Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Poika on nyt 1v5kk eikä jaksaisi istua autossa, sylissä, rattaissa, syöttötuolissa tms oikein millään. Kun saa vapaasti leikkiä, kävellä, juosta on kuin aurinko mut paikallaanolo vähän tökkii:)Teki lakon rattaissa istumiseenkin jo noin 4kk iässä, kun ei enää viihtynyt selällään, eikä sen koommin ole rattaissa viihtynyt kuin satunnaisesti lyhyitä matkoja. Välillä tietty pakko istua jolloin siellä kiukuttelee ja huutaa ja joskus menee matka ihan mukavastikin.

Mutta asiaan, syöminen on ihan kamalaa meillä. Ei malta syödä ellei ole jotain toimintaa samalla. Leuluja en pöytään halua, joten lusikka, muki tms on ollut apuna mutta silti menekki aika huonoa. Saan huijattua jonkun virikkeen voimin ruoan ja kun masu täynnä on niin tyytyväinen että, mut ikinä ei suu aukea nätisti. Sormiruoan muussaa ja heittää lattialle, lusikan ja lautasen heittää pois kanssa, mukin sisällön tyhjentää ensin lattialle ja sit heittää mukin olan yli. Ikinä ei ole vienyt sormiruoka a tai ruokaa lusikalla itse suuhun. Eikä juonut itse muksita. Ruoan kanssa vaan leikitään. Olen ottanut pöydästä pois kun pelleilee, mut sit vaan itkee nälkäänsä ja väsyy ettei jaksa mitään, nukkumaan en häntä saa kun niin nälkä enkä myöskään syömään kun ylinälkäinen ja väsynyt, ja lopukki enää maito pullosta auttaa ja saa sillä hetkeksi paremman olon ja kylläisyyttä. Maitoa ei meillä juoda kun yöksi pullosta, ja haluaisin siitäkin eroon. Mutta poikaa ei kiinnosta juominenkaan ja satunnaisesti saattaa ottaa pillistä tai mukista huikan muttei kuin ehkä pari huikaa päivän aikana. Siispä olen yrittänyt huijata ruoan suuhun, jottei menisi ylinälkäiseksi mut alkaa olla jo aika raskasta kun joka ruokahetki kidutusta pojalle sekä äidille.

Vinkkejä kaipaan jos jollain samanlaista ollut, tuntuu välillä ettei lapsi osaa yhdistää nälän tunnetta ruokaan, eli että helpottaisi kun söisi kun vaikka kuinka pitkään pidän nälässä eli otan pöydästä pois kun heiluu ja pelleilee ja tarjoan seuraavalla aterialla, ei sen paremmin syö. Niinpä siis syötän ns. lelujen turvin pojan. Nukkuu yöt 11-12h inahtamattakaan ja päikkärit 2-3h päälle ja on muutenkin hymy suussa ja tyytyväinen, ainoastaan tämä ruokailu on ongelma päivän aikana. Kotiruoka, hedelmät, leipä ym ei mene alas, pureskelee suussa mössöksi, mutta sylkee pois. Ei suostu nielemään. Purkkiruoistakin sylkee herneet, maissit ym isommat kokkareet pois.

Tuli varmaan sekava sepustus, mutta vinkkejä malttamattomalle ja huonolle syöjälle kaipaan!

Luna ja Poika 1v5kk

Kommentit (2)

Meillä on samanikäinen tyttö jolla syöminen sujuu vaihtelevasti. Leluja ei meilläkään pöytään oteta, ruualla ei leikitä ja pöydästä laitetaan pois jos käyttäytyminen ei miellytä. Meillä lapsi on vuoden ikäisestä alkanut syödä itse ja se kyllä on kummasti kasvattanut kiinnostusta ruokailuun. Toki sotkua tulee, mutta nykyään menee valtaosa ruuasta jo hienosti suuhun. Juo myös itse lasista, jota tosin ei voi antaa käsiin kuin sopivin väliajoin kesken syömisen, muuten alkaa uittaa sormia siellä tai laittaa ruokaa lasiin. Välillä meilläkin lapsi tiputtaa tahallaan ruokaa lusikalla lattialle ja silloin syöminen lopetetaan. Pelleily on selvä merkki siitä ettei ruoka kiinnosta = ei ole nälkä. Hoidossa pelleilee vähemmän, kotona selvästi testaa äitiä. Välillä esim nostaa ruokaa lusikalla ylähuuleen, leukaan, poskelle, kulmakarvoihin ym. ihan vaan kokeillakseen miltä se tuntuu. Ei selvästi tee sitä ilkeyttään (kuten lattialle heittämisen jolloin oikeen tarkastaa että äiti katsoo päin) vaan testailee tosiaan miltä tuntuu. Tälle on vaikea olla nauramatta, mutta tietysti yritän ohjeistaa silloinkin että suuhun vaan laitetaan... Jos on oikein väsynyt, olen välillä tehnyt puurosta vellin ja tarjonnut vaan mukista senkin. Pulloa meillä ei ole käytössä koskaan ollutkaan.

Mitään kunnon neuvoa ei siis ole mutta kokeilisin antaa vaan syödä itse. Ja neljä ateriaa päivässä riittää, jos ei ole sen vertaa nälkä, ettei ihme temppuja tarvita ruuan alas saattamiseksi. Kun sylkee sormiruuankin pois on ehkä tosi sihtikurkku ja joudut vaan vielä soseuttamaan ruokaa hienommaksi. Et kertonut paljonko hampaita on? Meillä 12. Et myöskään kertonut, paljonko lapsesi päivässä syö? Meillä pieni tyttö (80 cm, 10 kg) syö aamuin illoin puuron 2 dl ja aterioilla n. 2/3 8 kk pilttipurkillisesta (tosin syö kotiruokaa). Välipalana hedelmä, leipää, jugua tai kiisseliä yleensä (pph). Ja vanha totuushan on ettei ruokalautasen ääressä ole yksikään lapsi vielä nälkään kuollut! Lapsen huonot ruokailutavat ovat yleensä enemmän meidän vanhempien korvien välistä kiinni.

Hampaita meillä 16kpl eli enää 4 puuttuu. Nuo 16kpl olivat jo 1v2kk iässä kaikki puhjenneet.

Poika syö 2dl puuroa aamuin illoin, lounas ja päivällinen 2/3-1 8kk purkki/ateria ja välipalaksi jogurttia/viiliä ym. Mutta siis nuo määriä jotka huijaan "väkisin" suusta alas, syö ison sosepurkin ja vaikka jogurtin vielä päälle jos vaan keksin touhua ruokailun ajaksi ja tarjoan, eli nälkä on muttei vaan jaksa/halua istua pöydässä. Kun on lämmintä, jää toinen lämmin ateria välillä pois ja jotain kevyempää tilalle. Ja välillä riittää 4 ateriaa päivässä.

Poika nyt noin 83cm, 10,5kg:)

Lisää vinkkejä kaipailen jos joltain löytyy!=)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat