Vierailija

Kysyn nyt ihan uteliaisuuteni tyydyttämiseksi - en halua provosoida riitaa - että millaisia olette te, jotka ette halua matkustella ulkomailla.

Itse tykkään kovasti matkustelusta, etenkin kaupunkien kulttuurilomista. Minusta se avartaa mieltä ja rentouttaa, jopa näin kahden pienen lapsen kanssa. Siksi kysyn, millaisin perustein joku on päätynyt aivan päinvastaiseen mielipiteeseen.

Onko taustalla kenties:

- pelkoja. Millaisia, mitä kokemuksia sinulla on?

- kiinnostuksen puutetta. Miksi et ole kiinnostunut muista kulttuureista? Oletko kenties sitä mieltä, että Suomessa on liikaa ulkomaalaisia? Luetko kirjallisuutta?

- energian puutetta. Sinänsä matkustelu kiinnostaisikin, mutta vapaa-aikaa on liian vähän etkä halua sitä vähää käyttää mihinkään kotona köllöttelyä vaativampaan?

VAI jotakin aivan muuta?

Kiitos, jos viitsit vastata ja selvittää tämän asian minulle ;=)

Sivut

Kommentit (56)

Heidän matkustushaluttomuutensa johtuu kaiketi mitä suurimmaksi osaksi siitä epäluulosta, että maailmalla on vaarallista tai huonompaa tai ainakaan siellä ei ole mitään positiivista koettavaa, vaan aika ja rahat menee hukkaan.

Lisäksi he ovat omalla yksinkertaisella tavallaan hyvin " itsekeskeisiä" . Ei siis niin etteikö he olisi avuliaita tai vieraanvaraisia tai muita huomioivia, vaan hyvin vakuuttuneita siitä että Suomi on maailman edistynein maa joka asiassa ja kaikki kehitys on alkanut täältä ja siitä sitten levinnyt maailmalle. Esim Meksikossa olisi ollut mahdollisuus lähteä Maya-kulttuuriretkelle, josta appiukko totesi ettei hän nyt mitään kiviä ulkomaille asti lähde katselemaan. Heille on myös yllätys että menetetyn Karjalan alueella on nykyisin sähköt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei vaan kertakaikkiaan kiinnosta...

Passikin meni ajat sitten vanhaksi.. 10 vuoden passiin tuli 2 leimaa...(ihana itänaapuri ja Tshekki)

Tallinnassa en ole käynyt koskaan ja siitä yhdestä ja ainoasta Ruotsinkin reissusta aikaa jo 20 v....

Vierailija:

Lainaus:

Muutama tuntemani " minua ei kiinnosta pätkääkään matkustaminen" -ihminen on selkeästi sellainen, ettei heitä kiinnosta mikään välittömän elämänpiirin ylittävä. Eikä varsinkaan mikään yleis-yhteiskunnallinen: ei historia, ei politiikka, ei sosiaaliset erot tms. Siksi kysyin tuota seikkaa.

Samaten voi matkustusinhon taustalla joillakin olla rasismi ja vieraan p

Yhteiskuntatieteiden tohtorina väittäisin olevani kiinnostunut mainitsemistasi asioista ja enkä erityisesti pelkää tai inhoa vierautta, mutta ei minulla ole juurikaan tarvetta matkustaa maailman joka kolkkaan.

...

-ovat kasvaneet vaatimattomissa oloissa, suorastaan kurjuudessa

-työläisiä, rahankäyttö priorisoidaan tarkasti ja käytännönläheisesti

-kaikenlainen rahan joutokäyttö ja tuhlaaminen on suunnilleen rangaistava teko

-harrastuksetkaan eivät saa maksaa mitään

-vapaa-aikakin kuluu hyötypuuhissa: viljely, puutarhanhoito, kalastus, marjastus, sienestys

-ei ole muitakaan kulttuuriharrastuksia

-hieman pelokas suhtautuminen kaikkeen uuteen

-auringonpalvonta, uiminen yms. rangaistavaa laiskottelua

epävarma ja ujo

kielitaidoton

huono taloudellinen tilanne

sellainen jonka mielestä suomessa kaikki on aina parasta, miksi lähteä merta edemmäs kalaan.

t. globetrotter

koska olen saanut jo matkustella niin paljon ennen lasten syntymää. Seikkailunhalu on siis jo tyydytetty ja olen nähnyt monenlaisia paikkoja. Toki VOISIN johonkin lähteä, mutta mieluummin käytän ne rahat johonkin muuhun.

Siksi, että lähellä kaikki on kuitenkin aika samanlaista (Euroopassa) ja kauemmas pitää mennä lentokoneella, mitä ekoihmisenä vältän viimeiseen asti. Minua ei kiinnosta vain vilkaista jotain paikkaa (alle kahden viikon reissut), sillä sen " raapaisun" toista kulttuuria opin yhtä hyvin jopa kirjoista.

Tykkään jutella eri kansallisuuksia edustavien ihmisten kanssa netissä, sitä voisi sanoa jopa harrastukseksi. Ulkomaalaiset Suomessa ovat myös hauska juttu, jos heitä jututtamaan pääsee. Muuten en ole heistä mitään " mieltä" . Miksi olisin? En minä nyt vaikka pohjanmaalaisistakaan mitään mieltä erikseen ole.

Kirjallisuutta olen harrastanut viisivuotiaasta asti, niin että ei minusta nyt sivistymätöntäkään helposti saa. En vain koe, että saisin juuri mitään irti siitä, että menen vieraaseen maahan viikonlopuksi tai viikoksi tekemään periaatteessa aivan samoja asioita kuin voin tehdä kotonakin. Reissasin parikymppisenä, kun oli semmoisia kavereita jotka reissasivat ja ajattelin reissaamisen kuuluvan jotenkin asiaan. Luulin, että se on ainoa tapa saada asioista selvää. Sittemmin olen huomannut, että aika harvaa nähtävyyttä kannattaa mennä ihan paikan päälle pällistelemään, eivät ne nyt niin valtavia elämyksiä ole minulle olleet. Kevät on kaunis sekä Prahassa että Turussa:)

Toki on ihmisiä, jotka haluavat mennä johonkin piipahtamaan ja jutella sitten kovasti avartuneesta maailmankuvastaan, mutta itse kyllä tykkään, että jos maailmankuva avartuu jo siitä, että käy paikan päällä vieraassa maassa, se maailmankuva taisi olla aika kapoinen siihen asti.

Tuossa joitain syitä tai sielityksiä sille, etten matkusta. Se ei siis merkitse minulle juurikaan. Enkä oikeastaan pidä itse matkustamisesta. Siis ihan siitä pakkailusta ja odottelusta, että koskas ollaan missä.

Kävisin mielelläni kaukana asuvien ystävien luona kylässä, mutta kyllä minä menisin silloinkin heitä katsomaan, en näkemään heidän mantujaan. He ovat jo kertoneet niistä minulle varsin elävästi ja minä tästä meidän kauniista maastamme.

Juntti ei opi mitään matkustamallakaan, sivistyneen ihmisen ei ajattele ymmärtäneensä vierasta kulttuuria siksi, että on käynyt paikan pääällä.

Siis kyse on hänellä siitä simppelistä rankiteorian jutusta, että ihminen tuppaa vähättelemään asiaa, jossa ei ole hyvä/kokenut.

Tämä kyseinen mies meni naimisiiin sellaisen naisen kanssa, joka on matkustellut todella paljon. Mies kaiketi kokee, ettei kehtaa myöntää olevansa tässä asiassa vaimoaan heikommilla ja siksi aina korostaa, miten typerää koko matkustelu onkaan. Vaimoa se kiukuttaa, hän on vuosia mankunut miestä lähtemään lomalle kanssaan. Mutta ei.

Vierailija:

Lainaus:

Sinä vain tarjoilet moisia sekundäärisiä syitä syyksi matkustusantipatioillesi. Etkä edelleenkään kerro, miksi et " tunne tarvetta" . Ettei vain olisi kyse tuosta, että et uskalla tai että koska et ole koskaan matkustanutkaan, et kehtaa ummikkona lähteä.

Sano yksikin HYVÄ syy, miksi minun pitäisi mennä ulkomaille tuhlaamaan vaivalla säästämiäni rahoja? Tykkää historiasta yli kaiken, sitä löytyy paljon kotimaastakin, en tiedä mitään parempaa kuin käydä vanhoissa kivikirkoissa (esimerkiksi).

Ja on totta. En ole matkustanut ulkomailla (Ruotsia en laske ulkomaaksi), koskaan ei ole ollut aikaa eikä rahaa.

Lainaus:

Jos se olisi leuhkimisesta kiinni, niin tehokkaammin ne rahansa voi käyttää vaikka ostamalla hienon auton.

Niin. Minäkin käytän rahani mieluummin esim. harrastuksiini (joihin matkustaminen ulkomaille EI kuulu). Ostin juuri kameran ja siihen pari optiikkaa. Olisin ehkä päässyt halvemmalla, jos olisin mennyt Turkkiin rannalle löhöämään.

Vierailija:

Lainaus:

En näe mitään syytä sille, että lähtisin etelään ostamaan turistikrääsää, jota saa tavan kaupoista täällä Suomessakin. Toisekseen, en omista passia.

Passin saa poliisilaitokselta. Eikä siinä tehdä mitään älykkyystestiä tai soveltuvuuskoetta, ennen kuin se myönnetään (sinulla se voisi tietysti tyssätä siihen, jos tehtäisiin...).

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat