Seuraa 

Eli tilanne on tämä:meillä on kaksi lasta 3v ja 2v ja ero taitaa valitettavasti olla ainut keino päästä eroon tästä ainaisesta tappelusta.. ongelma on se että meillä on yhteinen asunto ja asuntolaina. Olemme asuneet kohta 2v kyseisessä talossa. Mieheni kiristää minua jäämään lainan takia, hän mm. uskottelee etten voi vuokrata asuntoa koska minulla on puolet tuosta lainasta. Siispä jos joku fiksumpi tietää, miten asiat oikeesti menevät?? voiko yhteisestä kodista muuttaa vuokra asuntoon? olen työssäkäyvä, mutta pelkään ettei rahani riitä sekä lainanlyhennykseen että vuokraan ja muihin elämisen menoihin!?onko mahdolista saada esim. asumistukea tai kunnalta avustuksia jos on tälläinen tilanne?toivottavasti joku osaisi auttaa!!?

Kommentit (9)

Hanki ihmeessä itsellesi lakimies, vaikka oikeusaputoimiston kautta. ehdottomasti vaadit talon myyntiä, ja toki kaikki menee velkojen jälkeen puoliksi.

jos mies haluaa jäädä taloon, vaadit puolikkaasta vuokraa tai lunastamaan sinut ulos. Sittenhän sinun kannattaa ostaa oma uusi asunto, aina järkevämpää kuin vuokralla asuminen.

Mutta ehdottomasti lakimies väliin, omaisuus ositetaan pakosti, eihän sitä voi jäädä maksamaan lainaa talosta, missä ei asu.

Mies maksaa elatusapua lapsista ja tuo lainanlyhennys on aika vähän vaikuttava asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitähän sinulle nyt kuuluu? Oletko saanut apua?

Itse olen ollut vastaavanlaisessa tilanteessa ja suosittelen että jos ei ole aivan pakko lähteä niin suosittelen jäämään puoliksi omistamaasi kiinteistöön siihen saakka kun asiat ovat selvästi sovittu ja paperilla. Vaikka lähtisit pois niin olet kiinteistön omistajana vastuussa siihen liittyvistä laskuista ja kaikesta mitä kiinteistössä tapahtuu. Miehesi voi vaatia sinua maksamaan puolet kaikesta, esimerkiksi sähkö- ja vesilaskusta. Eron yhteydessä terveen järjen käyttö saattaa sumentaa miehesi harkintakykyä ja hän voi saattaa sinut vaikeuksiin.

Ota yhteys yleiseen oikeusaputoimistoon, lastenvalvojaan ja sosiaaliviranomaisiin. Kun asiat on saatu sovittua kirjallisesti ja haet vuokra-asuntoa niin pyydä lääkäriltä ja sosiaaliviranomaisilta todistus ahdingostasi joka vauhdittaa asunnonsaantiasi.

Jaksamista Sinulle!

Minulla on sellainen käsitys, että avioerotilanteessa sekä omaisuus että perheen yhteiset velat puolitetaan. Poikkeuksena on avioehto, mikäli sellainen on yhdessä laadittu.

Eli talon hinta arvioidaan nykytilanteen mukaan ja jaetaan yhteisenä omaisuutena puoliksi. Taloon kohdistuva velka myös puolitetaan. Eli eron jälkeen molemmilla on puolet lainasta ja puolet talosta.

Eli jos miehesi jää asumaan taloon ja saa sen omistukseensa, hän joutuu maksamaan sinulle puolet talon arvosta, jolla voit itse maksaa velkasi pois. Tai päin vastoin, sinä jäät taloon ja maksat miehellesi hänen puolikkaansa.

Mikäli talon arvo ei ole ostohetken jälkeen kovasti noussut eikä velkaa ole vielä merkittävästi lyhennetty, voidaan ajatella, että taloon jäävä ottaa harteilleen koko velan.

Sinä voit aivan vapaasti muuttaa omasta talosta vuokra-asuntoon. Mikäli mies ei suostu ottamaan sinun lainaasi maksettavakseen, niin sitten talo pitää myydä ja maksaa laina siitä saaduilla rahoilla.

Mikäli muutat lasten kanssa pois, saat automaattisesti Kelalta yksinhuoltajakorotuksen lapsilisiin sekä mieheltäsi elatusapua lasten huoltamiseen. Molemmat rahat tulevat siitä päivästä lähtien, kun olet tehnyt virallisen muuttoilmoituksen.

Mikäli vuokra-asuntoon tarvittavaa vuokratakuuta ei ole säästössä, sitä kannattaa kysyä sosiaalitoimistosta. Useimmat kunnat antavat vuokratakuun lainaksi, mikäli asunto hankitaan heidän kanssaan yhteistyössä toimivilta vuokraajilta. Kelan sivuilta voit käydä laskemassa, onko sinulla oikeutta asumistukeen.

Miehesi voi yrittää kiristää sinua miten vain, mutta laki on laki. Parasta olisi, jos hänen kanssaan voisit päästä kaikista asioista sopimukseen.

Jos teillä on kotivakuutus, tarkista onko siinä oikeusturva ja korvaako se avioeroasiat. Jos korvaa, ota lakimies, joka hoitaa kaiken sinun puolestasi. Jos tällaista vakuutusta ei ole, niin sosiaalitoimesta saat apua maksutta, samoin lastenvalvojalta elatusapuasioissa.

Kiitos tiedoista!! pakko myöntää ettei itselläni ole minkäänlaista käsitystä näistä asioista!Unohdin tuohon viestiini lisätä että emme ole naimisissa vaan avoliitossa. Soitin kuntani sosiaalitoimeen ja siellä yllättäen oli sossu täti kesälomalla! :| että en tiedä miten tämä pitkittyy..asunto paperit ovat jo minulla täytettynä, vielä postiin pitäisi saada!mutta olisi kiva varmistaa että tulee taloudellisesti toimeen itsekseen..

Ota yhteys oman paikkakuntasi sosiaalitoimistoon. Sieltä sat tietää oikeutesi ja etusi. Yhteinen laina ei ole esteenä erolle, miehesi vain kiristää sinua. Laina, asunto, auto ja kaikki muu omaisuus otetaan huomioon kun tehdään pesän jako ja lisäksi vielä mahdolliset elatusvellisuudet. Asunnon voit vuokrata ja kunnan asuntojonoissa menet tavallisten jonottajien ohi kun on kiire saada asunto.

Koitahan pärjätä, kyllä sosiaalitädit ja sedät auttaa, se on niiden työtä!

niin kun en tiedä otetaanko "elatusavussa"? huomioon lainanlyhennykset yms. koska mieheni ei tule ottamaan lainaa kokonaan omiin nimiinsä.ei halua päästää minua "helpolla"!

Lennart

Luovun suosiolla avioerossa kaikesta omaisuudesta vaimo saa pitää lasten kanssa kaiken. Riittääkö vapaamuotoista paperia et pääsee eteenpäin elämässä. Välit on niin tulehtunut et ei voida keskustella asiasta.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat