Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Monelta taholta olen kuullut, että tavallinen lehmänmaito ei kuitenkaan olisi hyväksi ja siitä johtuvat monet taudit ja allergiat (siis käsitellystä maidosta). Onko siis niin, että homogenoimattomat (luin tuosta aiemmasta ketjusta tästä asiasta) tuotteet ovat parempia, eli luomumaito ym.? En itse tiedä asiasta paljoakaan, mutta kuulisin mielelläni lisää!

Sivut

Kommentit (34)

Eli se maito ei ole ollenkaan ainoa kalsiuminlähde....... on se vaan kumma ettei tätäkään tietoa kerrota YHTÄÄN MISSÄÄN.... maidosta vaan hehkutetaan..

Hei luitko ton artikkelin siitä, että maito ei vahvista luustoa ?

Ensinnäkin Suomen suuret osteoporoosiluvut johtunevat meidän talvesta ja siten liian vähäisestä D-vitamiinin saannista. Toki on varmasti niin, että kalkin osuutta on etenkin aikaisemmin korostettu liikaa ja D-vitamiini vähän unohdettu...mutta en millään usko, että pelkkä liikunta luita turvaa (nykyinen osteoporoosisukupolvi liikkui nuoruudessaan myös meitä enempi).

Maidon homogenointi on prosessi jolla varmastikin VOI olla terveysvaikutuksia. Muttei se nyt sentään kaikkia allergioita, korvakierteitä jne selitä (niin yksinkertainen yhteys oltaisiin kyllä huomattu jo ajat sitten :-)), meilläkin on tuttavaperheissä pahasti allergisia & korvakierteisiä maitotilojen lapsia, jotka juovat vain oman tilan homogenoimatonta maitoa.

Lisäksi homogenoinnin vaikutus on varmaankin aika pieni rasvatonta maitoa juovilla, kun se pilkottu rasva poistetaan kumminkin lähes 100%:sti (no ei toki ihan mutta melkein).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

oli tehty siinä kunnassa jossa Raija Tukkinen on onnistunut valistamaan kanssa tarpeeksi saadakseen äänensä kuuluviin =)

Eli aiheesta löytyy lisää googlettamalla RAIJA TUKKINEN ja sitten MAITOTAUTI

Ja maitotauti-yhdistys on nimenomaan hänen ideoimansa: http://www.maitotauti.net/

ihan mielenkiintoinen ketju..

onkohan kukaan tutkinut yhteyttä KORVIKKEELLA ruokittujen vauvojen myöhempään diabetekseen ym. ?sekä muutenkin näiden korvikkeiden terveellisyyttä ja yhteyttä allergioihin..ainakin musta tuntuu et kaikki ne tutut jotka ei ole imettänyt ja on antaneet noita korvikkeita..niin kaikilla lapsilla on ongelmia ruoka-aineiden ja painon kanssa (lihavuutta esiintyy ainakin mun tuttavapiirin näillä lapsilla, vaikkei vanhemmat olekaan lihavia)..

koska eikös toi lihavuus nimenomaan ole syy diabeteksen syntyyn tai ainakin myötävaikuttavatekijä niin aikuisten kun lastenkin kohdalla?

eli korvikkeilla lihavaksi vauvaksi=myöhemmin allerginen tai diabeettinen lapsi/aikuinen?

Meillä on juotu rasvatonta luomu-maitoa siitä lähtien, kun keskimmäinen lapsemme (kohta 6-v.) alkoi juomaan " kaupanmaitoa" n. 1-vuotiaana. Muutenkin luomuilemme niin paljon kuin mahdollista. Nuorimmaistamme (nyt 2 v 4kk) imetin 1 v 10 kk ja hänkin on kaikki muutkin maitonsa juonut luomuna. Lapsemme ovat olleet kotihoidossa eskariin asti. Silti, vaikka kaikilla lapsillamme on ollut samanlaiset lähtökohdat; kotihoito ja luomumaito, niin ainoastaan nuorimmaisellamme on ollut korvatulehduskierre viime keväänä ja alkukesästä, ja pahoin pelkään että näin on myös tämän alkukesän laita... Korvatulehdusalttius on rakenteista kiinni. Jos on ohuemmat putkistot, niin ne tukkeutuvat ja tulehtuvatkin helpommin...

Sitä en silti epäile, että olisiko teollisella maidolla jotakin yhteyttä korvatulehduksiin, diabetekseen yms sairauksiin, mutta vaikuttaisi siltä, että meidän tapauksessamme suoraa yhteyttä niillä ei kuitenkaan ole...

Kiitos monista näkökannoista. Entä sitten hapanmaitotuotteet, kuten jogurtit ja piimä, entä juustot? Ovatko ne samalla tavalla käsiteltyjä vai voiko niitä käyttää ' huolettomammin' ? Meillä on kyseessä korvatulehdukset ja jatkuva nuha, nyt siirryimme luomumaitoon ja toivon siitä apua... Seuraavaksi kokeilemme maidotonata ruokavaliota, jos vielä tulee korvatulehdus. Nyt kärsitty kolme tulehdusta, jotka ovat kyllä aina välillä parantuneet (ikää 1v3kk). Annan myös kalkkilisää jauheena mehun seassa.

Jos lapsi ei juo maitoa niin mistä sen kalsiumin sitten saa? Itse en juo maitoa koska oloni on paljon parempi kun en juo (selitäppäs sitä sitten neuvolassa, eivät oikein tykkää!) ja otan kalsiumin tabletteina, mutta kuinkas alle kouluikäisen saa ottamaan kalkkitabletteja?

A.I.Virtanen, mie joka kehitti sen rehun lehmille, olisi sanonut ettei lapsille saa antaa pastoroitua maitoa, koska siinä on proteiinit pilalla. Eli se kuummennus pilaisi maidon aminohappoketjut. Insuliinihän on hormooni, minkä elimistö valmistaa aminohapoista. Jos elimistö ei saa hyviä/tarpeellisia aminohappoja niin ei voi valmistaa insuliinia tarpeeksi.

Parasta olisi jos saisi maidon suoraan luomutilalta, käsittelemättömänä. Mutta eivät taida saada myydä sitä suoraan kuluttajille.

Tällä hetkellä on käynnissä TRIGR - tutkimus, jossa testataan eri tavoin maitoa saavien vauvojen ja lasten sairastuvuutta diabeteksen 1.tyyppiin. Tämän 1.tyypin diabeteksen ei olla katsottu johtuvan lihavuudesta ja tämän tyypin kohdalla juuri on epäilty maidon osuutta. Vielä tänä päivänä, ei tiedetä miksi 1.tyypin diabetes puhkeaa juuri niille keille se puhkeaa, mutta uusimpien tutkimusten mukaan maidolla saattaa olla osuutta ja se on tarkemman tutkimuksen alla TRIGR-tutkimuksessa.

2.tyyppiin (joka johtuu osaltaan lihavuudesta) ei tietääkseni olla maitoa sen kummemmin liitetty. Kakkostyyppi on usein elämäntapasairaus, eli johtuu epäterveellisestä ruokavaliosta ja liikunnan puutteesta.

saa ainakin pikkukaloista kun ne ruotojen kanssa syö, siis neulamuikkuja naamaan! Ja kalakukkoa, siinähän ruodot ovat pehminneet vaikka tallella... muistaakseni myös seesamissa on rutosti kalkkia, eli tahini on varmaan tosi hyvä kalkinlähde kun kokonaiset siemenet saattaa sujutella kokonaisina läpi elimistön.

olen Maalaisäidin kanssa samoilla linjoilla.

Oma poika ei maitoa oikein juo kuin aamukaakaossa. Juustoa (kovia)syö kyllä paljon. Piimää tykkää juoda joskus. Imetin häntä 1,5 v. en ole korviketta antanut kun kerran varmaan puoli desiä. Mitään korvatulehduksia ei ole ollut. Perin terve 2,5 vuotias on. mutta ei käy kylläkään lastentarhassa että altistuisi niile taudeille.

Itse myös lopetin maidonjuonnin 14 v kun huomasin että vatsavaivat helpottui. sitten todettiinkin toi laktoosi-intoleranssi, joka oli suht uus asia sillo viel.

Mielestäni paras ruokavalio on juuri nämä täysjyvätuotteet (tumma riisi ja pasta) ja mahd.perusraakaaineista tehdyt ruoat ja jos vielä luomua, avot.

Hiljakseen siis muutellaan

Kiitos tästä viestiketjusta!

Olen ollut " maitovastainen" jo 13-vuotiaasta asti, jolloin lopetin maidon juonnin (tätä ennen meillä oli kotona lehmiä, joten join " ihan oikeaa maitoa" ). En ole vaan ymmärtänyt, mikä siinä maidon kittaamisessa on ideana. Ihan ihmeissäni olen, kun käyn kylässä, jossa maitoa juodaan litratolkulla - aivan outo tuote.

Olinkin pari vuotta sitten tutustunut noihin maitotautisivuihin ja muokannut ruokavalion niiden mukaiseksi, mutta nyt olen jo lipsunut hieman ruodusta. Mukava, että tuli kerrattua. Varsinkin tuo lasten maidon juonnin ja kalsiumin saannin välinen yhteys oli mielenkiintoinen, kun meillä alkaa tuo vauva olla kohta vuoden ikäinen ja olen jo miettinyt, miten hoidan hänen kohdallaan " maitoasiat" , kun meistä vanhemmista ei kumpikaan käytä maitoa (minä sentään hapanmaitovalmisteita ja juustoa ja mies vain lähinnä juustoa).

Oikein hyvä ketju, jatkoa vaan...

Minulle homeopaatti kertoi, että vain käsitellyillä maidoilla on tuo vika, että tekee limaa. Jos siis saat maitoa suoraan tilalta, niin siinä ei sellaista ominaisuutta ole. Ja luomumaitohan ei ole niin käsiteltyä kuin muut..

ettei sen turhempaa (lisäaineiden lisäksi) löydy. Ei lehmän tarvitse ihmistä imettää missään elämän vaiheessa. Ei ole meidän minkään ravintoaineen saanti kiinni lehmistä! Sairauksia sen maidon juominen kyllä mukanaan tuo...

vain omia ja muilta kuultuja kokemuksia....

en tiedä MIKÄ on se varsinainen asia miksi maito ei ole hyväksi mutta jotain juttuja:

Maito aiheuttaa kokoajan paljon limaa suolistoon....

Homogenoimaton maito parempaa jos nyt ylipäänsä sitä käyttäää mutta susittelisin, että jättää maidon juonnin kokonaan väliin.....

Hapanmaitotuotteita voi hieman paremmalla mielellä suositella....

Tee testi: ole 2 viikkoa TOTAALISELLA maitotuotedietillä (ei juustoa, ei MITÄÄN) ja sitten juo lasillinen maitoa niin näät millaiseksi olo muuttuu....

Mä tein näin äidin suosituksesta 10 v sitten jua sen jälkeen en ole maitoa juonut/käyttänyt missään ruuanlaitossa...... käytän kyllä hapanmaitotuotteita (mielellään luomu-) ja juustoja

Meidän edistyksellinnen neuvolantäti ihmettelee tätä suomalaisten maitovouhotusta ja sanoo, että ilmankin tulee loistavasti toimen..... pisteet meidän neuvolaan =) Hän myös vihjailee korvatulehduskierteiden ja korvikkeen/maidon yhteyttä.....

Jossain uutisohjelmassa tuli muutama vuosi sitten uutinen jossa sanottiin, että yhdessä suomen kunnassa oli tehty kokeilu, että KAIKKI odottavat äidit ja sitten syntyneet lapset olivat juoneet vain homogenoimatonta maitoa (esim. luomu. ja yö-) eikä siinä kunnassa oltu kolmeen vuoteen lähetetty AINOATAKAAN näistä lapsista MIHINKÄÄN allergiatutkimukseen........

Ihmettelen ettei uutinen aiheuttanut MITÄÄN kohua.....

Maidon ansio luustonkasvattajana on myös horjunut kun on tutkittu että tärähtävä liikunta kasvuiässä on paras tae luuston vahvuudelle EI maito. (No missään muualla maailmassa ei maitoa litkitä janoon kuten meillä, mutta tuleepahan vaan muistakin maista olymppiavoittajia, kas kunnei ennen ole huomattu =)

Tässä tutkimus:

http://www.terve.com/uutiset/News_Item.2005-04-22.5334

Tässä sivusto jossa paljon tietoa nimenomaan homogenoidun maidon aiheuttamista ongelmista: http://www.maitotauti.net/

Mutta meillä ei siis anneta edes lapsille (toistaiseksi 1, toinen tulossa) tavallista maitoa missään muussa muodossa kuin juustona ja luomujogurttina......

Kaikissa ruuanvalmistuksissa voi korvata maidon esi. soija- ja kauramaidolla eikä eroa lopputuloksessa todellakaan huomaa

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat