Seuraa 

Kertokaa te maitoa pakastaneet, miten sen teette? Keräättekö maitoa esim. pulloon jääkaappiin, ja pakastatte sitten päivän päätteeksi, vai laitatteko jokaisen pienenkin määrän erikseen suoraan pakastimeen? Kuinka kauan sitä maitoa uskaltaa pakastimesta käyttää? Käytättekö pusseja, jääpalarasioita vai mitä? Kestääkö tuttipullo pakastamista? Muita vinkkejä/kokemuksia?

Lähinnä siis kyse pienistä määristä (joita tulee maidonkerääjään, tai joita joudun pumppaamaan rinnasta " alta pois" ennen syöttöä jne).

Mulla jo toinen muksu (nyt reilu 1kk), mutta esikoinen kun joi lähinnä vastiketta, en koskaan tullut näitä asioita miettineeksi... Ja nyt haluaisin nuo pienetkin määrät ' ylimääräistä maitoa' talteen...

Auttakee hölmöä, kiitos jo etukäteen! :)

Kommentit (7)

minigrip pusseihin...sellaisiin pieniin (oisikohan 1-1½ dl). Pussin kylkeen olen laittanut päivämäärän ja äidinmaidonmäärän. Äidinmaidon pitäisi säilyä puolisen vuotta pakkasessa. Käteviä on olleet ja kun ovat litteitä menevät pieneen tilaankin.

No en nyt tietenkään löytänyt sitä paperia mistään kun etsin, mutta muistaakseni ainun rintapumpun mukana tulleessa ohjeessa sanottiin että jääkaapissa säilyy 3-5 päivään ja pakastimessa 6 kk. Olen kyllä joskus tehnyt niinkin että olen rintapumpun pullo-osan jääkaappin ja sitten vielä samana päivänä pumpannut lisää ja vasta sitten laittanut pakastimeen. Minigripin mini-pussit on tosi hyviä, niihin menee 50 ml ainakin todella loistavasti (varmaan enemmänki menis) ja sitten kun se on ihan littana niin sen saa todella nopeasti sulaksi vaikka lämpimän vesihanan alla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ainulla on ihan maidon säilömiseen tarkoitettuja parin desin pussejakin. Olen siis niihin pakastanut pumppaamiani maitoja silloin tällöin. Sairaalasta lähdettäessä sain mukaani äidinmaitokeskuksen ohjeistuksen, jossa sanottiin, että jääkaapissa säilyy vuorokauden ja pakkasessa 3 kk...? Aika iso heitto siis tuohon, mitä joku tuossa aiemmin oli kirjoittanut.

Minigripp pussit, mini-kokoisena ovat hyviä ja littanaksi tosiaan. Säilyvyys jääkaapissa 1vrk (ei missään nimessä useita päiviä). pakastimessa yleisin ohje mitä näkee on tuo 3kk mutta käytännössä 6kk vanha on vielä " hyvää" . Itse olen antanut lähes 6kk vanhaa eikä siitä ainakaan ole tullut mitään vaivoja vauvalleni. itse laitoin päivän päätteeksi pakkaseen tai niin, että maito ollut jääkaapissa korkeintaan sen vuorokauden.

marenki ja typy 9kk

päivän päätteeksi laitoin pakkaseen. Eihän tuota nyt hirvittävästi tullut, mutta jotain.

Itse huomasin hyväksi pakastamisen jääpalapusseihin. Kun aikanaan tuli kiinteiden vuoro, oli pussista hyvä ottaa muutama pala perunasoseen sekaan.

Tuo pakastettu äidinmaito kieltämättä haisee pahalle... Mutta eipä kai makuun ole vaikuttanut, ainakin meillä on hyvällä ruokahalulla syöty.

Minä olen kerännyt päivän aikana pienempiä määriä jääkaappiin. Juuri pumpattu maito pitää vain ensin jäähdyttää jääkaapissa, ennen kuin sen voi kaataa edellisten maitojen joukkoon. Illalla tai seuraavana aamuna olen sitten pakastanut MiniGrip-pussissa. Tosiaan on kätevä, kun saa littanaksi, kun ilmat puristaa pois ennen sulkemista. Ja siihen pieneen pussiin menee kyllä reilusti yli desi. Tietysti kannattaa miettiä, minkä kokoisia annoksia vauva jatkossa tarvitsee.

Äidinmaito alkaa muutaman kuukauden pakastuksen jälkeen haisemaan erikoiselle (raudalle?), mutta meidän vauva kyllä on ihan mukisematta syönyt myös sellaisen maidon. Tietääkö joku muuten mistä se haju johtuu?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat