Iisak asui Lahai-Roin kaivon tienoilla.

12 Ja tämä on kertomus Ismaelin suvusta, Aabrahamin pojan, jonka Saaran egyptiläinen orjatar Haagar synnytti Aabrahamille.

mutta siis sanoiko se pappi siinä saarnassaan että toista poikaa ei olisi ollut? Tuossa kirjoituksessasi sanot





Saarnan pappi piti siitä kuinka Jumala oli käskenyt Abrahamin tappamaan poikansa Isakin ja Aabraham meinasi tehdä niin kunnes, olikohan se enkeli kun ilmesty sille ja sanoi että älä tee pojallesi pahaa, nyt Jumala tietää että rakastat häntä koska olit valmis uhraamaan poikasi hänen tähden.



Siis ei minusta tuosta saa käsitystä että hänellä olisi vain yksi poika??? Voihan niitä olla vaikka kuinka paljon mutta isä päättikin sitten tappaa vain toisen/tai yhden.... Tuo kait sitten riippuu siitä miten asian tuosta lukee.



Osaatko muuten Googlettaa??? Sieltähän löytyy tietoa vaikka kuinka ja paljon, myös tästä asiasta

vaikkapa linkki:

http://www.funet.fi/pub/doc/bible/fi/1992/1Aik.1.html



Ajattelin että tietääkseni Koraanissakin on tuo tarina koska muistaakseen mieheni on kertonut ko. tarinan mulle, mutta yks asia jäi askarruttaa. Siinä puhuttii että Isak olisi ollut Aabrahamin ainoa poika! Uskotaanko Kristinuskossa todella noin? Entäs Ismael? Ketä Kristinuskon mukaan Ismael oli?



Muuten vois hyvin ymmärtää sen että Kristityt eivät tunnusta Ismaelia Aabrahamin poikana koska Islam tuli " hänestä" tai siis miten sen sanois.... Aabraham oli Kristinuskon ja Islamin kantaisä koska hänelle synty 2 poikaa Isak ja Ismael, kristinusko lähti Isakista ja Islam Ismaelista... niin ainakin meidän uskonnonopettaja sanoi ja jos hän kerran Kristittynä sanoo noin niin miksi kirkossa sanotaa että Isak olisi ollut Aabrahamin ainoa poika?

[/quote]




1. Mooseksen kirja 16







1 Saarai, Abramin vaimo, ei synnyttänyt hänelle lasta. Mutta Saarailla oli egyptiläinen orjatar, jonka nimi oli Haagar.

2 Ja Saarai sanoi Abramille: " Katso, Herra on sulkenut minut synnyttämästä; yhdy siis minun orjattareeni, ehkä minä saisin lapsia hänestä" . Ja Abram kuuli Saaraita.

3 Ja Saarai, Abramin vaimo, otti egyptiläisen orjattarensa Haagarin, sitten kuin Abram oli asunut kymmenen vuotta Kanaanin maassa, ja antoi hänet miehellensä Abramille vaimoksi.

4 Ja hän yhtyi Haagariin, ja Haagar tuli raskaaksi. Kun hän huomasi olevansa raskaana, tuli hänen emäntänsä halvaksi hänen silmissään.

5 Silloin Saarai sanoi Abramille: " Minun kärsimäni vääryys kohdatkoon sinua; minä annoin orjattareni sinun syliisi, mutta kun hän huomasi olevansa raskaana, tulin minä halvaksi hänen silmissään. Herra tuomitkoon meidän välillämme, minun ja sinun."

6 Abram sanoi Saaraille: " Katso, orjattaresi on sinun vallassasi, tee hänelle, mitä tahdot" . Niin Saarai kuritti häntä, ja hän pakeni hänen luotaan.

7 Ja Herran enkeli tapasi hänet vesilähteeltä erämaassa, sen lähteen luota, joka on Suurin tien varressa.

8 Ja hän sanoi: " Haagar, Saarain orjatar, mistä tulet ja mihin menet?" Hän vastasi: " Olen paossa emäntääni Saaraita" .

9 Ja Herran enkeli sanoi hänelle: " Palaa emäntäsi tykö ja nöyrry hänen kätensä alle" .

10 Ja Herran enkeli sanoi hänelle: " Minä teen sinun jälkeläistesi luvun niin suureksi, ettei heitä voida lukea heidän paljoutensa tähden" .

11 Vielä Herran enkeli puhui hänelle: " Katso, sinä olet raskaana ja synnytät pojan ja kutsut hänet Ismaeliksi, sillä Herra on kuullut sinun hätäsi.

12 Hänestä tulee mies kuin villiaasi: hänen kätensä on kaikkia vastaan, ja kaikkien käsi on häntä vastaan, ja hän on kaikkien veljiensä niskassa."

13 Ja Haagar nimitti Herraa, joka oli häntä puhutellut, nimellä: " Sinä olet ilmestyksen Jumala" . Sillä hän sanoi: " Olenko minä tässä vilaukselta saanut nähdä hänet, joka minut näkee?"

14 Sentähden kutsutaan kaivoa nimellä Lahai-Roin kaivo; se on Kaadeksen ja Beredin välillä.

15 Ja Haagar synnytti Abramille pojan, ja Abram antoi pojallensa, jonka Haagar oli hänelle synnyttänyt, nimen Ismael.

16 Ja Abram oli kahdeksankymmenen kuuden vuoden vanha, kun Haagar synnytti hänelle Ismaelin

Haagar oli Saaran kamarineito, palvelijatar. Saara synnytti Isakin, Haagar Ismaelin. Haagar on vertauskuva laista, Saara taas Hengestä. Haagar synnytti orjia, Saara vapaita lapsia.



Saara oli vanha nainen, kun Isak syntyi. Oli ihme, että hän enää sai ylipäätään lapsen. Se oli Jumalan suuri lahja Saaralle ja Aabrahamille. Olihan Saara ollut hedelmätön ja Aabraham " kuolettunut" , eli kykenemättömäksi tullut ikänsä takia.



Ismaelin jälkeläiset ovat lain orjia, Isakin lapset hengestä syntyneitä.



Vaikka joku on Ismaelin jälkeläinen lihallisesti, siis biologisesti, on hänen mahdollisuus silti syntyä hengestä, uudesti ylhäältä ja päästä vapaaksi lain alta.



Toivottavasti teksini ei ole kovin epäselvää kuvakieltä...



Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat