Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Täällä meitä suomalaisia on runsaasti. Olen ihmetellyt, miksi suomalaisen naisen tunnistaa jo kaukaa. Tämä on sellainen kansojen sulatusuuni, että kaiken näköistä mahtuu joukkoon.

Mutta silti, kun lentokone laskeutuu eikä edes tiedä, milloin Finnair on laskeutunut, niin suomalaiset kyllä tunnistaa! (Huom koneesta tulee yleensä yli 30 v, ei niinkään nuoria).

Koska: suomalainen nainen on

- pyöreähkö

- meikkaamaton (tai meikki ei ainakaan näy)

- lyhyet hiukset

- otsatukka

- silmälasit

- tukka enempi vähempi maantienvärinen.

Näitä samoja piirteitä on toki muissakin kansoissa. Mutta suomalaisessa on nämä kaikki samassa paketissa.

t. eräs, joka täyttää kolme viimeisintä tuntomerkkiä

Sivut

Kommentit (133)

Vierailija:

Lainaus:

Täällä meitä suomalaisia on runsaasti. Olen ihmetellyt, miksi suomalaisen naisen tunnistaa jo kaukaa. Tämä on sellainen kansojen sulatusuuni, että kaiken näköistä mahtuu joukkoon.

Mutta silti, kun lentokone laskeutuu eikä edes tiedä, milloin Finnair on laskeutunut, niin suomalaiset kyllä tunnistaa! (Huom koneesta tulee yleensä yli 30 v, ei niinkään nuoria).

Koska: suomalainen nainen on

- pyöreähkö

- meikkaamaton (tai meikki ei ainakaan näy)

- lyhyet hiukset

- otsatukka

- silmälasit

- tukka enempi vähempi maantienvärinen.

Näitä samoja piirteitä on toki muissakin kansoissa. Mutta suomalaisessa on nämä kaikki samassa paketissa.

t. eräs, joka täyttää kolme viimeisintä tuntomerkkiä

Kuinkahan moni pitää Marimekon kuoseja aidosti kauniina? Jos eivät olisi nimenomaan Marimekkoa, jonka jokainen Suomessa asuva tietää kalliiksi merkiksi, glooria voisi hiukan karista.

Kaverini kävi Italiassa sikäläisten sukulaistensa luona ja vei heille tuliaisiksi joitain Marimekko-kuosisia juttuja joista oli pulittanut hillittömän summan. Italialaiset kiittelivät toki kohteliaasti, mutta Marimekko merkkinä ei sanonut heille yhtään mitään eli eivät selvästikään ymmärtäneet hypistelevänsä " arvotuotteita" ... Kaverini kertoi, että vasta silloin hän itsekin ekaa kertaa katsoi ko. tuotteita puolueettomin silmin ja totesi että ne eivät oikeastaan ole edes kivan näköisiä vaan itse asiassa aika outoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minut kyllä usein tunnistetaan itsekin suomalaiseksi, vaikken oikein millään tuohon alkuperäisen katekoriaan lukeutunutkaan.

Omaan erittäin pitkän ja vaalean tukan, joten aina kysytään olenko skandinaavi, joka on minusta kohteliaisuus ja olen ylpeä suomalaisuudestani. Mutta tiedän kyllä mitä ap ajaa takaa, lentokentällä kun olen vastassa jotakin ystävääni tai sukulaisia niin aina naurattaa kun katsoo suomalaisia jotka ovat lähteneet reissuun =D

Vierailija:

</p> <p> <br /> Vierailija:</p> <p>[quote kirjoitti:

Vierailija:

Lainaus:

Aivan! Kyllä amerikkaiset on huomattavasti kohteliaampia kuin suomalaiset, esim. jos kaupan käytävällä ohitetaan toinen hieman liian läheltä, ilman että edes hipaisee toistam, sanotaan aina " excuse me" . Suomalaisten pakkomielle hiljaisuuteen menee niin pitkälle, ettei saada pakotettua edes sitä sanaa " kiitos" tai " anteeksi" ulos oikeassa paikassa.

Kyllä on järkytys asua täällä ulkomaan vuosien jälkeen.

esim. jos kaksi rouvaa on parkkeeranneet ostoskärrynsä keskelle käytävää, silloin sanotaan excuse me. Excuse me merkitsee suurin piirtein samaa kuin : pääsisikös sitä tästä menemään, kiitos.

myös siitä että kannetaan reppuja, monesti lippis päässä. Ja remmisandaalithan ovat ihan ehdottomia kun katsellaan ja kierrellään nähtävyyksiä kesäkuumalla! Käyttää niitä muunkin maalaiset ja noita reppujakin mutta enimmäkseen laukut ovat ehkä olkalaukkuja, marimekko tyyliin tai kunnon käsilaukkuja. Myöskin kasvoista erotan suomalaisen. Jenkit eivät pahemmit kasvoihin katsele, mutta suomalainen tuijottaa avoimesti, en siis allekirjoita tätä pälyilevää katsetta, paitsi omalta kohdaltani...

... asun itse Espanjassa ja totta on se, että jostain syystä paikalliset ihmiset ovat arkivaatteissaankin (ei tuulipuvuissa) tyylikkään näköisiä. Urheiluvaatteet on urheilua varten,mutta ihmettelen aina sitä, miten espanjalaiset ovat usein niin elegantteja farkuissa - olisiko syynä parempi itseluottamus ja se, että osaavat kantaa vaatteensa?

Toinen juttu, minkä olen huomannut on se, että ihmiset kiinnittävät paljon enemmän huomiota jalkineisiinsa ja hiuksiinsa kuin Suomessa.

Englantilaiset taas eivät ole mielestäni mitenkään erikoisen tyylikkäitä (siellä myös vuosia asuneena), vaan nuorilla naisilla erityisesti tuntuu olevan tarve esitellä mahdollisimman paljon paljasta pintaa, ja näyttävät hyvin usein aika halvoilta. Vanhemmat ihmiset taas pukeutuvat usein hyvin konservatiivisesti.

Suomalaisen tunnistan usein kasvoista (leveät, pyöreät) ja (nuoret) erikoisesta pukeutumisesta ja hiustyylistä, paljon on juuri otsatukkia. Suomalaiset ulkomailla matkustavat haluavat antaa usein itsestään hassun " kokeneen ja avartuneen matkailijan" kuvan, kun ulkomaalaisen mielessä näyttävät lähinnä junteilta (ulkomaalaisen mieheni sanoin), näin varmaan minä itsekin, espanjalainen tyyli ei ole ehtinyt vielä tarttua... :D

Vierailija:

Lainaus:

Olette todella hyvin sisäistäneet mainoskampanjoiden ja televisiomainosten sanoman, että tehtäväsi on toimia kuluttajana ja haalia itselle mahdollisimman paljon arvostettua materiaa, jotta olisit joitain. Ja tästähän hyötyvät vain myyntimiehet ja kaupat :)

ja käyttää niitä samoja iänikuisia palttoita, mitä käytin silloin kun nämä mittani saavutin. Nimittäin vuonna 1989, kun täytin 16-vuotta.

En allekirjoita tuota vaateväittämää. Itse tunnistan ainakin suomalaiset ulkomailla kasvonpiirteistä:

- pyöreät silmät

- se jokin silmissä eli suomalainen katse

-korkeat poskipäät

Tarkemmin en osaa kuvailla mistä tunnistan. Jotenkin vain tunnistaa heimolaisensa:-)

eivät varo, vaikka puhuisivat kuinka kovalla äänellä, on äärimmäisen epäkohteliasta eikä vapautunutta.

Me suomalaiset osaamme sentään ottaa huomioon sen, että kaikki eivät halua kuunnella juuri meidän itsemme kertomaa juttua. Paitsi kännykkäkeskusteluissa tämä meidän ikiaikainen käytöskoodimme kyllä unohtuu.

Vierailija:

Lainaus:

ja suomalaiset tunnistaa yleensä kasvonpiirteistä! Siis suomalaisen piirteet ovat erilaiset kuin esim. ruotsalaisella: niissä on sekoitus balttilaisia ja slaavilaisia piirteitä.

Varsin outoa, koska suomalaiset ovat geeniperimältään varsin arjalaisia. Siis keskieurooppalaista dna:ta enimmäkseen, sieltä on tultu pohjoiseen. Vain KIELI on tullut idästä.

Jankutti, että kyllä romaani romaanin tuntee.

Olen kyllä ruskeatukkainen, mutta todella vaalea iho ja kirkkaan siniset silmät, pitkä ja laiha. Enemmän saamelaisuuden vaikutuksesta johtuvaa on tuo korkeat poskipäät.

Että ei se tunnistettavuus aina mene oikein. Ulkomailla ei kukaan suomalainen ole arvannut suomalaiseksi. Ovat olleet hyvin hämmästyneitä siitä, että olen Suomesta kotoisin.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat