Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Kopsaan viestini tuohon toiseen ketjuun tähän alas eli

Itse olen pattitlanteessa. Riisidietillä (siis pelkkää riisiä menee nyt) saan vauvan aika oireettomaksi ja ihottuma poskistakin on hävinnyt. Mutta mitään muuta ei tunnu kestävän, peruna sai hirveät ilmavaivat aikaiseksi vaikken paljon syönytkään. En uskalla kokeilla korviketta, en uskalla aloittaa prepulsidia, siihen olisi nyt lupa, mutta kun pelkään että yöt muuttuu taas yhdeksi kaaokseksi. Eli syön riisiä ja riisiä ja riisiä, nyt on mennyt kaksi viikkoa ja eihän näin voi jatkaa. Maitoa ihmekumma tulee edelleen, olen ruvennut pumppailemaan tiuhasti, ja sillä näköjään saanut maidon riittämään, mutta kuinka kauan. Ajattelin tänään jälleen kokeilla joko mustikkaa tai vadelmaa, tai niiden sekoitusta vauvanruokapurkin muodossa. Vai pitäisiköhän kokeilla yksitellen... Ei meidän yöt vieläkään täydellisiä ole, mutta huomattavasti parempia, ja nyt kun ei ole muuta kuin riisiä, niin ilmavaivoja ei ole juuri lainkaan. Peptidiä olisi kaapissa, mutta tuskin sekään sopii (olenko pessimistinen kenties) ja olen niin väsynyt valvomaan ja kun tätä touhua riittää aamusta iltaan näiden muiden kanssa, niin jotenkin pelkään kokeilla mitään uutta, joka saattaa pilata meidän päivät. Eli päivät edelleen menee pääsääntöisesti hienosti, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Neuvoja??

Sivut

Kommentit (17)

Samaa mieltä minäkin edellisten kanssa. Kukaan ei pärjää pelkällä Kousan Risdietillä, ei edes sellainen äiti kenellä on tietoa, tahtoa ja kokemusta. Tuo teidän tilanne on kyllä kurjista kurjin ja omasta kokemuksesta muistan kuinka sekavaa on kun ei tiedä mistä mikäkin johtuu, allergiat ja refluksi on kyllä vihoviimeinen yhdistelmä. Minähän silloin aikoinaan lopetin imetyksen juuri kolmen kuukauden ikäiselle ja se oli kyllä meille kummallekin parempi vaihtoehto. Refluksia se ei meillä lopettanut mutta kaiken muun epämääräisen kyllä 99 prosenttisesti. Silloin pääsee refluksilääkekin vaikuttamaan paremmin kun ei ole muita elimistöä sekoittavia tekijöitä.

Suosittelen kyllä oikein hyvän allergologin hankkimista; tulevaisuudessa jos sitä korvikerumbaa tulee onpi hän kullankallis. Enää en kyllä lähtisi julkisen kautta minnekään maitoaltistuksiin enkä korvikealtistuksiin, siinä menee ensinnä ikä ja terveys ennen kuin sen ajan edes saa, sitten siellä ei kuitenkaan uskota/vähätellään mahdollisia oireita yms yms. Omaa mielenterveyttään kannattaa varjella ja sen tekemiseksi muutama yksityislääkärikäynti on sen väärti.

Jos kuitenkin vielä sitä korvikkeelle siirtymistä haluat harkita, otat nyt ainakin ensinnä ruokavalioosi jonkun lihan, mielellään vielä kasviöljyn ja jotain vihreää (lehtisalaatti yms.). Paino EI saa laskea imetysdieetillä, sillä tavalla saat pelkästään kaikki ympäristömyrkyt omasta kehostasi siirrettyä vauvaan. Ja seuraavana askeleena kokeilet sen Prepulsidin saman tien. Katsot tilannetta noin kaksi viikkoa (tuntuu pitkältä mutta kannattaa olla varma lääkkeen vaikuttavuudesta).

Mahdollista on, että refluksitilanne paranee jolloin sinultakin riittää enemmän voimia sitten sen allergiasuon selvittämiseen. Tässä tilanteessa kuitenkin sinuna katsoisin vauvalla pieniä poskien punotteluja läpi sormien ellei iho tai suoli mene ihan hurjaan kuntoon. Fakta nyt vain sattuu olemaan se, että pelkällä Kousalla sinä et pärjää, se ei ole vaihtoehto. Eli yrität vielä hetken laajemmalla dieetillä uutta lääkettä koittaen tai sitten suosiolla alat etsimään sopivaa korviketta. Ja samalla etsit sen maailman loistavimman lasten allergologin. Jos ei teiltä päin löydy lähdet sitten vähän pidemmälle. Helsingistä ainakin löytyy muutama todella kehuttu ja on meillä täällä Turussakin pari loistavaa. Tulette sitten vaikka meille koko konkkaronkka yöpymään:) Älä tyydy kehenkään puolivillaiseen lastenlääkäriin, teidän tilanne on nyt senverran tukala että tarvitsette ihmisen joka oikeasti tietää mitä tekee.

Sorry että vähän " potkin peffalle" , minua se ainakin aikoinaan auttoi kun ei oikein uskaltanut päättää mitä lähtee yrittämään:) TSEMPPIÄ!

t: Tinket vanhoista heiniksistä

Kukaan tuskin suosittelisi yhden ruoka-aineen dieettiä. Äidin pitää jaksaa huolehtia lapsesta ja pysyä kunnossa. Pelkällä riisillä se ei pidemmän päälle onnistu. Joten samaa mieltä, turha taistella mahdottomalla dieetillä, nyt olisi varmasti korvikkeiden aika. Korvikekokeilut kannattaa toteuttaa lääkärin ohjeistuksella jo senkin takia, että jos sopiva korvike löytyy, saatte siihen mahd. nopeasti Kelan korvattavuuden. Korvauksia varten lapsi pitää olla asianmukaisesti tutkittu ja diagnosoitu. Korvikkeet pitää kokeilla tietyllä logiikalla (jos vain kallein sopii, halvemmmat pitää olla kokeiltuna). PeptidiTutteli kuuluu poistuviin korvikkeisiin, joten sitä ei välttämättä kannata kokeilla. AlmironPepti on ilmeisesti vähän vastaava, jota saa jatkossakin.

Moniallergisella lapsella purkkiruuat ovat hieman hankalia, koska ne sisältävät muitakin aineita, esim. pektiiniä, tärkkelystä. Helpoiten varmuuden saa kokeilemalla ruokaa puhtaana, esimerkiksi marjoja tuoreena tai pakasteena. Kaikenlainen käsittely (pakastaminen, keittäminen jne.) vähentää allergiosivuutta, muttei tietenkään takaa, että ruoka sopii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minäkin lopettaisin tuossa tilanteessa (tällä kokemuksella) imetyksen, vaikka itse kyllä käytännössä jatkoin imettämistä tiukalla dieetillä niin pitkään, etten ravinnonpuutteen ja laihtumisen vuoksi jaksanut enää tehdä mitään ja mies lopulta painosti lopettamaan.

Mutta imetyksen ja imetysdieetin lopettaminen ei tosiaan käy niin helposti, sillä sitä ennen täytyy löytää sopiva korvike ja meillä sen etsiminen vei viikkoja. Nyt jos vauva on oireeton, olisi tietenkin paras aika aloittaa korvikekokeilut. Älä kuitenkaan aloita korvikekokeiluja Peptidi-Tuttelilla, jos vauva on pahasti perunalle allerginen (siinähän on perunaa). Meillä aloitettiin tästä syystä Profylacilla, joka ei siis kuitenkaan käynyt (vain Nutri Junior on käynyt ja sen valmistus lopetetaan tässä kuussa). Eli nuo herapohjaiset tai kaseiinipohjaiset hydrolysoidut korvikkeet eivät suinkaan ole samanlaisia. Mutta hyvä allergialääkäri auttaa näissä korvikeasioissa ja on kullankallis tuollaisessa kriisitilanteessa! Minäkin voin suositella yhtä, joka ottaa vastaan Pikkujätissä Espoossa ja Helsingissä (Pikkujätissäkin on muuten yksi lääkäri, joka ei oikein usko näihin viiveellä oireileviin suolioireisiin allergioihin).

Mutta jos siis haluat jatkaa imetysdieetillä, niin aloita oman ruokavalion laajentaminen ennemmin ravitsemuksellisesti tärkeistä tai energiapitoisemmista ruoka-aineista kuten vaikkapa lihasta tai esim. bataatista. Tsemppiä!!!

mutta minä lopetin vastaavassa tilanteessa imettämisen. Poitsu oli silloin puolivuotias. Imetin tietysti sen aikaa, että sopiva korvike löytyi (Soija-Tutteli, Almiron pepti, Nutri-Junior viimein kävi). Jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta meillä oli selvästi koko perheen hyvinvoinnille käänteentekevää tuo korvikkeen löytäminen ja imetyksen lopettaminen.

terv. Ammi ja poitsu 1 v 5 kk (Nutri-Junior, bataatti, possu, kaura, mustikka)

Tiedän joo ettei riisillä elä minä enkä vauva pidemmän päälle, tarkoitus oli kokeilla luontaisesti gluteenitonta, riisi ja possu diettiä, mutta pikkuhiljaa kaikki muut jäi pois. Kyse oli viikon testistä, joka on pidentynyt ja pidentynyt. Vauva on vasta 2 kk, ja en monista syistä olisi valmis lopettamaan imetystä ennenkuin aikaisintaan 3 kk iässä. Peptidiä meillä on olemassa edelliseltä maitoallergiselta ja sillä oli tarkoitus kuitenkin aloittaa, jos se ei sovi, niin tuskin sopivat muutkaan vastaavat korvikkeet. Eli sitten varmaan kokeillaan neocatea. Juuri tuossa söin purkillisen mustikka-vadelma mössöä, eikä tullut mieleenkään että se pektiinikin voi aiheuttaa oireita.. Eli olisi kait pitänyt kaivaa vadelmia pakkasesta, mustikoita ei ikävä kyllä ole. Aloitan korvikkeen loppuviikosta, mies lähtee työreissulle, enkä jaksa yksin hoitaa huutavaa vauvaa päivin ja öin. Ja senverran vielä, että en edes voi olla varma allergioista, koska selkeitä iho-oireita ei ole ollut, vauvalla on myös paha refluksi, joten mahdollista on sekoittaa oireiluja siihenkin, mutta toisaalta ilmavaivat pysyvät poissa kun syön pelkkää riisiä. No katsotaan mitä sanoo mustikasta ja vadelmasta, vadelmaa jo kokeilinkin kiisselimuodossa ja siinä oli perunajauhoja, joten en tiedä johtuiko jauhoista vai vadelmasta se homma. Tosin samanaikaisesti söin myös kokeeksi sitä perunaa, joten saattoi johtua pelkästään siitäkin. Kaipa tämä joskus tästä, nyt vaan tuntuu aika raskaalta....

Kaiken hyvän lisäksi olen syönyt ihan tavallista riisiä, vasta eilen huomasin täällä ketjun, että olisikin pitänyt syödä ihan muuta riisiä:) No se on ainakin sopinut. Tämä ehkä on jotenkin hankalampaa siksi, että kun vauva on tyytyväinen päivisin, siis lähestulkoon aina, niin pelkään kuollakseni, että alkaa huutamaan myös päivisin niinkuin edelliset ja sitten en kerkeä hetkeäkään lepuutella. Nythän olen saanut öisin nukuttua hyvinkin (siis kun syön riisiä) ja silti olen väsynyt. Kolmeen kuukauteen yrittäisin tähdätä, olisi kuulemma ehdottoman tärkeää niistä muista syistä..

Meillä ei allergologeja täällä ole, ihan hyvä lastenlääkäri (yksityinen) kuitenkin, eikä hän tiedä että olen näin kauan elänyt pelkällä riisillä, tosiaan puhe oli vaan viikosta. Häneltä sain luvan myös prepulsidiin, kun ekg saatiin otettua. Kun en oikein tiedä mitä lihaa söisi, possu tuntui ensin käyvän, sitten taas ei, olen kuitenkin sitä tässä välissä syönyt, nyt taas muutamia päiviä ilman. Salaattia pitäisi ehdottomasti syödä, sille nyt tuskin kukaan on allerginen (eihän???). Paino on laskenut jo niin monta kiloa, etten enää perässä meinaa pysyä, mutta minkäs teet, ei tuolla riisillä ja riisikakuilla saa kuitenkaan niin kovasti energiaa. Rasvaa olen kyllä käyttänyt runsaasti. En siitä poskien punottelustakaan niin välitä, sehän voi johtua mistä vaan, mutta kummasti se on kuitenkin nyt hävinnyt. Ihohan muuten on ollut loistavassa kunnossa, mutta eipä meidän aikaisemmatkaan ihollaan reagoineet mitenkään.

Mutta siis loppuviikosta kokeillaan peptidiä, viikonlopulla niitä kantelijoita on sentään kaksi kappaletta. Olen vaan niin juuttunut tähän suohon, etten ole jaksanut tulla sinne toisaallekaan kirjoittelemaan, mutta nyt kun potkit mua, niin ehkäpä vielä tänään.

...usko että kaksikuukautiselle soijakorviketta tarvitsee testata. En tosin satavarmaksi tiedä mutta tuskin se puolen vuoden raja tuossa on muuttunut? Se vaan oli esimerkki siitä, että on kaikenlaisia asioita joita lastenlääkäri ei taatusti osaa ottaa huomioon.

Tässä muuten linkki sivulle, jossa kerrotaan Suomessa käytössä olevista erityiskorvikkeista. Kannattaa ottaa huomioon, että ihan lähiaikoina noista osa jää kokonaan pois, mm. Peptidi sekä Nutri-Junior ja vielä joitakin muita, ja esim. Neocaten sisältö tulee muuttumaan. Kaikissahan ei lue mitä tärkkelystä ko. tuote sisältää, se tekee tilanteen vielä mielenkiintoisammaksi:( Tuolla Yahoon palstalla on äitejä, jotka ovat ihan valmistajalle soittaneet saadakseen tarkan sisällön tietää. http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=nix00320

Yahoon viimeaikaisen keskustelun perusteella Tampereen lastenallergologitilanne on ilmeisesti aika heikko, ainakaan imetysmyönteisiä suolioireilijoista kokemusta omaavia ei liiemmin tunnu olevan... Tuolla palstalla on ollut siitä keskustelua mutta en sitä nyt tarkemmin ole seuraillut kun en itse sieltä päin ole. Mutta nyt lähtee tämäkin mamma tutumaan. Toivottavasti teillä on rauhallinen yö. Muista myös pyytää apua, parin tunnin ylimääräiset tirsat silloin tällöin kun joku toinen hoitaa lapsia tekevät ihmeitä, jos vaan saa unen päästä kiinni.....

ja pitkästä aikaa virkistyneet sellaiset. Meilläpä nukuttiin sitten kymmenestä kuuteen, toinen yö peräkkäin kun nukuttiin näin hyvin ja kaiken lisäksi syötön jälkeen olen nyt kahtena yönä, tai aamuahan se oikeastaan on, saanut nukkumaan heti. Tähän astisen elämänsä aikana näin ei ole tainnut tapahtua kuin kerran, eli yleensä meillä kävellään ympyrää 1-3 tuntia. Eilen illalla jo päätin että tänään alkaa korvike, mutta tällaisten unien jälkeen taidan vieläkin siirtää sitä hieman, jos vaan saisi nukkua. Voihan tämä olla sattumaa, mutta aivan selvästi näkee, ettei ole sillätavalla kipeä kun vielä viimeviikolla esimerkiksi. Yritän jatkaa tänään tuota mustikka-vadelma juttua itse, ja ehkä sitten hankkia vaikka sitä poroa kokeiltavaksi, jos on kerta parempaa kuin hirvi. Bataattia olisi kaapissa, mutta eroaako se kuinka paljon perunasta, eli onko siinä mielessä turha homma?

Tinket , kiitos tuosta linkistä, kävinkin niitä tutkailemassa, osaisitko vielä sanoa tai joku muu, että mikä noista yleensä sopii parhaiten? Kävin siellä allergialistallakin, viestejä on vaan niin paljon, etten ikimaailmassa kerkeä niitä lukea ja jotenkin niitä on vähän hankalakin lukea, ehken ole vaan tottunut lukemaan sennäköistä palstaa. Harmi kun mulla sattuu olemaan juuri tuota peptidiä kaapissa.

...suositella sitä Yahoon allergiapalstaa. En muista sua " nähneeni" siellä ainakaan, tulepas mukaan. http://groups.yahoo.com/group/allergia/

Jos pitäisi yksi paikka allergikon ja refluksivaivaisen äitinä valita missä surffailee se olisi tuo. Sieltä saa niin paljon hyvää tietoa ja muiden kokemuksia että uskon monen lääkärin jäävän toiseksi.

Ethän sinä nyt pelkällä riisillä pärjää pitkään!!! mahtaako maidossakaan olla mitään ravintoarvoja?

Nyt vain korvikkeita kokeilemaan. Tilanne saattaa hetkellisesti pahentua jos kokeilemanne maito ei sovikaan, mutta aloita hyvin pienillä määrillä niin huomaat heti jos ei sovi.

Minkä ikäinen lapsi on?

...viesti lensi jonnekin huitsin nevadaan. No, uusiksi.

Silenciolla oli monta hyvää pointtia. Minäkään en usko että lastenlääkäri tietää niin tarkkaan erikoiskorvikkeiden erosta saatikka sitten kaikista näistä Kelan uusista säännöksistä, jonka mukaan nykyään pitää valvotusti altistaa ensin hydrolysoitu korvike, jos ei käy niin sitten vielä soijapohjainen korvike ja vasta sitten jos sekään ei käy, saa korvattavuuden esim. Neocatelle. Eli miettisin vielä kannattaako lähteä kotialtistukseen jos valvottu altistus tarvitaan. Eli oikeasti en voi muuta kuin edelleenkin suositella oikeata lasten allergologia, varsinkaan kun teillä on noin hankala tilanne. En yhtään halua vähätellä lastenlääkärien työtä, mutta oma kokemus ja muiden kokemus on opettanut että heillä useimmiten ei oikeasti vaan ole sitä tietämystä mitä allergologilla on.

Toinen juttu: valitettavasti ihan mille tahansa voi olla allerginen. Niin salaatille, possulle, riisille, mustikalle yms yms ihan mille tahansa vaikka kuinka väitettäisiin ettei yleensä allergisoi. Nuo asiat ovat niin yksilöllisiä. Meillä esimerkiksi on poika allerginen maidolle, riisille, maissille, bataatille, kesäkurpitsalle ja perunalle joista noita viittä viimeisintä ei todellakaan kaikkein yleisimmin allergisoivien listoilla näe. Sehän tästä niin pirun hankalaa tekeekin kun kaikki pitää rauhalliseen tahtiin altistaa.

Ja lisäksi olen muuten omassa pienessä päässäni kehittänyt sellaisen ajatusmallin, että näillä refluksista/allergioista kärsivillä jotenkin suolisto vaan on niin kehittymätön että pelkästään aika ja hyvät tukihoidot, mm. maitohappobakteerit, pikkuhiljaa parantavat tilannetta, koska myös meillä tilanne pysyi pitkään tosi hankalana vaikka kaikki allergisoivat oli karsittu pois ja refluksilääkitys oli päällä.

En todellakaan tiennyt, että peptidissä on perunaa, miten se on mahdollista?? Ja että soijaakin kokeiltaisiin vaikka kyseessä reippaasti alle puolivuotias??? Voikun asuisikin jossain E-Suomessa, meiltä on sinne aika pitkä matka. Olisikohan Tampereella lasten allergologia, tietääkö joku? Olisi ainakin huomattavasti lähempänä. Meillä on sitten tänään huudettu koko ilta (Tosin juuri nyt on hiljaista), juuri kun pääsin kehumasta näitä meidän päiviä. Bataattia olinkin ajatellut kokeilla, se on jo ostettu kaupasta, mutta en tiedä josko sitä korviketta sitten kuitenkin. Pitäisi jokatapauksessa varata aika lääkärille. Meillä on tosiaan vaan sellainen tilanne tämän lapsen kohdalla, että alkuvaikeuksista johtuen, en tosiaan tiedä onko kyse allergiasta vai suoliston muista ongelmista, lähinnä sen vetämättömyydestä. Kummasti vaan helpotti kun kaikki ruuat jätettiin pois, mutta siis joku ratkaisu täytyy pikaisesti löytää. Kuulostaa tutulta tuo väsymys ja varsinkin hermostuneisuus, tuntuu että pinna on kireällä kokoajan kun on nälkä ja väsymys. Se on muuten jännä, että aluksi kaikki tuntuu auttavan, ensin kananmunan jättö, tosin sitä ennen jo kaikki muut mahavaivaa aiheuttava ja ykkösluokan allergeenit, sitten maito ja sitten viljat ja sitten loput. Kaikki auttaa hetkeksi, mutta vaikutus ei ole kovin pitkä. Ja niin ripulia meillä ei ole, päinvastoin suoli ei oikein toimi enää kunnolla ja sekin tietysti voi tuoda lisää ongelmia. Täytyypä joku päivä rekisteröityä sinne yahoolle. Nyt yritän saada tuota pientä vähän iltatirsoille, ei jaksa muuten kymmeneen ja sitä ennen ei yöunille häntä saa.

Kysyit bataatin ja perunan eroista ja kyllähän niitä löytyy, elikkä suurin osa perunalle allergisista lapsista pystyy syömään bataattia. Meidänkin moniallergisen lähes ainoa ruoka 1-v asti oli bataatti ja Kousan risDiet mustikkasoseella. Bataatti on vieläpä ihan hyvänmakuinen ja siitä saa tehtyä sosetta, uunibataattia, sitä voi paistaa pannulla jne.. Eli ehkä kannattaa testata itselle sitä, jospa siitä ei tulisi reagointia. Minä imetin poikaa 8 kk asti, mutta oireettomaksi en sinä aikana poikaa saanut, vaikka kuinka dieetillä olin. Imetyksen lopetuksen jälkeen tilanne muuttui täydellisesti, eli neljällä ruoka-aineella poika oli kuukauden sisällä täysin oireeton. Toki uusien ruokien kokeilujen myötä mennään aina välillä takapakkia ja yöt ovat mitä ovat yhä vieläkin (1v3kk), mutta nyt ruokapäiväkirjan avulla pystyy syylliset saamaan kiinni eikä tarvitse vaipua epätoivoon. Ja muista vielä, että aina sinun syömäsi ruoka ei ole syyllinen vauvan huonoihin yöuniin, vaikka usein tilanne onkin niin. Tsemppiä täältäkin toivottelee itse saman kokenut..

Muistan vielä elävästi miten pohdein samoja asioita vajaa vuosi sitten. Meillä alkoi ongelmat poikamme ollessa n. 2kk ikäinen. Iho meni huonoon kuntoon ja poika huusi suoraa kurkkua aina n. 3 tuntia imetyksestä. Tosin meillä selvisi prick-testeissä vahvat allergiat niin maidolle kuin kananmunallekin. Jätin maidon ja munan ruokavaliostani, mutta oireet vain jatkuivat. Seuraavaksi yritin jättää pois kaikki yleisesti allergisoivat aineet + viljat. Edelleenkään en saanut poikaa oireettomaksi. Tässä vaiheessa olin myös itse laihtunut, poikamme kasvu pysähtyi ja tilanne oli toivoton. Kukaan ei halunnut ottaa kantaa siihen mikä olisi parasta, ennenkuin soitin yhdelle allergiahoitajalle joka osasi kysyä oikeat kysymykset ja sai minut itse tekemään päätöksen että lopetan imetyksen ja siirrytään korvikkeelle. Peptidi-Tuttelista mekin aloitimme, mutta siirryimme aika nopeasti Nutri-Junioriin. Oireettomaksi emme poikamme ihoa vielä silläkään saaneet, mutta muuten tilanne muuttui TÄYSIN. En kadu hetkeäkään sitä että tajusin silloin lopettaa imetyksen. Koko perheen tilanne muuttui paremmaksi! Minä sain syödä kaikkea mitä halusin, poikamme kasvu saatiin taas käyntiin ja kaikki saatiin nukkua paremmin.

Ei meidän taistelu näiden allergioiden kanssa vieläkään ole ohi, mutta nyt poikamme ollessa taaperoikäinen on paljon helpompaa. Olen oppinut elämään asian kanssa että poikaamme ei koskaan saada oireettomaksi, mutta niin kauan kun poika ei huuda vatsaansa tai raavi ihoaan rikki kutiamisesta, niin meidän tilanne on erinomainen. Jos nyt posket joskus (ja joskus hiukan useammin) heloittaa punaisena tai vartalossa on ihottumaa joka ei poikaa suuremmin vaivaa tai siihen ilmestyy ihan puskista nokkosrokkoa joka useimmiten häviää yhtä nopeasti kuin on ilmestynytkin, niin meillä ollaan todella tyytyväisiä tilanteeseen!!!

Usko pois että jonakin päivänä helpottaa! Siihen minäkin uskon!

Monta hyvää vastausta olet jo saanutkin - lisäisin kuitenkin lihasta vähäsen:

Meillä on nyt 1,5v poika, joka on allerginen kutakuinkin kaikelle. Ainoa sopiva liha on poro. Strutsit ja muut " ulkomaanelävät" on kokeilematta, joten niistä en osaa sanoa. Poroa saa melko helposti, halvinta on Pirkka porojauheliha (pakaste, 240g). Pojalle aloitettiin poronliha fileestä, sitäkin saa pakasteena kohtuullisen monesta kaupasta.

Kunpa saisitte nopeasti helpotusta tilanteeseen!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat