Seuraa 

[color=pink][size=6]♥[/size][/color] [color=red][size=5]♥[/size][/color] [color=pink][size=6]♥[/size][/color] [color=red][size=5]♥[/size][/color] [color=pink][size=6]♥[/size][/color] [color=red][size=5]♥[/size][/color]

[color=pink][size=6]♥[/size][/color]

[color=DarkOrange2]

eli joskos pinouduttais tällä viikolla yhteen pinoon ?

Sivut

Kommentit (52)

Ensiksi tervetuloa Tuikku, kiva kun saadaan uusia mukaan.

Mun mielestä ei ole väärin poistaa kasvupinosta niitä, jotka eivät päivittele tietojaan. Piankos sieltä pudonnut taas mukaan pääsee halutessaan, odottaa vaan seuraavaa päivitystä.Eikös vaan?

Äitykälle tsemppiä allergisen lapsen kanssa, toivottavasti myöhemmin alkaa ruoat sopia paremmin. Kyllä siinä tosiaan joutuu miettimään, että miten saa vaihtelua sapuskoihin. (Täällä palstalla tosiaan on paljon fanaattisia ja kärkevästi kirjoittelevia ihmisiä, jotka ajavat omia näkemyksiään miettimättä, että on muitakin tapoja tehdä asioita, kuin heidän oma.)

Hmm, mitäs muuta.. juu tuuli on kova ja kylmä tääläkin, mutta hyvin näyttää uni ulkona maistuvan tytölle. Meidän pitäis mennä huomenna avoimeen päiväkotiin vähän ihmisten ilmoille. Ei olla vielä siellä käyty ennen. Saa nähdä viihdytäänkö.

Tyttö nukkui viimeyön huonosti, jouduin ottamaan viereeni yöllä, kun vaan huusi sängyssään. Heti kun pääsi äidin kainaloon niin tuli uni. Tänään syödään taas perunaa, kunhan herää päikyiltä. Mun mielestä tyttö ei puklaile enää niin paljoa, kun saa pottuakin. Teettekös/aiotteko väsätä itse soseet vai syötellä valmiita? Meillä varmaan tullaan syömään sekä-että.

Taas kotihommat odottais tekijää ja mua ei huvita...plääh.. huomiseen!

Vilma ja typy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kiitos nimittäin sinulle, 10kaks, kun olet päivittänyt tällä viikolla listan! Mä lupaan jatkaa ensi viikolla! Kyselen sulta vaikka meilitse, jos tulee ongelmia värien yms kanssa ;) Katsotaan, miltä eka lista näyttää!

Olen tässä ollut myös kursseilla pari iltapäivää plus kotitöitä kertyi viikossa aika kiva määrä... Mä olin siis itsekin yötä sairaalassa (imetin), ja mies tuli aina illaksi päästämään mut kotiin pesulle & vaatteiden vaihdolle. Mutta kyllä arki tästä nyt taas lähtee rullaamaan...

KASVULISTASTA: onko väliä, mikä päivä sitä päivitetään? Ja mun mielestä voi napsia pois ne, jotka eivät ole päivittäneet. Lisätään sitten taas, jos innostuvat uudelleen.

Kyllä RIPULIN tunnistaa... meillä ainakin haisi aivan julmetun kitkerän pahalta. Plus tietysti että oli sellaista liejua ja imeytyi vaippaan.

MARRASPORUKKA on mun mielestä myös tosi mukavaa & leppoista! Toivottavasti kukaan ei täällä pahoita mieltään. Mehän olemme kaikki erilaisia, ja se on vain hyvä! Toinen tykkää imettää, toinen ei - tyyppisistä asioista on ihan älytöntä alkaa vääntää kättä!!! Netissä tarvii kyllä pitää suodatin päällä, vaikka suurin osa on varmasti ihan ok. Löysinhän miehenikin netistä vuonna -99! :))

SOSEISTA & IMETYKSESTÄ: meillä olis tarkoitus aloittaa soseet nyt myös vkonloppuna, kun tulee 4kk täyteen. Olisin kovasti halunnut jatkaa täysimetyksellä, mutta kun tuli tuo sairastaminen & painonlasku, niin neuvolan mukaan nyt olisi hyvä. Onko teillä silti riittänyt maitoa hyvin? Mä tykkään kovasti imettää, ja tunnen pientä haikeutta... Mutta lapsen parasta tietysti ajateltava.

Itse sain vinkin ystävältäni, että peruna kannattaa muussata vain haarukalla. Heillä ainakin maistui myöhemmin kaikenlainen ruoka, kun ei aloitettu liian pehmoisella.

VAUNUISTA; meillä on myös Gessleinit (n.700e) ja olen tykännyt kovasti. Paitsi tänään napsauttaessani jarrua päälle joku muoviosa halkesi ja lensi hankeen. Täytyy selvittää, onko takuuta. Halusin sellaiset vaunut, joita voin ajatella seuraavallekin. Silloin en tajunnut, että vauvakuume voi yllättää, kun toinenkin vielä tarvitsee vaunuja/rattaita... :))) NO, vielä meillä EI tehdä kakkosta.

PEUKUN IMEMISESTÄ: imetäänkö teillä muilla peukaloa? Yritättekö jotenkin estää sitä? Meillä poju unissaankin välillä imee peukkua. Nyt kyllä tuntuu siltä, että imekööt, kunhan on terve :)

Olikohan jotain vielä... No, jatketaan tästä! Huomenna taas neuvolaan punnitukselle. Pitäkää peukkuja, että nousussa on!

Terkuin

Näätä77 & äidinkultapoju 3kk ja 4 pvää

No niin, siis tällä palstalla on harvinaisen mukava käydä, ei mollata ja täydelliset mammatkaan eivät ole tänne pesiytyneet. Eli siis jatketaan samaan malliin!

Gerda: meillä ei vielä kiinteät ajankohtaisia, mutta perunan soseuttamisesta olen korvantaa seuraavan vinkin laittanut. Eli keitetään suolattomassa vedessä. Muusataan haarukalla siivilän läpi ja jatketaan keitinliemellä (liemessä vitamiinit? kun kuorittu peruna keitetään) ja pakastetaan jääpalarasiassa. Sulatetaan sitten tarpeellinen määrä kuutioita lautasella mikrossa ja korvikkeella tai tissimammalla löysennetään sopivaksi. Pakastettaessa peruna menee kuulema kokkareiseksi, mutta voipi muusata uudestaan. Sain neuvolasta nestle bonan opaskirjasen jossa on hyviä vinkkejä samoin kuin äitiyspakkauksessa ollut imeväisikäisen rouka kirjanen. Niinnsä on soseohjeita ja muuta tietoa. Niin ja siten kun peruna on jäätynyt pakkasessa, voipi siirtää vaikka minigrip pusseihin odottamaan käyttöä.

Itse meinaan olla niin reipas, että värkkään soseet itse, mutta aika näyttää...

Hankalaa tämä neiti sylissa kirjottaminen, palailen kun tytsi menee unille!

Hertta ja Anni 4,5kk

Jaahas, taas sai kaivaa toppapuvun esille, kun aamulla mittari näytti yli -10. Arrgh tätä pukemista! Kyllä odotan lämmintä kevättä ja kesää, kun ei tartte ku painua ovesta ulos vaan...

Meillä kokeillaan tänään ensimmäistä kertaa kiinteitä, eli perunaa. Äitiä jo vallan jännittää :D " Virallinen" päivä olisi vasta huomenna, mutta jos nyt vähän aikaistetaan...

Mitenkäs muilla vauvauintiin osallistuneilla on sujunut? Meidän neiti näyttää edelleen tykkäävän ja etenkin selkäuinti on hauskaa, kun saa kunnolla polskia! Mutta sukellukset on vähän epämiellyttäviä ja silloin saattaa suu mennä mutruun. Todennäköisesti johtuu meidän vanhempien epävarmoista otteista. Mua ainakin aina vähän pelottaa se sukeltaminen, vaikka järjen tasolla tiedänkin, että sukellusrefleksi toimii.

Hyvää alkuviikkoa kaikille!

T:nillanalle ja neito (huomenna 4kk)

Täällä mennään täysimetyksellä, varmaan sinne puoleen vuoteen asti. Näin täällä olen tuuminut, katotaan miten ensi neuvolassa on kasvanut.

Tanja on tervehtynyt =)))). Erittäin hyvä juttu. Itellä alkaa toi nuha jo hiipumaan, sekin erittäin hyvä juttu. Mutta voi olla hammaslääkäri juttu edessä, hampaitani särkee. Ja mulla se pelko noita hammaslääkäreitä tai kipua kohtaan..en viitti edes ajatella...hyvät muistot lapsuudesta!!

Tanja ihmeellisesti vänkää jalkojaan mahan alle, konttaus asentoa. Laittaa niin pyllyn alle että kaatuu välillä selälleen. Harjoittelee..konttausta??!!Alkas ryömimään ekaksi.

No huomenna lähen kaverin luona käymään, tulee matkaa sellaset 90km sivusa. Täällä matkat on pidempiä...No aikaa sellaset reilu tunti kun ei ole niin iso tie ajaa...

No kevättä kohti, siitä sitte kesään!!!!

10kaks: En minä montaa kertaa ole vielä tänne kirjoitellutkaan, joten ei ihme jos ei nimimerkki ole tuttu. Tunnustaudun enemmän taustalta teidän muiden juttuja lukevaksi. Syytä kyllä lienee myös vähän tuossa tytössä, kun jotenkin se aavistaa aina koska äiti meinaa hengähtää hetken ja käydä vähän nettailemassa :) Saas nähdä kuinka kauan neiti tällä kertaa nukkuu kun tänne taas ajauduin..

vaunugalluppiin: vaunut on tutulta käytettyinä ostetut yhdistelmävaunut. Maksoin kai 20 euroa niistä. Merkistä en itseasiassa ole varma, kun lapusta saa selvän vain made in finland kohdasta. Ihan toimivat ja todella hyväkuntoiset (säilytetty sisällä ja pidetty hyvin) vaikka valmistusvuosi on 90-luvun puolella, ehkä uudet pyörät voisi ostaa, mutta ihan hyvin nuo ovat liikkuneet kelillä kuin kelillä.

Meillä viime yö oli aika lailla levoton, kun yön aikana jouduin vaihtamaan neidille kaksi kertaa vaatteet ja kerran lakanan. Eipä vaippa oikein pitänyt ja kakkaa oli sitten enemmän ja vähemmän joka paikassa. Tunnistaako ripulin varmasti jos se sellaista olisi? Ei tuo kakka mitenkään löysempää kuin yleensä ollut eikä oudon väristä eikä hajuistakaan, mutta kun sitä tuli niin paljon! Yleensä tyttö on kakannut ehkä joka kolmas päivä, mutta eilen ja siis yölläkin tavaraa tuli monta kertaa ja hirmuisia määriä.

On tosi mukava lukea teidän kaikkien juttuja mitä muut suurinpiirtein samanikäiset touhuilevat. Monta juttua mitä olen vähän ihmetellyt on selvinnyt ihan vain lukemalla näitä keskusteluja. Mutta toki oman järjen käyttö on sallittu ja jopa suotavaa ettei nyt ihan mitä vaan internetistä luettua usko ainoana oikeana asiana.

Mutta ei nyt sitten tällä kerralla enempää.

-agifan-

Meille ei taida kuulua mitään uutta ihmeellistä. Poika on ollut jo monta päivää ihanan hyvällä tuulella, toivottavasti tämä hyväntuulinen kausi jatkuisi pitkään. :-)

Eilen sai isukki viettää laatuaikaa poikansa kanssa kun lähdin itse kaupungille muutamaksi tunniksi kaveria moikkaamaan. Kun tulin kotiin, poika kiehnäsi onnellisena isänsä kainalossa eikä häntä edes tuntunut kiinnostavan se että äiti tuli kotiin. Taitaa olla isin poika. ;-)

Yleensäkin poika on aivan onnessaan aina kun isi tulee töistä kotiin, väläyttää usein korviin saakka ulottuvan hymyn ja hihkuu oikein ilosta.

Mikäs siinä miehellä kotiin tullessa... :-)

Meillä on syöty muutama päivä peruna-kukkakaalisosetta ja hyvin on maistunut. Juuri äsken syötin pojalle melkein kolmasosa-purkillisen ja hymyssäsuin poika otti lusikalliset vastaan. Mahtavaa että syöminen sujuu ainakin tällä hetkellä noin hienosti, olin varautunut siihen että kiinteiden harjoitteluun menee paljon pidempi aika.

Pojan ihokin näyttää jo paremmalta uusien rasvojen ansiosta. Kortisoni on tehnyt ihmeitä kaulan iholle, samoin polvitaipeisiin. Tänä iltana laitellaan vielä kortisonit, sitten pidetään ainakin parin viikon paussi. Toivottavasti iho pysyy hyväkuntoisena ilman kortisoniakin.

Poitsu on kehittänyt huvittavan liikkumistyylin. Yrittää ryömiä niin että toinen käsi on edessä, toinen takana, peppua nostaa aika ylös ja kyljen kautta ponnistaa vauhtia. Lopputulos on se että pyörii ympyrää melkein paikallaan. Ja pukluja tulee kauheasti samalla kun se on sellaista kovaa masullaan ähräämistä. Mutta metka tuota on seurata.

Tulkaahan muutkin marrasmammat kirjoittelemaan kuulumisia, niitä on aina niin mukava lueskella. :-)

Kävin tuoolla allergia-puolella kyselemässä vinkkejä syömisiin, kun aika suppeat alkaa olla vaihtoehdot pojan ruokailuissa. mutta enpä viisaammaksi paljoa tullut, kun lähinnä arvostelua sain liian nopeasta tahdista kiinteiden suhteen. Meillähän on ihottumat saatu aikaiseksi perunalla, porkkanalla, maissilla, kukkakaalilla, omenalla ja vadelmalla. Ja useammat vielä ihan pelkistä makusteluista...Kasvot nousee palkeenkielille, kutisee ja kädet alkaa mennä sormien välistä rikki. Ja kun maitoa menee se 1,5 litraa päivässä ilman kiinteää ruokaa niin kyllähän noita kokeiluita kertyy kun jo ihan pienistä annoksista tulee ne ihottumat! no joo..

Ja meilläkin siis syödään hedelmä-ja marjasoseita jos vaan sopivat.

Poika syö aamupäivällä bataattisosetta ja iltapäivällä hedelmää tai marjaa..aprikoosia tai ruusunmarjaa useimiten. muutoin Nan-maitoa kun on nälkä. ja maidon määrä on tippunut noin litraan nyt.

Kuola valuu kun hampaita pukkaa..Meille on tulossa ekana kulmahammas!! Neuvolantätiäkin nauratti että eipä ole ennen nähnyt että ekaksi se hammas tulee:) Vielä ei käännytä, suuhun laitetaan kaikki mitä käsiin saadaan. Oman äänen kuuntelu on hirmu hauskaa ja hassuja ääniä suusta sitten tuleekin! oikea pikku pelle tämä meidän kuopus on:)

4kk neuvola meillä ens viikolla, jolloin poika on jo 4,5 kk ikäinen.

Nyt kutsu huuto kuuluu, joten heippati hei vaan!!!

äitykkä ja poika

meillä kans jätkä meinaa laittaa peukkua suuhun jatkuvasti. Meillä mies on syöny peukkua pitkälle kouluikään ja tietää kuin vaikea siitä on päästä eroon, joten ollaan yritetty, että peukkua ei söis. Mummut osti sen jääkaappiin laitettavan purulelun, niin sitä se nyt järsii. Mutta kyllä se peukkukin välillä sinne menee, joskus on koko nyrkki suussa ;)

Taisin saada pojan juuri nukkumaan ja sen kunniaksi säntäsin luonnollisesti koneelle. ;-) Veikkaan kyllä että poika nukkuu tapansa mukaan tasan puoli tuntia ja herää sitten vielä kukkumaan. Vaunulenkeilläkin herää lähes aina puolen tunnin kuluttua nukahtamisesta, pari kertaa rääkäisee protesteja " kuka mut oikein herätti" ja sitten nukahtaa uudelleen. Sisällä päikkärit on melkein poikkeuksetta tasan puoli tuntia. Kellosta pystyy aina katsomaan milloin poika herää, kätevää.

Sitten uteluita ja kommentteja...

Nillanalle: Mites teidän neitokaiselle maistui pottu? Meillähän oli ensimmäiset perunan maistelusessiot aikamoista yökkimistä, onneksi ei enää.

Äitykkä: Voin vaan kuvitella miten hermoja raastavia nuo teidän pojan allergiat on, mä kun oon ollut välillä ihan ahdistuksissa meidän pojan atooppisesta ihosta mikä on sentään paljon helpompi juttu kuin nuo ruoka-aineallergiat. Koitahan jaksaa ja koita lohduttautua vaikka sillä että nuo allergiat yleensä helpottaa / katoaa lapsen ikääntymisen myötä. Ja toisten arvostelut kannattaa jättää omaan arvoonsa. Aivan varmasti haluat lapsellesi vain parasta, tuntuu ihan hölmölle jos joku jotain muuta ajattelee tai väittää. Eli se suodatin on hyvä olla olemassa näillä palstoilla. :-)

Appelsiinie: Tässä ilmoittautuu myös yksi vaunuihin kurkkija! :-) Kyllä mun tulee edelleen ravattua parvekkeella katsomassa onko kaikki hyvin tai jos nyt en vaunuihin saakka kurki niin ainakin käyn ovella kuulostelemassa onko hiljaista. Itkuhälytintä meillä ei ole ja vaikka oliskin, luulen että kävisin silti kurkkimassa. ;-) Tänään poika ei nukkunutkaan partsilla kun mä sain navakasta tuulesta huolimatta hillittömän ulkoiluinspiksen ja reippailin vaunujen kanssa kolmisen tuntia. Naama punotti aika mukavasti lenkin jälkeen. :-)

Vilma: Meillä on toistaiseksi maisteltu kaupan soseita (pelkän perunan sentään keittelin ja soseutin itse :-) ja veikkaan että kaupan soseilla mennäänkin vielä jonnin aikaa. Sitten kun poika alkaa syömään reippaampia määriä, olisi tarkoitus alkaa itse kokkailemaan. Saapa vaan nähdä kelpaako pojalle sitten enää äidin keitokset kun on tottunut piltteihin. Noh, murehdin sitä sitten aikanaan... :-)

Agifan: Kuulosti kovin tutulta tuo että kirjoista pitäisi saada kuvat käteen, oikein nauratti kun luin juttuasi. :-) Meillä poika yrittää myös repiä omaa peilikuvaansa peilistä, samoin Nalle Puhia julisteesta jne. Sitten kun nuo jutut ei luonnistu, revitään kostoksi äidin hiuksia, nenää ja huulia. Hiuksia mulla lähtee nykyään muutenkin ihan kauheasti päästä joten eipä oo pojalla kohta enää revittävää. Paitsi ehkä peruukki. ;-)

mutta jos nyt... Meillä on maisteltu kiinteitä jo tovin, poika perjantaina 4 kk. Maissi-peruna ehdoton suosikki päärynäsoseen lisäks, hyvältä maistuu myös kukkakaali ja porkkana, sekä muut hedelmäsoseet. Ja kasvua tuntuu olevan, meillä 4 kk:n neuvola keskiviikkona. Mitenkäs muilla uppoo maito kiinteiden jälkeen ? meillä juodaan nykyään lähes vain Nannia, tissimaito alkaa olla finaalissa. Annatteko maidon ennen vai jälkeen ruoan ? Ajattelin, että ehkä se tulisi antaa syömisen jälkeen, mutta se ei kyllä silloin uppoa, joten olen kokeillut sitä ennen syömistä, mutta taitaa poika tietää, että " parempaa" on tulossa, niin ei meinaa kelvata sittenkään. Ja minkä verran sitä pitäis mennä vuorokaudessa ? Saahan tietysti soseistakin jonkin verran nesteitä... vaippa kyllä kastuu monta kertaa päivässä, joten kaipa sitä nestettä riittävästi menee :)

Meillä poika on tosi kova " kuumakalle" . Hikoilee aivan älyttömästi, pää on märkänä kun vähänkin pitää sylissä saatikka sitten kun antaa maitoa pullosta. Samoin ulkopukeutuminen on hankalaa, kun on heti hiki jos laittaa liikaa vaatetta ja tuntuu, ettei ihan kevyelläkään vaatetuksella voi ulos nukkumaan laittaa. Ja sitten kun on hiki, ei nukuta sitäkään vähää... Miten muilla ?

Pipa05:n kysymyksiin tulin vielä vastailemaan ennen nukkumaan menoa...

Meidänkin pojassa on kuumakallen vikaa. Aina kun imetän, pojan pää hikoaa niin että hiukset (ne vähäiset ;-) kastuu. Samoin hikoaa öisin sängyssään vaikka puetaankin vain kevyesti. Tosin pojalla tuntuu olevan välillä aikamoiset jumpat unissaankin tai sitten saattaa kyhnätä ihan tiiviisti sängyn reunassa peiton alla uppeluksissa. Kait sitä nyt vähemmästäkin hiki tulee. :-)

Meillä menee kiinteitä vasta muutama lusikallinen päivässä joten maitoa imutellaan vielä siinä missä ennenkin. Toistaiseksi oon tarjonnut maitoa soseen syönnin jälkeen ja enköhän jatkakin samalla meiningillä niin kauan kuin se toimii. Kun ei noista vauvojen oikuista koskaan tiedä... ;-)

Nyt nukkumaan kun poikakin vihdoin nukahti. Melkein puolitoista tuntia ehti kölliä sängyssään ennen kuin uni tuli. Treenaili ihan innoissaan omaa äänireperturiaan ja naureskeli päälle. Äitiäkin kovasti kikatutti mutta piti naureskella " partaansa" ettei poika olisi villiintynyt vielä hurjempiin suorituksiin. ;-)

Hyvää yötä ja huomenta toivottavat auringonkukka ja poika melkein 4,5kk.

[color=Turquoise4]

Mitenkäs muilla huristelee? ei ole näkynyt pinoa sitten perjantain, onko näin?

Meijän ukko syö jo vaikka mitä. Peruna-porkkanaa, omenaa (on muuten ukon mielestä tosi herkkua :) mango meni irvistellen. Riisi ja maissivelliä iltaisin ja yhen kerran päivällä, niin ja peruna-porkkanavelliä aina välillä.

Ajattelin viikolla kokeilla ruusunmarja-riisivelliä.

Kuten huomaatte en paljon ole tutustunut aiheeseen " lapsuusiän diabetes, jos hedelmää alle 6kk"

En nimittäin itsekään sairasta kyseistä sairautta.. jokainen tyylillään.

Luin yhestä pinosta, että Espoossa 0.20e/pilttipurkki. Taidankin seuraavalla reissulla käydä hamstraamassa pilttejä. Onhan tuo aika tuntuva ero, kun täällä 0.30e/prk.

Onko teillä ideoita miten saisimme pojan nukkumaan koko yön putkeen? Jere nukkui reilun kuukauden yöt putkeen, nyt sitten aloitte (kk sitten kohta) heräilemään ja syömään yöllä. Sama tahti jatkuu. Oiskohan siitä eroon pääsykikkoja minkäänlaisia.

Mutta, kirjoitelkaapas muutkin!

10kaks ja Jere

[color=blue] täällä taas :)

Olipa mukavasti tullu viestejä, hyvä hyvä! Huomenna varmaan täytyy laittaa uusi pino, kun näin aktiivisiks rupesimme.

JA tervetuloa tuikulle (muistinkohan oikein, mutta tietänette ketä tarkoitan)

En ole aiemmin afgin, kamalan vaikea näitä näköjään muistaa näitä nimimerkkejä, sinunkaan kirjoituksia nähnyt.

Eli tänne vaan, meidän joukkoomme mahtuu :)

Kyllä täällä tarttee juu olla se suodatin päällä, kun lueskelee juttuja. Terveydenhoitaja sanoi ensimmäisillä äitiysneuvola käynneillä että täällä ei sitten saa käydä. Tai ainakin jos käy niin ei ota tosissaan puheita täällä.

Yritetään pitää meijän pinot siis puhtaina näistä. Mielipiteet ovat salittuja joka suuntaan. Mutta mutta.. ei jyrätä toisiamme!

Puklailu on meilläkin vähentynyt huomattavasti. Ennen saattoi tunnissa mennät kolmet vaatteet vaihtoon puklailun takia. Se oli siis todella runsasta ennen.

mutta jatkanpa tv:n katselua!

10kaks ja Jere 3kk3vk

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat