Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

on? Oon joskus lukenut otsikoita ja viestejakin mutta en ole oikein paassyt sisaan keskusteluihin.

Sivut

Kommentit (33)

No se oli hyvä kuulla!

Itse olen vaan nähnyt ohjelman tvstä missä kerrottii Budhalaisuudesta ja siellä näytettii kun yks mies souti merellä, kuollut mies kyydissä ja sit keskellä merta se pudotti sen miehen mereen. Ja mun veli (7lk) kertoi että hänen uskonnontunnilla opetettii että Buddhalaiset pudottaa kuoleet ruumiit mereen. Mun on pitänyt kysyä asiasta omalta uskonnonopettajalta, mutta se on jäänyt.

Mielestäni se on meinaan ihan hullua, mutta olen myös aatellut että siihen täytyy olla joku syy miksi niin tehää. En halua alkaa tuomitsemaan jotain uskontoa samalla lailla mitä monet tuomitsevat Islamia, ottamatta selvää miten asiat oikeesti ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

peep:

Lainaus:

en oikein tiedä mitkä kriteerit tulisi täyttyä että voisin kutsua itseäni buddhalaiseksi mutta sieltä olen löytänyt niin paljon järkeä tähän kaikkeen, ja kristinuskosta silloin kun se on avarakatseista

Jos noudatat buddhalaista elämäntapaa, niin voit kutsua itseäsi buddhalaiseksi. Eli turvaat Buddhaan (opettajaan), dharmaan (oppiin) ja sanghaan (yhteisöön). Buddhalaisuus on elämäntapa.

Yhteisön tuki on ihan mukava asia, mutta jos yhteisöt eivät tässä vaiheessa sinua viehätä, niin kyllä itsekseenkin alkuun pääsee. Buddhalaisilla on lisäksi virtuaaliyhteisöjä netissä ja siinä asiassa pääset alkuun esimerkiksi näiden sivujen kautta:

http://www.buddha-dharma.info/

ja englanninkielisenä

http://www.buddhanet.net/

Jos kirjoja haluat lukea, niin Dhammapadasta löytyvät keskeiset opetukset. Sangharakshitan teokset " Buddhalaisuuden kymmenen pilaria" ja " Opas Buddhan polulle" ovat alkuun hyvää lukemista.

Dharma-infon sivulla on pidempi kirjallisuusluettelo.

Suora lainaus Vääksyn yhteiskoulun nettisivuilta:

HINDULAISUUS

Hautaus: Hindulaiset pyrkivät heittämään kuolleen ruumiin jokeen, jos

mahdollista ja kaikkein paras on vielä Gangesin pyhä virta. Ruumis heitetään

jokeen, ja joissain tapauksissa haudataan heti kuolemaa seuranneena päivänä.

Jotkut ruumiit myös saatetaan polttaa. Näin tehdään yleensä lapsille ja

pyhinä pidetyille miehille. Pyhän miehen ruumiin polttaminen on aina

kunnia-asia ja yleensä hänen mahdollisista pojistaan vanhin saa polttaa

ruumiin kuolemaa seuranneen yön aikana, jonka jälkeen tuhka sirotellaan

mahdollisuuksien mukaan Gangesiin.

Linkkiä en viitsi laittaa, kun en tiedä koskeeko linkityskielto kaikkia palstoja, vai vaan av:ta

zkelvin:

Jos noudatat buddhalaista elämäntapaa, niin voit kutsua itseäsi buddhalaiseksi. Eli turvaat Buddhaan (opettajaan), dharmaan (oppiin) ja sanghaan (yhteisöön). Buddhalaisuus on elämäntapa.

mutta miten on tuon yhteisön laita. tunnen henkistä yhteyttä buddhalaisiin mutta minulla ei ole minkäänlaisia kontakteja heihin. ihan kun olisin joskus lukenut että buddhalaiselle olisi hyvä jos viettäisi aikaa samanmielisten kanssa.

mutta minä tavallaan pelkään yhteisöjä koska kristinuskosta olen ajautunut pois sen takia, että joskus kun ihmiset kerääntyvät yhteen ja heitä yhdistää tietty asia, itse asia voi unohtua kun aletaan väittelemään siitä kuka on eniten oikeassa ja kuka uskoo oikeimmin. pelkään että kävisi taas näin.

ajoittain kyllä kaipaan hengenheimolaisia. mitä kirjoja suosittelisit luettavaksi?

ei-niin-uskonnollisen kirjallisuuden piiristä jack kerouackin dharmapummit esittää buddhalaisuuden sellaisessa valossa, jona se minullekin ilmenee.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat