Seuraa 

Löytyykö muita kaksosia odottavia/saaneita, joilla kaksosraskaus on paljastunut vasta rakenneultran yhteydessä?

Sain viime viikolla rakenenultrassa tietää odottavani kaksosia, yllätys oli aika iso ja asiaan totuttuminen vie aikaa. Meillä kaupunki tarjoaa vain yhden ultran, joten kyseessä oli samalla ensimmäinen ultra ja ensimmäinen mahdollisuus masuun kurkistaa.

Ihmetyttääkin näin jälkikäteen, olisiko neuvola lääkärin tai terveydenhoitajan pitänyt asia huomata esim. kohdun koosta? Sf-mitta oli kuitenkin jo viikolla 15+6 20cm. Itse en asiaa osannut ihmetella, ajattelin vain että kohtu kasvaa toisessa raskaudessa nopeammin kuin ensimmäisessä. Ja neuvolassakaan eivät mittaa yhtään kommentoineet.

Haluaisinkin tietäää olenko ainut jolle asia tulee yllätyksenä näin myöhäisessä vaiheessa, onko muilla kaksoset löydetty ilman ultraa tai edes mahdollisuutta tuotu esille?

Babybel ja mukelot rv 19+4

Kommentit (6)

elikkäs aikanaan saimme tietää kaksosista rv 20+ rakenneultrassa (eka ultra). Kaksoset ovat esikoiset. Neuvolassa eivät ihmetelleet mitään mutta itsellä oli sellainen olo että massu kasvaa jotenkin hurjasti ja sisäinen intuitio että kaksi siellä on. Muistan juhannuksena puhuneeni sukulaiselle että kyllä siellä varmaan kaksi on ja ulrta oli elokuun alussa. Olihan se yllätys kuitenkin valtava ja hieman pelottavakin kun lääkäri heti kärkeen totesi että toinen ei tule hegissä selviämään kun oli koko eroa jo silloin paljon. No hengissä selvisivät rv 33+ ja nyt ovat jo reippaita ekaluokkalaisia :)

Oma tuplaraskaus selvisi tosin jo erittäin varhaisen vaiheen ultrassa, mutta tiedän täkäläisestä monikkoyhdistyksestä useammankin, joilla on vasta rakenneultrassa asia selvinnyt. Joku on epäillyt asiaa jo aiemmin juuri vatsan kasvun tai jonkun muun syyn perusteella, mutta kaksosraskaus ei tosiaan aina ole se ensimmäinen seikka, jota epäillää, jos kohtu yläkäyrillä kasvaa. Kohdun asentokin voi kuulemma mittaukseen vaikuttaa. Jos neuvolassa on kuunneltu sydänääniä, ne on yleensä löytynyt helposti, koska kahdethan siellä on =). Pelkän vatsan kasvun perusteella ei oikein voi sanoa kaksosuudesta mitään edes lääkäri, vaikka epäillä toki voi hänkin. Minulla kävi niin, että lääkäri epäili jossain vaiheessa että odottaisin kuitenkin kolmea, koska olin niin iso (ja hän oli sentään monikkoraskauksiin erikoistunut!), mutta olinkin juuri ultraan menossa, joten sitä ei onneksi tarvinnut sen enempää säikähtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toisessa raskaudessa paljastui kaksoset vasta rakenneultrassa ja olivat tietysti täysi yllätys koska sellainen mahdollisuus ei ollut käynyt mielessänikään. Kolmannen raskauden alussa kävin yksityisellä ultrassa varmistaakseni vauvojen lukumäärän, mutta lääkäri ei löytänyt kuin yhden vauvan. Aavistelin silti kaksosraskautta rakenneultraan asti koska olihan minulla kokemusta joka viittasi tähän suuntaan. Rakenneultrassa sitten taas paljastui kaksosraskaus. Muutenhan ei varmaan haittaa vaikka kaksosraskaus havaittaisiinkin näin myöhään, mutta mahdollisten identtisten kaksosten kohdalla ongelmana on että identtisyyttä on myöhemmillä viikoilla vaikeampi havaita eikä siten voida olla varmoja tarvitaanko tarkempaa seurantaa vai ei. Minun ekojen kaksosten kohdalla ei siis ole missään vaiheessa selvinnyt ovatko identtisiä vai ei vaikka luulen että meidän tapauksessa ei välttämättä olisi pystytty sitä arvioimaan aiemmissakaan ultrissa koska heillä oli ilmeisesti erilliset suonikalvot jne. Ovat kuitenkin ulkonäöltään hyvin samannäköisiä joten identtisyys on todennäköistä. Toiset kaksoset ovat poika ja tyttö, siis epäidenttiset :).

Itselleni on ehkä ollut jopa hyvä että kaksosraskaus on paljastunut niin myöhään koska uutinen on ollut helpompi ottaa iloisesti vastaan kuin jos sen olisi saanut tietää siinä oksentelun ja pohjattoman väsymyksen tilassa :). Joka tapauksessa neuvolan lääkäri kummassakin tuplaodotuksessa totesi viikolla 12 kohdun normaalinkokoiseksi, joten aika huonoja arvioita he ilmeisesti pystyvät ulkokautta tunnustelemalla tekemään..

Onnea tuplauutisen johdosta ja leppoisaa raskautta sinulle!!

Meillä suvussa on kaksosia ja mun äiti näki ihan alkuraskaudessa enneunen (kuulostaa hölmöltä, tiedän..), että lapsia olisi useampi, mutta ite silloin naureskelin koko jutulle. Pahoinvointia oli reilusti, mutta esikoisten odottajana en tajunnut sen olevan mitenkään poikkeuksellista. Kuitenkin ihan tuon meidän äiskän jankutuksen takia kyselin neuvolassa kaksosista ihan alkuraskaudesta lähtien ja tädit vain naureskeli, ettei mitään tuollaista ole.

Sydänääniä kuunneltiin kyllä neuvolassa ja silloinkin kysyin, että tarkoittaako tämä nyt yhtä vauvaa. Ihan varmasti ei neuvolatäti mitään sanonut, mutta totesi, että todennäköisesti ei ole kuin yksi.

Mun maha pysyi ihan litteänä viikolle 16. Silloin pysyin vielä käyttämään tiukkoja vaatteita ilman, että kukaan huomasi mun edes olevan raskaana. Sitten masu ottikin hurjan kasvuspurtin ja neuvolassa todettiin viikolla 18, että periaatteessa koko voi täsmätä vielä yhteen vauvaan. Ite oltiin miehen kanssa tuolloin jo aika varmoja tuplista.

Rv 19 olikin sitten rakenneultra ja hoitaja meni aivan kalpeaksi ja ilmoitti, että hänen täytyisi kertoa yksi juttu. Me tietysti miehen kanssa säikähdettiin, että mitä on pielessä ja sitten hoitaja sanoi, että täällä on kaksi. Me molemmat vain naurahdettiin ja todettiin, että se me jo tiedettiin ja että onhan siellä molemmilla kaikki hyvin. Virallisesti saatiin siis tietää vasta tuolloin, mutta jotenkin uutinen oli pikku hiljaa aavisteltu. Hoitaja oli aivan hämmästyksissä ja totesikin, ettei ole tällaista reaktiota tuplien saantiin vielä nähnyt..-) Ehkä se ei ollut meille niin ' kova totuttelun paikka' kuin monille, kun oli kuitenkin päätetty jo aiemmin, että haluttaisiin kaksi pienellä ikäerolla. 7 minuuttia ei ihan ollut suunnitelmissa, mutta hienosti on pelannut.

Onnea odotukseen!

Dummy + untenmailla tuhisevat touhutoopet (10kk)

Minulla neuvolatäti epäili kaksosia rv 12+ mutta ei sanonut mitään:) Onneksi ottiin 12-13 viikolla ultraan, ei tullut sitten myöhemin yllätyksiä:P täällä myös yksi ultra

saadaankin kaksoset. silloin oli rv 27 ja muksut pomppas maailmaan viikolla 37 eli kyllä siihen ajatukseen ehtii tottumaan. minäkin oli tuohon kolmanteen ultraan asti normaalisti töissä ilman mitään vaivoja ja kävin vielä edellisellä viikolla ratsastamassa että näin meillä. Onnea vaan " uudesta" vauvasta.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat