Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Millainen käytös on koiralta sallittua? Meneekö meidän koira jo liian pitkälle?

Koira makaa yleensä keskellä kulkureittiä (sisällä ollessaan) ja ohi kävelessämme saatamme hipaista koiran karvoja. Koira nousee heti ja uhkaa näykkäämisellä. Onko " hätävarjelun" liioittelua tuo?

Meillä on myös lapsi, joka on tullut taloon koiran jälkeen.

Joskus koira jopa aiheuttaa naarmuja jalkoihin näykkimisellään.

Koira on narttu.

Lisään vielä sen, että koira tervehtii puolituttuja ihmisiä " nipistämällä" käsien ihoa.

Kommentit (24)

Kai koira on koulutettu, jos ei niin heti tottiskentälle. Myös lukemalla kirjoja saa koulutusapua, mutta oletan että kaikki jolla on koira on tutustunut aiheeseen ennen koiran hankintaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tästä lähdetään. Kaikki kai tietävät, että koiran kanssa täytyy olla johdonmukainen. Kuin lastenkin kanssa! Miehesi tekee nyt todella paljon hallaa koko perheellenne, jos tuolla lailla pelleilee. Hänkö muka " unohtaa" yhdessä sovitut tavat miten koiraa käsitellään?? Huh, enpä tuollaista miestä kyllä jaksaisi katsella minä. Anteeksi vaan.

t. 5

Vai miten se tottelee... silloin kun haluaa? silloin kun koulutat sitä: istu, maahan, seuraa?

Jos koira tottelee niin silloinhan ei ole mitään ongelmaa.

Ongelma tässä taitaa olla myös mies eli koira on miestä ylempänä laumassa, valitettavasti.

Sovitte miehen kanssa yhteiset pelisäännöt (eli koira syö luvasta, menee ulos ovista luvalla, tulee sisään luvalla, menee autoon luvalla, väistää ihmistä jos makaa kulkureitillä jne jne). Näistä säännöistä pidätte sitten KAIKKI kiinni, myös miehen.

Etsi ja tulosta miehelle materiaalia johtajuudesta ja koirankouluttamisesta.

Muistakaa myös 5 kommentit leikeistä ja makupaloista. Keksikää joku mukava harrastus koiran kanssa.

Koira tarvitsee fyysisen aktiviteetin lisäksi " rasitetta" myös aivoille.

Minkä ikäinen koira muuten kyseessä?

Olinkohan 18 vai 19?

Ja joka murinasta ja näykkäsystä komennat. Yhtään et katso sormien läpi. Eikä sitä tarvi 5 min puhutella. Kiellät vaan niin että se tajuaa. Meidän 9 v koira uskoo jo katsetta melkein. Kun sitä katsoo tarpeeksi rumasti se katoaa itse omalle paikalle. Ja se muuten menee ihan ekana ovasta ulos ja vielä irti!

Koira väistää jos makaa kulkureitillä, niin ainakin meillä.

Nyt kannattaisi satsata johtajuuden palauttamiseen IHMISILLE, tällä hetkellä vaikuttaa siltä että koira on teidän laumassanne pomo. JOs johtaja on heikko, koira pyrkii automaattisesti itse ottamaan johtajuuden ja kaikkihan me tiedämme ettei koirasta voi tulla laumanjohtajaa ihmisperheessä...

Etsipä netistä googlella tms. johtajuuden vahvistamisesta.

täältäkin saattaa löytyä jotain www kumikana org eli välilyöntien tilalle pisteet

Meillä mies on se, joka antaa aina koiralle periksi. Päästää koiran ovista kulkemaan etua, heittää vaan ruokakupin koiralle jne...

Olen yrittänyt miehelle sanoa, että antaa koiralle merkkejä, että koira onkin pomo, mutta mies väittää unohtavansa asiat.

Koira kyllä minua tottelee hyvin, istuu nätisti odottamaan hihnasta irtipääsyä, ruokakupin saamista. Koira myös odottaa, että minä olen mennyt ensin ovesta.

Plaah. Kai tuo mies on sitten käytöksellään " pilannut" koiran.

Vielä suuremmalla syyllä sinne koirakouluun! Ja kiellä sitä näykkimästä ja tietenkin ennakoit asian lapsen kanssa. Eli komennat se otuksen pois lapsen kulkureitiltä.

Meilläkin on sekarotuinen pystykorva :-)

Pieniä vinkkejä kotioloihin. Kun tulette lenkiltä, tai lähdette lenkille, pidä huoli, että sinä menet ovesta ensin. Kun annat koiralle ruokaa, pyydä se istumaan ja odottamaan, ja anna sen ottaa ruoka, vasta luvan saatuaan. Kun leikitte, lopeta leikki aina sellaiseen tilanteeseen, että sinulla on lelu. Sinä päätät kun leikitään ja koska lopetetaan. Ajattele se niin, että sinä olet pomo ja koiran täytyy se uskoa. Minusta sen täytyisi tosiaan myös väistää, jos kerran makaa kulkureitillä. Voisitko komentaa sen omalle paikalleen?

Koirakoulua tosiaan suosittelen, koska siellä ohjaaja voi antaa paljon lisää vinkkejä. Koiran kanssa täytyy olla johdonmukainen. Mikä on kerran kiellettyä, sen täytyy olla aina. Kun pyydät koiralta jotain (tänne, istu, maahan, paikka, pois) niin pidä huoli että se myös tottelee ja tekee sen mitä pyydetään.

Suurin osa koirista kyllä tykkää kun niitten kanssa puuhataan. Etsikää joku laji (tottelevaisuus, agility, haku, jälki?) josta molemmat nautitte. Teidän välisenne yhteys paranee harrastusten myötä.

Tsemppiä - niin ja kirjastoon vielä mars. Sieltä löytyy paljon koiran käytöstä käsitteleviä hyviä kirjoja!

Älä koskaan anna koiran määrätä. Siitä ei tule kuin pahaa jälkeä.

Ei aikuista, eikä lasta, eikä missään tilanteessa!

Koiran paikka on meidän perheemme/laumamme alimmaisena, ja se sille osoitetaan. Ja siis rakastamme koiraamme! Se, että sille näyttää sen paikan, on osoitus rakkaudesta myös, koska kuriton ja säännötön koira ei ole onnellinen. Koirani yritti alkaa joskus nuorempana murista jos kävelin sen ruokakupin ohi tai vaikka jos se söi luuta. Mitä tein? Menin ja otin heti sen ruoat pois, tai sen luun. Koska minulle ei uhitella. Minä olen meillä pomo, ja määrään vaikka sen, saako koira syödä luuta vai ei. (Minähän sen sille annoinkin!)

Koiran pitäisi oikeasti myös väistää kulkureitiltä, ellei se ole todella vanha ja liikuntarajoitteinen, koska se, että te joudutte sen kiertämään osoittaa, että se mielestään on teitä korkeammalla laumahierarkiassa.

Mene paikalliseen koirakouluun. Kivaa toimintaa ja myös erittäin hyödyllistä!

Ja kommennatte sen pois kulkureitiltä. Kai se puhetta tajuaa?

Meidän narttu myös tykkää maata keskellä kulkureittejä. Sillä on myös " omapaikka" keittiön nurkassa missä se on aina tiellä. Yleensä komennan sen omalle sohvalle. Myös meidän koira murahtelee, mutta ikinä ei ole näykkäissyt.

Eihän ihmisetkään saa vahingoittaa toisia niin jopa sitten koirat!

Vierailija:

Lainaus:

Millainen käytös on koiralta sallittua? Meneekö meidän koira jo liian pitkälle?

Koira makaa yleensä keskellä kulkureittiä (sisällä ollessaan) ja ohi kävelessämme saatamme hipaista koiran karvoja. Koira nousee heti ja uhkaa näykkäämisellä. Onko " hätävarjelun" liioittelua tuo?

Meillä on myös lapsi, joka on tullut taloon koiran jälkeen.

Joskus koira jopa aiheuttaa naarmuja jalkoihin näykkimisellään.

Koira on narttu.

Lisään vielä sen, että koira tervehtii puolituttuja ihmisiä " nipistämällä" käsien ihoa.

Tuo on hätävarjelun liioittelua. Johtajuutta jos alat miehelle nyt opettaa niin kaikessa rauhassa. Hyviä neuvoja, mutta minäpäs en usko että johtajuus on teillä hukassa jos otus kerran sinua tottelee eikä muita ongelmia ole.

Onko koiran kuulo ja näkö muuten kunnossa. Jos se ei " tajua" että olette tulossa sitä kohti ja säikähtää ja siksi uhkaa näykkäistä?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat