Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (27)

siis, että tuosta tapauksesta kerrotaan Raamatussa, koska tuon leipurin kuolema oli niin merkittävä?? Enpä usko. Leipurilla ei ollut mitään osaa Raamatun tapahtumissa. Juuri muuta hänestä ei kerrota kuin hänen kuolemansa. Miksi? Sitä voi miettiä...

Ja kyllä, Raamattu on ohjenuora, ei käskykokoelma. Jos esimerkiksi Raamattu käskee kunnioittamaan elämää ja vaalimaan sitä, voidaanko tulkita, että esim. vaarallisten päihteiden käyttö on kristitylle sopivaa? Kunnioittaako kristitty elämää jos tieten tahtoen pilaa terveyttään? Kieltääkö Raamattu huumeet?

Varhaiskristityillä oli omat syynsä siihen, miksi he eivät viettäneet syntymäpäiviä. Siihen aikaan syntymäpäivät olivat voimakkaasti sidoksissa pakanauskontoon, mikä nykyään on vähemmän silmäänpistävää. ¿Uskonnon ja etiikan tietosanakirjan¿ mukaan ¿tapa viettää syntymäpäiviä on yhteydessä . . . sisältönsä puolesta eräisiin alkukantaisiin uskonnollisiin periaatteisiin¿. (Encyclopædia of Religion and Ethics) Millaisiin periaatteisiin?

Esimerkiksi spiritismiin. ¿Kreikkalaiset uskoivat, että jokaisella oli suojelushenki eli daimon, joka oli läsnä hänen synnytyksessään ja valvoi häntä hänen elämänsä aikana. Tällä hengellä oli mystinen suhde jumalaan, jonka syntymäpäivänä ihminen oli syntynyt. Myös roomalaiset yhtyivät tähän käsitykseen. He kutsuivat tätä henkeä nimellä genius. Tämä käsitys eli jatkuvasti ihmisten uskomuksissa, ja suojelusenkeli, hyvä haltijatar ja suojeluspyhimys ovat sen ilmentymiä.¿ ¿ Ralph ja Adelin Linton, The Lore of Birthdays.

Syntymäpäivien yhteys astrologiaan oli toinen syy siihen, miksi varhaiskristityt karttoivat niitä. ¿Syntymäpäivistä tehdyt muistiinmerkinnät olivat antiikin aikana tärkeitä ennen kaikkea siksi, että syntymäaikaa tarvittiin horoskoopin laadinnassa¿, sanovat Lintonit. Varhaiskristityt yhdistivät astrologian idän uskontoihin, Rooman stoalaisuuteen ja gnostikkojen kieroutuneeseen ajatteluun. Kristityt eivät halunneet sekaantua sellaiseen

Saat kysyä minultakin järjestöön liittyviä asioita jos haluat..

Taisi tuo Harriet lopettaa sen vuoksi, että tulikin paljon todistajien käsitysten puolustajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuitenkin jos itse tunnet Raamattua muistat ehkä nämä kaksi tapausta, siis ainoat syntymäpäivät, joista Raamattu kertoo.

Ensimmäiset olivat Faraon syntymäpäivät, joissa teloitettiin ylimmäinen leipoja, luulisin löytyvän jostain 1. Mooseksen kirjan 40 luvusta.

Toiset syntymäpäivät olivat Galilean hallitsijan Herodeksen, joissa teloitettiin Johannes Kastaja (!!). Löytyy jostain Matteuksen kirjasta..

SIIS, Raamattu kertoo Kaksista syntymäpäivistä, jotka molemmat pidettiin sellaisten hallitsijoiden kunniaksi, jotka olivat Jumalan vihollisia. Merkkiäkään siitä, että Jumalan palvelija olisi viettänyt syntymäpäiviä, ei Raamattu anna.

Välillä se on hiukan hankalaa asettua sellaisen ihmisen asemaan joka uskoo vahvasti tietyllä tavalla ja hiukan eri tavalla kuin itse...

Meillä myös vietetään synttäreitä yms. mutta en ole koskaan liittänyt niitä millään muotoa raamattuun. En liiemmin jouluakaan... Meille ne on juhlia vain :) mutta ymmärän että voimakkaasti uskovalla asiaan suhtaudutaan aivan erilaisella tavalla.

En nyt ota mitään kantaa siihen, onko synttäreiden viettäminen synti vai ei. Olen kuitenkin jossainmäärin mar1annen kanssa samaa mieltä siitä ettei varhaiskristityt varmaan edes tienneet, milloin ovat syntyneet.

Syntymäpäivät ovat yleistyneet tavallisen " rahvaan" seassa Suomessa vasta 1900-luvulla. Jos tunnette 1900-luvun alussa syntyneitä, voitte kysyä heiltä, kuinka moni on lapsuudessaan viettänyt synttäreitä. Melko harva, se ei vain ollut silloin tavallisissa perheissä tapana. Olen tavannut vielä nykyisinkin kaksi ulkomaalaissyntyistä ihmistä, jotka eivät tiedä syntymäpäiväänsä. Eivät edes syntymävuottaan. Kummallakin on Suomessa keksitty sosiaaliturvatunnus.

Löysin nämä kohdat Raamatusta. Niissä kerrotaan näistä murhista, mutta ei mainita ettei syntymäpäiviä saa viettää. Edelleen haluan verrata vaikka niihin häihin joita taas saa viettää. Vaikka Raamatussa mainituissa häissä ei syntiä tehdäkään, niin muissa häissä on varmasti harrastettu kiellettyjäkin asioita. Mikä siis on ero Raamatullisin perustein? Eihän häitäkään kaikilta kielletä siksi että toiset ei osaa niissä käyttäytyä... Ja minä en ainakaan löytänyt kieltoa syntymäpäivien viettoon. Harmi jos ei täältä löydy ketään joka tuntisi Raamatun niin hyvin että voisi tämän kohdan kertoa, jos sellainen on.

Kaksi miestä. He antoivat lehtiä ja kirjankin. Lehdessä oli juttua kuulemma (en ole lukenut ainakaan vielä) Messiaasta: " Tarvitaanko Messiasta?"

Kerroin ovella oleville mukavan oloisille miehille, että tottakai Messiasta tarvitaan, emmehän muuten pääse Taivaaseen. He eivät sitten kommentoineet oikeastaan mitään, taisivat vastata että niin...

Joten, miten uskomme sitten eroavatkaan toisistaan? Messias, Jeesus Kristus pelastaa syntiongelmastamme Taivaaseen. Näin minä siis uskon.

kiitos, minulla isä ja isän äiti ovat jehovan todistajia.

Mummoni on ollut niin kauan kuin muistan. Isäni ei nuoruudessaan malttanut miettiä uskonasioita vaan vietti nuoruuttaan omalla tavallaan. Aikuisiällä hän on alkanut pohtimaan asioita ja osallistunut todistajien kanssa raamatun tutkimiseen. Nykyisin hän on siis kastettu todistaja.

Kunnioitan isääni mielettömästi. Hän on fiksu ja maailman paras keskustelu toveri. Olen monella tapaa luonteeltani samanlainen kuin isäni, joten meillä keskustelut ovat mielettömän hyviä. Vedän aina herneet nenään kun uskon asioissa arvostellaan ihmisiä... Todistajat ovat oikeasti niin todella hienoa väkeä (ainakin kaikki minun tuntemani).

syntymäpäivää sen takia että eivät tieneet milloin olivat syntyneet.

Kalenteri ei ollut jokapäiväisessä käytossä. Jopa 200 vuotta sitten kaikki suomessa asuvat eivät tienneet milloin olivat syntyneet.

Tuntemani ex-jehova joka oli kasvanut uskossa sanoi että synttäreitä ei juhlittu sen takia että silloin korostat itseäsi kun juhlit itseäsi.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat