Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tiedän että vaikuttaa myös lapsen persoonallisuus monen kasvatustapoihin, mutta oletko huomannut jotain eroja?

Itse pannut merkille, että perheissä joissa on sekä tyttöjä että poikia, lapsia kasvatetaan selkeästi enemmän sukupoulen mukaan. Ja jostain syystä tämä koskee nimenomaan tyttöjä.

Tytöiltä vaaditaan parempaa käytöstä, eli rauhallisuutta enemmän kuin pojilta ja pojat saavat toimia itsenäisemmin. Samaa en ole huomannut yhtä yleisesti perheissä, joissa pelkästää tyttöjä, näissä lapsia huomioidaan enemmän persoonina kuin tyttöinä.

Kommentit (4)

Siinä eroaa kasvatustyylini, että annan pojan enemmän itse selvittää riitansa kaveriensa kanssa. Pienet painti sallin ja tönäsemisen riidassa. Lyömistä, potkimista en salli. Tytön vastaavaan riitelyyn puuttunut herkemmin.

Ajattelen pojan maailman olevan myöhemmin fyysisempi kuin tytön ja siksi sallin pienen painin.

Tytöltä ehkä hiukan enemmän vaatinut pienenä, itse syömisessä jne. Poika luonteeltaan villimpi ja ei tahdo aina keskittymiskyky riittää, autan enemmän.

Mitähän tähän voisi vastata? Että olet oikeassa; kun minulla oli vain kolme tytärtä he saivat olla persoonia, mutta kun syntyi kaksi poikaa tyttöjen persoonat unohtuivat ja heitä alettiin käskyttää kilteiksi? Enpä taida vastata haluamallasi tavalla.

Kun lapsia on molempia sukupuolia olen huomannut, että sukupuolella ei ole mitään merkitystä. En ajattele, että tyttäreni olisivat rauhallisempia, oppisivat asiat nopeammin kuin poikani, tai että he luultavasti pärjäävät opinnoissaan paremmin. Tai, että poikani voisivat olla luolamiehiä pelkästään pilinsä takia, vaan vaadin heiltä samanlaista hyvä käytöstä, yritystä elämässä ja jopa kotitöiden tekemistä kuin tyttäriltänikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sehän saattaa olla, että nää on vaan ääritapauksia.

Tosin meidät on kasvatettu juuri noin. Ja mietin tuleeko tästä tämä paljon puhuttu kiltin tytön syndrooma.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat